PDA

View Full Version : Oude Marshall amp boosten vs amp met meer gain?



reckless_life
28 september 2011, 15:45
Hi, ik ben wat aan het uitkijken naar een Marshall met genoeg gain/distortion voor metal.

Nou was ik het volgende aan het denken :
1/ Een originele Marshall JCM800 2203 zoeken (zonder FX) en rechstreeks boosten met een pedaal (Fulltone OCD / TS9 / Rat ofzo).
2/ een JCM800 2203 Kerry King versie met ingebouwde EQ/Noisegate)

Een JCM800 2205/2210 had ik ook op het oog, maar deze zouden nogal verschillen naargelang het bouwjaar en nogal “hit or miss” zijn.

Zouden jullie een oude boosten met pedalen of gewoon voor de Kerry King versie gaan?

Henri H
28 september 2011, 16:07
Ik zou voor een JMP/JCM 800 2204/2203 gaan, en die boosten.
Zelf gebruik ik een Goudie FX 808+ hiervoor naar volle tevredenheid, klinkt wat rauwer en transparanter dan een TS9 of OD/TS808. Ook heeft ie nog wat meer gain. Ze zijn echter lastig tweedehands te vinden, maar er zijn zat TS-achtigen die hetzelfde trucje kunnen, b.v. de MI Audio Blues Pro of de CmatMods Signa Drive. Die laatste is ook zeer geschikt voor een cleane amp, heerlijk dingetje.

Ik heb ook de 2205 ('86), en die is ook zeer geschikt. Er wordt gezegd dat de post '87 versies het beste zijn, maar die van mij scheurt als een tierelier, en klinkt gewoon goed. Het is wel een ander beestje, geen vergelijking met de 2203/2204, veel meer "dicht gesmeerde" sound.
Met een Maxon OD808 ingesteld met volume op 10, en drive op 0, is dat echt een goeie metalsound naar mijn idee, maar ook zonder gaat het al richting "Ride The Lightning" e.d.

Succes!

Arvoitus
28 september 2011, 16:16
Die 2203KK is een leuk ding wat zeer geschikt is voor metal, met zo'n head kan je makkelijk een leuke metalsound halen. En met die ingebouwde gate/booster kan je misschien nog wel een sound halen wat geschikter is voor iets modernere metal.

Maar die 2203KK is 1200 euro, je kan dan beter tweedehands een JMP/JCM halen. Zoiets: http://link.marktplaats.nl/483448248

Dan zit je nog onder de 1000 euro, en die versterkers verliezen bijna geen waarde meer.

Terminus
28 september 2011, 16:21
Een JCM800 met een TubeScreamer is prima voor alle metal, daar heb je geen Kerry King-versie voor nodig. De KK is sowieso niet heel anders dan een JCM800 met een boost, en een noisegate kan je er altijd bijkopen.

iWishmaster
28 september 2011, 16:44
Ik heb ze nooit naast elkaar gehoord, dus ik kan er niet zoveel over zeggen eigenlijk, maar ik doe het toch: De JCM800KK vond ik een te gekke versterker: scheurt als een gek, maar het is wel een beetje een one-trick pony. Met boost uit ietsje lafjes, maar wel bruikbaar.
Een oude JCM800 (2203) met boost ervoor scheurt ook als een gek, maar ik had het idee dat die wat minder 'modern' als de JCM800KK klonk. Onder moderner versta ik: nog strakker, meer laag, meer hoog (tikje fizzy zelfs, maar dat verschilde sterk per speakerkast, ik kan je geen V30's aanraden bij die amp).

interessander
28 september 2011, 17:09
Wat voor versterker heb je nu, en wat voor speakerkast? Afhankelijk naar wat voor metal-sound (en andere sounds) je op zoek bent heb je wellicht wat aan mijn ervaring.

Ik was een paar jaar geleden op zoek naar hetzelfde, een JCM 800 voor metal(lica). Ik heb een oude JCM 2203 top met 1960AV kast gekocht en deze geboost met meerdere pedalen waaronder een Maxon OD-808, Ibanez metal charger en Tube king en een EQ. Uiteindelijk heb ik de versterker twee maanden gebruikt tijdens oefensessies maar ik kreeg er niet de sound uit die ik zocht.

Al met al zaten er zeker goede sounds in maar het was me gewoon niet strak genoeg, ook niet in combinatie met de tube screamer. Uiteindelijk was de beste combi nog om de marshall op semi-clean te zetten icm de Metal charger als distortion, maar ja, daar koop je geen 2203 voor, en het clean was zeker niet clean, iets dat ik met mijn vorige versterker ook al had (Peavey 5150).

Gelukkig kon ik toen een mooie ruildeal maken met mijn huidige versterker, een Mesa Mark III, deze heeft door de combinatie van pre- en post EQ een zeer strakke high gain sound, zonder dat ik een boost nodig heb. (niet dat ik achterlijk veel gain gebruik)

Ik zeg niet dat een JCM 800 2203 niet geschikt kan zijn, en misschien haal je er in combinatie met het juiste pedaal een te gekke sound uit, maar ik had er persoonlijk hoge verwachtingen van die helaas niet uitkwamen, is ook een kwestie van smaak natuurlijk.

svdijk
28 september 2011, 17:19
Ik ken de KK 2203 niet zelf, maar de filmpjes klinken veelbelovend!
Zelf heb ik een 2203 uit 1981, en een 2210 uit 1987.
De 2203 boost ik met een MXR EQ (klinkt beter als een Tube Screamer IMO), maar de 2210 hoeft niet geboost te worden, die heeft al bakken gain van zichzelf.
De 2210 is bruter, meer metal-achtig als een gebooste 2203, da's meer een rock/hardrock amp.
De 2203 vind ik wel veelzijdiger qua sound!
Tis maar net wat je wilt natuurlijk, maar om eerlijk te zijn heb ik geen moderne Marshalls gehoord die in de buurt komen van de oude JMP's en JCM's wat tone en ballen betreft, zelfs mijn behoorlijk gemodde JVM niet!

big dooley
28 september 2011, 18:07
Hi, ik ben wat aan het uitkijken naar een Marshall met genoeg gain/distortion voor metal.

