PDA

View Full Version : Allround-bak gezocht (budget ± €600,-)



SanderPeper
26 september 2011, 20:11
Ik ben op het moment op zoek naar een vervanging voor de Peavey Deuce VT van mijn pa. Deze kan de stijlen niet aan die ik allemaal wil spelen. Mijn totale budget ligt tussen de 400 en 600 euro.


Mijn huidige gear bestaat uit:
Gitaren: een LP kopie van GFS (main), London city tele, zelfbouwgitaar met high output elementen
Amp: Peavey Deuce VT (met de geweldige transistor preamp en buizen poweramp)
FX: Korg AX1500G Multi effect

Gebruik van de amp
De amp zal ik het meeste in de oefenruimte en op optredens willen gebruiken. Het liefst gebruik ik ook iets met meer dan 1 speaker; dus een combo zou ik dan moeten aanvullen met een 2x12 of 4x12 speakercab. Een mogelijkheid om van clean naar crunch te gaan is een must. Ik wil niet alleen overstappen van amp, maar ook af van mijn Korg. Leuk apparaatje, maar voldoet gewoon niet meer.

Stijlen
Met de band spelen wij folk-metal (denk Slyforger, Eluveitie, Metsatöll, Finntroll). Omdat ik de slagpartijen op me neem, ben ik op zoek naar een strakke doorbeukende palmmute sound, waarbij het geluid met open akkoorden ook geen brei wordt.

Echter, zelf ben ik nogal into alles, dus zal ik, zolang ik de loterij niet heb gewonnen, wat concessies moeten doen en bovenal via marktplaats moeten kopen.. Ik wil namelijk ook met de versterker lekkere zwoele jazz kunnen spelen, maar ook eens een vunzig randje voor de blues krijgen.

Opties
Ik dmv de zoekfunctie, google etc. de volgende oplossingen verzonnen, alleen kan ik niet goed inschatten of zoveel mogelijk wensen van mij vervuld kunnen worden.

Optie 1 was een goedkopere Mesa (dc-3/5, dual caliber 50, F-series), vanwege de clean en crunch die een mesa heeft. Alleen is me nog niet helemaal duidelijk of ik hier ook en subtiel randje mee kan krijgen, of een totaal cleane sound. Een Engl screamer zou dan volgens mij ook in dit rijtje kunnen passen, net als een Koch of een Peavey 5150-achtige. Uiteindelijk zal ik hiermee ook op koopjes moeten jagen.

Als optie 2 had ik verzonnen, de wat zekerder in mijn budget vallende, Peavey Valveking. Hierover heb ik gelezen dat deze redelijk allround is, maar ik weet niet of deze een strak geluid kan halen.

Gisteren kwam ik opeens met een laatste optie aanzetten. Mijn idee was een beetje lekkere clean versterker te kopen, in een wat lager budget, en daar dan een Pre-amp pedaal met buis (H&K Tubeman, Mesa V-Twin, Blackstar Dual) in de loop te gooien, om nog beukende metal te kunnen maken. In dit geval moet de versterker uiteraard ook wel goed pedaaltjes slikken. Mooie aan zo'n pedaal is dat het voor thuis wel lekker is met opnemen icm een speaker sim, zo rechtstreeks in de pc.

In elk van de gevallen was ik wel van plan om als eerste toevoeging een Tubescreamer-clone ŕ la Bad Monkey te kopen, om de preamp sowieso te prikkelen / strakker te maken. Daarnaast vind ik een beetje springreverb ook nooit weg, maar die is wel optisch.


Kan iemand mij uit dit dilemma helpen, nieuwe opties geven, zeggen waar ik denkfouten maak, zeggen wat ik vergeten ben te zeggen, goedkope aanbiedingen doen of mij complimenteren met het gebruik van zoekmiddelen, zowel binnen als buiten dit forum :soinnocent:? Ik kan me wel voorstellen dat er hier op het forum zat leden zijn die eenzelfde dilemma kennen en hier ook uit zijn gekomen.

Ik hoop dat ik iig duidelijk genoeg ben geweest met wat ik wil en wat ik zoek. Als ik nog meer info moet geven over mijzelf, zal ik die graag verstrekken.

