PDA

View Full Version : meer mid d.m.v. speaker?



pasqual
28 september 2011, 20:26
Ik heb momenteel 2 versterkers: Een Peavey Valveking 212 met Eminence The Governor speakers ( 6l6 buizen ) en een Engl Straight 112 met een Celestion G12H 100 speaker ( EL 34 buizen ), beiden 100 watt hoewel de Engl op maar 2 eindbuizen draait ( dus 50 watt ). In principe speel ik over de Peavey vanwege een iets lekkerder gain kanaal. Maar onlangs klaagt de zanger erover ( en terecht ) dat tijdens onze optredens ons geluid een enorme brei is op het podium, vooral als we alleen over onze backline spelen. Het probleem wat zich voordoet is dat om ons zelf goed te kunnen horen we te hard gaan spelen ( gitaar en toetsen ). Gewoonweg zachter spelen is niet zo maar gedaan. We zijn momenteel aan het zoeken naar een oplossing: we experimenteren met de plaatsing van de versterkers, beam blockers geplaatst, versterkers verder naar achteren plaatsen, etc....

Afgelopen zondag heb ik mijn Engl maar weer eens opgegraven en weer eens mee gerepeteerd. Vanaf de eerste noten was ik beter te "verstaan" terwijl het volume een stuk zachter was. Deze versterker heeft maar één speaker t.o.v. de Valveking. Ook geen beam blocker. Wel zit er van nature veel mid in de sound wat de "verstaanbaarheid" verklaart. Nu mijn vraag ( na deze lange inleiding:seriousf: ) : Kan ik dit enorme verschil nu voor een groot gedeelte aan de speaker toeschrijven? M.a.w.: als ik nu eens 2 G12H speakers in mijn Valveking zet, krijgt hij dan ook een beter verstaanbaar geluid? Of is er meer voor nodig?

Welke speaker staat bekend om een natuurlijke weergave van het mid?
Deel uw ervaring a.u.b.:ok:

Orpheo
29 september 2011, 00:13
sommige speakers zorgen er inderdaad voor dat je beter door de mix prikt. ikzelf heb goede ervaringen met v30's (al dan niet in combinatie met g12h's of gewoon greenbacks ;) )


h30's, whatever. ik weet precies welke tone het is, alleen niet welke het precies is, en ben te lui om 't op te zoeken ;)

big dooley
29 september 2011, 00:32
sommige speakers zorgen er inderdaad voor dat je beter door de mix prikt. ikzelf heb goede ervaringen met v30's (al dan niet in combinatie met g12h's of gewoon greenbacks ;) )


h30's, whatever. ik weet precies welke tone het is, alleen niet welke het precies is, en ben te lui om 't op te zoeken ;)

V30's icm H30's is mijn setup momenteel... vullen elkaar goed aan...
H30 zou ik beschrijven als een greenback met meer "headroom"
T75's met V30's wordt door velen ook vaak aanbevolen, trouwens...

maar echt een oplossing voor het overbekende "probleem" lijkt het me niet...
laatste optreden wat ik heb gedaan gebruikte ik 2 versterkers simultaan, die 180 graden uit fase stonden van elkaar, zonder dat ik dat doorhad... klinkt erg vreemd, maar het werkte ergens wel...

kassie
29 september 2011, 00:40
Ik heb momenteel 2 versterkers: Een Peavey Valveking 212 met Eminence The Governor speakers ( 6l6 buizen ) en een Engl Straight 112 met een Celestion G12H 100 speaker ( EL 34 buizen ), beiden 100 watt hoewel de Engl op maar 2 eindbuizen draait ( dus 50 watt ). In principe speel ik over de Peavey vanwege een iets lekkerder gain kanaal.

Kan ik dit enorme verschil nu voor een groot gedeelte aan de speaker toeschrijven? M.a.w.: als ik nu eens 2 G12H speakers in mijn Valveking zet, krijgt hij dan ook een beter verstaanbaar geluid? Of is er meer voor nodig?

Welke speaker staat bekend om een natuurlijke weergave van het mid?
Deel uw ervaring a.u.b.:ok:


The Governor is in principe een benadering van V30 door Eminence. Klinkt wat helderder, agressiever, meer hoog. G12H is geloof ik een opgevoerde versie van een greenback, klinkt imho meer middy, meer vloeiend meer vintage, alhoewel het verschil met een originele greenback nog wel groot is. Ik ben persoonlijk geen fan van een powerscale switch, omdat het volume verschil tevens ook een dynamiekverschil geeft en je wilt geloof ik Meer definitie.

