PDA

View Full Version : Filtertron in Jaguar?



FruscianteFan
28 september 2011, 22:26
Ik speel al een tijdje met de gedachte, maar afgezien van een enkele youtube demo, kan ik eigenlijk nergens vinden of dit een beetje zal werken of niet.

Mijn Jaguar is alweer een jaartje of 4 mijn main-gitaar. Ik heb d'r al helemaal verbouwd (elektronica vooral), en nu zit er een Curtis Novak '64 Jaguar in de hals en een Seymour Duncan JB Jr bij de brug. Over die eerste ben ik helemaal tevreden, maar het brugelement... tsjah.

Hij doet een beetje wat-ie moet doen, maar het is gewoon niet boeiend. In humbuckerstand is-ie eigenlijk veel te dik en prikt-ie totaal niet in de band met wat drive. In parallel prikt-ie wel lekker (misschien iets te goed zelfs), maar het is het gewoon heel erg niet niet.

Nu ben ik al sinds John Frusciante op een Gretsch speelt verliefd op dat geluid. Ook Yann Tiersen, Sara Quin en Neil Finn vind ik een heel erg fijn geluid hebben. Maar hoewel ik me zeer bewust van dat een filtertron in een Jaguar door een Blues Jr zeker niet zal klinken als een White Falcon door een Marshall, vraag ik me vooral af hoe of ik er überhaupt wel iets mee op zal schieten.

En dat is toch wel belangrijk, want het liefste zou ik gewoon niet (laten) hakken in mijn Jaguar. Tenzij het dus echt resultaat biedt...

Gretsch 5120
28 september 2011, 22:48
Ik heb zelf TV Jones in mijn cheapo Gretsch laten zetten; ik ben er zelf ZEER tevreden mee; Ik ben nu bezig met wat opnames waarbij ik 2 behoorlijk smerige partijen naast elkaar zet; op de een of andere manier blijft de definitie van de onderlinge noten overeind; als ik een andere gitaar gebruik (Les Paul en Tele 72 Deluxe) wordt het vrij modderig en ongedefinieerd. Een beetje tussen een humbucker en singlecoil in qua geluid (en met humbucker bedoel ik dan een Gib... ik weet dat een filtertron ook een humbucker is).
Ik weet niet hoe een Jaguar reageert op een filtertron vanwege de kortere hals, maar ik heb zelf het idee dat een filtertron goed werkt.

Jay75
29 september 2011, 00:29
Je hebt tv-jones in humbucker formaat

humbucker
29 september 2011, 01:02
Ik ben, sinds ik m'n Gretsch heb, grote fan van filtertron-achtige pickups. Hoe het echter gaat uitpakken in je Jaguar is zo moeilijk te voorspellen. Mss dat het wat te vergelijken is met een cabronita (solidbody+filters)?

FruscianteFan
29 september 2011, 01:11
Je hebt tv-jones in humbucker formaat
Ik ben op de hoogte van alle formaten waarin de TV-Jones geleverd worden, maar er zit nu ook een single coil-formaat humbucker in. Er moet dus toch worden gehakt (of gefreesd), kan er net zo goed een normaal formaat 'tron in.

Over TV-jones gesproken, ik krijg de indruk dat die elementen niet echt dat mooie hebben dat Gretsch filtertrons wel hebben. Een beetje alsof de poging ze te verbeteren, ook wat karakter eruit heeft gehaald. Maar goed, de vraag is natuurlijk of ik dat wel mag concluderen op basis van youtube.

Maar ongetwijfeld is de constructie van de gitaar veel belangrijker dan of het een TV-jones Classic wordt, of een Gretsch HS Filtertron...

humbucker
29 september 2011, 10:40
Tja, er zijn er die TV Jones in hun Gretsches (laten) zetten en hiervoor de filtertrons eruit zwieren, maar de groep die het andersom doet is zeker ook niet klein.

Ik heb TV Jones Classics in m'n Gretsch zitten, factory delivered, en ik ben zeker te spreken over de sound van die dingen. Ik heb geen enkele gitaar die zo zingt bij het spelen van open akkoorden, vooral hoog op de hals. Maar, hoe het zou klinken met filtertrons, daar heb ik geen idee van. Toch denk ik dat het verschil redelijk marginaal zal zijn. Iets meer/minder mid, daar houd het volgens mij wel op.

Nu, nogmaals, dit is puur gebasseerd op m'n eigen ervaringen met TV Jones Classics en het beluisteren van filtertrons op Youtube. Dus ik kan er zomaar langs zitten :)

FruscianteFan
29 september 2011, 11:57
Weet je welke Gretsches standaard TV-Jones hebben?

