PDA

View Full Version : Roland Cube 30X Speaker out?



LesPaul1612
28 september 2011, 21:05
Beste vriendjes en vriendinnetjes,

Ik zou graag mijn roland cube 30x willen voorzien van een speaker out, maar hoe kan ik dit het beste doen? Ik las iets op het web van een weerstandje in de phones jack die ik zou moeten vervangen door een minder zware, maar kan ik niet beter gewoon die hele weerstand weg laten??

Daarnaast; ik wil hem aansluiten op mijn 2x12 combo, maar de speaker kabel is te kort om bij mijn cube te komen. Bestaan er verlengstukken om de kabel toch bij de cube uit te laten komen?

groeten

LP1612

bass blom
28 september 2011, 21:13
is hij van achter open te schroeven? dan is het een eitje

uit een phone uitgang komt geen vermogen.

LesPaul1612
28 september 2011, 21:29
@Bass, die achterkant kan eruit, maar het zit zo:

Die headphone/line out uitgang reduceert het vermogen van de amp(30 watt is teveel voor een koptelefoon).

Mijn bedoeling is dat die uitgang dus niet meer reduceert, en gewoon het volle vermogen levert, net zoals die anders zou leveren.

Er zit nu een weerstand op, waardoor het geluid heel zachtjes is..

Midwolda
28 september 2011, 22:54
Kun je niet de rec out van de 30X verbinden met de input van je 2x12 combo?

LesPaul1612
29 september 2011, 06:58
Kun je niet de rec out van de 30X verbinden met de input van je 2x12 combo?

Nope, dat is nu net het probleem;)

Op die rec out zit een weerstandje, als ik hem aansluit op die 2x12, is het geluid veel te zacht. Nu vraag ik mij af wat ik moet gaan doen, weerstand er uit halen? of vervangen door een lichtere??

Trouwens, heeft niemand weet van een verlengstukkie voor speakerkabels?

bass blom
29 september 2011, 07:09
een uitgang in de achterkant zetten lijkt me een stuk simpeler

Midwolda
29 september 2011, 08:00
I'm confused... is die 2x12 nou een combo of een cabinet?

Een speakerkabel kun je makkelijk zelf maken, aan de ene kant een 6,3mm jack en aan de andere kant contrastekkers voor de speakerkabel van je 30X. Vijf minuten werk.

jim__
29 september 2011, 12:13
I'm confused... is die 2x12 nou een combo of een cabinet?

Een speakerkabel kun je makkelijk zelf maken, aan de ene kant een 6,3mm jack en aan de andere kant contrastekkers voor de speakerkabel van je 30X. Vijf minuten werk.
Ik vermoed dat hij de speakeruitgang van de cube wil aansluiten op de 2x12 speakers van zijn combo.

Denk inderdaad dat het het gemakkelijkst is om een speaker-uit te maken door de interne speaker af te takken en een input achterin de cube te maken, en dmv een switch te kunnen kiezen voor de interne speaker of de speakeruitgang. Dat verhaal van die line-out aanpassing heb ik ook gelezen, maar vraag me af of dat verhaal met die weerstanden juist is en of je ook het volle vermogen uit kan sturen. Daarnaast loop je ook het risico dat een onverlaat ooit toch denkt dat ie met een koptelefoonuitgang te maken heeft, aangezien dat op het paneel staat.

Maar waarom probeer je in een muziekwinkel geen Cube 80 op een 2x12 aan te sluiten? Weet je meteen hoe het klinkt, geloof niet dat de Cube 80 heel anders zal klinken dan een Cube 30.

LesPaul1612
29 september 2011, 15:45
Okey, even iets duidelijk maken!

Ik wil de Cube aansluiten op een 2 x 12 combo. Aan de speakers van deze combo zit een speakerkabel die te kort is om bij de cube te komen. Ik moet deze kabel zeg maar verlengen, en hoe kan ik dat het beste doen?

Die oplossing van Jim_ wordt lastig, want die cube zit al propvol, Ik ga hem zo even openschroeven en dan horen jullie wel meer!

