PDA

View Full Version : Welke snaren op een Resonator ?



Pakie
27 september 2011, 09:35
Voor een collega ga ik zijn Fender Resonator helemaal opknappen.
Het is een wel houten body , maar dan met zo'n resonator kast er in gebouwd.
De gitaar klinkt mooi helder, maar wel veel warmer dan die echte volledig metalen resonators.
Topkam is te ver ingevijld en ga ik vervangen voor eentje van been, idem met de zadelbrug. Verder heb ik geen ervaring met Resonator-achtigen.

Vraag aan jullie: Wie heeft voor zo'n soort gitaar een tip op snarengebied ?
Zelf zit ik te denken aan Bronzen snaren (bijv de "Blue Grass" van Martin), maar misschien zijn er andere , betere ideeen ?

KingPin8
27 september 2011, 09:45
diezelfde vraag stelde ik een tijd terug, aanschouw: :)

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?146365-Snaren-voor-Dobro

Pakie
27 september 2011, 10:03
Oeps !

Sorry allen, er blijkt in januari hierover al een vraag gesteld te zijn.
Ik zal voortaan wat beter zoeken op het forum.

KingPin8
27 september 2011, 10:07
haha, maakt niet uit, nu is er alleen maar extra verwijzing voor in de toekomst ;)

Pakie
27 september 2011, 10:17
Ha, ja dit is grappig. Nu was ik aangehaakt op jouw andere Topic en gaan we toch verder op deze ?
Nou hoedanook, het blijken ook 2 verschillende soorten te zijn.
Jij hebt het (zoals ik begrijp) over een squareneck, waarschijnlijk plat op de schoot gespeeld, met van die lekkere vette snaren.
Ik heb het over een Fender Resonator, meer als gitaar bespeeld.
Waarschijnlijk snaardikte 0.12, waarschijnlijk Bronze.

Iemand goeie tips ?

renemeester
27 september 2011, 10:46
Ik gebruik deze. Klinken erg goed.

http://www.michaelmesser.co.uk/stringpa.htm

Ik heb setjes 13.17.26w.36.46.56. gekocht maar vond de .13 toch te iel klinken voor slide, dus vervangen voor .15. Als ik nieuwe setjes zou kopen zou ik dus 15.17.26w.36.46.56. kiezen nu.

KingPin8
27 september 2011, 10:56
heb inderdaad een squareneck ja (nog even pronken:))

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145895-HNGD!-Regal-dobro

v.w.b. de snaren, resonator=resonator, denk niet dat het type snaren veel uitmaakt, alleen de dikte zul je inderdaad even moeten bepalen :)

mij is indertijd D'addario aangeraden (zie topic) :)

Pakie
27 september 2011, 11:01
Ok,
bedankt voor de tip maar dit neigt toch nog veel naar het echte "Slide" werk.
De dunste zijn hier .013 zie ik Ik wilde eigenlijk niet zwaarder gaan dan .012
Er zit nu zelfs 0.11 op maar dat vind ik toch te flets klinken.
De hals is hier wel op afgesteld, en ik weet niet of het verstandig is om er veel zwaardere snaren op te zetten. Bovendien kun je dan ook niet meer zo soepel de akkoordjes pakken :-)
Nog meer tips iemand ?

Harald
27 september 2011, 11:02
Ik gebruik deze. Klinken erg goed.

http://www.michaelmesser.co.uk/stringpa.htm

Ik heb setjes 13.17.26w.36.46.56. gekocht maar vond de .13 toch te iel klinken voor slide, dus vervangen voor .15. Als ik nieuwe setjes zou kopen zou ik dus 15.17.26w.36.46.56. kiezen nu.

Interressant, heb je ze rechtstreeks daar besteld, of ergens via een andere snarenhandelaar?

renemeester
27 september 2011, 11:07
@ Harald. Rechtstreeks daar besteld. Je moet wel minimaal 6 setjes afnemen geloof ik. Als je dat teveel vind kan je misschien met anderen hier samen bestellen of zo.

@ Pakie. snaren vanaf 0.13 zijn heel normaal op een reso. 0.11 is eigenlijk veel te dun. Ik weet niet hoe 'dik' de hals van die fender is, maar een reso neck (dus niet een squareneck) is een stuk dikker dan een gewone neck van een akoestische gitaar. De hals kan deze diktes prima aan. De dikkere snaardiktes geven je een stuk beter/vetter geluid met meer sustain.