Ik ga er zomaar vanuit namelijk dat de White Falcon van JF, de Firebird en Duo Jets van Neil Finn, en de Malcolm Young Falcon van Sara Quin wel Filtertrons hebben.

Maar goed. Onderstaande video is natuurlijk erg interessant voor mij, maar slechts voor 10 seconden. Ik heb de beste man gevraagd of hij een uitgebreidere demo zou willen doen van het brugelement, maar volgens mij hoef ik daar niet op te wachten.
http://www.youtube.com/watch?v=PlavYmWm0mo

Dan is het nog maar de vraag of hij bij hem hetzelfde klinkt als bij mij. Sowieso vind ik zijn demo van een Duo Jet (geloof ik) niet zo heel geweldig klinken.

Orpheo
29 september 2011, 12:09
waarom probeer je niet een twangbucker? een stratsized tele-singlecoil. denk je daar die jangly twangy tone wel mee trekt.

en andes denk ik bijna wel dat de jag niet jou gitaar is (tenzij je erin durft te frezen; maar zit er geen badkuipfrezing in oid? )

humbucker
29 september 2011, 12:18
De ouwe Gretsches hebben ofwel filtertrons, hi-lo trons of dynasonics.
Verschil is trouwens goed te zien (http://www.gretschguitars.com/support/definitions.php)

Ik weet niet precies welke gretsches standaard met TV Jones pups komen. Ze hebben een behoorlijk aantal modellen, en nog verschillende types binnen de modellenreeks. Sommigen zijn met filtertrons, andere met TV Jones en nog andere met dynasonics of hi-lo trons. Die laatste kan je er zo uithalen, op het zicht. Maar met filtertrons en TV Jones ligt dat toch wat moeilijker. Toch kan je er wel van uitgaan dat de wat oudere gitaren voornamelijk filtertrons hebben, tenzij er recentelijk een swap gedaan is dus :)

edit: waar wil je hem eigenlijk voor gebruiken?

FruscianteFan
29 september 2011, 12:28
waarom probeer je niet een twangbucker? een stratsized tele-singlecoil. denk je daar die jangly twangy tone wel mee trekt.

en andes denk ik bijna wel dat de jag niet jou gitaar is (tenzij je erin durft te frezen; maar zit er geen badkuipfrezing in oid? )
Ik kan die niet zo makkelijk vinden (Rio Grande site is niet zo overzichtelijk?), maar ook voor Stratpickups zou ik moeten frezen. De grondplaat ('driehoek' bij Strats) heeft namelijk al een andere vorm. Als er al een frezing inzat voor grotere elementen, had ik er ook niet zo'n moeite mee gehad :)

Dat de Jag 'mijn' gitaar is heeft er verder weinig mee te maken. Dat is ze, punt uit. Daarmee is er juist ook een basis om haar nog meer naar mijn smaak te maken..

Orpheo
29 september 2011, 12:30
Ik kan die niet zo makkelijk vinden (Rio Grande site is niet zo overzichtelijk?), maar ook voor Stratpickups zou ik moeten frezen. De grondplaat ('driehoek' bij Strats) heeft namelijk al een andere vorm. Als er al een frezing inzat voor grotere elementen, had ik er ook niet zo'n moeite mee gehad :)

Dat de Jag 'mijn' gitaar is heeft er verder weinig mee te maken. Dat is ze, punt uit. Daarmee is er juist ook een basis om haar nog meer naar mijn smaak te maken..

seymour duncan heeft de twangbanger. maar ok. als 't niet past, past 't niet :) over en sluiten.

wat je kan doen is een winder mailen. ben je waarschijnlijk even duur of soms goedkoper uit. zhangbucker kan ik van harte aanraden. die man maakt pareltjes van pickups.

FruscianteFan
29 september 2011, 14:07
Nope, past niet.

Ergens denk ik ook dat dat helemaal niet handig is. Het is al veel gevraagd om een Gretsch-geluid uit een Jaguar te krijgen, denk ik. Als dat dan ook nog in SC-formaat moet (met een bodemplaat geschikt voor Jags), dan schiet het helemaal niet op, denk ik.

Zijn die Twang-dingen niet sowieso pups die als Tele's moeten klinken? Daar ben ik namelijk niet zo naar op zoek... meer zoiets:
http://www.youtube.com/watch?v=Z0AXjUy1_gY

Maar dat heeft dus ook vrij weinig met een Jaguar te maken...

jim__
29 september 2011, 14:27
Denk dat de Gretsch-sound die jij bedoelt niet alleen met pickups te krijgen is, het feit dat ze semi-hollowbody zijn doet er ook een hoop aan mee. Wordt denk ik met een jaguar inderdaad lastig te benaderen, volgens mij ga je dan eerder naar een cabronita-sound toe. Ook lekker, maar anders.

