PDA

View Full Version : brug humbucker klinkt ineens blikkerig



rupke
27 september 2011, 18:29
Hoi allemaal,

I haalde na een week of zo zonet mijn gibson uit de koffer om even lekker de spelen. Merk ik dat als ik het brugelement allen inschakel dat het heel blikkerig klinkt geen bas meer heeft en veel minder volume heeft dan als ik beide humbuckers aanzet of alleen de hald humbucker. Vorige week was dat nog niet. Iemand enig idee wat het kan zijn.

Gr. Rupke

snaarplukker
28 september 2011, 13:17
Ik denk een draadje los of slecht kontakt van de brug PU.

Orpheo
28 september 2011, 13:38
ik denk slechte switch. soldeer de brugpickup eens los, en soldeer 'm direct op de output. kijken wat ie dan doet.

wireman
28 september 2011, 19:32
klinkt idd als een switch.. Heb ik ook een keer gehad... Doorgaans schijnen de switches van bv Les Paul Studio's dit "probleem" vaker te hebben. Laat er een goeie switch in zetten! (switchcraft)

Orpheo
28 september 2011, 20:12
klinkt idd als een switch.. Heb ik ook een keer gehad... Doorgaans schijnen de switches van bv Les Paul Studio's dit "probleem" vaker te hebben. Laat er een goeie switch in zetten! (switchcraft)

In alle gibsons zit al switchcraft!

wireman
28 september 2011, 20:50
Kijk.. dat wist ik dus niet.. Ik heb me laten vertellen dat de standaard toggles van matige kwaliteit zijn. (of zou men dan het soldeerwerk bedoelen?) lijkt me stug..

Orpheo
28 september 2011, 21:20
Kijk.. dat wist ik dus niet.. Ik heb me laten vertellen dat de standaard toggles van matige kwaliteit zijn. (of zou men dan het soldeerwerk bedoelen?) lijkt me stug..

eigenlijk heb ik niks te klagen over gibson's soldeerwerk of toggles ;) ik vind alleen hun pots niet super. het zijn geen supertoppe pots.


edit: ALHOEWEL! ze hebben nu bournes pots, en die zijn dan weer WEL goed. heel heel, heel erg goed zelfs. imho beste pots die er zijn.

rupke
29 september 2011, 07:58
Hoi allemaal,

Ik heb de gitaar gisteren naar een reperateur gebracht en die had de bedrading gecontroleerd en een condensatortje losgemaakt en de switch ook bekeken (overigens alleen of deze er nog goed aanzat. En die concludeerde dat het element stuk was. Nu wil ik zelf best wel proberen om het element rechtstreeks op de output te solderen, maa rik heb geen idee waar hij dan aan vast moet. Ik ben niet zo technisch dus overgeleverd aan anderen wat dit betreft.
Greetz Rupke

bass blom
29 september 2011, 08:04
hmm, dat klinkt een beetje vaag.
een humbucker die stuk is gaat vervolgens automagies als single coil verder leven? :dontgeti:

Orpheo
29 september 2011, 09:25
Hoi allemaal,

Ik heb de gitaar gisteren naar een reperateur gebracht en die had de bedrading gecontroleerd en een condensatortje losgemaakt en de switch ook bekeken (overigens alleen of deze er nog goed aanzat. En die concludeerde dat het element stuk was. Nu wil ik zelf best wel proberen om het element rechtstreeks op de output te solderen, maa rik heb geen idee waar hij dan aan vast moet. Ik ben niet zo technisch dus overgeleverd aan anderen wat dit betreft.
Greetz Rupke

het is zo ongelooflijk simpel...het overgeven aan anderen is zo zonde van je geld. een outputjack bestaat uit 2 plekken waar je wat op kan solderen. een terminal voor hot en eentje voor aarde. de plek waar ie op hot zit, koppel je los, en soldeer je de hot van je pickup. de aarde van de pickup en de aarde van de jack kan je laten zitten, dat zit allemaal op 1 centrale plek vastgesoldeerd.

als het niet past, omdat de pickupdraad te kort is, pak je gewoon een draadje en verleng je de pickupdraad tijdelijk. het gaat er nu niet om of het MOOI is klinkt of functioneel werkt of weet ik 't, het is alleen een middel om te zien of het element WERKT.

als het element werkt, soldeer je 'm terug op de pot, zoals het eerst zat. hij zit op het buitenste pootje. het middenpootje gaat naar de TOGGLE. het andere buitenste pootje gaat naar AARDE.

het pootje van de toggle soldeer je weer los, en gaat weer op de outputjack. dan kijk je of DAT het doet.

zo niet, dan weet je dat 't de pot is (wat ik niet vermoed, en daar heb ik mijn redenen voor ;) )

dus... dan is 't de toggle. Om dat nog zekerder te weten soldeer je de draden van de middenpoten van de volumepots los. hals EN brug dus. dan wissel je het om. dan is de bovenstand van de toggle nu brug en de onderkant hals.

weer, dit is alleen om te TESTEN. niet als vaste oplossing.

als de brugpup t goed doet in de bovenstand van de toggle, en de halspup t slecht doet in de onderstand, dan weet je waar 't aan ligt.

Op die manier los je problemen op. logisch nadenken en via deductie uitzoeken waar de fout zit.

Sherlock Holmes/Data zei ooit 'eliminate the impossible. Whatever remains, no matter how improbable, must be the truth'.

