PDA

View Full Version : Beste vitage blues stratocaster



PCSchutte
26 september 2011, 18:18
Besten,

Ik ben al enige tijd op zoek naar de perfecte blues-stratocaster.
Ik hou van het oude Clapton geluid uit Derek and the Domino's, SRV en hun companen.

Ik heb hiervoor een standaard stratocaster gehad met noiseless pickups. Hier was ik niet echt van onder de indruk.

Op de fender-site staan te veel soorten, zoals classic players, classis series etc. Het maakt het allemaal wat onoverzichtelijk.

Jullie advies is meer dan welkom!

Gr. Peter

Wabbie
26 september 2011, 18:26
Even snel uit mijn hoofd

De Mexicaanse Classic players en Roadworns klinken wel lekker vintage. Uit de Amerikaanse lijn zou je kunnen kijken naar de AVRI's en misschien een aantal Artists ( bijvoorbeeld de SRV, de Eric Johnson of de John Mayer siginatures).

Wat natuurlijk ook altijd prima werkt is een andere set pickups in je huidige stratocaster stoppen als je hem nog niet hebt weg gedaan.

jimihattricks
26 september 2011, 18:28
...misschien wil je dit niet horen, maar eigenlijk zou elke strat wel moeten volstaan...

heb je bij je voorgaande gitaar een pickupswitch overwogen..?

het is verder wel handig om te weten welk budget je in je achterhoofd hebt..

als ik zo zou moeten kiezen zou ik gaan voor de classic of classic player serie, waarbij je zelf de keus kunt maken uit een 50's model (met maple toets, wat "beter" bij Clapton zou passen - hij speelde overigens niet alleen op strats maargoed) of een 60's model met rosewood toets..

Beide heren hebben ook een (of zelfs meerdere?) signature modellen.

Maar zoals ik al zei, in principe moet elke strat wel volstaan
(& onderschat niet de invloed van de resterende delen in de som, e.g. je versterker, pedalen, snaren, vingers etc.)

wat wabbie dus zei terwijl ik mijn post typte

Wabbie
26 september 2011, 18:37
wat wabbie dus zei terwijl ik mijn post typte

great minds think alike ;)

Dealer
26 september 2011, 19:46
Wat voor versterker gebruik je? is nl verschrikkelijk belangrijk

Eko
26 september 2011, 20:20
Neem de standaard USA en sluit hem eens aan op een Pignose. Ampje even open zetten en daarna nooit meer vragen welke strat je nodig hebt. Als je graag iets groters wilt, pak een Blues Junior. Kost allemaal minder dan een nieuwe strat en het effect is veel malen groter.
Ik had af gelopen weekend tijdens tentfeest m`n amp helemaal open. Het maakte niet uit wat ik pakte , van DeArmond Starfire , via Custom tele naar SRV strat , het klonk allemaal waanzinnig .Lag meer aan de amp die gewoon stond te koken van plezier.

barno
26 september 2011, 20:57
zoals al gezegd: elke degelijke strat should do the job (icm met een kleine, goede buizenamp)

Moet wel gezegd: voor echte vintage blues moet je geen strat, maar eerder een 335, een tele of een of andere P90 gitaar.

PaulRijkers
27 september 2011, 09:39
gezien je likes zou je ook naar een Strat Plus kunnen kijken...

http://farm4.static.flickr.com/3273/2665795364_c52f658683.jpg


Stratocaster met Lace sensors...

lollol
27 september 2011, 14:40
zoals al gezegd: elke degelijke strat should do the job (icm met een kleine, goede buizenamp)

Moet wel gezegd: voor echte vintage blues moet je geen strat, maar eerder een 335, een tele of een of andere P90 gitaar.

Hij wil Clapton/SRV;)
Dus strat

Rutger
27 september 2011, 15:22
k Heb het vermoeden dat ie vooral dat 'organische' in z'n strat zoekt, dus dan geen noiseless/lacesensors (klinken vaak net te 'modern') maar een set goede 'vintage' pickups van een van de vele grote pickupbouwers (Van Zandt, Lollar, Suhr, Fender CS, etc).