Nou was ik het volgende aan het denken :
1/ Een originele Marshall JCM800 2203 zoeken (zonder FX) en rechstreeks boosten met een pedaal (Fulltone OCD / TS9 / Rat ofzo).
2/ een JCM800 2203 Kerry King versie met ingebouwde EQ/Noisegate)

Een JCM800 2205/2210 had ik ook op het oog, maar deze zouden nogal verschillen naargelang het bouwjaar en nogal “hit or miss” zijn.

Zouden jullie een oude boosten met pedalen of gewoon voor de Kerry King versie gaan?

keuze's keuze's keuze's...

ff een blinde test... welke van deze 7 opname's vind je zelf het lekkerst?
het zijn allemaal marshalls... sommige hebben een boost, anderen staan op zichzelf... let wel, er zit ook een valvestate tussen :D
voor de opname's heb ik elke keer dezelfde cab gebruikt (1960B met T75's)
http://soundclick.com/share.cfm?id=10750171

Fireburst
28 september 2011, 18:34
keuze's keuze's keuze's...

ff een blinde test... welke van deze 7 opname's vind je zelf het lekkerst?
het zijn allemaal marshalls... sommige hebben een boost, anderen staan op zichzelf... let wel, er zit ook een valvestate tussen :D
voor de opname's heb ik elke keer dezelfde cab gebruikt (1960B met T75's)
http://soundclick.com/share.cfm?id=10750171

Wel een eerlijke test zo, ik ben benieuwd naar het resultaat.

Henri H
28 september 2011, 18:44
Nah, kweenie. Ik zou ze liever "blind" bespelen.
De feel is zeker net zo belangrijk....

Ik neig trouwens naar nr 2 of 3.

big dooley
28 september 2011, 18:45
Wel een eerlijke test zo, ik ben benieuwd naar het resultaat.

heb deze een tijdje geleden op het marshallforum gezet en er een poll van gemaakt... ja, dan krijg je toch verassende uitslagen te zien ;) ik geef bij voorbaat nooit aan, om welke versterkers het gaat, om gebiaste meningen uit de weg te ruimen...

big dooley
28 september 2011, 18:48
Nah, kweenie. Ik zou ze liever "blind" bespelen.
De feel is zeker net zo belangrijk....

Ik neig trouwens naar nr 2 of 3.

is uiteraard waar... in the flesh geeft pas echt een goede vergelijking, maar toch is het altijd leuk om dit soort dingetjes te maken en dan kijken wat er uitkomt... zeker als mensen ook nog eens gaan raden wat er allemaal gebruikt is;)

Henri H
28 september 2011, 18:52
Ik gok dat die ene (nr 4 of 5?) die zo ruist, een JVM is?

big dooley
28 september 2011, 19:06
Ik gok dat die ene (nr 4 of 5?) die zo ruist, een JVM is?

hahaha hij begint ook al... :seriousf:

dus als het ruist is het een JVM...:soinnocent:

big dooley
28 september 2011, 19:31
Ik heb ze nooit naast elkaar gehoord, dus ik kan er niet zoveel over zeggen eigenlijk, maar ik doe het toch: De JCM800KK vond ik een te gekke versterker: scheurt als een gek, maar het is wel een beetje een one-trick pony. Met boost uit ietsje lafjes, maar wel bruikbaar.
Een oude JCM800 (2203) met boost ervoor scheurt ook als een gek, maar ik had het idee dat die wat minder 'modern' als de JCM800KK klonk. Onder moderner versta ik: nog strakker, meer laag, meer hoog (tikje fizzy zelfs, maar dat verschilde sterk per speakerkast, ik kan je geen V30's aanraden bij die amp).

de 2203KK is zonder beast mode hetzelfde als een normale 2203, maar heeft als verschil dat er KT88 buizen gebruikt worden ipv EL34's... de voeding komt zelf regelrecht uit de JVM trouwens... de OT ook (dagnalls)

Arvoitus
28 september 2011, 19:54
de 2203KK is zonder beast mode hetzelfde als een normale 2203, maar heeft als verschil dat er KT88 buizen gebruikt worden ipv EL34's... de voeding komt zelf regelrecht uit de JVM trouwens... de OT ook (dagnalls)
Dus toch helemaal anders dan een 2203 ...

Preamp circuit is volgensmij ook aangepast.

Henri H
28 september 2011, 21:19
hahaha hij begint ook al... :seriousf:

dus als het ruist is het een JVM...:soinnocent:Het 4e kanaal van mijn toenmalige JVM ruiste behoorlijk ja.
Maar ach, elke Marshall gaat ruisen als je hem vol gain plempt.... Bij de JVM denk ik de ruis echter goed te (her)kennen ...

schwalbe
28 september 2011, 21:44
Ik vind 4 de beste. Maar gezien ik niet zo'n high gain figuur ben moet je je niks van mijn mening aantrekken.

big dooley
28 september 2011, 23:38
Dus toch helemaal anders dan een 2203 ...

Preamp circuit is volgensmij ook aangepast.

ligt eraan hoe je het bekijkt...
preamp circuit zonder de boostfunctie is een 1 op 1 kopie van de normale 2203, zonder meer...
de gebruikte trafo's zijn qua specs hetzelfde als wat marshall jaren heeft gebruikt in de JMP's en JCM800's, alleen zijn dit liggende modellen en heeft de PT een secundaire aftakking meer... de voedingselco's hebben veel hogere waardes en dus is een choke niet nodig...
amerikaanse uitvoering van marshalls hadden met de JMP's en JCM800's altijd 6550's en dat is wat kerry king dan ook terug wilde zien... echter had hij een tijdje met KT88's geexperimenteerd en die bevielen iets beter... KT88's en 6550's kun je in een marshall die op EL34 specs draait gewoon wisselen met een bias reset... de 6550 is flink wat stugger aangezien die zijn ontworpen voor servo versterkers... de KT88 is echt een audiobuis, die wat smoother is'

een 1 op 1 vergelijking met een EL34 gestookte 2203 gaat dus sowieso niet op, aangezien alleen de eindbuizen al totaal anders zijn... het verhaal dat marshall tegenwoordig waardeloze trafo's heeft tov. vroeger is onzin... ze hebben dezelfde specs als wat ze in de jaren 70 en 80 hadden en in die tijd waren ze niet echt consistent wat dat betreft... drakes in de ene en dagnalls in de andere, om maar van de verschillende interne spanningen tussen dezelfde modellen te zwijgen... je ziet JCM800's met 380Vdc op de anodes en sommigen gaan boven de 500Vdc met dezelfde spanning uit het stopcontact
mooi voorbeeld van hun inconsistentie in die tijd is de 2205/2210 serie... daar kun je echt 5 modellen naast elkaar zetten en niet eentje die hetzelfde klinkt als de andere... halverwege productie werd het circuit totaal veranderd, zonder enige notie daarvan te geven...