Gr.
Sander

Ps. bij het nalezen, merk ik dat het wel een lang lulverhaal is geworden. Ik hoop dat dit mensen niet af laat haken; heb het iig zo duidelijk mogelijk geprobeerd te maken.

Eric van Esch
26 september 2011, 20:57
Iets boven je budget, maar misschien wel een goede optie om eens uit te proberen.

http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/486816502-bogner-alchemist-212.html?return=eJwtjFsKgzAURPci6KcmahEiUvS7m0hj2g TzuORGWlq6915pv%2BbMg5GCi7cVbETBh14UqGVSZjQ5g2iaLY IOtZdpy%2BCkzFgH1%2FwmNRg4P93EqxWnHMtu5mW3rJaA1GXS lwVCvK34b%2BFIGYGnYg6718kqstuD7DXeg05le2qZdMpob5Hm S8Tjsq0A9olVEDGruOpp6Hk7X4rx8wWUxT1X&df=1&fta=eNotjkFugzAQRe8yUlnbhEL7Ryy6r3oF5GCHWDXYYkyCEu XuBdTdaOb%2FN8%2BgwVPwAVrm0N1MEGLBZw1aQ6sLK22O0Gw9 OGQ8fGK5WNk2KUPxmDAto5t9z793nOMwufmtVCb0Vzd6yRzFoy xSWlpVpCi5j9a1TaXLr%2B%2F9TwVKZnDEfiMKTiBvDwHdgLRV 1clc6lX39l03tTkOWybHZKx0wU1Dvu5dtSuDRrN2O24j2INXgs yd%2BOd%2FvBEbKDxfrz9RM02X&fta_ind=1&fs=1

Van wat ik van de Bogner gehoord heb (mijn gitaar leraar heeft een top met cab) klonk het mij behoorlijk allround in de oren.

kidrock
26 september 2011, 21:11
Zoals je zelf noemde is de Peavey 5150 geschikt voor het strakke palm mute die gebruikt wordt in de metal, evenals Mesa rectifiers, sommige Engls, Diezel enz. Helaas zijn de meeste boven jou budget (zelfs 2de hands).

Als het niet perse vol buizen hoeft te zijn dan zou je ook een Line6 Spider Valve kunnen proberen. Zijn 2de hands niet zo heel duur en daar kun je aardig strakke metal uit halen. Onze zanger heeft er 1 en is best een veelzijdige amp. Je zou ook de Engl gigmaster kunnen proberen. Je zou zelf moeten kijken of het geschikt is voor metal, maar ik heb een aardig vet rock sound eruit gehaald (wel aangesloten op een 2x12 kast). De combo alleen vond ik wat klein en "boxy" klinken.
Je zou ook naar een 2de hands Marshall kunnen kijken. Met een goede distortion pedal kom je een eind in de metal terrein. Vermijd wel de MG serie.
Niet zo veelzijdig, maar wel noemenswaardig is de Orange Tiny Terror. Met een beetje hulp (distortion pedal) komt ie ook een eind in de juiste richting. Succes! :rockon:

SanderPeper
26 september 2011, 21:19
Die Bogner ziet er wel interessant uit. Ik ben wel echt op zoek naar een buizengeluid, omdat dat in mijn oren, zeker op het gebied van distortion, gewoon beter klinkt. Ik ben wel vergeten te vertellen dat ik boven een luide drummer en een Fireball 100 uit moet komen, dus weet niet of 20 bogner-watt daarbovenuit komt.

Midwolda
26 september 2011, 21:22
Ga ik toch m'n Rivera Clubster (http://www.rivera.com/products/pubclub/pub25-110.php) weer spammen... zie sig.

