PDA

View Full Version : EvH D-Tuna tuning problemen..



RedBuell
27 september 2011, 22:21
Ik loop momenteel behoorlijk te stoeien met de D-Tuna die ik net op mijn Charvel Pro Mod So-Cal heb gemonteerd.

Ik heb allereerst de Floyd dive only gemaakt met behulp van een Trem Stopper, daarna de aanwijzingen opgevolgt uit het boekje
en heb op Youtube ook een filmpje gezien waar werd uitgelegd hoe ik te werk moest gaan....

Het probleem is nu als volgt: Ik stem de E snaar in D met de normale tuner met de D-Tuna in de Uit positie, de floyd fine tuner heb ik helemaal uit gedraaid en lock
de de snaar vervolgens. Dan zet ik de D-Tuna in de IN positie en stem hem perfect in E met het kleine inbus sleuteltje. Hierna gaat het mis,
als ik de D-Tuna uit trek staat hij niet netjes in D en als ik hem weer indruk staat hij niet netjes meer in E. Soms lukt het wel
maar duurt het even voordat de snaar op stemming na de switch, de andere keren ben ik alleen maar aan het heen en weer stemmen. Eerst naar D, dan weer naar E en steeds
komt hij niet terug in een perfecte stemming, althans soms wel maar even later lijkt het weer nergens op.

Op het net kan ik er niet veel over vinden, op de Jem site is men erg tevreden over het ding en als ik me niet vergis hier ook,
desalniettemin heb ik zelfs als het goed zou werken mijn twijfels over het finetunen met dat inbus sleuteltje wat mij in een
live situatie niet erg handig lijkt. Mezelf kennende ben ik in no time dat sleuteltje kwijt...

Wat zijn jullie ervaringen met de D-Tuna, wat doe ik eventueel fout en hoe pakken jullie dat fine tunen aan op het podium?

Thanks...

crapton
28 september 2011, 07:15
Ik heb een Peavey Wolfgang met D-Tuna. Na enig experimenteren werkt de D-Tuna wel degelijk goed.

De Peavey heeft de trem op de body, daar zit geen enkele beweging in. Dat is met een Tremstopper niet zeker. Heb je m voldoende stijf ingesteld? Heb je het probleem ook als je de trem helemaal vastzet?

De Peavey heeft ook de snaren gelocked zoals normaal bij een Floyd Rose.

Idd moet je hem in D stemmen en dan met het kleine inbusje in E goed zetten. Mijn ervaring is dat je de D-Tuna op de juiste positie terug moet schuiven. Te ver en je bent vals. Scheef en je bent vals. Het is meer een handigheidje. In D moet ie eigenlijk altijd goed staan mits je trem vast staat en je snaren zijn gelocked.

De Wolfgang is een bijzonder stemvaste gitaar. Ik hoef dat ding vrijwel nooit te stemmen, ook de lage E niet. De D-Tuna werkt goed maar je moet de zaak goed afstellen en even dat handigheidje in de vingers krijgen met het terugschuiven, moet met gevoel.

RedBuell
30 september 2011, 23:57
Ik heb hem dive only gemaakt met een trem stopper http://www.floydupgrades.com/catalog/index.php?main_page=product_info&cPath=70&products_id=215&zenid=dlu4dpg7lptd9l5pblk6vl07l0

Ik heb de stopper niet in het midden want ik heb 3 veren op de trem zitten. IK heb de floyd eerst netjes level gezet en toen de trem stopper er tegen aan en de veren wat strakker gezet.

IK vind het ontzettend onhandig om met dat kleine sleuteltje te fine tunen, de ene keer gaat het goed en een andere keer is zowel D als E ontstemd. Ik kijk het nog even aan en dan komt hij of in mij sig te koop of ik zet hem gewoon op gitaarmarkt. Ik gebruik voor alternatief stemmen dan liever mijn LTD EC 1000....