PDA

View Full Version : les paul studio of les paul classic?



wormke
27 september 2011, 01:26
Hey iedereen,

ik zou me graag een les paul aanschaffen van Gibson. Maar zie nu dat de studio modellen nieuw wel erg goedkoop zijn. Onder de 1000 eurootjes heb je er al eentje. Weet nu een classic staan voor 1500 tweedehands, maar ben nu toch in de twijfel geslagen, want das toch een heel verschil.

Zit er dan zo een groot verschil tussen deze modellen? Of is een studio ook een goede gitaar?

Greeetttzzzz

SantaX
27 september 2011, 01:32
De afwerking is het grote verschil. Wel een binding om de body of geen binding... Ik moet zeggen ik heb zelf geen van beiden, maar in het algemeen kun je stellen dat de lak van het gibsonlogo op de standard/classic behoorlijk dure lak is. Die van de studio is een stuk redelijker. Maar bij Gibson is het raadzaam van gitaar tot gitaar te kijken. De ene studio kan zich meten met een custom de andere classic is de prijs niet waard. Pak je de classic die er links van staat op, kun je misschien wel de beste gitaar ter wereld in handen hebben. Het kwaliteitsverschil is met andere woorden redelijk groot. Proberen is het advies dus. Er zitten bij de studio's en de classics te gekke instrumenten. En er zitten gitaren bij die het net niet hebben. De studio is in elk geval in het kort de standard/classic zonder de luxe dingen zoals een mooie binding. Maar een goede studio klinkt en speelt super en is het geld zeker waard. Zoals zovaak met dit soort dingen, voor die extra 5% van de classic... betaal je onevenredig veel. Een goede gitaar heb je zeker voor 500 euro. Een mooi instrument voor 800. Een super instrument? Ach hoeveel geld heb je?

wormke
27 september 2011, 02:22
ok, ik begrijp je, maar je hebt een gloednieuwe studio voor 800 euro. Basis model dan, en een tweedehandse classic kost al snel 1500 euro... ik vind dit gewoon veel geld voor uiterlijk vertoon... Mijn vraag was dus eigenlijk of je met zo een studio echt wel een goed gibson gitaar in handen hebt of dit misschien eerder vergelijkbaar is met een epiphone, want dit vind ik dan weer niks.

SantaX
27 september 2011, 02:27
Onderschat een goede epi niet zou ik zeggen, maar met de studio is Gibson gekomen om eigenlijk het segment op te vullen tussen epi en haar duurdere modellen. Ik durf te zeggen dat je met een goede studio (probeer er meerdere!) je een gibson in handen hebt. En daarmee zeg ik eigenlijk, met een goede studio heb je een net instrument waarmee je een leven lang vooruit zou kunnen. Maar... probeer er meerdere. Er zit verschil in de gitaren onderling. En er zitten echt maandagochtend-exemplaren bij. Maar er zitten ook woensdagmiddag exemplaren bij ;)


Edit nog: ik heb maar weinig mensen horen klagen over hun gekochte studio. Wel over studio's die ze niet gekocht hebben. Vandaar ook het advies, bekijk het per exemplaar. 800 euro is nog steeds veel geld. Daar moet je veel instrument voor krijgen. En het verschil met de andere modellen is vooral de luxere afwerking. Bij een classic zie je toch vaak AA en soms zelfs wel en AAA top. Bij de studio zul je een A, max AA top hebben. De binding wat ik al zei die ontbreekt... in dat soort details zit nu eenmaal veel geld. Dat zijn die 5%... maar wil dat zeggen dat een goede studio slechter speelt of klinkt? Nee. Ik denk dat de studio, zeker gezien het gibson logo erop staat (laten we wel wezen, bij Gibson koop je naast de gitaar ook een imago) een zeer redelijke prijs kwaliteit verhouding heeft. Sterker nog, misschien wel meer dan de duurdere versies. Want die extra luxe betaal je echt. En hard ook. En of je dat ook echt kunt horen? Soms wel... vaak niet.

wormke
27 september 2011, 02:30
deze dus niet van de musicstore laten afkomen maw ;)

epi ben ik toch niet van overtuigd hoor, heb er eentje, en al meerder bespeeld, en klank is toch echt dat niet. Heb een RG Ibanez gehad, die toch wel in hetzelfde prijsarrangement zit, en dat is toch nog een wereld van verschil. Heb een jem Ibanez ook, en hoop alleen dat zo een studio niet vele minder gaat zijn.