de huidige modellen zijn niet ieders favoriet... ze zijn wel veel consistenter (mits alles naar behoren werkt, uiteraard)

big dooley
28 september 2011, 23:41
Het 4e kanaal van mijn toenmalige JVM ruiste behoorlijk ja.
Maar ach, elke Marshall gaat ruisen als je hem vol gain plempt.... Bij de JVM denk ik de ruis echter goed te (her)kennen ...

op zich is de JVM erg stil en ze hebben dan ook behoorlijk hun best gedaan om dat voor elkaar te krijgen, maar voor OD1/2 oranje en rood hadden ze inderdaad beter een ingebouwde gate kunnen hebben... de satriani sig JVM die eraan komt, heeft ipv reverb, de noise gate ingebouwd van de 2203KK

Brewskie
29 september 2011, 07:17
heb deze een tijdje geleden op het marshallforum gezet en er een poll van gemaakt... ja, dan krijg je toch verassende uitslagen te zien ;) ...

Dan doe je nu toch alsnog een poll hier op het forum ? !

big dooley
29 september 2011, 10:39
Dan doe je nu toch alsnog een poll hier op het forum ? !

nah... ik maak wel weer es een keer een nieuwe...

Henri H
29 september 2011, 11:19
Ik heb dat topic ff opgezocht: http://www.marshallforum.com/marshall-amps/17538-great-marshall-shootout.html

Daar gebruik je echter andere instellingen en de hoeveelheid amps is ook minder. Of heb je recentelijk nog een nieuwer topic geopend? Ik heb gezocht op een half jaar en ouder.

big dooley
29 september 2011, 11:56
Ik heb dat topic ff opgezocht: http://www.marshallforum.com/marshall-amps/17538-great-marshall-shootout.html

Daar gebruik je echter andere instellingen en de hoeveelheid amps is ook minder. Of heb je recentelijk nog een nieuwer topic geopend? Ik heb gezocht op een half jaar en ouder.

dit was de eerste die ik gemaakt had... hier had ik de EQ's allemaal hetzelfde staan, wat me nogal wat kritiek opleverde... ik ging er echter vanuit dat de tonestack van alle gebruikte marshalls hetzelfde is en dus wilde ik die variabele eruit hebben, door ze allemaal hetzelfde in te stellen... achteraf bleek, dat mijn uitgangspunt niet helemaal correct was...:hide:

de laatste die ik gemaakt had (die ik hier gepost heb), ging om high gain en was het gevolg van een discussie over high gain versterkers vs medium gain versterkers met boost... de hoeveelheid gebruikte amps is echter hetzelfde :D
elke clip had wel zijn eigen EQ-setting... maar ook hier kreeg ik weer kritiek, dat ik voor sommige clips een TS9 als boost gebruikt had en dat ik hetzelfde cabinet gebruikte voor alle clips... tja, ik weet ook wel dat de ene versterker beter reageert op een T75 dan de andere, maar met verschillende speakers krijg je weer andere variabelen (om maar te zwijgen van de microfoonverplaatsing)... de boost was nodig, omdat geen enkele amp in de buurt komt van de JVM's OD rood met gain op "3"... bovendien was de discussie van medium gain + boost vs high gain nog steeds in volle gang...
dus heb ik de critici maar fijntjes gezegd dat ze dan zelf maar een shootout moesten maken... is tot op heden nog steeds niet gebeurd :)

de valvestate heeft sinds beide shootouts wel heel wat meer respect gekregen daar, trouwens... :D

interessander
29 september 2011, 12:16
Ik ben wel benieuwd of de topic starter een favoriet heeft onder de al dan niet gebooste Marshalls in de verschillende shoot-outs. De shoot-out van het Marshall forum waar Henri naar linkte is natuurlijk ook een stuk minder metal dan de eerder geposte versie.

Henri H
29 september 2011, 12:19
Ah, duidelijk. Doe je 's een keer je best krijg je al die ellende/kritiek over je heen. :confused: :)

Valvestates zijn prima bakkies, maar in bandverband laten ze het misschien wat afweten. Daar is een buizeneindtrap toch het best denk ik.

Trouwens, onze shootout van 2 jaar geleden was ook niet zo'n succes, tenminste ik vond de amps uiteindelijk erg veel op elkaar lijken, en kon niet echt veel onderscheid halen tussen b.v. een ENGL Fireball en een DSL.

Voor de liefhebbers, als je googelt op "dutch high gain amp shootout" vind je het één en ander op Soundclick en Youtube.

big dooley
29 september 2011, 12:20
Ik ben wel benieuwd of de topic starter een favoriet heeft onder de al dan niet gebooste Marshalls in de verschillende shoot-outs. De shoot-out van het Marshall forum waar Henri naar linkte is natuurlijk ook een stuk minder metal dan de eerder geposte versie.

klopt, maar dat ging om crunch... op het marshallforum zijn het niet allemaal metalheads... integendeel...
aangezien de topicstarter het over metal heeft, plaatste ik dan ook mijn laatste versie ipv de eerste

interessander
29 september 2011, 12:28
klopt, maar dat ging om crunch... op het marshallforum zijn het niet allemaal metalheads... integendeel...
aangezien de topicstarter het over metal heeft, plaatste ik dan ook mijn laatste versie ipv de eerste

Snap ik, ik ben ook benieuwd of hij daar een favoriet tussen heeft, maar zoals gezegd hangt dat van het soort metal af.

