PDA

View Full Version : Recording in de oefenruimte, beste mic opstelling/methodes



De Teng
28 mei 2003, 16:52
Hoe kun je het beste opnemen in je oefenruimte? Opstelling van de mics heb ik het dan over, etc... wie weet dit?

Ter beschikking staat: genoeg mics, MD player en een mengpaneel.

Geert Teekens
2 juni 2003, 15:50
Ik zou een combinatie doen van close miking en overall room miking.
Bijvoorbeeld

Zangers eigen microfoon
Gitaaramps eigen microfoon
Bas DI/Di+Mic
Belangrijkste (of akoestisch minst hoorbare) delen van het drumstel eigen mic.

1 of 2 room mics die gewoon heel de band opnemen. Dit geeft een mooi realistisch effect in combinatie met de close mics. Zet er twee neer stereo uitgericht en pan ze dan l en r in de mix en gebruik deze als basis sound. Wat je dan nog mist ga je er langzaam bij draaien met de close mics.

O ja, en zet de gitaar/basversterkers niet te hard. Deze kun je via de close mics altijd nog naar voren krijgen. Bovendien lijdt je drumsound eronder.

Veel succes

sleep_to_saturate
2 juni 2003, 16:10
Aangezien het een md-recorder is, kun je achteraf niks meer doen aan volumeverschillen. 1 spoor. En zal je de mix ter plekke moeten mixen. Aangezien de recorder waarschijnlijk in de oefenruimte staat, hoor je niks doordat de muziek overstemd. Ik raad dus aan iig niet te krap te plannen met de tijd. Je zal elke keer iets op moeten nemen, nabeluisteren, aanpassingen maken in de plaatsing van de microfonen of volume afzonderlijk aanpassen.
Dus ga geen 6 nummers in 3 uur doen want dat lukt je simpelweg niet met een goeie mix. Elke ruimte is anders maar als je bv met de plaatsing van geert begint, daarop verder bouwt en er geen haastwerk van maakt, kan je er nog een redelijke opname van maken.

De Teng
2 juni 2003, 16:54
t Is ook meer voor een algeheel geluid weer te geven. Ik leuk het thuis op (originele wav file) met Cubase zooi en dan wordt het wel wat.

Afgelopen keer stond het bijna in een keer goed en hebben we alles opgenomen, twee mics in the room en spelen maar. Zang doen we er later thuis over heen, ivm volume verschillen en zo. Dat eerste is een goede tip, maar het zal veel tijd nemen dus...

MikeDirnt
7 juli 2003, 11:43
wij doen altijd gewoon 1 mic sologitarist ,1 mic slag, 1 bas, 2 overheads drumstel, 1 voor de basdrum, snare/hihat. 2 boven aan t plafon. en dan t geluid afstellen met een mengpaneel. en dat op cassete / md opnemen via het mengpaneel uitput. geluid is toch nog bar slecht. of ik heb dat mengpaneel gewoon *peep* ingesteld

Geert Teekens
7 juli 2003, 13:32
Waarschijnlijk wel dan. Dit moet al meer dan genoeg zijn. Te veel close miking kan het ook verneuken. Als je niet de kans hebt om alles goed af te luisteren en in balans te brengen gaat het snel fout met zoveel mics. Dan kun je beter met minder mics opnemen, klinkt waarschijnlijk beter.

Probeer eens gewoon 1 microfoon in de MD. Goed de versterkers afstellen zodat de band mooi in balans klinkt. Microfoon gewoon op een neutrale plek zetten, zodat de afstand tot de verschillende instrumenten ongeveer even groot is.

Waarschijnlijk klinkt dit veel beter.

RadiuS
7 juli 2003, 14:19
we hadden maar 1 mic, die hebben we ergens op een tafeltje gelegd. Resultaat:
www.superjam.tk
klinkt wel aardig vind ik.