PDA

View Full Version : vertraging bij opnemen Cubase5



vdcraats
27 september 2011, 14:59
Hallo,

Ik heb een vraagje over het opnemen van mijn gitaar op mijn computer

Ik heb een snelle computer i7 processor met soundblaster X-FI en Cubase 5
Mijn gitaar is aangesloten op de line-in van de geluidskaart.

Als Ik op de gitaar speel, dan zit er een hele kleine delay op. Het duurt heel even voor ik het geluid hoor op mijn coputer. het is niet veel maar genoeg om hinderlijk te zijn.

Het opnemen gaat verder prima. Ik heb via usb ook een Yamaha keyboard aangesloten en dit werkt wel lekker snel.

Mijn vraag is dus is er iets om voor te zorgen dat ik geen vertraging krijg bij het spelen op mijn gitaar i.s.m. mijn computer ?

Art

doctormetal
27 september 2011, 21:03
Heb je de delay als het geluid uit de computer speakers komt of ook bij het opnemen zelf? Bij mijn computer merk ik dat ook. Opnemen gaat goed maar het geluid komt vertraagd uit de speakers als ik softwarematig de line in doorlus naar de line out. Heb je een ASIO driver voor je X-FI geinstalleerd?

harrie-beton
27 september 2011, 23:17
Die x fi is een kaart voor games niet voor high end audio.

Die x fi geluidskaart is niet geschikt voor professionele muziek opname. Cubase heeft een kaart nodig die asio compatible is en dat is deze niet. Vanaf 100 euro heb je goede muziek kaarten.

vdcraats
28 september 2011, 09:27
Ik heb de asio drivers geinstalleerd maar dat helpt niet veel.

Ik weet dat de x-fi voor games is en niet echt goed voor opnemen, maar ik dacht is misschien een goedkope opossing :-) Tis ook een beetje voor hobby.

Gisteren heb ik een Digitech RP155 besteld
http://www.digitech.com/en/products/rp155

Hier zit een usb aansluiting op en er zit software bij. Ik heb wat youtube filmpjes bekeken en reviews gelezen. Hiermee kan ik mijn gitaar opnemen zonder vertraging op de computer via de usb port. Er zitten een hoop effecten in. een drumkit en ik kan geluid loopen. En hij was niet heel erg duur.

Dus als het goed is dan is mijn probleem opgelost. Ik krijg hem morgen binnen. :crazyhappy:

doctormetal
28 september 2011, 22:16
Zo'n interface zal inderdaad wel helpen. De gemiddelde PC geluidskaart is voornamelijk gemaakt voor afspelen van geluid, opnemen kunnen ze wel, maar dat is vaak meer bijzaak. Zelf doe ik ook de recording via USB met een Line6 PodXt en dat gaat een stuk beter dan via de line in. Geluidskwaliteit is ook een stuk beter.

vdcraats
29 september 2011, 09:30
Ik had gegeken naar een line 6 pod x3. Maar deze was wat boven mijn budget ;) http://www.rockpalace.com/product/Line-6-Pod-X3

Ik ga het weekend eens wat dingetjes uitproberen met opnemen in cubase 5.


Zo'n interface zal inderdaad wel helpen. De gemiddelde PC geluidskaart is voornamelijk gemaakt voor afspelen van geluid, opnemen kunnen ze wel, maar dat is vaak meer bijzaak. Zelf doe ik ook de recording via USB met een Line6 PodXt en dat gaat een stuk beter dan via de line in. Geluidskwaliteit is ook een stuk beter.