PDA

View Full Version : Mix masteren



Keevinkos
26 september 2011, 19:21
Gitaarnetters,

Ik heb net een akoestisch liedje van ons afgemixt, (met Reaper) maar de kwaliteit is niet van jewelste. Is er ergens iets gratis te downloaden waarmee ik die mix kan masteren voor wat betere kwaliteit?

Kevin

The Bertman
26 september 2011, 19:21
Volgens mij lukt dat in Reaper best wel. Maar ik zou je aanraden om gewoon de mix over te doen.

Steven Otto
26 september 2011, 19:41
Waar jij naar op zoek bent is een mastering suite, zoals Isotope Ozone of de eenvoudigere Slate FG-X. Dit zijn alles-in-een plug-ins met een compressor, limiter, equalizer etc. Dit is alleen niet gratis.

Wat is eigenlijk je doel van het masteren? Alleen harder maken?
'Beter maken' is nogal vaag. Er is geen magische plug-in waardoor al je mixes ineens klinken alsof ze uit een $300.000 studio komen.

En zoals Bert zegt, je kan de mix beter opnieuw doen als hij niet bevalt. Een master maakt de mix niet beter. Shit in = shit out.

MaxVMH
26 september 2011, 21:24
Leren mixen ... 3 tools ga je heel erg goed moeten leren kennen: EQ, reverb en compressie. Er kan ook wat schelen met je opnames, want die mogen ook niet slecht zijn hé. En je hebt goede monitoring nodig natuurlijk.

Schilliebillie Rules!
20 oktober 2011, 21:06
Akoestisch... wat voor microfoon heb je gebruikt? Een cheapo kun je in de masterroom niet duur laten klinken. Het goed stemmen van de instrumenten is trouwens een vereiste om een transparante mix te krijgen.

RB-1
20 oktober 2011, 22:00
Akoestisch... wat voor microfoon heb je gebruikt? Een cheapo kun je in de masterroom niet duur laten klinken. Het goed stemmen van de instrumenten is trouwens een vereiste om een transparante mix te krijgen.Goed (dynamisch) spelen ook.
Als iedereen er vanaf het begin inknalt of alleen maar heel terughoudend speelt & zingt, kun je het ook schudden.
Vergelijk deze versies van een bluegrass nummer (akoestischer dan dat kan niet)
De amateurs (http://www.youtube.com/watch?v=gfoWJXbBWA0&feature=related).Niet gek, maar het heeft het toch niet helemaal.
De Professionals (http://www.youtube.com/watch?v=kKp2lT8ipwg&feature=youtube_gdata). Now we're talking! (ondanks de beroerde opname)

Baker
20 oktober 2011, 22:26
Zoals gezegd, probeer compressie, reverb en EQ onder de knie te krijgen en (met mate!) toe te passen op de eindmix.

Ik moet wel zeggen dat reaper wel een beetje karig is met plugins hoor.
Het zou mooi zijn als er een standaard mastering plugin in zat, maar dat is dus nie....

Ik heb van laatst iemand in magix aan de gang gezien. Nou heeft Magix in opname geen hoge naam, maar tools zitten er wel in!

Baker
22 oktober 2011, 09:10
Naar aanleiding van dit topic ben ik ook maar eens op zoek gegaan naar een mastering plugin. Ik kwam uit op Isotope Ozone 3.01

Echt te gekke tool hoor, met leuke presets waarmee je je sound meteen opkrikt! Ik ben nu lekker aan het uitvogelen wat welk onderdeel precies doet en hoe je het kunt toepassen. Erg leerzaam.