In principe lijkt mij een v30 achtige speaker goed door de mix te prikken. Maar ik denk dat het niet zozeer een verhaal is van versterkers/speakers wisselen. Als wel om de band op elkaar te laten afstemmen. Draai eens wat minder gain erin (of althans wat meer definitie in de sound) Andere gitarist ook. Volumes omlaag tijdens repeteren. (wie doet nu eigenlijk wat en hoe complementeren we elkaars spel) En een goede geluidsman helpt ook met de zang. Die moet zichzelf altijd goed kunnen horen.

kassie
29 september 2011, 00:44
laatste optreden wat ik heb gedaan gebruikte ik 2 versterkers simultaan, die 180 graden uit fase stonden van elkaar, zonder dat ik dat doorhad... klinkt erg vreemd, maar het werkte ergens wel...

Flinke dosis laag mid verlies, probeer ze eens in fase te zetten en te kijken hoe moddervet het geluid dan wordt.

big dooley
29 september 2011, 01:02
Flinke dosis laag mid verlies, probeer ze eens in fase te zetten en te kijken hoe moddervet het geluid dan wordt.

al gedaan... :) inderdaad... je verliest al het laag en het lijkt of het geluid geen afkomst meer heeft... als je geblinddoekt zou worden en ze laten je een paar rondjes draaien, zou je je versterker niet meer aan kunnen wijzen... heel raar

kwam er later achter waardoor het werd veroorzaakt en met behulp van een DI-box kon ik de fase omdraaien... ga er echter wel mee experimenteren met repetitie's... het maakt niet uit waar je staat, het klinkt overal hetzelfde... en ik zit de bassist niet meer in de weg :seriousf:

Henri H
29 september 2011, 08:51
Ik betwijfel ook of het probleem opgelost kan worden puur en alleen door de speakers te verwisselen. De V30 staat idd bekend als een speaker met meer mid(-hoog), dus dat zou wat kunnen schelen wellicht.
Ik denk echter dat het voor het grootste deel aan de af- en opstelling v.d. apparatuur ligt. Plaats je versterker wat hoger, en/of ga er iets verder vanaf staan b.v. Daarmee los je het probleem waarschijnlijk al op.

Maar het kan ook aan de versterker liggen. Ik heb nl. (o.a. :)) een Mesa Boogie Stiletto (100W), en die heeft een zgn. spongy/bold schakelaar. Op de spongy stand verzuipt ie eerder in de mix dan op de bold stand, puur een nuanceverschil, maar wel erg merkbaar.
Als ik dus thuis in m'n ééntje aan het spelen ben, zet ik die schakelaar vaak op spongy (klinkt iets meer vintage), maar in de band zet ik 'm meestal op bold.

Mr.Bluesbreaker
29 september 2011, 09:44
Je zal een hoop met een andere speaker kunnen doen, maar vergeet ook niet dat de voicing van je amp (6L6 vs EL34) een hoop doet. Soms is de klankkleur van de ene amp gewoon beter in band A dan in band B. Met mijn 20 watt Koch studiotone kan ik in mijn 9 mans band met blazers prima op stand 3 meekomen, hier ben ik de enige gitarist. In mijn 4 mans band met een 2e gitarist gaat ie naar 5 met het midden wat geboost, en neem ik soms liever de Captain mee omdat die weer beter past naast de amp van de andere gitarist.

Daarnaast helpt plaatsing van je versterkers en afstemmen van sounds een hele hoop. Laat alle amps op de grond staan op een houten podium en je krijgt van die zoemende noten op bepaalde frequenties. Stel dit eerst goed in en kijk of je een versterker iets kan ophogen in zo'n geval.

Nog een tip, beetje afhankelijk van de open-mind-setting van je drummer en type muziek: laat hem/haar eens met hotrods spelen. (niet Fender amps maar type drumstokken) Of gebruik eens niet die bronzen snare als je dingen niet uitversterkt. Soms is het akoestisch ook de drummer die de boosdoener is, en dan heb je de decibelwedloop al teveel aan het rollen.

Orpheo
29 september 2011, 09:56
V30's icm H30's is mijn setup momenteel... vullen elkaar goed aan...
H30 zou ik beschrijven als een greenback met meer "headroom"
T75's met V30's wordt door velen ook vaak aanbevolen, trouwens...

maar echt een oplossing voor het overbekende "probleem" lijkt het me niet...
laatste optreden wat ik heb gedaan gebruikte ik 2 versterkers simultaan, die 180 graden uit fase stonden van elkaar, zonder dat ik dat doorhad... klinkt erg vreemd, maar het werkte ergens wel...

t75+v30 is een supercombi voor m'n mesa mark3, maar m'n marshall vreet t niet. geen van m'n marshalls, overigens. maar v30+g1265 en t75+g1265 vinden m'n marshalls dan weer wel te gek. front en rearloaded, overigens (waarbij m'n JMP liever rearloaded heeft en m'n artiste liever front).

beetje off topic, sorrry.



maar... speakers uit fase. hoe doe je dat? :P gewoon hot en aarde omdraaien? en stonden ze dan parallel of serie?