Als ik mijn 2203 nog had zou ik er prima Bolt Thrower en Entombed mee kunnen spelen, of iets zoals Mastodon, maar dan wel met een boost/overdrive.

Ik mis HaroldA nog hier, die heeft ook verschillende Marshalls en boosters voor een zware stoner/metal sound.

big dooley
29 september 2011, 12:29
Ah, duidelijk. Doe je 's een keer je best krijg je al die ellende/kritiek over je heen. :confused: :)

Valvestates zijn prima bakkies, maar in bandverband laten ze het misschien wat afweten. Daar is een buizeneindtrap toch het best denk ik.

Trouwens, onze shootout van 2 jaar geleden was trouwens ook niet zo'n succes, tenminste ik vond de amps uiteindelijk erg veel op elkaar lijken, en kon niet echt veel onderscheid halen tussen b.v. een ENGL Fireball en een DSL.

Voor de liefhebbers, als je googelt op "dutch high gain amp shootout" vind je het één en ander op Soundclick en Youtube.

och merendeel was opbouwende kritiek en suggesties waar ik dan ook wat mee gedaan heb... die dutch shootout had ik ook beluisterd, maar ik zag door de vele bomen het bos eigenlijk niet meer...

interessander
29 september 2011, 12:31
Ik heb die dutch shoot out ook een beluisterd en het valt inderdaad op dat je geen enorme verschillen hoort, ik denk dat je met het gebruik van verschillende speakerkasten/mic opstellingen (die goed bij desbetreffende amp passen) een veel groter verschil kunt krijgen.

big dooley
29 september 2011, 16:58
Ik heb die dutch shoot out ook een beluisterd en het valt inderdaad op dat je geen enorme verschillen hoort, ik denk dat je met het gebruik van verschillende speakerkasten/mic opstellingen (die goed bij desbetreffende amp passen) een veel groter verschil kunt krijgen.

mjah... denk eerder dat het ermee te maken heeft, dat er gekozen is voor een loop station (toch???), om de tracks in te spelen... (kan ik me ook wel voorstellen met zoveel versterkers)
ik heb zelf voor alle versterkers dezelfde cab met dezelfde mics gebruikt en niks met de totaalmix gedaan... toch hoor je duidelijk verschillen

Henri H
29 september 2011, 18:38
We hebben de boel destijds "gereampd", dwz we hadden 2 droge gitaarsignalen die dus niet door een versterker zijn opgenomen, maar direct naar de PC toe o.i.d.
Ik weet niet hoe dat technisch precies zit, maar het wordt vrij veel toegepast in moderne studio's.
Dat signaal werd dus opnieuw via de PC afgespeeld, en vervolgens weer opnieuw door de versterker gestuurd.
De speakerkast met diverse microfoons, stonden in een ruimte ergens achter in de zaak. Wat je hoort op de Youtube video's is dus het geluid wat door de monitorspeakers in de zaak wordt wergegeven en is opgenomen met de handycam.
De geluidsfragmenten op Soundclick zijn dus de gereampte signalen, die via de microfoons voor de speakerkast zijn opgenomen.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd. :noob:

big dooley
29 september 2011, 19:29
We hebben de boel destijds "gereampd", dwz we hadden 2 droge gitaarsignalen die dus niet door een versterker zijn opgenomen, maar direct naar de PC toe o.i.d.
Ik weet niet hoe dat technisch precies zit, maar het wordt vrij veel toegepast in moderne studio's.
Dat signaal werd dus opnieuw via de PC afgespeeld, en vervolgens weer opnieuw door de versterker gestuurd.
De speakerkast met diverse microfoons, stonden in een ruimte ergens achter in de zaak. Wat je hoort op de Youtube video's is dus het geluid wat door de monitorspeakers in de zaak wordt wergegeven en is opgenomen met de handycam.
De geluidsfragmenten op Soundclick zijn dus de gereampte signalen, die via de microfoons voor de speakerkast zijn opgenomen.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd. :noob:

dus je hebt gewoon een gitaar in een recorder gestopt en dat signaal over elke versterker gegooid... dan denk ik dat het beter was geweest om een tijdens de opname van dat droge signaal een doorlus naar een versterker op volle toeren te dirigeren, zodat je toch de interactie tussen gitaar en versterker simuleert...? is maar een ideetje hoor ;)

bass blom
29 september 2011, 19:34
re-ampen heb je kastjes voor.
dan gaat je gitaar EN naar een amp EN naar de recorder.
daarna maakt het kastje van het opgenomen 'droge' signaal een geschikt signaal om weer in een (andere) amp te doen.

Henri H
29 september 2011, 22:20
Zoals Bass zegt is het gegaan volgens mij.
We hadden toen 2 verschillende gitaarpartijen, één van MichaelAE en één van Caliban, beide forumleden.
Ik was erbij toen Caliban 's morgens zijn signaal opnam ter plekke, en bij het inspelen heeft ie een Fireball of een Powerball gebruikt. Op het eerste filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=KZV8qXssejs) is dat te zien in de eerste minuut.
MichaelAE had het zelf thuis gedaan op een vergelijkbare manier.

On topic: 2203/2204 + booster! :blast: :)

macwilliams
29 september 2011, 22:46
Als ik nu een marshall moest kiezen dan werd het de JCM800KK, one trick pony misschien maar je laat een volbloed renpaard ook niet voor een schillenkar lopen.

Briljant ding.:blast:

geert1976
29 september 2011, 23:38
Ik ken de KK 2203 niet zelf, maar de filmpjes klinken veelbelovend!
Zelf heb ik een 2203 uit 1981, en een 2210 uit 1987.
De 2203 boost ik met een MXR EQ (klinkt beter als een Tube Screamer IMO), maar de 2210 hoeft niet geboost te worden, die heeft al bakken gain van zichzelf.
De 2210 is bruter, meer metal-achtig als een gebooste 2203, da's meer een rock/hardrock amp.
De 2203 vind ik wel veelzijdiger qua sound!
Tis maar net wat je wilt natuurlijk, maar om eerlijk te zijn heb ik geen moderne Marshalls gehoord die in de buurt komen van de oude JMP's en JCM's wat tone en ballen betreft, zelfs mijn behoorlijk gemodde JVM niet!