SantaX
27 september 2011, 02:44
Met een Jem heb je wel even het topsegment te pakken he... Ik denk eerlijk gezegt dat zich dat niet laat vergelijken. Een Jem is een wiskundig meesterwerk bijna. Maar een beetje zielloos... Maar oh oh oh, daar zitten over het algemeen geen fouten aan... Ik heb er in mijn leven een stuk of 7 in handen gehad en als ik ze had kunnen betalen op dat moment had ik ze zonder blikken of blozen gekocht. Perfect afgewerkt. Bij Gibson heb ik het idee dat de kwaliteitscontrole slechter is. Dat de gitaren niet echt consequent allemaal even goed zijn. Maar als je al in die klasse zit, dan zou ik inderdaad ook voorbij gaan aan de Epi's. Dan wil je denk ik toch net even iets meer.

wormke
27 september 2011, 02:56
zoals je zegt, een jem is een prachtig instrument (de kleur is wel iets minder) maar speelt fantastisch. Maar heb altijd een les paul willen hebben, dus denk dat ik me toch maar gewoon het basis model studio ga bestellen... 700 euro, kan je niet voor sukkelen... Ik wil eerst beetje testen of ze mij ligt of niet, als ik liever op deze ga spelen koop ik me wel eens een custom denk ik ;)

SantaX
27 september 2011, 03:00
Haha, chapeau ! Ik wou dat ik dat zo kon beslissen ;)
Maar ik gun het je van harte! Voordeel van een Gibson is wel dat ze redelijk waardevast zijn. Maar als je er nu eentje via internet gaat kopen, waarom niet een gebruikte? De studio's zie je toch regelmatig op de bekende veilingsites. Loop je toch net even minder risico. Maar als je beurs het kan missen, dan zou ik zeggen, ga ervoor. Maar vergeleken met de Jem, zul je op ener welke Les Pauls dan ook, harder moeten werken :soul: Maargoed, ik heb een strat met een belachelijk dunne nek... Daar moet ik ook hard op werken :D T'is het waard ;):mmmm:

wormke
27 september 2011, 03:10
een strat heb ik ook, denk een 60's legend, vind ik persoonlijk ook rotzooi... maar das smaak denk ik dan...

SantaX
27 september 2011, 03:17
Where is my gun!

:seriousf:
Neh maar serieus, ik heb een limited edition surf groene strat uit 2009, vorig jaar gekocht. Maar als je welke toon dan ook aanslaat en je voelt de body resoneren... Neen, dat durft u dan geen rotzooi meer te noemen ;) Dat weet ik vrijwel zeker. Je zou de eerste zijn in elk geval. Maar ook met strats is het zo... pak er meerdere op. De schaal waarop die fabrieken produceren is gewoon te groot. Eigenlijk. Maar net zoals bij Gibson, zitten er bij Fender ook echte pareltjes tussen. Ik ben in elk geval zelf verliefd op de mijne. Serieus... dat ding resoneert op een manier die echt bijzonder is en ik nodig iedereen uit om het te komen testen :crazyhappy:

wormke
27 september 2011, 03:20
ik geloof u, zonder twijfel, want heb ooit mogen spelen op een strat van ergens in de jaren 50 dacht ik, dat ding was vreselijk duur, maar klonk schitterend. Zelf een strat gekocht, en die is ergens achter de kast geraakt...

even rondkijken 2dehands, en dan zal ik binnenkort mijn vrouw gelukkig maken denk ik met nog een gitaartje bij :seriousf:

SantaX
27 september 2011, 03:25
:seriousf:

Achja, uiteindelijk is dat ook wel het mooie van onze hobby niet? Wat de ene een geweldig instrument vind soms om de raarste redenen, is voor de ander het gedrocht van de week. Ik moet even denken aan dat nieuwe fenomeen Seasick Steve, die toch een aardig wat instrumenten heeft waarmee ik de kachel nog niet zou voeden. Maar verdorie, wat haalt ie daar karakter uit.

Hotpepper01
27 september 2011, 07:52
Probeer eens zo'n 60s tribute studio uit, die vind ik best veel gitaar voor die prijs.

