PDA

View Full Version : low-watt versterker, of hoger wattage met loadbox?



jaycee
26 september 2011, 21:57
Hoi,
ik wil (alleen voor thuis) een buizenversterker kopen.
Ik wil een mooie vette buizensound maar het volume moet laag blijven (ivm buren).

Nu kan ik een versterker kopen met een laag wattage. Of (bijvoorbeeld) een Twintone met daarbij een loadox (Koch heeft een nieuwe loadbox, genaamd "dummybox" die een stuk goedkoper is dan de oude loadbox). Als je alleen naar de sound kijkt, en niet naar het geld, maakt dat dan wat uit?

Fiendish
27 september 2011, 00:18
Ja, je sound gaat absoluut achteruit met een Attenuator.
Ik heb zelf een tijdje met een THD hotplate en een 6505+ lopen klungelen, klonk uiteindelijk slechter dan een goeie solidstate.
Ook met laag wattage blijft het lastig, 5 watt is ook thuis al snel te hard.
Ik speel thuis dan ook met een Tech 21 Trademark 30 : altijd hetzelfde geluid, ook op laag volume.

Wabbie
27 september 2011, 09:55
Ik moet zeggen dat ik het wel vind meevallen hoeveel je sound achteruit gaat met een Attenuator. Ik gebruik zelf een Koch Loadbox II op mijn JTM om het beheersbaar over het randje te krijgen in live situaties. Gaat prima, en klinkt prima.

Ik kan alleen wat verschil horen als je echt heel veel van je vermogen aan het weg vangen bent, oftewel bij een Loadbox de 1% of 5% uitgangen gebruikt. Dank klinkt het allemaal net ietsje doffer. Maar nog steeds niet onoverkoombaar slecht.

gerwin
27 september 2011, 22:02
Ik speel met een weber mass in combinatie met of een JVM 410 of een 2061x en dat klinkt echt te gek met een weber. Thuis ideaal want hij kan traploos van 0 tot 100% en dat werkt echt top. Ik heb jaren lang een Hotplate gebruikt maar dit klinkt gewoon beter vind ik.

FruscianteFan
27 september 2011, 22:22
Of gewoon een versterker met mastervolume?

RS-Rik
27 september 2011, 22:26
De Marshall Class 5 en Blackstar HT5 zijn voor thuis prima beheersbaar.


Je moet zelf maar effe kijken wat je tof vind. Ik heb zelf de blackstar. Qua gain gaat t van zep tot maiden. De toneregeling tussen Fender en Marshall style werkt erg goed imho.



Ga naar de winkel en test t zelf zou'k zeggen.

o0rollo0o
28 september 2011, 08:27
Blackstar HT5 produceerd echt een mooi buizengeluid zeg. Heb er een keer een half uurtje op gespeeld in een winkel, en echt een tof ding met vet geluid. Ding stond ok niet te hard(was in winkel).

Harry
28 september 2011, 09:47
Of gewoon een versterker met mastervolume?


dat kan nog veel te hard gaan. Chris CMW heeft op mijn Bedrock een extra mastervolume ingebouwd omdat met de originele mastervolume de boel nog op brullen stond. Of uit.

Voor thuis zou ik een modelling versterker gebruiken, wel een met een redelijke speaker.

marter544
28 september 2011, 10:23
Ik speel met een weber mass in combinatie met of een JVM 410 of een 2061x en dat klinkt echt te gek met een weber. Thuis ideaal want hij kan traploos van 0 tot 100% en dat werkt echt top. Ik heb jaren lang een Hotplate gebruikt maar dit klinkt gewoon beter vind ik.

Het verschil met de dummybox is dat de weber mass een soort speaker zonder conus gebruikt, ipv. een rijtje keramische weerstanden. Doordat de weber mass een soortgelijke respons aan je amp terug geeft als een speakercab zal het waarschijnlijk een stuk natuurlijker klinken.

Van Dattum
28 september 2011, 10:57
Ik heb recentelijk een Weber Mini Mass gescoord voor mijn 50 watt buizencombo. Tof apparaat! Er zit een schakelaartje op waarmee je het hoog 3 en 6db kunt boosten om het hoogverlies te compenseren als je het signaal sterk afknijpt. Klinkt echt prima!

jaycee
28 september 2011, 12:42
Is zo'n Weber Mass ook in Nederland te koop?

Volgens mij is zo'n Koch Loadbox of Dummybox toch wel wat meer dan alleen een rijtje weerstanden?

Anders zou je net zo goed een potmeter tussen je de eindtrap en je speaker kunnen zetten? (ik heb er dus duidelijk geen verstand van...)

Over de Dummybox kan ik nog geen recensies vinden, over de loadbox wel en die zijn positief.

Midwolda
28 september 2011, 12:44
Yup, bij De Gier (http://www.degierguitars.com/webshop/index.php?manufacturers_id=42&page=1&sort=2d).