Ik heb een JCM 800, type 2210 uit 88 die ook al genoeg gain van zichzelf produceert.
Zelf mijn slappe singlecoil gitaren, zoals mijn Harmony en Fender Duo-Sonics, schreeuwen en janken over dat ding.

Ding gaat kneiterhard trouwens, mijn buurman deed vervelend met zijn autoradio, effe de JCM voluit gezet (tuindeurtjes open) en hij had na 2 minuten de boodschap al door.

reckless_life
30 september 2011, 00:53
Hi, bedankt voor de vele reacties al :)

Momenteel speel ik op een 2204 combo versie, piekfijn hoor, maar buiten wat meer gain/distortion zou ik ook willen overschakelen naar een head+cab.

De cab wordt waarschijnlijk een Marshall 1960 met G12T75 speakers, mischien een Bogner 2x12 met greenbacks maar die was duurder en moet ik nog gaan proberen.

Ik kwam uit op de oude 2203 omdat ik ooit eens een 2203 Reissue geprobeerd had. En die 100W had toch dat ietsje meer dan de 50W versie.

Even dacht ik van ze gewoon alledrie te kopen, 2 maanden proberen en vervolgens elimineren, maar dat is me op dit moment niet haalbaar.

Ik denk trouwens dat de 2203 al verkocht is, ik hoor er niets meer van.

Dus denk ik dat ik voor de 2203KK zal gaan.

Een 2205/2210 wou ik eigenlijk al lang, maar iedereen die er erg tevreden over is heeft een later model ('86+). Een vroeger model durf ik niet goed riskeren.

Henri H
30 september 2011, 08:58
Ik denk dat een 2203/2204 BAKKEN meer "mojo" heeft dan een KK sig, en uiteindelijk ben je met een overdrive, of een paar overdrives flexibeler.
Ik weet het niet, maar die KK sig heeft voor mij zo'n "goedkoop metal imago", maar misschien zeg ik nu wel iets fouts? :hide:

Als ik dit filmpje gezien heb, hoef ik 'm echt niet meer. :stop:


http://www.youtube.com/watch?v=1eiii05t_G0

big dooley
30 september 2011, 09:19
Als ik dit filmpje gezien heb, hoef ik 'm echt niet meer. :stop:



hahahahaha je hebt wat tegen duitsers??? :seriousf::seriousf::seriousf:

Henri H
30 september 2011, 09:25
Nee, integendeel. Meestal heeft Musikschmidt zelfs leuke en goede demo's, maar deze?! brrrr...

Duits bier, Duits eten, Duitse mensen op vakantie, "alles super". :)

Oh ja, Duitse auto's, Duitse autobahn, Duitse landschap, moet ik nog doorgaan? :D

big dooley
30 september 2011, 10:44
duitse meisjes?

http://estranhoseuropeus.com/wp-content/uploads/2009/09/german_beer_girl_costumes.jpg

:crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy:

interessander
30 september 2011, 10:47
Zo wat een klotesound inderdaad. Maar volgens mij is dit ook niet voor schmidt maar voor de i love my marshall wedstrijd gedaan. Veel te veel gain ook met die beast switch erbij, alles verzuipt.

Ik vond nog een metal demo voor een gebooste VS100, op hetzelfde kanaal heeft hij ook wat andere clips van een DSL met een boost


http://www.youtube.com/watch?v=BeOJ4g03ytc&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=BeOJ4g03ytc&feature=related

Henri H
30 september 2011, 10:49
duitse meisjes?

*knip* :crazyhappy:

:crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy:Ja, ook niks mis mee. :lovelove:

big dooley
30 september 2011, 11:10
Ja, ook niks mis mee. :lovelove:

op het feit na dat ze niet bij me op schoot zit dan... hehehehe:seriousf:

Terminus
30 september 2011, 16:14
Zo wat een klotesound inderdaad. Maar volgens mij is dit ook niet voor schmidt maar voor de i love my marshall wedstrijd gedaan. Veel te veel gain ook met die beast switch erbij, alles verzuipt.

Ik vond nog een metal demo voor een gebooste VS100, op hetzelfde kanaal heeft hij ook wat andere clips van een DSL met een boost


http://www.youtube.com/watch?v=BeOJ4g03ytc&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=BeOJ4g03ytc&feature=related

Dat is echt precies het In Flames - The Jester Race geluid IMO. Niet zo gek aangezien dat ook een Valvestate was.

big dooley
30 september 2011, 16:36
Hi, bedankt voor de vele reacties al :)

Momenteel speel ik op een 2204 combo versie, piekfijn hoor, maar buiten wat meer gain/distortion zou ik ook willen overschakelen naar een head+cab.

De cab wordt waarschijnlijk een Marshall 1960 met G12T75 speakers, mischien een Bogner 2x12 met greenbacks maar die was duurder en moet ik nog gaan proberen.

Ik kwam uit op de oude 2203 omdat ik ooit eens een 2203 Reissue geprobeerd had. En die 100W had toch dat ietsje meer dan de 50W versie.

Even dacht ik van ze gewoon alledrie te kopen, 2 maanden proberen en vervolgens elimineren, maar dat is me op dit moment niet haalbaar.

Ik denk trouwens dat de 2203 al verkocht is, ik hoor er niets meer van.

Dus denk ik dat ik voor de 2203KK zal gaan.