Vergeet overigens niet dat filtertrons een vrij lage output hebben (althans, die oude van mij wel). Wellicht dat ze hierdoor zo'n open geluid hebben, maar is wel iets om rekening mee te houden als je ze naast andere pickups wilt zetten. Is iedere keer weer wennen aan het volumeverschil als ik m'n Gretsch omwissel naar een andere gitaar.

Rock Bottom
29 september 2011, 14:36
Mis dat dit filmpje je kan helpen.
Een Cabronita achtige v.s. Chet Atkins v.s. WF

Helaas wel dom u2 gepiel maar het verschil valt me reuze mee de solidbody is heel iets brighter imo.

FruscianteFan
29 september 2011, 14:37
Die Curtis Novak heeft volgens mij ook niet zo gek veel output. Momenteel gebruik ik naast mijn Jaguar maar één andere gitaar, mijn Jackson met (SD Vintage) P90. Die heeft aanzienlijk meer output, maar daardoor kan ik wel lekker met de volumeknop spelen en daarmee het geluid heel erg opschonen.

Maar denk inderdaad dat je gelijk hebt dat het een heel ander resultaat gaat geven. Is ook waarom ik dit vraag: als de gitaar in kwestie qua constructie dichter bij een Gretsch zou komen, zou er allang een (of twee) Filtertron(s) in zitten.

Aan de andere kant: los van dat Duo Jets ook hol zijn, zijn die grotendeels van mahonie terwijl een White Falcon van esdoorn is...

Gretsch 5120
29 september 2011, 14:53
Ik denk dat je qua sound het beste een vergelijking kan maken met die Cabronitas. De meeste zijn echter 1 pup-gitaren. Ik werk heel veel met de schakelaar in de middelste stand (beide pickups aan) en dan de neckvolume terug draaien; ongeveer op 80% blend de sound echt erg lekker. Ook dit heb ik niet met mijn andere gitaren. Hangt uiteraard af van het nut wbt de stijl die speelt: ik speel Postrock en maakt veel overdubs, dus veel partijen over- en onder elkaar, die kleine variaties maakt heb ik dus nodig om het geen modderige zooi te laten worden.

Maar zoals ik al zei; een TV Jones-fan hier....

FruscianteFan
29 september 2011, 14:57
Mis dat dit filmpje je kan helpen.
Een Cabronita achtige v.s. Chet Atkins v.s. WF

Helaas wel dom u2 gepiel maar het verschil valt me reuze mee de solidbody is heel iets brighter imo.
Welk filmpje?

humbucker
29 september 2011, 15:10
Zijn die Twang-dingen niet sowieso pups die als Tele's moeten klinken? Daar ben ik namelijk niet zo naar op zoek... meer zoiets:
http://www.youtube.com/watch?v=Z0AXjUy1_gY

Maar dat heeft dus ook vrij weinig met een Jaguar te maken...

Dat ga je inderdaad nooit uit een Jag krijgen. White Falcon (of eventueel een Phoenix) is the way to go ;). De lucht die in die sound zit ga je volgens mij nooit uit een solid gitaar kunnen halen. No matter wat je er aan veranderd.

Rock Bottom
29 september 2011, 15:17
Welk filmpje?

http://www.youtube.com/watch?v=atAJribS5v4&feature=related

Ging een beetje fout.

FruscianteFan
29 september 2011, 16:39
Dat filmpje maakt een hoop duidelijk: een Tele* met filtertron heeft een hoop karakter, maar mist de complexe body van een Gretsch die de boel zo heerlijk dik maakt.

humbucker
29 september 2011, 16:53
Dat filmpje maakt een hoop duidelijk: een Tele* met filtertron heeft een hoop karakter, maar mist de complexe body van een Gretsch die de boel zo heerlijk dik maakt.

Amen! :ok:

FruscianteFan
29 september 2011, 16:55
Amen! :ok:
Maar goed, de Jaguar blijft het uitgangspunt. Geld voor een WF heb ik wel, maar is toch echt bedoeld voor andere dingen.

