PDA

View Full Version : Te veel treble uit geluid halen



xSophie
27 september 2011, 15:26
Mijn Epiphone les paul junior heeft naar mijn idee iets te veel treble geluid. Ik vind dit niet echt geweldig klinken altijd, en nu ik een beetje post-grunge achtige muziek wilt spelen. of iig post-grunge die geen treble geluid heeft, is dit niet echt nuttig. Hoe kan ik met mijn versterker (Roland cube 20x) dit een beetje eruit draaien? Ja okee Bass hoger draaien en treble minder, maar dit levert geen mooi geluid op.
Kan iemand misschien hier wat advies over geven want ik kom er niet echt uit.

rufus
27 september 2011, 16:01
Ik neem aan dat je de tone knop op je gitaar ook al geprobeerd hebt om wat hoog eruit te draaien?

xSophie
27 september 2011, 16:03
Ja ik heb die ongeveer op de helft gezet.

rufus
27 september 2011, 16:16
Ik zou geen bas bijdraaien als je vind dat er al bas genoeg in je geluid zit. Teveel treble, dan zou ik gewoon wat treble minderen en misschien wat meer mids?
De volumeknop een klein tandje terug zetten op je gitaar kan het geluid ook minder scherp maken.

Terminus
27 september 2011, 16:54
Wat is er mis met het geluid als je de treble terugdraait?

Pakie
27 september 2011, 16:58
xSophie,

Dit voorstel gaat iets verder. Ik neem aan dat in jouw Epiphone 2 humbuckers zitten ?
En heb je dan last van dat scherpe bij het brugelement ?
Het wil nog weleens voorkomen dat ze daar veel te "hete" potmeters in hebben zitten. 500K of soms nog hoger.
Wat je zou kunnen proberen is die potmeters vervangen voor bijv 300K , worden ze iets minder heftig, maar ook minder scherp van. Soms helpt dat enorm. Let wel op dat je goeie (die van CTS) besteld, anders heb je kans op nog meer ergernissen (brom en ruis, bijv). Die van CTS zijn volgens mij rond de 6 a 7 euro. dus dat valt wel mee, toch ?
Succes !

Thiez
27 september 2011, 17:10
Je kunt ook eens je neck element proberen. Klinkt veel minder trebly en veel rauwer, werd/word veel gedaan ook in grunge.

Anders zou je ook eventueel je elementen nog iets dieper kunnen proberen te zetten (verder van de snaren af), ze krijg dan wel iets minder output maar klinken ook minder fel in het hoog.

kassie
27 september 2011, 19:19
xSophie,

Dit voorstel gaat iets verder. Ik neem aan dat in jouw Epiphone 2 humbuckers zitten ?
En heb je dan last van dat scherpe bij het brugelement ?
Het wil nog weleens voorkomen dat ze daar veel te "hete" potmeters in hebben zitten. 500K of soms nog hoger.
Wat je zou kunnen proberen is die potmeters vervangen voor bijv 300K , worden ze iets minder heftig, maar ook minder scherp van. Soms helpt dat enorm. Let wel op dat je goeie (die van CTS) besteld, anders heb je kans op nog meer ergernissen (brom en ruis, bijv). Die van CTS zijn volgens mij rond de 6 a 7 euro. dus dat valt wel mee, toch ?
Succes !

Dan kun je net zo goed een weerstand tussen pin 1 en 3 solderen voor hetzelfde effect. 1M ofzo.

Terminus
27 september 2011, 19:45
Je kunt ook eens je neck element proberen. Klinkt veel minder trebly en veel rauwer, werd/word veel gedaan ook in grunge.

Anders zou je ook eventueel je elementen nog iets dieper kunnen proberen te zetten (verder van de snaren af), ze krijg dan wel iets minder output maar klinken ook minder fel in het hoog.

Slag spelen op het neckelement met grunge en rock, punk of metal vind ik persoonlijk geen aanrader, in bandverband val je al snel weg.

Thiez
27 september 2011, 20:06
Slag spelen op het neckelement met grunge en rock, punk of metal vind ik persoonlijk geen aanrader, in bandverband val je al snel weg.

Ben ik zeker met je eens, ben zelf ook geen fan van slag op halselement met distortion. maar dat 'lompe' beukende grunge/stoner geluid wordt vaak op hals element gespeeld. Nirvana en queens of the stoneage bijvoorbeeld gebruiken het erg vaak.

N.D.
27 september 2011, 20:30
Ben ik zeker met je eens, ben zelf ook geen fan van slag op halselement met distortion. maar dat 'lompe' beukende grunge/stoner geluid wordt vaak op hals element gespeeld. Nirvana en queens of the stoneage bijvoorbeeld gebruiken het erg vaak.

Bron?

Het gaat hier overigens over een Les Paul Junior, dus met het halselement spelen zal lastig gaan ;)

xSophie
27 september 2011, 20:46
Nee ik heb geen neck element, wat in dit geval niet echt tof is. De tip van de humbucker iets naar beneden doen zou misschien wel kunnen, want hij staat er in vergelijking met mn squier telecaster (met humbucker in de brug) erg dicht op. Ik weet niet precies hoe veel dit gaat uitmaken uiteindelijk?

aaronstonebeat
27 september 2011, 20:51
De hoogte van het element kun je binnen een minuut gratis uitproberen als je een schroevendraaiertje hebt.

Een equalizerpedaaltje misschien? Ik weet uit een grijs verleden dat je je geluid daar nogal dramatisch mee kunt beïnvloeden.

xSophie
27 september 2011, 21:07
Okee ik heb zojuist even de hoogte van het element aangepast, deze heb ik veel lager gezet dan de fabriekshoogte. Opzich klinkt ie nu wel lekker en het gepiep is weg als ik de tone helemaal open zet.

Thiez
27 september 2011, 22:50
Bron?

Het gaat hier overigens over een Les Paul Junior, dus met het halselement spelen zal lastig gaan ;)

Haha daar had ik even overheen gelezen inderdaad. En bron, kijk even paar live filmpjes van nirvana en queens en verder goed luisteren ;)

FruscianteFan
27 september 2011, 23:00
Haha daar had ik even overheen gelezen inderdaad. En bron, kijk even paar live filmpjes van nirvana en queens en verder goed luisteren ;)
Als ik Nirvana hoor, hoor ik écht alleen maar brughumbuckers hoor.

@ degene die het over potmeters had: volgens mij is het idee van CTS-pots dat ze een oneindige weerstand hebben als ze vol open staan - wat resulteert in dat je de volle scherpte weer terughebt.

Maar het advies op zich is helemaal niet verkeerd: probeer eens een (logaritmische) potmeter van 250K ofzo.