Psychomantis
29 september 2011, 17:41
Een extra speaker output in de cube 30 plaatsen lijkt me toch het makkelijkst. Ik betwijfel sterk of de headphone out 30 watt kan geven door gewoon een weerstandje te vervangen.

bass blom
29 september 2011, 17:43
als ik me niet vergis is het ook nog simpel met een schakelend jack chassis deel te doen zodat die de interne speaker uitschakelt.

pueblo
30 september 2011, 18:00
als ik me niet vergis is het ook nog simpel met een schakelend jack chassis deel te doen zodat die de interne speaker uitschakelt.

inderdaad, gewoon een eenvoudige jack met ingebouwde schakelaar.

tommus42
30 september 2011, 20:02
Handig, maar een purist gaat voor gesoldeerde bedrading:soinnocent:.

Psychomantis
30 september 2011, 21:00
Handig, maar een purist gaat voor gesoldeerde bedrading:soinnocent:.

De eerste persoon die in een blinde test de speaker met gesoldeerde kabel uit de speaker met jackaansluiting kan halen krijgt van mij nen bak bier.

tommus42
30 september 2011, 21:37
:D, okee, mag jij de versterker uitzoeken.
Ik zou een schakelaar erin zetten met de gewenste bedrading. Heb je één in- en uitgang, handig in de oefenruimte. Is een nette manier om flexibel te zijn en zonder problemen lawaai te maken.

LesPaul1612
1 oktober 2011, 13:03
Langzamerhand begrijp ik echt niet meer wat ik nu moet doen :D

Kan iemand mij misschien eventjes kort uitleggen, hoe ik op een ZO SIMPEL MOGELIJKE manier een speaker out op mijn cube kan maken?
Desnoods maak ik er een topje van, wat is nu de eenvoudigste manier?!?!/

tommus42
1 oktober 2011, 13:22
Och, och, och, wat een fantasie:D.
De draden die uit de versterker komen soldeer je aan twee jack-chassisdelen. Hier moet denk ik minimaal 4 ohm op aangesloten worden.
Soldeer nu een jack-plug (zo'n 6,3mm geval van het formaat gitaaraansluiting) aan de draden die van de speaker komen.
Plug die erin, of haal eruit, als je er een andere speakerkast op aansluit.

LesPaul1612
1 oktober 2011, 14:04
Oké, maar het andere probleem was dat de kabel van de speakerkast (van de 2x12 combo) te kort is om bij de cube te komen.

Moet ik dan een extra speakerkabel en dit ding http://www.display.nl/connectoren/audio-adapters/6-3mm-adapter/adapter-6-3mm-female-stereo-6-3mm-female-stereo-mb-0512224

kopen om de boel te connecten?

tommus42
1 oktober 2011, 14:27
Kan, of ook een chassis-deel op de speakerkast maken.

Psychomantis
1 oktober 2011, 21:32
Oké, maar het andere probleem was dat de kabel van de speakerkast (van de 2x12 combo) te kort is om bij de cube te komen.

Moet ik dan een extra speakerkabel en dit ding http://www.display.nl/connectoren/audio-adapters/6-3mm-adapter/adapter-6-3mm-female-stereo-6-3mm-female-stereo-mb-0512224

kopen om de boel te connecten?

Nee, dat is voor stereo jacks. En trouwens, volgens mij is die adapter niet voor speakerkabels bedoeld, de kabeltjes hierin kunnen wel eens heel dun zijn, en het laatste wat je wilt is een doorgebrande kabel.
In het algemeen verlengt men geen speakerkabels met adaptertjes. Als je met zo'n adapter werkt, en een of andere onozelaar morst wat bier op de grond, op die adapter, ben je zo je versterker kwijt. Verder zou het geluid ook beter zijn zonder adaptertjes. (Dat heb ik niet gezegd)

Het is mogelijk om met een adapter te werken, maar die moet MONO zijn. Ik weet dat er ook speakerkabels van 6.3mm vrouwelijk naar 6,3 mm jack mannelijk zijn, waarschijnlijk de beste optie voor jou. Die zijn echter niet zo makkelijk te vinden.
Het beste is nog steeds gewoon een nieuwe kabel aan je combo te hangen.