Verder 't zelfde als genoemd: elke strat moet kunnen. Dus gewoon je huidige strat houden, nieuwe pickups erin en spelen maar!

En als je dan niet 'onder de indruk' bent moet je gewoon wat langer dooroefenen ;)

G.G.
27 september 2011, 15:56
Dus gewoon je huidige strat houden, nieuwe pickups erin en spelen maar!



Ik denk dat ie hem niet meer heeft. Maar inderdaad, zoals velen zeggen: iedere strat zou het moeten kunnen doen. Ik zou ook voor een vintage setje elementen gaan, eventueel met een iets dikker brugelement.


Ik heb hiervoor een standaard stratocaster gehad met noiseless pickups. Hier was ik niet echt van onder de indruk.

PCSchutte
27 september 2011, 22:15
Dank voor de reacties.

Ik heb dus net mn strat verkocht. Ook mijn versterker is net de deur uit. Het was een Marshall MG series (250 watt). Maar die versterker en mijn strat met Noiseless picks vond ik toch echt te iel.

In pricipe zou ik best een clapton of SRV strat willen hebben, maar eerlijk gezegd voel ik me dan wat opgelaten als je op een podium staat. Word je gelijk zo gezien als een wannabe :D (Denk ik althans).
De Clapton strat heeft/had ook van die Noiseless pickups, maar dan uiteraard versterkt met een Mid boost.

Ik vind die jaren 50 strats wel tof. Heb eens een keer één gespeeld door een fender (..) versterker en komt lekker warm over.

Maar goed, dan heb je weer het verschil tussen een Classic series en een Classic Player...

:D

gr. Peter!

PaulRijkers
28 september 2011, 09:12
Wat ik begrepen had was dat Clapton en Buddy Guy beide zo'n Strat Plus bepotelde... maar ik snap je punt Rutger.

Rutger
28 september 2011, 09:28
Dank voor de reacties.

Ik heb dus net mn strat verkocht. Ook mijn versterker is net de deur uit. Het was een Marshall MG series (250 watt). Maar die versterker en mijn strat met Noiseless picks vond ik toch echt te iel.

Ik ben bang dat dat dan vooral aan je versterker heeft gelegen, en je beter alleen die had kunnen verruilen voor iets anders... maar goed. Mooie strat kopen én een goeie amp, dat is minstens net zo belangrijk.

frekie
28 september 2011, 11:05
Qua amp zou ik denken aan bijv. Peavey Classic 30, Fender HRD met een lekker overdrive pedaal ervoor, ouwe Tubescreamer ofzo. Lekkere Strat erop, denk ook eens aan Tokai, Fernandes, Fenix, Diego. Of een samengestelde van goede onderdelen, Allparts, Gotoh, Wilkinson.

frekie
28 september 2011, 11:10
Aanvulling: Crate VC, Roland Bluescube.

bass blom
28 september 2011, 11:25
Roland Bluescube hele dikke +1

Dealer
28 september 2011, 20:32
Of een blues junior xD

Bmweber
28 september 2011, 21:48
wat bij mij perfect werkt is mijn strat met voodoo pickups en een kleine fender champion 600 heerlijk geluid komt daar uit!

Wabbie
28 september 2011, 21:55
In pricipe zou ik best een clapton of SRV strat willen hebben, maar eerlijk gezegd voel ik me dan wat opgelaten als je op een podium staat. Word je gelijk zo gezien als een wannabe :D (Denk ik althans).
De Clapton strat heeft/had ook van die Noiseless pickups, maar dan uiteraard versterkt met een Mid boost.


Och, ik heb zelf nu ook iets van een half jaar een SRV sig. Gewoon de slagplaat vervangen door een standaard zwarte slagplaat en bijna niemand valt het op. De enige reacties die ik heb gekregen van mensen die hem wel herkenden als signature waren positief.

Verschil tussen de Classic en de Classic player weet ik niet meer zo uit mijn hoofd, tis te lang geleden dat ik er een in mijn handen heb gehad en ik ben te lui om even de Fender website erbij te pakken. Test trouwens ook eens een Roadworn, dat zijn extreem goede gitaren. Als ik niet een vette deal kon krijgen op mijn SRV had ik een roadworn gekocht.