PDA

View Full Version : Hals kapot? wat te doen?



Ijselrobo 07
27 september 2011, 16:44
Een van mijn bandleden heeft een oude ibanez roadstar bas (geen idee welk jaar)
maar hij vond dat de snaren té veel van de 12e fret afstonden, dus wat doet hij: effekes leuk met het sleuteltje aan de tusrod draaien. dus vandaag had hij de bas bij zich. en het viel hem meteen op dat de snaren weer hoger lagen dan dat hij ze had gezet en dat als hij tegen de kop duwde, dat de neck gewoon kon bewegen (dat was te zien aan de snaren die korter en dichter naar het fretboard gingen)
dus wat kan het probleem zijn? en kan hij er zelf wat aan doen of moet de bas naar een goede reparateur?

Grtz.
Ijselrobo

G.G.
27 september 2011, 16:50
heeft ie niet gewoon alle spanning van de halspen afgedraaid? of heeft ie hem zo hard aangedraaid dat ie geknapt is ofzo? Een hals kan je altijd beweggen door eraan te trekken of duwen.

barst de lak ergens? Zie je ergens een vreemd verloop van de kromming?

Ijselrobo 07
27 september 2011, 17:05
de lak is overal o.k. en er waren ook geen krommingen te zien.
hij zei wel tegen me dat het heel erg stroef ging, maar ook dat hij er veel aan gedraaid heeft, dus het kan best dat de spanning er van af heeft gedraaid.
en ik weet dat de hals een beetje kan bewegen, maar zo extreem heb ik het nog nooit gezien.

Wabbie
27 september 2011, 17:16
Ik zou eerst eens kijken wat er gebeurt als je de halspen weer vaster draait. Volgens mij moet je toch wel behoorlijk wat kracht zetten om een trussrod kapot te krijgen, en dat had 'ie vast ook wel gemerkt. Volgens mij heeft hij hem gewoon helemaal los gedraaid.

Remeber, lefty loose-y, righty thighty.

BobvanKempen
27 september 2011, 17:45
Als je de halspen kapot draait hoor je dat wel, geeft nog best een klap dus hij heeft hem waarschijnlijk gewoon helemaal los gedraaid.

barno
27 september 2011, 18:19
hoeft niet persé, je kan ook de schroefdraad stuk draaien; brute kracht en truss rod: geen vrienden

SantaX
27 september 2011, 18:29
Ik zeg het niet vaak... maar... loop even naar Lyana of laat Ron (of Eric) er even naar kijken. Die kunnen je vast alletwee vertellen of het stoek is ;)

Brum
27 september 2011, 19:07
Wat Barno zegt, ik denk het ook, omdat het zo stroef ging. Beetje lomp ook, zo draaien aan een halspen. Die heb je echt zo kapot, hoef je helemaal niet zoveel voor te doen. Hij had zich beter even minimaal kunnen inlezen in de materie, is echt genoeg over te vinden.

Rinze
27 september 2011, 19:17
Gewoon even proberen aan de pen te draaien, dan merk je gauw genoeg wat er aan de hand is. En die druif moet voortaan eerst nadenken voor ie aan een instrument gaat lopen klooien.

wietse
27 september 2011, 19:56
En die druif moet voortaan eerst nadenken voor ie aan een instrument gaat lopen klooien.
het is een bassist en een limburger, dubbelop dus :D wat had je dan verwacht?

de halspen is er NIET voor om de actie af te stellen, dit advies wordt helaas vaak gegeven van draai effe aan de halspen, niet doen dus indien niet nodig.

Ijselrobo 07
27 september 2011, 20:05
morgen zal ik 'm eens vragen om de bas nog eens mee te nemen. dan probeer ik de halspen vast te draaien (ja ik weet het, de rechter kant :D)

@SantaX: helaas is de bas niet van mij en kan ik ook niet de bas ff naar Eric/Ron/Lyana brengen om een van hun te laten kijken.

@Wietse: op de brug van de bas valt niks af te stellen. dus waarschijnlijk is bij die bas is het enige wat je tegen een te hoge actie de hals een beetje bijdraaien.

ennu.. als zo'n halspen niet voor de actie is, waar dient 'ie dan voor?

wietse
27 september 2011, 20:34
halspen is voor de kromming van de hals niet de actie, en natuurlijk heeft dat invloed op de actie maar je moet alleen aan die trusrod draaien als de hals te hol of te bol staat, en dan nog kwartslagje, kwartiertje wachten, checken en zo steeds weer tot je tevreden bent.
en die brug hoort wel degelijk afstelbaar te zijn in de hoogte http://basoofka.net/files/images/2_6.jpg zie je die inbusjes per zadel?
die zijn daarvoor, en ik ben nog nooit een bas of gitaar tegengekomen, op oude egmond of oostblok jazzdingen na, waarvan de brug niet in hoogte verstelbaar is.
als die inbusjes er al uit missen of de brug niet lager kan dan wordt het tijd om de hals te shimmen, tenminste als de hals verder goed recht is.
een shim van een halve millimeter doet vaak al wonderen.