Pakie
27 september 2011, 13:04
Hoi renemeester,

De hals van deze Fender Resonator is C-shape en is bijv niet dikker als die van mijn Martin DC16GTE, eigenlijk voelt de Martin hals zelfs steviger.
Vandaar mijn aarzeling om er dikkere snaren dan 0.12. op te zetten.
De gitaar is van een collega en de actie is nu erg laag (te laag)
Ik weet dat hij er "gewone" akkoorden op speelt, dus geen slide of bottleneck. Ze moet dus lekker makkelijk te bespelen zijn, dus bij mijn voorstel van 0.12 (idd voor de betere klank) begon hij al te fronzen :-).
Alhoewel ik moet zeggen dat die Resonatorschaal behoorlijk goed doorklinkt (zelfs bij 0.11 dus al !.)
Ik dacht: 0.12 erop , trussrod een beetje meer tegendruk geven, en hopelijk nog meer klank te krijgen.
Maar ja, welk type snaar zou zich het best verenigen met die klankschaal ?

renemeester
27 september 2011, 13:44
Als de hals meer lijkt op een 'normale' hals van een akoestische gitaar dan zou ik idd niet zwaarder gaan dan een setje 0.12. Omdat je zegt dat de aktie eigenlijk te laag is zou ik juist de 0.12 set er op zetten nog niet aan de trussrod draaien en het dan een paar dagen aankijken. Waarschijnlijk zal je aktie iets hoger worden (en dat is wat je wil toch?)

Sets met snaren speciaal voor resonators zijn dus allemaal te dik voor wat jij wil. Ik zou er dus maar gewoon een phoshor-bronze 0.12 setje opzetten van het merk van je keuze. Bij de Martin bluegrass strings is het enige verschil t.o.v. een normale set volgens mij dat de bassnaren dikker zijn. Om in bluegrass muziek de basloopjes naar voren te halen.

edit: Ik lees net je eerste post nog ff na en zie dat je van plan bent de topkam en de brug te vervangen voor been. topkam lijkt me prima, maar brugzadel bij een reso is van hout (maple?), dus ik denk bij die van je collega ook?

Pakie
27 september 2011, 15:01
OK,

Dan denk ik het toch te gaan zoeken in de "normale" snaren merken, ga dan waarschijnlijk voor Bronze 0.12 omdat ik zelf daarvan de klank mooi vind.

@ Die topkam is pure noodzaak, vooral de middelste snaren (D en G) lopen ontzettend aan bij de eerste paar fretten, de holling vd hals is nu goed, maar zal bij zwaardere belasting wel iets holler gaan worden verwacht ik. Maar na een paardagen zal ie wel gesetteld zijn en dan trek ik de Trussrod nog iets na.
De brug is een aparte: Hij lijkt wel van plastic en is gesplitst in 2 delen. Dus 1 stukje voor de 3 bassnaren, 1 stukje voor de 3 melodiesnaren. Ik heb het vermoeden dat er oorspronkelijk van bovenaf (dus dwars door het verchroomde deksel) een lange bout heeft gezeten, tussen de D en G snaar door in het daaronder gelegen klankhuis.
Lijkt wel op de constructie van een Sifon van je wastafel zeg maar, vreemd.
Nou ja, ik zal er wel wat moois van maken denk ik. Het zal er allicht op vooruit gaan, gezien de smerige staat waarin ie nu verkeert.

RB-1
27 september 2011, 19:23
Jij hebt het (zoals ik begrijp) over een squareneck, waarschijnlijk plat op de schoot gespeeld, met van die lekkere vette snaren.Dat zingt (en speelt) mij te rottig.
Laat mij VVV maar lekker staan, net als Jerry D (http://www.youtube.com/watch?v=gukFvG8VbK4&feature=player_embedded#!).
http://home.hccnet.nl/b.van.hoek/Plaatjes/Bruno%20-dobro.jpg

