PDA

View Full Version : Luit Lakken - HELP!



LukeP
26 september 2011, 22:21
Beste gitaarspelers -en bouwers,

Ik heb kort geleden een gitaarluit gekocht in Duitsland - het instrument zelf is +- 120 jaar oud, en in erg goede staat gezien de leeftijd. Er is echter één probleem: de lak heeft de opkomst van het communisme, 2 wereldoorlogen, de koude oorlog, de man op de maan, de val van de Berlijnse muur en 9/11 meegemaakt, en dat is niet onmerkbaar! Op sommige plekken is deze nogal geschaafd, en over het algemeen bedekt met krasjes.

Nu - het punt. Welke lak raden jullie mij aan? Ik wil iets bereiken als te zien is op het laatste plaatje "Resultaat.jpg"

http://img535.imageshack.us/img535/2198/unfinishede.png
http://img18.imageshack.us/img18/8476/unfinishedback.png

Hoe het moet worden:
http://img545.imageshack.us/img545/9701/resultaat.png


Dit is het eerste instrument wat ik zal lakken, dus enige tips over het schuren/aanbrengen van de lak zouden welkom zijn! Verder ben ik een klein beetje op budget, dus niet al te dure oplossingen a.u.b.!

-Luka

oigun
26 september 2011, 22:39
Zit waarschijnlijk schellak of een olievernis op, dit is wel te herstellen, ik raad je af om hem kaal te maken en opnieuw te lakken. Ga naar iemand die weet wat hij doet en laat de lak bijwerken.(vioolbouwer/ gitaarbouwer)
Beetje zonde om een strak en stralende lak op zo'n oud instrument te zetten.

Zjef
27 september 2011, 13:59
Naar alle waarschijnlijkheid wordt dat politoeren.
Misschien best door iemand met ervaring laten doen.

btw: Welkom op het forum!

LukeP
27 september 2011, 15:15
Zit waarschijnlijk schellak of een olievernis op, dit is wel te herstellen, ik raad je af om hem kaal te maken en opnieuw te lakken. Ga naar iemand die weet wat hij doet en laat de lak bijwerken.(vioolbouwer/ gitaarbouwer)
Beetje zonde om een strak en stralende lak op zo'n oud instrument te zetten.

Het probleem is, de meeste gitaarbouwers willen het niet doen, en degenen die het willen doen, doen het voor een hoge prijs (meer dan 100). Ik weet dat dat niet veel voor de meesten van jullie klinkt, voor mij eigenlijk ook niet, maar ik wil deze luit op budget houden en er niet veel aan besteden.

Misschien is een strak en stralende lak wel zonde, maar welke alternatieven zijn er dan?

Er werd ook politoeren genoemd. Nu heb ik er wat over opgezocht, alleen tips zijn altijd welkom!


Daarnaast: hoe kan je de naden tussen de lamellen op de achterkant repareren? Met epoxy opvullen, op maat schuren, lakken?

Zjef
27 september 2011, 15:45
Politoeren (Engels: French polish) is schellak met alcohol aanbrengen. Dit is geen eenvoudig werkje en er kruipt veel tijd in. Weinigen zijn er echt bedreven in. Al deze factoren maken het natuurlijk niet goedkoop. Maar het is wel aan te brengen zonder de originele lak helemaal te moeten verwijderen. Dit is naar alle waarschijnlijkheid ook het soort afwerking die er nu op zit.

Je kan natuurlijk altijd het heel instrument kaalschrapen/schuren en er een andere lak op zetten, maar de waarde van het instrument daalt spectaculair (al snel 10 keer minder waard).

De herstellingen aan de achterkant zullen waarschijnlijk ook niet goedkoop zijn. Maar als je het instrument echt in ere wil herstellen zal het helaas sowieso een aardige duit kosten.

LukeP
27 september 2011, 16:54
Al deze factoren maken het natuurlijk niet goedkoop.
Je kan natuurlijk altijd het heel instrument kaalschrapen/schuren en er een andere lak op zetten, maar de waarde van het instrument daalt spectaculair (al snel 10 keer minder waard).

De herstellingen aan de achterkant zullen waarschijnlijk ook niet goedkoop zijn. Maar als je het instrument echt in ere wil herstellen zal het helaas sowieso een aardige duit kosten.

Ik heb alle spullen voor het politoeren al via internet bij elkaar weten te rapen, en dat zou me niet veel meer dan 20 euro komen te staan, dus dat lijkt mij vrij goedkoop.

Dit is een instrument dat ik heb gekocht om het zelf te herstellen, niet anderen het te laten doen. Nu is mijn vraag: waarom zou het eigenlijk zo veel in prijs afnemen als je de lak eraf haalt en er nieuwe op doet? Voor politoeren moet men sowieso een egaal oppervlak hebben om op te werken, dus veel lak zal ik toch niet overhouden als ik ga egaliseren.

barno
27 september 2011, 17:25
Ik heb alle spullen voor het politoeren al via internet bij elkaar weten te rapen, en dat zou me niet veel meer dan 20 euro komen te staan, dus dat lijkt mij vrij goedkoop.

Dit is een instrument dat ik heb gekocht om het zelf te herstellen, niet anderen het te laten doen. Nu is mijn vraag: waarom zou het eigenlijk zo veel in prijs afnemen als je de lak eraf haalt en er nieuwe op doet? Voor politoeren moet men sowieso een egaal oppervlak hebben om op te werken, dus veel lak zal ik toch niet overhouden als ik ga egaliseren.

omdat originaliteit, zeker in snaarinstrumentenland, altijd meer opbrengt dan refinish. Een instrument vertelt zo een verhaal over zijn verleden. Battle scars, niks mooier dan dat.
Ik zeg: if it ain't broke, don't fix it :)

Voor het politoeren steken de kosten, denk ik, vooral in het leergeld. Niet gemakkelijk, I hear

Ike57
27 september 2011, 17:46
Begin in ieder geval niet met politoeren op zo'n instrument als je het nog nooit hebt gedaan. De kosten vallen wel mee maar het kost behoorlijk wat tijd en geduld om het onder de knie te krijgen. En dat onder de knie krijgen lukt alleen door oefenen, oefenen en oefenen.

Er zijn op internet genoeg tutorials te vinden die de bewerkingen van het politoeren beschrijven en je kunt in principe ieder stuk afvalhout gebruiken om te oefenen.

Zelf heb ik ondertussen een paar instrumenten gepolitoerd en ik begin het een klein beetje onder de knie te krijgen maar ik ben nog lang geen expert.

Het zou zonde zijn om zo'n oud instrument als leerobject te gebruiken.

ernieman
27 september 2011, 22:59
Voor politoeren moet men sowieso een egaal oppervlak hebben om op te werken, dus veel lak zal ik toch niet overhouden als ik ga egaliseren.
Dat hoeft niet persee hoor.
Ik heb ooit een romantisch gitaartje gekocht, waarvan de lak (waarschijnlijk olielak) erg beschadigd was. Ergens vond ik die lak wel iets hebben, het gaf een bepaalde uitstraling van "oud". Gewoon eerst met de kwast een laag politoer aangebracht (wel eerst de oude lak schoongemaakt) en dan met een dotje verder de politoer uitgewerkt. Was erg ongelijk en hobbelig, maar het resultaat vond ik leuk. Je zag een oude gitaar met verweerde lak, maar je zag dat de gitaar zelf toch ook mooi blonk en het hout beschermd was.