Lijkt me aardig te passen in het plaatje wat je schetst, al ken ik die bands niet.
De Clubster heeft een geweldig mooi clean, maar voor mij (strictly blues) is het drive-kanaal te heftig.
Datzelfde probleem had ik met een Mesa DC-3 dus het ligt aan mij en niet aan de amps...
ik hou het wel bij single channel 6V6-jes met een pedaal er voor, daar heb ik genoeg aan.
De Clubster is een 25W combo dus daar zou je dan een cab bij moeten hebben voor jouw wensen.
Oh, en het ding gaat gegarandeerd over een drummer heen, zeker met een 2x12 er onder.

new deep
26 september 2011, 21:36
Die Bogner ziet er wel interessant uit. Ik ben wel echt op zoek naar een buizengeluid, omdat dat in mijn oren, zeker op het gebied van distortion, gewoon beter klinkt. Ik ben wel vergeten te vertellen dat ik boven een luide drummer en een Fireball 100 uit moet komen, dus weet niet of 20 bogner-watt daarbovenuit komt.

je kunt hem schakelen tussen 20 en 40 watt, verder zeker een allround aanrader.

Fiendish
27 september 2011, 00:05
Waarom kijk je niet voor een Peavey 6505+ combo ?
Gaat hard genoeg, kan Blues en Jazz ook wel, mits je weet hoe je met de EQ moet werken, en is niet al te duur.

KingPin8
27 september 2011, 08:21
Bogner, check, buizen, check, twee speakers, check, allrounder, dubbelcheck. Finntroll spelen?? Easy met dit beest :blast:, heb hem zelf ook, voor gebruik in oefenruimte, studio en podium, dit is denk ik wat je zoekt :)

en lekker binnen budget :)

http://link.marktplaats.nl/480140342

Thyrif
28 september 2011, 18:13
Ik was zelf van het voorjaar ook opzoek naar een allrounder, een combo in dit geval. Allereerst dacht ik dat het een koch twintone zou worden, maar uiteindelijk is het toch een ENGL Screamer combo geworden! Ik vind em erg inzetbaar van clean/randje en crunch tot metal-tonen. Wel moet de master duidelijk boven het eerste streepje, ook thuis. Tweedehands is ie wel aan de bovenrand van je budget, en hij heeft maar 1 speaker. Zelf ga ik er nog wel een beamblocker in zetten, en mogelijk nog een losse 1x12 cab erbij halen.

De Bogner Alchemist heb ik ook geprobeerd tijdens mijn zoektocht, maar dat vond IK niet erg lekker. Ik vond em erg dof, maar wellicht was er iets mis met dit exemplaar.

Misschien is een Peavey 6505+ nog wel leuk om mee te nemen, maar ook hier maar 1x12.

Tot zover mijn ervaringen. Succes met de zoektocht!

SanderPeper
28 september 2011, 23:35
Ik zal zeker de bogner alchemist in de gaten houden, net als de screamer en 6505+. Zelf ben ik alleen een beetje voorzichtig met een Line 6 versterker. Mij lijkt dit juist weinig karakteristiek geluid bevatten, omdat het toch een groot moddelingdeel in de voorversterker is. Desondanks zal ik hem zeker uitproberen wanneer ik de kans krijg.

Heeft er iemand wel nog een mening over pre-amp pedalen tegenover een geďntegreerde pre-amp? Ik kan niet zo snel vinden of een pre-amp pedaal wel kan opboksen tegen een 'echte' preamp. Wel lees ik veel goede verhalen over sommige pedalen.

KingPin8
29 september 2011, 09:06
haha, de modeling amp van deze Line6 is inderdaad niet zo 'eerlijk' als een rechttoe-rechtaan buizenamp, maar omdat je nagenoeg elke versterker, pedaal, band, whatever kan nabootsen maakt het wel veel goed v.w.b. het allrouden :)

Maar kijk inderdaad ook naar 1x12 Engl's en andere Bogners :)

Ben benieuwd wat het gaat worden! :rockon:

muziekschuur
29 september 2011, 10:10
Peavey valveking is iets dat je best eens zou kunnen bevallen. En de Laney combo's en heads zeker niet overslaan...

http://www.thomann.de/nl/laney_vc30_210.htm

Een 2x10 combo vol buizen voor nog net geen 600 euro...
(let er op; de grotere variant het 2x12 combo, zijn heel zware dingen..... (van welk merk dan ook)

KingPin8
29 september 2011, 11:07
PEAVEY VALVEKING! hoe kon ik die vergeten?! (Die staat naast m'n SpiderValve :soinnocent:) de Peavey VK212 kun je zelfs nieuw kopen binnen je budget :D

jumperpants
29 september 2011, 17:01
gewoon een 5e3 altijd goed :hippie: