PDA

View Full Version : Het perfecte popliedje...



Luc-O
27 september 2011, 09:44
...bestaat volgens mij niet en daarbij is het een kwestie van smaak, maar bij deze een poging. De song heet 'Difference', ik speel het met mijn akoestische duo Sense:

http://soundcloud.com/senseduo/sense-difference

commentaren zijn welkom!

grtz Luc

Riky
27 september 2011, 10:43
Leuke poging!

Maar het perfecte popliedje is het niet.
-Mooie gezongen. Uitspraak kan wel beter.
-Intro mag van mij ook we de helft korter.
-Mis erg bas en drum. Gitaar is mooi strak, goed geluid, maar niet echt bijster interessant om te blijven boeien. Het is geen intiem spel, maar juist opzwepend. De boel zou veel mooier uitkomen en het gevoel zou ingevuld worden met bas en drum erbij in mijn ogen.
-Tekstueel gezien vind ik het niet erg sterk, maar dat zijn wel meer popliedjes niet.

Toch heb ik het wel vaker dan 1 keer geluisterd.

Harald
27 september 2011, 10:56
Gitaar klinkt alsof hij rechtstreeks van de pickup is opgenomen. Voor de slag best mooi, dat introotje vind ik wat minder klinken. Mooie stem. Begeleiding zou idd. best wat meer instrumenten kunnen gebruiken.

Schrevel
27 september 2011, 11:03
Leuk leuk.
Intro is niet te lang. Middenin het nummer wordt twee keer het halve intro herhaald, als het intro korter zou zijn gaat dat effect weg.

Luc-O
27 september 2011, 12:56
Dank heren!

@Riky: meer dan één keer geluisterd, goed teken! Heb idd lang getwijfeld om het intro korter te maken, niet gedaan, kwam dan toch iets te abrupt over. Wellicht nog een keer voor een radio-edit ;) Ook over bas en drum nagedacht, maar punt is dat we een akoestisch duo zijn en dat vooralsnog willen blijven. Feitelijk kunnen we dit al niet waarmaken live. Maar andere instrumenten zijn er wel degelijk, zo is er een tamboerijn, cajun en strijkers te horen (in het laatste refrein). Uit een doosje, maar toch.

@Harald: klopt, gitaar is direct in de pc geplugd. Het is een vrij commerciële, poppy sound, maar dat past wel bij dit nummer.

@Schrevel: thnx, eens!

BibixMusic
27 september 2011, 15:48
perfecte popliedje heh.. wacht maar tot je mijn nieuwe single hoort :chicken:

wel echt lekkah om naar te luisteren hoor!
ligt makkelijk in het gehoor :)

Luc-O
28 september 2011, 09:33
@Bibi: thanks, kom maar op met die single ;)

BibixMusic
28 september 2011, 10:02
@Bibi: thanks, kom maar op met die single ;)

dit najaar kun je 'm beluisteren :D

Duhsjaak
29 september 2011, 16:55
dit najaar kun je 'm beluisteren :D

Hi
Sorry TS, dat ik je draadje even kaap.

@Bibi
Najaar begonnen (afhankelijk van meteorologisch of anders) op 20 of 23 september 2011.

Dus verder uitstel is onwenselijk (Smiley, geintje etc.).

Ben behoorlijk ongeduldig aan het worden.

Is dat waarvoor je laatst in de studio zat?
Vriendelijke groet, Gus

Luc-O
29 september 2011, 19:03
Hi
Sorry TS, dat ik je draadje even kaap.

Als je dan ook nog even reageert op dit topic vergeef ik je. Anders vind ik het vrij onfatsoenlijk...

nickofzo
30 september 2011, 00:58
niet slecht, ik moet wel eerlijk bekennen dat ik bij de gitaar een beetje "guitar pro" kriebels krijg.. die komt mij net wat te digitaal over. :hide:

Duhsjaak
30 september 2011, 05:13
Hi
Ben ook niet altijd fatsoenlijk.
Maar zelfs als ik onfatsoenlijk ben, doe ik wel mijn best. Misschien had ik dus niet moeten reageren.

En voordat ik reageer wil ik hem soms vaker dan een keer horen. Soms hoor je de tweede keer dingen die je de eerste keer over het hoofd hebt gehoord.

Zoals de 'strijk' stukjes aan het eind.

Ik heb in de loop van de jaren vele malen heen en weer gezwabberd over de vraag of je een studio setting nou wel of niet live waar moet maken. Eerst jaren van mening geweest dat je de mogelijkheden van een studio zou moeten uitbuiten en dat live niet voor niks live (met alle beperkingen van dien) is. Je zou zelfrs studio als een aparte kunstvorm kunnen gaan zien. Sinds lang alweer een ferm voorstander van het in 1 take opnemen, omdat van alle geknutsel toch spontane dingen het onderspit delven. Kijk maar eens wat Harald met zijn bluesbende doet. Zeer indrukwekkend.

Ik kan niet zeggen dat ik daar uit ben voor mijzelf. Laat staan dat dat iets voor jou zou moeten betekenen.

Het klinkt inderdaad behoorlijk poppy. Naar mijn smaak nog net niet hap slik weg, zonder indruk achter te laten.