Oranjeaap
27 september 2011, 09:52
Het verschil tussen een Studio, Standard, Classic, Traditional zit hem vooral in het uiterlijk, zoals gezegd. Ze worden allemaal gemaakt van het zelfde hout aangezien al deze gitaren bij GibsonUSA gemaakt worden. Het betere hout gaat naar de customshop van Gibson.
Ik heb een Les Paul studio en een Les Paul custom. De custom klinkt wat voller maar die is ook een stuk zwaarder. De Custom heeft mij ongeveer 2000 euro gekost. De studio heb ik 2ehands gekocht voor 400€
Mijn studio is net zo'n goede gitaar als mijn custom.

Er zijn trouwens verschillende modellen van de Studio. Ik zou dan wel gaan voor een model uit de jaren 90. Gewoon volledig nitro lak. Als je een beetje geduld hebt kom je ze ook tegen op marktplaats met een ebben toets, voor rond de 600 euro. Dan heb je wel 2e hands, maar dat heeft naar mijn inziens alleen maar voordelen.

Agent_Smith
27 september 2011, 12:12
Er zijn trouwens verschillende modellen van de Studio. Ik zou dan wel gaan voor een model uit de jaren 90. Gewoon volledig nitro lak. Als je een beetje geduld hebt kom je ze ook tegen op marktplaats met een ebben toets, voor rond de 600 euro. Dan heb je wel 2e hands, maar dat heeft naar mijn inziens alleen maar voordelen.

Zover ik heb begrepen heeft hij het over een nieuwe Studio. Of een gebruikte Classic.
Ik zou voor de laatste gaan, maar da's persoonlijk.

wormke
27 september 2011, 12:18
2dehandse studio is mij ook goed hoor, nog meer waar voor men geld :seriousf:

petpas
27 september 2011, 12:27
Ik heb nog steeds mijn studio uit 1993. Toen gekozen uit een viertal studios. Heb ernaast ook een standard gehad maar ik bleef op de studio spelen. Ga er dus niet vanuit dat een classic of standard per definitie beter is dan een studio. Testen is mijn advies.

wormke
27 september 2011, 12:39
ok guys, bedankt voor het advies!!

wytz
27 september 2011, 17:48
Wellicht ten overvloede, maar ik zal me ook bij de discussie voegen.

Ik heb zowel een classic als een studio, beide uit begin jaren negentig. Het zijn allebei supergitaren wat mij betreft, en zeker zo'n studio is voor een appel en een ei tweedehands van het internet te halen. De mijne, met ebben toets, heb ik voor 300 euro van gitaarmarkt getrokken.

Er zijn eerder ook al wat discussies geweest waarin de studio werd vergeleken met andere les pauls. Generale consensus was dat de studio niet per se een mindere gitaar is. Ik kan mij daar alleen maar bij aansluiten. Het gevoel van kwaliteit is relatief; als je het belangrijk vindt om een binding en een gevlamde top te hebben moet je zeker niet voor een studio gaan. Het klinkt en speelt evenwel vaak gelijkwaardig. Tussen de classic en de studio zijn wel wat verschillen op te merken die er toe doen, zo heeft de classic een dunnere neck en elementen met een wat hogere output. Er lopen hier volgens mij weinig liefhebbers van deze elementen rond, maar ik vind ze geweldig. De studio is wat zwaarder, ietsjes dunner en in mijn geval heeft deze een ebben toets.

Als je de studio en de classic tegenover elkaar afzet is het zonde om niet ook andere les pauls in je vergelijking mee te nemen. Zo kunnen standards en traditionals volgens mij ook voor tussen de 1200 en 1400 prima tweedehands worden gevonden.