Een 2205/2210 wou ik eigenlijk al lang, maar iedereen die er erg tevreden over is heeft een later model ('86+). Een vroeger model durf ik niet goed riskeren.

weten we nog niet, welke van de 7 je het lekkerste vond :)

DFTPOL
3 oktober 2011, 12:43
Mijn mening is dat als je een oude Marshall zou boosten, dat je een VEEL agressiever geluid hebt, dan eente die alle gain al in de versterker heeft zitten. :D

So therefor, een oude bak met een tubescreamer ervoor :blast:

Jan Buurman
3 oktober 2011, 15:09
Ik boost mijn 4010 (bovenop een extra 4x12) met de Xotic BB Preamp. Helemaal te gek! Maar ik wil ook nog een volumeboost voor solo's en dat wil nog niet helemaal lekker lukken. Ik heb er een MXR/CAE 401 of een MXR 6bandEQ voor maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Redelijk veel gain uit de amp + de BB Preamp klinkt erg lekker maar er is dan niet veel extra ruimte voor een volumeboost meer.....
Ik moet waarschijnlijk een balans vinden tussen hoeveelheid gain uit de amp, afstelling van de Xotic en het (volume)boostpedaal.

Wat ik zoek:
* "clean" door terugdraaien volumeknop
* Stevige crunch uit de amp.
* "Wylde"achtige sound door amp + Xotic
* Volumeboost door booster/EQ (evt. OD?)

Kan iemand mij tips/ervaringen geven? (Nee, ik heb geen loop)

Henri H
3 oktober 2011, 18:03
De 4010 is toch hetzelfde als een 2204?

Ik heb in mijn 2204 een 2e master volume laten bouwen.
Er is dus gewoon een extra potmeter in de low input gezet en op de achterkant is de DI-uitgang (of was het toch één v.d. speakeroutputs?) de input voor het switch-pedaal geworden, werkt erg goed.
Je moet wel een goed relais gebruiken om beide potmeters te switchen, anders hoor je een harde knal bij het switchen.
Dit heeft me €40,- gekost.

Ik verwacht niet dat dit gaat lukken met welke booster of OD dan ook.

jerome
3 oktober 2011, 20:03
Hi, bedankt voor de vele reacties al :)
......
Ik denk trouwens dat de 2203 al verkocht is, ik hoor er niets meer van.
.......


Kijk eens hier.... http://link.marktplaats.nl/483448248 ;)

flo123
3 oktober 2011, 21:18
In die marktplaats advertentie staat trouwens:

... deze heeft gelukkig nog de originele Drake trafo’s ...
Maar dat zullen eerder Dagnall trafos zijn.
Wel een toffe bak maar beetje hoge prijs naar mijn idee en er is voorin rechts een gat geboord en iets toegevoegd.

jerome
3 oktober 2011, 23:17
In die marktplaats advertentie staat trouwens:

Maar dat zullen eerder Dagnall trafos zijn.
Wel een toffe bak maar beetje hoge prijs naar mijn idee en er is voorin rechts een gat geboord en iets toegevoegd.

Nee hoor, in de JMP2203 tops uit eind 70er jaren zitten (bijna) altijd Drake trafo's.
In m'n andere JMP2203 zitten ook Drake trafo's en in de andere die ik van binnen heb gezien zaten ook allemaal Drake trafo's. Volgens mij hebben ze later bij de JCM800 2203's wel Dagnall trafo's gebruikt.
En met dat extra gat klinkt ie niet minder goed... :)
Er heeft een extra ingang opgezeten wat er later professioneel weer uit verwijderd is.
Probeer maar eens een 32 jarige versterker zoals deze JMP2203 te vinden zonder een krasje, dingetje of extra gaatje, dat gaat moeilijk worden...
Sowieso worden ze steeds zeldzamer...
En het gaat tenslotte om z'n beestachtige brute sound
Overigens vind ik de JMP2203's veel beter klinken dan de JCM800 2203's.
Meer ballen, bruter, meer karakter, en meer gelaagdheid, maar dat is ook een kwestie van smaak...

Lexvandoef
3 oktober 2011, 23:31
toch is het zonde en onherstelbaar, zo'n gat on het chassis, en daarom die 900e ook niet waard, denk ik.

jerome
3 oktober 2011, 23:38
Maar Lex, vind maar eens een knappe JMP2203 top voor onder de €900...
Je ziet ze heel soms wel eens staan voor minder dan €900 maar dan zijn ze meestal aardig afgetrapt.
Ik kan me btw herinneren dat jij er eens een te koop had voor ergens tussen de €750 en 850 maar daar zat geen originele kast omheen? ;)

Allthatjazz
3 oktober 2011, 23:45
Hier nog een leuk filmpje met de vergelijking van de hi gain Diamond Nitrox en een vintage Marshall SLP:
http://youtu.be/noh91XX4Jf0?hd=1

Lexvandoef
4 oktober 2011, 00:41
Maar Lex, vind maar eens een knappe JMP2203 top voor onder de €900...
Je ziet ze heel soms wel eens staan voor minder dan €900 maar dan zijn ze meestal aardig afgetrapt.
Ik kan me btw herinneren dat jij er eens een te koop had voor ergens tussen de €750 en 850 maar daar zat geen originele kast omheen? ;)

Dat herriner je je dan fout want die ging weg in originele combo (net als jij ook met chassisaanpassingen) met oude celestion '65's voor ong 600e volgens mij. Nou zijn tops iets duurder en gewilder, maar toch..... ;) Voor een niet originele met zichtbare beschadiging (want dat is het tenslotte, laten we het geen mooier naampje geven dan het is ;)) blijft 900e veel geld vind ik.

jerome
4 oktober 2011, 12:55
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat ze minder waard zijn als er een extra input inzit. Maar om nou gelijk te zeggen dat ie dan gelijk zoveel minder waard is vind ik persoonlijk onzin.
Door die extra (niet aangesloten) input klinkt echt niet minder...
En zoals ik al schreef, dit soort tops zijn 31 á 32 jaar oud en er zijn er dus maar heel weinig in mint condition en daar betaal je al gauw €1100 á 1300 voor en die klinken echt niet beter... ;)

flo123
5 oktober 2011, 00:15
Ik had gelezen, en in mijn 2204 en 1959 JMPs is het ook zo, dat de 50 watters Drake trafos hadden en de 100 watters Dagnall trafos. Maar misschien is het niet zo zwart wit.

Henri H
5 oktober 2011, 14:16
Ik had gelezen, en in mijn 2204 en 1959 JMPs is het ook zo, dat de 50 watters Drake trafos hadden en de 100 watters Dagnall trafos. Maar misschien is het niet zo zwart wit.Dat geldt alleen voor de JCM 800 - series volgens mij.