Chiel
29 september 2011, 10:52
De Governer is gebaseerd op de V30. Gebruik zelf juist de Governer i.v.m. de definitie in het middengebied (zowel met een Hook als met een Two Rock). De V30 heeft t.o.v. de Governer een grotere response/boost in het hoog. Denk dat het eerder te maken heeft met de voicing van je amp. Eindbuizen (mits uitwisselbaar) zouden idd kunnen helpen. Mijn amps hebben beide 6L6's aan boord.

Chiel
29 september 2011, 11:01
Check this (rond 3min). Hiermee krijg je een erg goede indruk van de voicing van verschillende speakers.

http://www.youtube.com/watch?v=jWK0sa7tlfI&feature=related

big dooley
29 september 2011, 11:03
t75+v30 is een supercombi voor m'n mesa mark3, maar m'n marshall vreet t niet. geen van m'n marshalls, overigens. maar v30+g1265 en t75+g1265 vinden m'n marshalls dan weer wel te gek. front en rearloaded, overigens (waarbij m'n JMP liever rearloaded heeft en m'n artiste liever front).

beetje off topic, sorrry.



maar... speakers uit fase. hoe doe je dat? :P gewoon hot en aarde omdraaien? en stonden ze dan parallel of serie?

kort gezegd gebruikte ik 2 versterkers... de JVM en AFD, waarbij er een patch liep van JVM serial loop/preamp out, naar de AFD return (zie ook mijn topic de bruiloft, voor de volledige setup...)
in feite splits ik het signaal vlak voordat ie de JVM eindtrap ingaat... probleem is, dat de AFD FX-loop wordt verzorgd door een buis... waarbij de loop recovery stage vergelijkbaar is als gain stage... en gain stages draaien altijd de fase om... op die manier had ik 2 versterkers die precies 180 graden uit fase stonden en aangezien ieder zijn eigen paartje speakers aandreven (de JVM V30's en de AFD H30'S) kreeg ik dus dat rare brede geluid

ik had toen 2 optie's:
of de polariteit van de speakerkabels van de AFD omdraaien
of de fase omdraaien in de patch die naar de AFD ging...

ik heb toen voor het laatste gekozen, omdat dat de enige manier was, waar beide amps in fase zouden blijven... als ik nl de FX-loop van de AFD zou uitschakelen staan beide amps alsnog uit fase, met gerepolariseerde speakerkabels (mooi woord)... maar ja... de fase omdraaien van een ongebalanceerd signaal is niet makkelijk... heb dus het signaal van de JVM in een DI box gestopt... zodat ik een gebalanceerd signaal uit de box kon pakken... daarna een XLR-monojack kabel gepakt en pin 2 en pin 3 van de xlr omgewisseld... en voila, de fase was omgedraait :D

Henri H
29 september 2011, 11:16
Appeltje eitje. :D :noob:

big dooley
29 september 2011, 11:32
volgende stap is een audio transformator gebruiken van neutrik... de NTE1:
http://media.conrad.nl/m/5000_5999/5100/5150/5159/515940_LB_00_FB.EPS.jpg
dit trafootje is iets van 12mm groot... als ik een jack aansluit op iedere spoel maar plus en min omdraai op de secundaire spoel is de fase ook omgedraait... :)

Orpheo
29 september 2011, 11:35
@big dooley: tof dat je dat allemaal doet. maar tis mij teveel werk. Ik heb een amp, cab, gitaar, en TWEE kabels. een speakerkabel, een gitaarkabel, en thats it. misschien een tweede head 'erbij', maar niks tegelijk. wat ik wil haal ik voor 90% uit de JMP :lovelove: (die andere 10 is verdeeld in 6% artiste 2% mesa 2% peavey 5150; ja de engl is overbodig en een staindeweg).

tommus42
29 september 2011, 12:04
volgende stap is een audio transformator gebruiken van neutrik... de NTE1:
http://media.conrad.nl/m/5000_5999/5100/5150/5159/515940_LB_00_FB.EPS.jpg
dit trafootje is iets van 12mm groot... als ik een jack aansluit op iedere spoel maar plus en min omdraai op de secundaire spoel is de fase ook omgedraait... :)

Mooi ding, maar was is zoiets voor:???:

big dooley
29 september 2011, 12:10
@big dooley: tof dat je dat allemaal doet. maar tis mij teveel werk. Ik heb een amp, cab, gitaar, en TWEE kabels. een speakerkabel, een gitaarkabel, en thats it. misschien een tweede head 'erbij', maar niks tegelijk. wat ik wil haal ik voor 90% uit de JMP :lovelove: (die andere 10 is verdeeld in 6% artiste 2% mesa 2% peavey 5150; ja de engl is overbodig en een staindeweg).