Orpheo
29 september 2011, 09:26
hmm, dat klinkt een beetje vaag.
een humbucker die stuk is gaat vervolgens automagies als single coil verder leven? :dontgeti:

als het de toggle is, dan is 't te begrijpen. dan laat de toggle een deel van het signaal door, en niet alles.

Ik bedoel, switchcraft maat topspul, echt. maar het kan altijd mis gaan, tis een werkelijk mechanisch ding.

universe777
29 september 2011, 09:34
Is het niet gewoon wat aanslag cq. corrosie op de Toggle bladen?

Mr.Fingers
29 september 2011, 09:35
het is zo ongelooflijk simpel...het overgeven aan anderen is zo zonde van je geld.


SHHHT! Ik wil ook wel eens een zakcentje verdienen op tijd & stond hoor :sssh:

Maar inderdaad, zelf klussen aan elektronica is zo moeilijk niet, maar, je moet wel een soldeerpistool hebben, en het "lef" om aan je gitaar te werken.

Orpheo
29 september 2011, 09:46
SHHHT! Ik wil ook wel eens een zakcentje verdienen op tijd & stond hoor :sssh:

Maar inderdaad, zelf klussen aan elektronica is zo moeilijk niet, maar, je moet wel een soldeerpistool hebben, en het "lef" om aan je gitaar te werken.

soldeerpistool? ik ken de soldeerbout. ook goed? :P

@universe: ja, das goed mogelijk. dat een stukje corrosie naar beneden is gezakt tussen de connectorbladen.

rupke
29 september 2011, 10:46
Hoi Allemaal.

Super bedankt allemaal voor de info. @Orpheo: ik ga je tekst uitprinten en naast de gitaar leggen en aan de slag. slechter kan de humbucker het niet meer gaan doen toch ;-)

Gr. Rupke

Orpheo
29 september 2011, 11:07
Hoi Allemaal.

Super bedankt allemaal voor de info. @Orpheo: ik ga je tekst uitprinten en naast de gitaar leggen en aan de slag. slechter kan de humbucker het niet meer gaan doen toch ;-)

Gr. Rupke

succes! laat 't ons wel weten wat de resultaten zijn he? ;) en bij vragen: gewoon hier stellen! en als 'preemtive strike" het handigst is om bij je vraag gelijk een foto te posten van de bedrading; dan kunnen we veel gerichter helpen.

snaarplukker
29 september 2011, 17:22
Ik heb de gitaar gisteren naar een reperateur gebracht en die had de bedrading gecontroleerd en een condensatortje losgemaakt en de switch ook bekeken (overigens alleen of deze er nog goed aanzat. En die concludeerde dat het element stuk was.
Tja, echte handelsgeest. Of een humbucker verkopen, of mankement repareren en je voor een nieuwe humbucker plus installeren laten betalen.;)
Het kan ook zijn dat de rode en witte draad van de PU per ongeluk kontakt maakt met massa.

RS-Rik
29 september 2011, 18:04
Ik ben het met Orpheo eens. Al het electronische werk aan een gitaar kun je zelf doen met een simpele soldeerbout en eventueel een multimeter.


Voor 9,99 haalde ik n multimeter. Als je dat ding op 20k weerstand zet en je de pooltjes aan de draadjes van t element zie je of ie het doet en hoeveel weerstand ie geeft. Kun je uitsluiten wat wel en niet stuk is.

rupke
30 september 2011, 11:29
Hoi allemaal,

Gisteren heb ik samen met onze bassist de gitaar nagekeken. Hij is technisch en wist wel wat te doen. We zijn er achter gekomen dat het element goed is. Beide humbuckers geven evenveel weerstand. De switch leek het ook goed te doen. De bassist heeft de gitaar mee naar huis en gaat de humbucker er uit schroeven en die verder nog bekijken.

Wordt vervolgd.

Greetz Rupke

rupke
13 oktober 2011, 07:37
De vorige conclusie was niet juist. Onze bassist heeft de gitaar mee naar huis gehad en alles nog eens zorgvuldig en uitgebreider doorgemeten. Hij heeft het element losgesoldeerd en bij het doormeten van de element komt er geen signaal. Dus we kunnen nu echt zeggen dat het element gehemeld is helaas. Ik heb gelukkig een zelfde Burstbucker I op de kop weten te tikken (kwam samen met een burstbucker 2 als setje) en die gaat hij er weer inzetten en dan is het weer op orde allemaal. Hoop ik :-)

Gr. Rupke

snaarplukker
13 oktober 2011, 14:39
Hij heeft het element losgesoldeerd en bij het doormeten van de element komt er geen signaal. Dus we kunnen nu echt zeggen dat het element gehemeld is helaas.
Hoeft nog niet verloren te zijn. 99% van de gevallen is het een slechte verbinding tussen aansluitsnoer en spoel. Is te repareren.;)

Orpheo
13 oktober 2011, 14:51
Hoeft nog niet verloren te zijn. 99% van de gevallen is het een slechte verbinding tussen aansluitsnoer en spoel. Is te repareren.;)

precies.

@rupke: je kan het element ook naar mij opsturen, kan ik kijken wat er te redden valt :)

rupke
14 oktober 2011, 17:43
Hoi Orpheo,

Onze bassist gaat er eerst nog even naar kijken. Als hij zegt dat ie er niets mee kan dan wil ik hem je wel opsturen hoor. No sweat.

Gr. Rob

rupke
21 oktober 2011, 20:09
Zo, er zit een andere burstbucker (2e hands) in de brug en hij klinkt weer als vanouds. Onze bassist gaat de oude burstbucker nog onderzoeken of er iets aan te redden valt.

Gr. Rupke