@Jerome: JCM 800 vs JMP, daar zal minimaal verschil in klank zitten, aangezien ze technisch gelijk zijn aan elkaar.
Exemplarisch kunnen er onderling een hoop verschillen zitten, ook tussen 2 JCM 800's.
Ik heb liever een JCM 800 die goed klinkt dan een JMP die ....

jerome
5 oktober 2011, 20:30
Dat geldt alleen voor de JCM 800 - series volgens mij.

@Jerome: JCM 800 vs JMP, daar zal minimaal verschil in klank zitten, aangezien ze technisch gelijk zijn aan elkaar.
Exemplarisch kunnen er onderling een hoop verschillen zitten, ook tussen 2 JCM 800's.
Ik heb liever een JCM 800 die goed klinkt dan een JMP die ....

Dat klopt niet helemaal Henry :)
Een late JMP2203 (eind 70) is gelijk of nagenoeg gelijk aan een vroege JCM2203 (begin 80)
Maar de latere JCM2203 tops zijn toch anders en klinken IMO ook anders
Vaak vlakker, minder dynamiek, minder ballen en minder gelaagdheid naar mijn mening en ook vaak te krasserig.
Maar ze hebben dan ook hier en daar andere componenten en/of andere trafo's en er zitten ook hier en daar verschillen in het schema en de printplaat.

Ik heb overigens (in zo’n 30 jaar tijd) op een redelijk aantal JMP2203 tops gespeeld en ik vond ze eigenlijk allemaal heerlijk klinken. De verschillen onderling waren er wel maar dat kwam voornamelijk omdat de een bijvoorbeeld een PPIMV ingebouwd had en de andere weer niet en/of omdat de speakers/speakerkasten qua type/uitvoering verschilden.
Ik vind de JMP2203 tops (100 watt) ook veel lekkerder klinken dan de JMP2204 tops (50 Watt), meer ballen en voller, maar dat terzijde….

Het is mij ook opgevallen dat een JMP2203 relatief gevoelig is wat voor merk/type preampbuizen je gebruikt.
Bijvoorbeeld met Electro Harmonics preamp buizen geeft een JMP2203 een breed en vet geluid met een behoorlijk strak laag. Vooral als je preampbuizen neemt die op “meer gain” geselecteerd zijn. Lekker voor metal, vooral in combinatie met een "gebalanceerde" preampbuis op V3.
En als je dan ook nog een goede cab gebruikt met V30 speakers en een goede distortion dan kan je er een vette metal sound uithalen.
En met Tung Sol preampbuizen krijg je juist een warm, vol en transparant geluid.
Vooral in combinatie met (oude) Greenback of G12-65 speakers.
En dat is weer heerlijk voor rock, hardrock en blues, iets wat ik de laatste jaren eigenlijk het meeste speel.
Of ook erg lekker; met een halfopen back met Alnico Gold speakers
Het heeft natuurlijk ook allemaal met smaak te maken… ;)

big dooley
5 oktober 2011, 20:54
Vooral als je preampbuizen neemt die op “meer gain” geselecteerd zijn. Lekker voor metal, vooral in combinatie met een "gebalanceerde" preampbuis op V3.


gebalanceerde triodes hebben echt geen nut in de fasedraaier van een gitaarversterker... de meesten maken gebruik van een circuit wat sowieso ietwat ongebalanceerd is... iets wat ook geprefereerd wordt door gitaristen... een push pull versterker met 100% balans is te hifi en te steriel
harmonica spelers gaan zelfs nog een stapje verder en stoppen een 12DW7 in de PI...

jerome
5 oktober 2011, 21:13
Theoretisch heb je gelijk...
Maar in de praktijk kan er wat betreft de sound een behoorlijk verschil zitten tussen "ongebalanceerde" en "gebalanceerde" preampbuisjes van hetzelfde merk/type.
De "gebalanceerde" buisjes (op balans getestte buisjes) klonken veel voller en ook breder. Of je het mooier vind is natuurlijk een tweede.
Ik vond het zelf een beetje té. Maar zoals gezegd wel lekker voor metal...
Het is in ieder geval leuk om met buizen te experimenteren :)

jerome
5 oktober 2011, 22:25
Dat herriner je je dan fout want die ging weg in originele combo (net als jij ook met chassisaanpassingen) met oude celestion '65's voor ong 600e volgens mij. Nou zijn tops iets duurder en gewilder, maar toch..... ;) Voor een niet originele met zichtbare beschadiging (want dat is het tenslotte, laten we het geen mooier naampje geven dan het is ;)) blijft 900e veel geld vind ik.

Ik herrinderde me het toch echt wel goed...
Ik vond toevallig net nog een mailtje van jouw in m'n mailbox.
Je verkocht toen (in 2009) een gemodde JMP2203 in een niet originele/beschadigde top-behuizing voor €750...
Je schreef nog, hij ziet er niet echt mooi meer uit maar hij klinkt goed...
Of was dat een andere Lex van Doef? ;)

big dooley
6 oktober 2011, 09:16
Theoretisch heb je gelijk...
Maar in de praktijk kan er wat betreft de sound een behoorlijk verschil zitten tussen "ongebalanceerde" en "gebalanceerde" preampbuisjes van hetzelfde merk/type.
De "gebalanceerde" buisjes (op balans getestte buisjes) klonken veel voller en ook breder. Of je het mooier vind is natuurlijk een tweede.
Ik vond het zelf een beetje té. Maar zoals gezegd wel lekker voor metal...
Het is in ieder geval leuk om met buizen te experimenteren :)

dus theoretisch gezien... gebalanceerde triodes maken een ongebalanceerde fasedraaier gebalanceerd?????
sorry hoor, maar ik vermoed hier toch echt een placebo-effect... wat je nu in feite zegt is: "ik zit op een wip waar de balk aan een kant 1 meter langer is dan de andere kant, maar toch ben ik in balans omdat mijn medewipper even zwaar is als ikzelf..." :stop:

ik ben het met je eens: met buizen spelen en experimenteren is ontzettend leuk, maar de zogenaamde balanced triodes voor een fasedraaier in een gitaarversterker is niks minder of meer dan pure stierenstront en slangenolie

Henri H
6 oktober 2011, 09:18
Ja Lex, nu jij weer! :seriousf:


...
Ik vind de JMP2203 tops (100 watt) ook veel lekkerder klinken dan de JMP2204 tops (50 Watt), meer ballen en voller, maar dat terzijde…
....Ik wil er ook nog graag een 2203 bij (zie sig ;)), hoewel ik mijn 2204 (JCM uit '88!) erg lekker vind klinken.
Vroeger heb ik een 50W JMP combo uit '78 met G12-65's gehad, en dat geluidje heb ik nu gewoon weer.