Ik was vergeten de * in te vullen. Ik had willen zeggen dat een Telecaster ook geen Jaguar is: Essen versus... ik weet eigenlijk niet zeker wat voor materiaal mijn Jag is. Denk elzen met esdoorn fineer voor en achter. Esdoorn versus palissander toets, dat soort dingen.

humbucker
29 september 2011, 17:25
Hoe je het of draait of keert, je zal met een solid nooit de klank van een hollowbody krijgen. Ongeacht de houtsoort. De goedkoopste oplossing lijkt me dan een electromatic te halen, daar filters of tv jones' in te gooien. Dan zal je dichter in de buurt komen, je mist dan alleen de 17" body zeg maar.

Als je al zo lang over zo'n WF droomt, zou ik zeggen, koop er 1. Op 2dehands.be staat er een die je wel voor een redelijk bedrag kan meenemen denk ik. Staat er namelijk al redelijk lang op. Maar het blijft veel geld voor een gitaar. Ik kan er over meepraten, maar ben toch blij dat ik het gedaan heb. Van het moment dat ik de koffer opendoe, tot dat ik de gitaar terug neerleg grijns ik gewoon van oor tot oor. Dat is ook wat waard :).

FruscianteFan
29 september 2011, 17:30
Hoe je het of draait of keert, je zal met een solid nooit de klank van een hollowbody krijgen. Ongeacht de houtsoort. De goedkoopste oplossing lijkt me dan een electromatic te halen, daar filters of tv jones' in te gooien. Dan zal je dichter in de buurt komen, je mist dan alleen de 17" body zeg maar.

Als je al zo lang over zo'n WF droomt, zou ik zeggen, koop er 1. Op 2dehands.be staat er een die je wel voor een redelijk bedrag kan meenemen denk ik. Staat er namelijk al redelijk lang op. Maar het blijft veel geld voor een gitaar. Ik kan er over meepraten, maar ben toch blij dat ik het gedaan heb. Van het moment dat ik de koffer opendoe, tot dat ik de gitaar terug neerleg grijns ik gewoon van oor tot oor. Dat is ook wat waard :).
Er zijn wel meer dingen waar ik al jaren van droom, en daarnaast ben ik absoluut geen liefhebber van grote gitaren. Die Gretsch komt er vast ooit wel (dan eerder een Malcolm Young Falcon), maar het gaat me er nu om dat ik blij wil zijn met het brugelement in de Jaguar :)

Maar goed, ik moet dus niet de illusie hebben dat ik daarmee die magische sound gelijk heb. Toch, voor €88 een nieuwe Filtertron... dan ben ik denk ik voor minder dan €200 wel klaar.

humbucker
29 september 2011, 17:53
Ik zeg, doen! Gooi em er maar in, filtertron is niet zo heel groot, dus de hoeveelheid hout die weggehaald moet worden valt best mee denk ik.

Wel verslag uitbrengen hier, Ik overweeg zelf ook om m'n tele te pimpen met een filtertron/powertron in de brug.

FruscianteFan
29 september 2011, 18:04
Ik zit ook te overwegen om misschien iets van een P90 ofzo erin te gooien. Of, Curtis Novak heeft tegenwoordig Jazzmasterpickups die zonder aanpassingen in de Jaguar passen. Enige jammere is dat ik JM's dan weer niet zo boeiend vind.

spirit
29 september 2011, 20:54
een Tele* met filtertron heeft een hoop karakter, maar mist de complexe body van een Gretsch die de boel zo heerlijk dik maakt.

Dan moet je een Fender White Chicken nemen :sssh:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/253732_233886826625356_100000121202504_1097606_742 0980_n.jpg

FruscianteFan
29 september 2011, 21:52
he gatver wat een lelijk ding.

jim__
30 september 2011, 09:25
he gatver wat een lelijk ding.
Deze beter?
http://i883.photobucket.com/albums/ac31/remgreen1/U2/Bono/Guitars/188493_10150121836907844_75339382843_6705441_37437 65_n.jpg

Duhsjaak
30 september 2011, 10:31
Hi
Heb twee HiLo elementen die een motor ongeluk wèl hebben overleefd.
Die zitten na wat omzwervingen in mijn Yamaha Pacifica Tele.

Daarin klinken ze beeldschoon en opvallend Gertschig.

Misschien mag ik iedereen, die niet met die grote Gretschen overweg kan of daar domweg het geld niet voor heeft (niet onbelangrijk) aanmoedigen ook in dit opzicht creatief te zijn?

Laten we daarmee met een soort speelsheid omgaan. Ik ben er nog maar een half jaar achter dat deze pups volmaakt identiek zijn en dat ze gewoon voor die bakken met geld die de Gretsch in 1967 ook al kostte, gewoon twee nek of twee brug pups erin hebben geschroefd. Dat heeft me nooit dwarsgezeten. Als zij zichg dit soort vrijheden permitteren, moeten wij dat streng zijn voor onszelf?

