PDA

View Full Version : Inleggen parelmoer



Dymph
26 september 2011, 09:55
Goedemorgen. Ik ben nieuw op de site, en ben bezig met het herstellen van een stuk verloren gegaan parelmoeren 'beleg'.
Het stuk dat bijgemaakt moet worden heb ik gefiguurzaagd, maar het nieuwe, helder witte parelmoer, steekt zo enorm af tegen het oude, bijna groenige parelmoer.
Heeft iemand een idee hoe ik dit witte parelmoer versneld kan laten verouderen? In de (groene) thee misschien ?
En ik heb een vraag over welke lijm ik het beste kan gebruiken. Houtlijm ?

ernieman
26 september 2011, 12:56
Weet je zeker dat het parelmoer is "verouderd"?
Er bestaan veel verschillende soorten parelmoer en abelone en ik denk dat er ook wel een "groenige" soort tussen zit.
Heb je het oude parelmoer ook geschuurd/schoongemaakt? en blijft het dan groen?

En welkom BTW :)

bass blom
26 september 2011, 13:09
het parelmoer op mijn 35 jaar oude les paul is op de toets gewoon zoals het was niet geel groen of wat dan ook.
op de kop is het geel door vergeelde nitro lak en rook aanslag.

Danieldg
26 september 2011, 15:21
Ik denk eerder dat je met een cellulose inleg hebt te maken: die verkleuren groen/donkerder over de jaren heen. Parelmoer blijft hetzelfde (misschien corrosie door vetzuren van de vingers e.d.).

GoReTeX
27 september 2011, 12:01
Er is ook Green Abalone, is dat het niet?

superfly
27 september 2011, 14:55
Een foto doet wonderen :chicken:

RS-Rik
27 september 2011, 22:12
Parelmoeah heb je in groen, roze, blauw en wit. En alles ertussenin. En Abalone. Dat is wat cheaper en zit aan de binnenkant van een oester. Is wel mooier imho.

ernieman
27 september 2011, 22:54
Niet helemaal juist.

Parelmoeah... (nice :seriousf:) is eigenlijk een verzamelnaam voor "schelpen" die van verschillende weekdieren (das niet in het weekend) kunnen komen. Oesters, Mosselen, Nautilussen,... allemaal hebben ze een schelp waarin een laagje parelmoer zit verwerkt en bij de een is dit wat dikker dan bij de ander. Het bevindt zich altijd aan de binnenzijde van de schelp.

Abalone komt van een zeeslak (Haliotis of zee-oor) en komt dus specifiek van 1 soort (eigenlijk de Haliotis familie met verschillende ondersoorten per regio)....

Viola weer wat geleerd via wikipedia.