ligt er maar aan hoe je het ziet... ik heb maar 1 gitaar... en daar doe ik alles mee... ik geloof niet dat jij dat kan zeggen, hahahaha ;)

ik wil gewoon JVM en AFD live kunnen gebruiken zonder aansluitingen te verwisselen... dus alles is on-the-fly te switchen... daarbij vond ik het belangrijk, dat alle speakers gebruikt worden die ik op dat moment heb en dat ik mijn effecten kan gebruiken ongeacht welke (voor)versterker ik in gebruik heb... zo heb ik er oa voor gezorgd, dat ik de ingebouwde reverb van de JVM zelfs voor de AFD kan gebruiken :)

zelfs santiago vond mijn ideeën vrij interessant... (heb ook hulp en info van hem gehad over bepaalde zaken)

big dooley
29 september 2011, 12:12
Mooi ding, maar was is zoiets voor:???:

is eigenlijk een onderdeel van een DI box die los verkocht wordt... ze zitten ook in sommige verloopstukken van neutrik

crapton
29 september 2011, 12:46
Als ik het zo lees ligt het niet direct aan de speakers van je amps. Misschien tijdens een repetitie eens A-B vergelijken. Speel eens met de presence.

Let ook op dat de Governors in fase staan, foutje met speaker kabeltjes bij montage is zo gemaakt.

Verder is mijn ervaring met het ophogen van je combo's in de band zeer goed. Er zijn standaards voor waarmee je je amp op ca. 1 m hoog kan zetten. Dan redelijk dichtbij in de beam gaan staan. Voila en je hoort jezelf ineens uitstekend, live en op repetitie.

Dit werkt overigens ook goed bij NIET uitversterken van de amps. De amp heeft iha zo een betere projectie de zaal in.

Ik heb zelf een 212 speakerkast met V30's + beam blockers met een 50W EL34 amp. Meer dan luid genoeg - je moet jezelf hierin een beetje beperken natuurlijk. Uitstekend te horen. Andere gitarist heeft vergelijkbare setup van ander merk. Zelfs als we vlak naast elkaar staan gaat het goed.

pasqual
29 september 2011, 19:08
Hartstikke bedankt allemaal:ok: Ik lees een hoop goeie ideeën. Maar om een aantal zaken uit te sluiten: Ik heb de versterker tijdens repetities altijd op een tafel staan en tijdens optredens op een verhoging ( kistje of zoiets ). De Valveking is voorzien van 2 beamblockers. Het probleem dient zich het meeste voor tijdens optredens in kleine kroegen. Niet tijdens repetities eigenlijk. Ik vond het wel erg opvallend dat de Engl meteen veel beter definieerbaar was zonder echt hard te gaan. Misschien kan ik met een midboost in de effectsloop van de Valveking experimenteren? Ik zou het jammer vinden om de Valveking weg te doen vanwege deze perikelen want het ding klinkt voor mijn stijl erg goed.

Één ding staat vast: het probleem komt niet alleen van mij af, het is een combinatie van de toetsen en gitaar. We gaan om te beginnen eens verder uit elkaar staan met onze versterkers en ten tweede ga ik eens optreden met de Engl ( wel de Valveking meebrengen vanwege onbetrouwbaarheid van de Engl :confused:). Maar ondertussen ben ik wel nieuwsgierig geworden naar hoe de Valveking gaat klinken met 2x G12H's....
Misschien heeft iemand die combinatie?

pasqual
2 oktober 2011, 22:37
Oké, even samenvatten: De huidige speakers ( Eminence The Governors ) zijn zo'n beetje de meest mid gevoicede speakers in deze klasse. Dus om deze te vervangen zal weinig oplossen. De gain verminderen zoals al werd gesuggereerd, zal ook niet helpen omdat ik de gain op 11 uur heb staan, dus minder als de helft en zonder gainboost. Misschien in de toekomst andere buizen als de huidige Ruby's. Maar voorlopig zijn ze nog niet versleten dus blijven ze nog even.

Wél heb ik vandaag eens geëxperimenteerd met de "resonance" en "presence" knoppen. Normaal heb ik ze voluit staan maar vandaag eens gerepeteerd met beiden op 12 uur ( 50 % ) en dit was al een hele verbetering! Stom dat ik daar nier eerder eens mee gespeeld heb?! Ik heb toch de Engl weer aan de kant gezet ondanks de betere verstaanbaarheid/headroom, omdat het niet helemaal mijn sound is: iets te dun. De Valveking klinkt toch vetter. Ik zal nog wel even bezig blijven met mijn sound de komende tijd maar ik hoop a.s. zondag samen met de toetsenist beter te klinken als we moeten optreden. We zijn in ieder geval bewust bezig met ons volume en een duidelijkere sound. Komt goed!