(Preamp-)buizen vervang ik alleen als ze kapot zijn, ik hoor niet veel verschil tussen andere buizen, en vind het persoonlijk een beetje geneuzel allemaal. Een amp klinkt goed, of hij klinkt minder/niet goed. Zelfs met mindere buizen blijft een goede amp goed klinken.
Het zijn vooral de nuances misschien, maar in bandverband hoor je dat nauwelijks terug.
Let wel, bovenstaande zijn geen keiharde feiten, maar een mening/veronderstelling. Als je het er niet mee eens bent, prima. :)

Van de week had ik trouwens best wel extreem veel last van een Duitse radiozender die mijn 2204 oppikte. 'k Heb wel 's gelezen dat de (eind?)buizen dan toch echt vervangen moeten worden?

big dooley
6 oktober 2011, 09:48
Van de week had ik trouwens best wel extreem veel last van een Duitse radiozender die mijn 2204 oppikte. 'k Heb wel 's gelezen dat de (eind?)buizen dan toch echt vervangen moeten worden?

ik zie niet in hoe kapotte of versleten eindbuizen een dergelijke situatie kunnen veroorzaken... dan denk ik eerder aan een slechte aarde (aardlus bijvoorbeeld)

jerome
6 oktober 2011, 16:23
dus theoretisch gezien... gebalanceerde triodes maken een ongebalanceerde fasedraaier gebalanceerd?????
Dat heb ik nergens geschreven, en dat bedoel ik totaal niet (zie mijn reactie onderaan)



sorry hoor, maar ik vermoed hier toch echt een placebo-effect... wat je nu in feite zegt is: "ik zit op een wip waar de balk aan een kant 1 meter langer is dan de andere kant, maar toch ben ik in balans omdat mijn medewipper even zwaar is als ikzelf..." :stop:

ik ben het met je eens: met buizen spelen en experimenteren is ontzettend leuk, maar de zogenaamde balanced triodes voor een fasedraaier in een gitaarversterker is niks minder of meer dan pure stierenstront en slangenolie

Je begrijpt me echt totaal verkeerd! :???:
Jij bekijkt het vanuit de versterker en ik bekijk vanuit de buisjes.
Nieuwe preampbuisjes van hetzelfde merk en type hebben helaas geen constante kwaliteit, m.a.w. de toleranties/meetgegevens kunnen onderling behoorlijk verschillen.
Daarom kunnen ze kwa klank nogal verschillen en de ene versterker is gevoeliger voor die klankverschillen als de andere.
Wat er technisch precies gebeurt als er een op balans getest buisje in V3 gaat weet ik niet. Het enige wat ik wel ondekt heb je met een op balans getestte preampbuis in V3 meer kans op een vol geluid hebt dan met een buis die hier niet op getest is.

Als ik nieuwe preampbuizen wil dan koop ik meestal een paar ongetestte buizen van 2 verschillende merken en 2 getestte, 1 op balans en 1 op gain.
En daarmee ga ik gewoon de verschillende combinaties en mixen proberen. dus wat voor mijn smaak en muziekstijl de lekkerste geluid geeft... :)

Lexvandoef
6 oktober 2011, 16:37
Ik herrinderde me het toch echt wel goed...
Ik vond toevallig net nog een mailtje van jouw in m'n mailbox.
Je verkocht toen (in 2009) een gemodde JMP2203 in een niet originele/beschadigde top-behuizing voor €750...
Je schreef nog, hij ziet er niet echt mooi meer uit maar hij klinkt goed...
Of was dat een andere Lex van Doef? ;)

Oh wacht, nu weet ik het weer inderdaad. Toen wilde ik er ook niet echt serieus vanaf, maar je zei volgens mij dat je evt wel interesse had toch? Ik had het daar niet over, maar over mijn serieuze verkooppoging... ;)

Hij mocht toen met jou in elk geval pas weg voor een voor mij interessant bedrag (hoog genoeg om het verleidelijk voor mezelf te maken) omdat ik nog niet serieus uitgekeken was op het apparaat. Een koopje was het toen niet, dat weet ik zelf ook wel ja, dat deed ik niet voor niks... ;)

Uiteindelijk issie daar niet voor weggegaan hoor toen ik hem zat was, maak je maar geen zorgen ;).

Anyway, genoeg vuile was buiten gehangen? Ben ook niet heilig hoor, maar dan mag ik nog wel commentaar hebben... :stop:

jerome
6 oktober 2011, 16:46
Natuurlijk Lex, no hard feelings hoor!!:)
Ik kon het ook ff niet laten:soinnocent:

Lexvandoef
6 oktober 2011, 16:51
Natuurlijk Lex, no hard feelings hoor!!:)
Ik kon het ook ff niet laten:soinnocent:

No hard feelings hoor! Blij dat ik van dat ding af ben trouwens... veels te zwaar man....

big dooley
6 oktober 2011, 16:54
gebalanceerd wil zeggen dat beide triodes een gelijke versterkingsfactor hebben... dus beide 12ax7 helften zijn bijvoorbeeld 99/99 mu... normaliter zit hier verschil in zoals 102/97 mu etc etc

als jij een verschil hoort dan ligt dat niet aan de gabalanceerde triodes, maar aan andere factoren... zoals je zelf al zei, is elke buis wel anders

hier een interessant stukje hierover:
http://www.300guitars.com/articles/article-demystifying-the-phase-inverter/