Wietse

wormke
28 september 2011, 00:02
hey, ik ga nog even afwachten, en er een paar uittesten, dan kan ik misschien direct kopen wat mij aanstaat, en direct wat meer geld uitgeven... ;)

Oranjeaap
28 september 2011, 10:50
hey, ik ga nog even afwachten, en er een paar uittesten, dan kan ik misschien direct kopen wat mij aanstaat, en direct wat meer geld uitgeven... ;)

Waar in België woon je ergens? Als je dicht bij Leuven zit mag je wel ff mijn studio en mijn custom uitproberen.

wireman
28 september 2011, 19:38
Als je voor een tweedehands studio gaat, zou ik kijken voor een wat oudere.. (begin 90's)
Die zijn kwaliteitief beter..
Ik heb zelfs wel eens gehoord dat Gibson de vroegere studios iets te goed hebben gemaakt en zo het duurdere segment a la standard heeft ondermijnd. Men kon het prijs/kwaliteit verhaal niet hard maken...
Tegenwoordig zijn ze lichter omdat er chambers in zitten.. Ik heb met mn domme kop mn '92 ebony gold studio weg gedaan..
Kortom.. Ik zou niet zo snel een nieuwe kopen.. Ik ga ECHT weer voor een oudere als het zover is..

bass blom
28 september 2011, 19:43
begin 90 studio's hebben vaak ebben toets :p

wormke
28 september 2011, 21:15
@Oranjeaap;

ik ben van Zoutleeuw, dus ook niet echt ver van Leuven! Bedankt voor het aanbod, ga ik binnenkort mss wel eens op in gaan ;)

wireman
30 september 2011, 20:55
Ik bedoel maar... dat had die van mij dus ook..... stomstomstom... maar goed.. Ik heb nu wel een waanzinnige strat.. Goeie zet geweest voor mijn spel... Ik ben meer een strat man heb ik ontdekt..


begin 90 studio's hebben vaak ebben toets :p

wormke
30 september 2011, 21:27
brrr, ik absoluut niet. Ik heb ook een strat en das echt mijn ding niet. Heb ze pas volledig in orde laten zetten, en dan nog ni. Ma nu staat ze toch terug in orde ;)

terrasbeest
1 oktober 2011, 09:14
brrr, ik absoluut niet. Ik heb ook een strat en das echt mijn ding niet. Heb ze pas volledig in orde laten zetten, en dan nog ni. Ma nu staat ze toch terug in orde ;)

Hey Zoutleeuw, Tervuren hier ;).

Welke Strat is niet ' jouw ding' ? Mss heb ik wel interesse!

wormke
1 oktober 2011, 18:50
fender strat, denk een 60's legend. Maar dan zou ik even moeten kijken... het nadeel aan mij... ik hou niet veel bij, buiten gitaren, zelfs als ik er niet op speel vind ik het altijd zonde om ze weg te doen :lovelove:

en zolang ze niet in de weg staan doe ik niks meer weg, heb een studio'tje gemaakt (ben nog bezig eigenlijk) dus plaats genoeg momenteel...

op het gebied van gitaren heb ik wel een kleine verzamelwoede gehad, zelfs de slechtse gitaren die er toch mooi uitzagen kocht ik, tot grote ergernis van mijn vrouw uiteraard, en er zijn toch een paar bij die uiteindelijk nog goed gediend hebben ook, in tijden van nood...

grayfink
2 oktober 2011, 11:04
Ik heb mijn Studio ook verruild voor een Standard, rationeel de meerprijs niet waard, maar gevoelsmatig wel.
Maar goed, dat zal per persoon verschillen.

Oranjeaap
2 oktober 2011, 22:55
fender strat, denk een 60's legend. Maar dan zou ik even moeten kijken... het nadeel aan mij... ik hou niet veel bij, buiten gitaren, zelfs als ik er niet op speel vind ik het altijd zonde om ze weg te doen :lovelove:

en zolang ze niet in de weg staan doe ik niks meer weg, heb een studio'tje gemaakt (ben nog bezig eigenlijk) dus plaats genoeg momenteel...

op het gebied van gitaren heb ik wel een kleine verzamelwoede gehad, zelfs de slechtse gitaren die er toch mooi uitzagen kocht ik, tot grote ergernis van mijn vrouw uiteraard, en er zijn toch een paar bij die uiteindelijk nog goed gediend hebben ook, in tijden van nood...

Als je een keer wilt komen spelen moet je me even een priveberichtje sturen. Ik heb ook 2 versterkers staan dus kunnen we ook even samen spelen als je dat leuk vind. Je bent altijd welkom, onder de voorwaarde dat je een paar (koude) pinten mee pakt :lp:

wormke
3 oktober 2011, 01:51
als het dat maar is :ok:

ikzelf drink wel niet meer, dus dan zal ik voor mij de nodige cola voorzien :seriousf: