PDA

View Full Version : Pickup feedback? - G&L Legacy (Strat-model) + Hughes & Kettner TriAmp II



merijn0301
26 september 2011, 13:42
Hoi,

laatst ervaarde ik bij de repetitie het volgende :
Ik had een lead-kanaal open staan en de gitaar single-coil geschakeld. Op het moment dat de technicus de microfoon van de zanger open zette begon bij mij de versterker een heel hoge irritatie pieptoon te produceren.
Het probleem doet zich alleen voor bij Single-coil geschakeld. Als ik de tussenstanden dan het ik het probleem niet.

Een kennis van me sprak over pickup-feedback.

Ik denk zelf aan een slechte aarding van de electra.

Ik speel overigens pas in deze band.

Heeft iemand nog meer ideëen?

Merijn

Nocki
26 september 2011, 17:04
Ik ken de situatie niet maar bij ons in de kerk wordt een ringleiding gebruikt voor de mensen met gehoorapparaat.
Ik merk zelf ook dat bij SC het geluid in de zaal wordt opgenomen door mn pickups en door mn amp heen hoorbaar is. Erg leuk effect wanneer ik ook een delay ofzo heb aanstaan :)
Het heeft iets te maken dus met een magnetisch veld ofzo denk ik.. Maar of dat bij jou ook het geval is weet ik niet. Het is in ieder geval normaal. Ik ben nog steeds eens van plan om te kijken of er een mogelijkheid is om met een extra spoel/pickup die niet bij de snaren in de buurt is dit tegen te gaan.
Ik heb zoiets eens gezien bij een gibson Supreme waar een p90 paralel zonder pole pieces gesoldeerd zat in de control cavity... Of dat de reden was weet ik niet maar het is een mogelijkheid.

heinz3110
26 september 2011, 19:58
Ik ken de situatie niet maar bij ons in de kerk wordt een ringleiding gebruikt voor de mensen met gehoorapparaat.
Ik merk zelf ook dat bij SC het geluid in de zaal wordt opgenomen door mn pickups en door mn amp heen hoorbaar is. Erg leuk effect wanneer ik ook een delay ofzo heb aanstaan :)
Het heeft iets te maken dus met een magnetisch veld ofzo denk ik.. Maar of dat bij jou ook het geval is weet ik niet. Het is in ieder geval normaal. Ik ben nog steeds eens van plan om te kijken of er een mogelijkheid is om met een extra spoel/pickup die niet bij de snaren in de buurt is dit tegen te gaan.
Ik heb zoiets eens gezien bij een gibson Supreme waar een p90 paralel zonder pole pieces gesoldeerd zat in de control cavity... Of dat de reden was weet ik niet maar het is een mogelijkheid.

Polepieces? de magneet moet eraf dan.

Je komt het ook tegen bij oefenruimtes en kroegies waar de speakerleidingen op gitaarhoogte aan de muren hangen. Door een beetje rond te lopen kan je de minst hinderlijke plek kiezen. Best wel irritant, maar niet onoverkomelijk dus.