RB-1
27 september 2011, 19:40
De brug is een aparte: Hij lijkt wel van plastic en is gesplitst in 2 delen. Dus 1 stukje voor de 3 bassnaren, 1 stukje voor de 3 melodiesnaren.
Ik heb het vermoeden dat er oorspronkelijk van bovenaf (dus dwars door het verchroomde deksel) een lange bout heeft gezeten, tussen de D en G snaar door in het daaronder gelegen klankhuis.Je speelt de melodie op alle snaren, ik wel, tenminste.....:seriousf:
Je haalt eerst de coverplate er af (zit vast met houtschroefjes).
Dan zie je de Spider (een aluminium gietstuk).
In de spider zitten inderdaad twee pockets voor de twee bridge delen.
Normaal zijn die van maple, met soms een ebony cap.
Ze moeten klemvast zitten.
Tussen de spider en de cone hoort inderdaad een boutje, waarmee je de cone voorspanning instelt. In de cone zit een messing insert om de krachten beter te verdelen.
Vuistregel: draaien tot het boutje de cone raakt en dan een kwart slag extra, zodat de boel niet lostrilt.
Draai je de boel strakker vast, dan vervorm je de cone en beperk je deze in z'n vrijheid om te trillen....
De spider moet met z'n al z'n pootjes gelijkmatig de cone raken. Als er een of meer net niet raken, dan zoek je je vervolgens een bult naar een buzz die nergens vandaan lijkt te komen.
Voor verdere documentatie, zie het 'set up and repair' forum op de Reso Hangout (http://www.resohangout.com/forum/)

jplm
27 september 2011, 19:48
Hallo.

Ik lees net dit topic door, en hier even een paar waarschuwingen: ten eerste, de snaardikte, dat is bij een reso inderdaad iets van 13/56 of 15/56, ik gebruik ook die Michael Messer dingen, Palm guitars heeft ze normaalgesproken op voorraad. Maar nu even de waarschuwing: iedereen heeft het hier over de halsvórm, maar waar het om gaat is de neckstick, en niet zozeer de dikte van de hals. De neckstick loopt binnen door de klankkast vanaf de hals naar de "onderkant" van de gitaar (onderkant dus als ie in de standaard staat) en dat bepaalt wat hij aan trekkracht kan hebben. Ik heb bijvoorbeeld een Dobro gehad met een vrij slanke hals, maar wel met een neckstick, en dan zijn zwaardere snaren geen probleem. En dan komt de aap uit de mouw; de goedkopere reso's uit het verre Oosten lijken qua chromen deksels dan wel op een reso, maar 9 van de 10 keer hebben ze geen neckstick, en dan moet je dus voorzichtig zijn met de snaardikte die je gaat gebruiken.
Tweede puntje is de opmerking over de schroef of bout die "dwars door het verchroomde deksel" lijkt te hebben gezeten; welnu, ik weet het niet zeker, maar de Fender reso die ik ooit eens heb gehad was een spider (weet dus niet of dat nog steeds zo is, misschien maken ze ze nu ook als biscuit) en bij een spider zit er inderdaad een boutje vanaf de spiderbridge naar de cone, dit om de zaak af te stellen. Er zit dus wel een gaatje boven in de bridgecover, maar daar zit die bout dus niet aan vast, dat is alleen maar een gaatje om je schroevendraaier doorheen te steken om die bout af te kunnen stellen. Zo te lezen zit ie er niet meer in, en zal hij losgetrilt zijn, of er zelfs uit gedraaid door zo'n techneut. In het gunstigste geval rolt ie dus nog ergens onder in de klankkast :-).

Succes, Jan.

jplm
27 september 2011, 19:51
Oeps, ik zag dat er een bijdrage gepost is een paar minuten voordat ik de mijne verzond, dus nu staat het een beetje dubbelop, maar ja, beter te veel dan te weinig :-).

Groet, Jan.

Pakie
27 september 2011, 22:45
OK,

Nou komt er wat leuke info om de hoek , waarvoor dank !
Er zit in deze gitaar inderdaad geen neckstick, alleen een gewone trussrod.
Ook hebben jullie gelijk dat hier (onder die verchroomde dekplaat) een soort gietijzeren "spin" zit en dat van die schroef / bout wist ik dus niet.
Er zit nu niks in. dus ik zal op zoek moeten naar de juiste diameter en schroefdraad.
Van die brug heb ik toch het vermoeden dat er gewoon plastic in zit en daarmee zal ik de klank kunnen verbeteren als ik er ook een maple brugje inzet. Even zoeken wie dat verkoopt.
In ieder geval heb ik er nu weer een stuk bijgeleerd :-))