PDA

View Full Version : Poll Versterkers forum



GitaarNet Admin
28 mei 2003, 17:13
Polletje

RadiuS
28 mei 2003, 17:24
ik denk dat het logischer is om een "vintage" forum te hebben wat over alle vintage spullen gaat (amps, gitaren, pedaaltjes) want alleen over amps is beetje onlogisch misschien. Dan trekt t ook meer topics aan.

iam
28 mei 2003, 17:45
buizen<-->solid state als namen voor categorien

qwerty
28 mei 2003, 18:17
Vind het ook wel een idee om een buizen- en een algemeen afdeling te maken. Op de algemeen-afdeling gewoon normale vragen, op de buizenafdeling topics over versterkers, en techniek van buizenversterkers etc. is wel makkelijk voor de "knutselaars" onder ons.[/img]

Pee
28 mei 2003, 18:20
jep buizen <-> solid state (+modeling)

geen vintage, er zijn daar te weinig topics voor .

V!N
28 mei 2003, 18:22
En wat gaat er met 'rack-gear' gebeuren ?

In feite is het belangrijker WAT er in het rack zit dan het feit dat HET in een rack zit.

Iemand met een effect in een rack kan met zijn vragen terecht in het effectenforum en iemand met een versterker in een rack kan zijn ei kwijt in het versterkerforum.

Ik vrees dat het nog meer ten koste zal gaan van het overzicht als er een rackforum komt.

SteavisSmokin
28 mei 2003, 21:10
jep buizen <-> solid state (+modeling)

geen vintage, er zijn daar te weinig topics voor .

PEe, zullen we eerst niet even afwachten OF er wel te weinig topics ziujn voor vintage amps? Misschien gaat het wel goed lopen zo. Ik vind het in ieder geval fijn..dan is alles wat interessant is tenminste in 1 forum, haha

Pee
28 mei 2003, 21:23
ja, ik zou eigenlijk graag op mijn stem terug zien. ik heb ingezien dat dat toch nuttig is (zie mijn topic daar).

zZoRgO
29 mei 2003, 00:19
vind het idee van buizen en solid state wel goed!

sash
29 mei 2003, 12:36
jep buizen <-> solid state (+modeling)

geen vintage, er zijn daar te weinig topics voor .

PEe, zullen we eerst niet even afwachten OF er wel te weinig topics ziujn voor vintage amps? Misschien gaat het wel goed lopen zo. Ik vind het in ieder geval fijn..dan is alles wat interessant is tenminste in 1 forum, haha

Indeed, zijn toch behoorlijk wat mensen die vragen hebben over vintage amps. Ik vind het wel een goede indeling, alleen misschien die jaartallen weg, want er is denk ik niet een duidelijke grens wat wel of niet vintage is.

Wanneer je onderverdeling SS <=> buizen gaat maken komen er natuurlijk weer 50 topics waarin gevraagd wordt het verschil daartussen uit te leggen.

iam
29 mei 2003, 12:53
ook een FAQ daarvoor aanmaken dan?

Biasmongool
29 mei 2003, 13:15
Voor! Vintage board

BM

Janneman
29 mei 2003, 14:32
Ik vind de scheiding vintage / modern nog wel acceptabel. Je ziet hierbij dat je of voor de ene of voor de andere kiest. Er is een duidelijk verschil in doelgroep. Een scheiding tussen buizen en ss is echt het domste wat je kan bedenken. Eerst speelde ik op een ss, nu op een buizenbak en dat is zo bij een groot gedeelte van de mensen die hier posten. Het is juiste leuk om de verschillen te horen van elkaar en daar weer van te leren. Als je dit zou scheiden krijg je echt veel minder interactie.
Bovendien is het verschil buizen /ss helemaal niet zo groot. Het is een andere manier van geluid versterken, maar met exact hetzelfde doel en vergelijkbaar geluid.
Discussie ivm rackgear vind ik ook moeilijk. Ook dit zijn gewoon versterkers zoals in het 'normale' versterker forum, maar dan zijn ze opgedeeld in een voor en eind trap. Imo niet de moeite om te scheiden. Persoonlijk kijk ik voor een bepaald onderwerp ook liever in 1 forum dan dat ik er meerdere door moet gaan bladeren.
Nuja, goed dat er ontwikkeld wordt, ben er wel tevreden over alleen oppassen dat er niet teveel gescheiden wordt.

SteavisSmokin
29 mei 2003, 15:43
Bovendien is het verschil buizen /ss helemaal niet zo groot. Het is een andere manier van geluid versterken, maar met exact hetzelfde doel en vergelijkbaar geluid.

WAT?!?!?! Buizen en SS vergelijkbaar geluid?!??

sash
29 mei 2003, 15:44
Bovendien is het verschil buizen /ss helemaal niet zo groot. Het is een andere manier van geluid versterken, maar met exact hetzelfde doel en vergelijkbaar geluid.

FOUTE uitspraak...

iam
29 mei 2003, 15:46
Bovendien is het verschil buizen /ss helemaal niet zo groot. Het is een andere manier van geluid versterken, maar met exact hetzelfde doel en vergelijkbaar geluid.

FOUTE uitspraak...

amusing, daar gaan we weer :)[/quote]

mathe
29 mei 2003, 16:05
Och, zo heel vreemd is de uitspraak van Janneman nou ook weer niet.
Je kunt met solid state hele goede versterkers bouwen. Ze kunnen clean dezelfde compressie en harmonische vervorming halen als een buizenversterker.
Maar... als het op oversturing aankomt van een versterkertrap onderscheidt de buizenversterker zich natuurlijk wel enorm van de buizen variant.

Marc

Janneman
29 mei 2003, 16:55
Bovendien is het verschil buizen /ss helemaal niet zo groot. Het is een andere manier van geluid versterken, maar met exact hetzelfde doel en vergelijkbaar geluid.

FOUTE uitspraak...

hehe, :razz:

Maar serieus, er zijn al vaak discussies geweest over het horen van het verschil tussen een buizen en ss versterker en er zijn maar weinig die met 100% zekerheid durven te zeggen dat ze altijd het verschil zullen horen. Wat dus indirect aangeeft dat er niet zo veel verschil tussen zit. Moet wel gezegd worden dat 'verschil' een relatief begrip is.
Okee, je hebt goed en slecht, goedkoop en duur, buizen en ss, maar dit hoort allemaal in 1 forum. Dat was eigenlijk de moraal.
En wat hier ook allemaal geluld wordt, een gitaarversterker blijft een gitaarversterker.

Speeddemon
8 juni 2003, 22:50
Hmm, volgens mij is dat verschil redelijk duidelijk, bij oversturing.

SS=clipt 'hard', buizen=clippen 'soft'. Daarbij versterkt een overstuurde buis de EVEN harmonischen, terwijl een clippende SS-amp de ONEVEN harmonischen benadrukt.

PeeVee
10 juni 2003, 16:33
> ONEVEN harmonischen
Brrrrr....