PDA

View Full Version : Element in mijn akoestische gitaar -> prijsindicatie en tips gezocht



vincent136
27 september 2011, 15:03
Ik wil graag in mijn akoestische gitaar een goed element laten zetten. Nou heb ik even gebeld naar een gitaarwinkel en die hadden het over een B-band element van rond de 150 euro. Welk element zou dat geweest kunnen zijn? Hij had het over een elementje dat onder de kam komt. Dat lijkt me dit element: klik (http://www.b-band.com/index.php?mact=Products,cntnt01,details,0&cntnt01hierarchyid=2&cntnt01productid=1&cntnt01returnid=151)

Maar die kost maar 50 euro. Dat is dus 100 euro minder. Is die winkel zo vreselijk duur of hebben ze het toch over andere elementen? op de B-band site kan ik zo snel niet iets vinden wat in die prijsklasse valt. Want iets met een pre-amp hoef ik niet, heb wel een aktieve DI.

Groet Vincent

Flipkoos
27 september 2011, 15:29
Volgens mij is dat alleen de piezo-strip, dus zonder preamp/plug

Pakie
27 september 2011, 15:31
Hoi Vincent,

Het ligt er een beetje aan hoeveel jij je Akoestische gitaar waard vind ?
B-Band en Fishman zijn wel zo'n beetje de grote merken in deze markt.
Zelf heb ik ervaring met het inbouwen van een B-band A6T (een vd duurste) en dat is een fantastisch geheel. Het bestaat uit 2 van die (kwetstbare)Piezo stripjes waarvan er een onder je zadelkam gaat en een in je klankkast, zodat je ze kunt mixen. Het ding kostte compleet zo'n 200 euro en vergis je niet in de inbouw ! Daar ben je ook wel even mee zoet.
Ik heb ooit een andere gitaar gehad met een B-Band A3T (alleen een UST strip "Under Saddle Transductor", ofzo), ook een geweldig mooi geluid.
Een keer een Jumbo gitaar gehad met een A3.2 en dat was vreemd genoeg pruts. Ik denk dat de vorige eigenaar het stripje heeft opgekreukeld en dan komt er een breuk in, waardoor het nauwelijks meer werkt.
Dus:Kopen is een ding, laten inbouwen is toch ook best een klus (en kost arbeidsloon).
Als je een Dremel hebt en wat fijn gereedschap kun je het ook best zelf hoor.
Als je maar voorzichtig bent met dat stripje dus.
Succes met je zoektocht. Mocht je nog wat willen weten dan hoor ik het wel :-)

PS: inderdaad worden de Pickup elementen vaak apart geprijsd. Het Piezo stripje moet je apart rekenen.

vincent136
27 september 2011, 23:52
M'n akoestische gitaar klinkt goed, dus dan mag er ook een goed element in. Ben alleen benieuwd wat het verschil is tussen een B-band met pre-amp of zonder (behalve bijna 100 euro verschil in aanschaf)

Ik laat hem sowieso inbouwen, kosten ongeveer 60 euro. Ben zelf niet zo handig...

peter_heijnen
28 september 2011, 09:58
Preamp is wel belangrijk hoor, ik zou het niet nalaten er een te nemen ook al 'kan' het zonder.

Bband heeft idd twee soorten 'transducers': ust en ast. Ust is het stripje dat onder de brug wordt gemonteerd en is wat mij betreft de basis. Ast wordt ook onder de brug gemonteerd, maar dan binnen in de kast, en dient wat mij betreft als bij te mengen signaal.

Wil je alleen ust dan heb je genoeg aan de preamp met maar een aansluiting en verder geheel zonder regelmogelijkheden: http://www.thomann.de/nl/bband_a1_preamp.htm

Wil je naast ust ook ast dan moet de preamp ook twee aansluit busjes hebben: http://www.thomann.de/nl/bband_bba2.htm
Deze heeft dipswitches waarmee je het signaal wat kunt bewerken, maar geen mix voorziening voor de verhouding ust/ast: no go wat mij betreft.

Wil je de ust/ast verhouding wel kunnen mengen dan is er deze: http://www.thomann.de/nl/bband_bba22.htm
Heeft daarnaast ook een volume regeling.

Dan zijn er nog de preamps uitgebreid met toonregeling, maar daarvoor moet je in je gitaar hakken:
http://www.thomann.de/nl/bband_bba32.htm
Deze is enkel voor ust/ast, een van de twee dus. Wil je ust en ast, kun je terecht bij de duurdere typen inbouw.

Ik heb zelf de ust en ast in mijn gitaar gehad maar ben inmiddels weer terug naar enkel ust, dat voldoet prima voor live.

Pakie
28 september 2011, 10:40
Bij de vorige schrijver sluit ik mij geheel aan en idd: ik gebruik die AST ook nog maar zelden.
Je zou eens kunnen kijken naar een B-Band A3T (heb je er ook gelijk een tunertje op, handig) , een losse UST strip (wel goed kijken naar de dikte van jouw zadelkam (meestal 2 o 3 mm). Zit je plus die inbouwkosten in totaal op +/- 200 euro.
Maar heb je wel een dijk van een geluid !

Van het merk Fishman zijn er ook van die "Blend" of "Mix" achtige pickups die met een Under Saddle Strip werken en een kleine microfoon in de klankkast.
Dit gaat meestal rondzingen als een gek, dus vind ik moeilijk bruikbaar.
Sowieso zie ik de meeste Professionals tijdens een Liveoptreden altijd spelen met zo'n anti-feedback dop in hun klankkast.

Misschien nog een heel andere optie, maar is zo'n kant en klaar "inklem -element" niks voor jou ? Je weet wel zo'n apparaat wat je gewoon in het klankgat plaatst, 2 schroefjes vastklemmen, klaar. Ik heb me daar niet in verdiept, maar er schijnen tegenwoordig hele goeie van te bestaan en die kun je volgens mij zo naar je D.I. doorsluizen.