Ik ben vreslijk benieuwd hoe de Jaguar/teletron combi uitpakt in de praktijk. Mijn voorspelling: Iedere keer zul je verliefd worden op het geluid van je gitaar!

Vriendelijke groet, Gus

FruscianteFan
4 oktober 2011, 17:42
Ok... de vorige keer dat ik aan mijn Jag werkte, was er al iets niet helemaal pluis. Ik denk dat het een kabelbreukje was ergens. Gister wilde ik een schakelaar vervangen door een pushpull, en uit frustratie door kapotte onderdelen (wellicht veroorzaakt door veel te veel kabels in niet al te grote ruimte, maar ook gewoon een kapote switch) heb ik uiteindelijk het hele brugelement er maar uitgesloopt. Nu heeft mijn Jaguar alleen nog het halselement, een volumeknop en een schakelaar voor de tone.

Ben er nog niet aan toegekomen om dat uitgebreid uit te proberen, maar feitelijk gebruik ik het brugelement alleen om nummers te oefenen, niet of nauwelijks voor de muziek die ik zelf maak. Ik kijk dus even aan of hem eigenlijk mis.

FruscianteFan
20 maart 2012, 19:49
Inmiddels zit er alweer een tijdje een brugelement in.

anyway, vanmiddag even bij Schreeven langs geweest. Ik zag namelijk dat je van TV Jones een filtertron kunt krijgen die gericht is op gitaren met oppervlakkige routing. Nu is de routing van de Jaguar zo'n 18 mm diep dus dat is een uitkomst. Jaap zei dat hij morgen toch naar de beurs gaat - Musikmesse in Frankfurt - en daar TV Jones even een handje wil geven. Dus als het goed is gaat-ie morgen even met TV Jones overleggen hoe het beste een filtertron in een Jaguar kan.

Eigenlijk best wel vet, als ik er zo over nadenk.

humbucker
20 maart 2012, 22:51
Nice! Hou ons op de hoogte!

Duhsjaak
21 maart 2012, 02:32
Hi
Ik blijf gewoon gewonnen voor het idee. Als je exact een Gretsch geluid wilt, hang je voor een Gretsch.

Het leuke hiervan is zeer waarschijnlijk dat je overduidelijke Gretsch achtige geluiden krijgt, vermengd met iets Fender achtigs. Dat het bijzonder karakteristiek zal zijn, staat voor mij vast!

Als je geen echte schade aan je gitaar hoeft toe te brengen lijkt het mij vreselijk de moeite waard om het te proberen!

Eigenlijk word ik alleen maar nieuwsgieriger!
Vriendelijke groet, Gus

FruscianteFan
21 maart 2012, 12:28
Hi
Ik blijf gewoon gewonnen voor het idee. Als je exact een Gretsch geluid wilt, hang je voor een Gretsch.

Het leuke hiervan is zeer waarschijnlijk dat je overduidelijke Gretsch achtige geluiden krijgt, vermengd met iets Fender achtigs. Dat het bijzonder karakteristiek zal zijn, staat voor mij vast!

Als je geen echte schade aan je gitaar hoeft toe te brengen lijkt het mij vreselijk de moeite waard om het te proberen!

Eigenlijk word ik alleen maar nieuwsgieriger!
Vriendelijke groet, Gus
Tsjah, een echte Gretsch zit er sowieso niet in. Ooit misschien.

De modificatie zou behoorlijk onomkeerbaar zijn, er zal moeten worden gefreesd. Maar goed, ik ben nog nooit echt blij geweest met de klank uit het brugelement, terwijl ik dat uiteindelijk toch best veel gebruik.

Dweezman
22 maart 2012, 10:29
Dit doet de truc voor mij: http://www.vintagevibeguitars.com/windows/jaguarP90Win.html

Maar je had al iets, zag ik.

FruscianteFan
6 april 2012, 16:21
Dit doet de truc voor mij: http://www.vintagevibeguitars.com/windows/jaguarP90Win.html

Maar je had al iets, zag ik.
Eigenlijk is dit steeds meer een optie voor mij. Scheelt een hoop geld, risico en tijd.

Daar komt nog bij dat ik P90's ook heel gaaf vind. Filtertrons klinken, voorzover ik heb kunnen beoordelen, heel delicaat en verfijnd. De P90 in mijn Jackson klinkt naast rauw en opgefokt vooral heel transparant en dat vind ik erg belangrijk.