Ik kom niet verder dan commentaar dat al is geleverd:
- gitaargeluid mag wel wat mooier/minder plastic
- de dame zingt prima, haar kwasi Amerikaanse accent vind ik niet mooi

Zou zelfs kunnen zijn dat ze dat niet met opzet doet, maar het doet hoe dan ook afbreuk aan haar zang. Da's jammer.

Het wordt lastig je in dit stuk van de markt te onderscheiden, maar ik geloof wel dat de kwaliteit ervoor aanwezig is.

Succes!
Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
30 september 2011, 13:56
Hi
Ben ook niet altijd fatsoenlijk.

Succes!
Vriendelijke groet, Gus

Hi

Om 9.05 uur heb ik geprobeerd dit bericht nog iets aan te passen, omdat ik bij herlezen niet helemaal tevreden ben.

Dan kijk ik 5 minuten later is de complete aanpassing verdwenen. Oude makke van het Gitaarnet dreigt de kop weer op te steken.

Nog maar eens.
Om 9.40 ditto.

Om 13.51 nog eens en nu met meer succes?

Ik zou je graag nog een compliment maken voor de manier waarop zangpartijen en overdubs in elkaar zijn gezet.

Het moet toch mogelijk zijn om een heel leuk aantal liedjes bij elkaar te componeren als je dit nummer als uitgangspunt neemt?

Zal het wereldschokkend worden? Nee, dat denk ik niet eerlijk gezegd.
Zal het heerlijk relaxed en sympathiek klinken? Ja, reken maar. Het heeft een beetje de Streets of London vanzelfsprekendheid warmee het allemaal voor het voetlicht komt! Daarvan denk je ook dat het allemaal wel makkelijk gaat tot je er achter komt dat het niet meer uit je kop te rammen is.

Neem dit lied als uitgangspunt en het kan erg leuk worden.
Over een paar uur is het weekend. Kun je gelijk aan het werk.

Vriendelijke groet, Gus

Luc-O
30 september 2011, 16:09
@nickofzo, @Gus: thnx, appreciate it. Zoals ik in mijn openingspost al zei, muziek is zeer smaakafhankelijk en dat blijkt maar weer. De een vindt de sound van de gitaar wel mooi, een ander niet. De een vindt de uitspraak prima, een ander houdt niet van een quasi-Amerikaans accent (was mij niet opgevallen trouwens).

Gus, bedankt voor je compliment over het zangarrangement. Daar is inderdaad over nagedacht, zoals over dit hele liedje meer nagedacht is dan je op het eerste gehoor zou denken. Dat het niet meer uit je kop is te rammen is het grootste compliment wat ik kan krijgen, dat is exact de bedoeling. Ik kan inmiddels ook verklappen dat we met deze song een gooi gaan doen naar deelname aan het Nationaal Songfestival. Je moet af en toe wat geks doen in je leven. Ben vandaag op de valreep 'even' vanuit Goes op en neer gereden naar Hilversum om het af te geven in de speciaal daarvoor bestemde koffer. Baat het niet dan schaadt het niet, er zullen in elk geval wat sleutelfiguren uit de muziekbizz naar luisteren en die kans krijg je niet vaak.

Duhsjaak
1 oktober 2011, 09:47
Hi
Ken je het spreekwoord 'better be safe than sorry'? Je bent al goed op weg om te bewijzen dat dat een berg nonsens is.

Zeker in de muziek (behalve bij het tekenen van contracten) kun je beter Sorry zijn dan Safe.

Een weergaloze dare devil actie om om hem voor te dragen!

Ik ben zelf nog maar kort bezig met koortjes bij mijn liedjes. Dit op aanraden van Ukeloeder (mede forummer). Hoe het komt dat dat niet eerder is gebeurd valt een beetje buiten de context van deze draad, maar leuk is het wel.

Ik ben namelijk al sinds mijn 14 (?) vreselijk gek op de arrangementen van Curt Boetcher (soms Boettcher - is dezelfde gast) en Bones Howe. Dat was geen duo, maar hebben dezelfde krankzinnige vocale gelaagdheid nagestreefd. In poppy liedjes. En soms nog succesvol ook.

Dat poppy is ook wel nodig ook, omdat bij een dergelijk vocale gelaagdheid de basis super simpel moet blijven om de zangmelodiën nog te kunnen blijven volgen. Ik zou daar als ik jou was super scherp op blijven.

Je kunt geen arbeidsvitaminen opzetten zonder The Association te horen. Een teken dat baggerprogramma's bij wijze van uitzondering ook soms (geheel per ongeluk denk ik) pure kwaliteit uitzenden.

Het meeste heb ik op vinyl en de afstand Zeeland/Groot Amsterdam is zodanig dat je niet even voor een paar luisterbeurten langsrijdt.

Kijk eens waar je digitaal je hand op kunt leggen.

Ik ben benieuwd waar dit avontuur gaat eindigen. We hebben zoveel à la Van der Ende beltende hersenloze 'zangers' dat ik op voorhand gewonnen ben voor een andere benadering.

Voor die gasten wordt het tijd voor 'De Hoorn van Afrika - de musical'. Fijne gedachte. Kunnen wij door met het maken van muziek.

Da's ook precies datgene, dat ik hoop dat jij gaat doen.
Vriednelijke groet, Gus