PDA

View Full Version : elementen wikkelen.



G.G.
25 september 2011, 21:46
Ik zit eraan te denken zelf een setje stratelementen te wikkelen. Maar hoe weet je nu wat je aan klank kan verwachten.Het enige wat je volgens mij kan bepalen is het aantal windingen.

Wat maakt naast het aantal windingen het verschil in klank waardoor het ene element meer hoog, meer mids heeft, of juist scherper is. Waarom klinkt het ene element een stuk breder, bijna 3D en het ander plat. etc.... etc...... etc......

Jambi
25 september 2011, 21:51
Hi G.G. Er zijn enorm veel dingen die bepalen. Hoogte van de PUPs, breedte, polepieces, dikte van de draad, coating...te veel om op te noemen. Aron weet jier een hoop vanaf.

Ik zou je willen aanraden het boek Pickups; And the guitar became electric van Mario Milan eens te lezene n als je er diep op in wil het boek van Erno Zwaan.

oigun
25 september 2011, 21:53
Er zijn nog wel meer variabelen, de strakheid van de spoel, magneten (orientatie,materiaal), draaddikte, breedte van de spoel,soort isolatie om de draad, wikkelpatroon om maar wat te noemen

G.G.
25 september 2011, 21:58
Maar heeft het dan uberhaubt zin om zelf elementen te wikkelen als je bijna niet kan inschatten wat het exact qua klank gaat doen.?

barno
25 september 2011, 22:04
Maar heeft het dan uberhaubt zin om zelf elementen te wikkelen als je bijna niet kan inschatten wat het exact qua klank gaat doen.?

het is imo even zinnig als zelf een strat bouwen. daar zit je ook met een pak variabelen (hout, strakheid, hardware enz...) en je weet ook niet op voorhand of je echt kort in de buurt komt van een fender strat.
bij pickups is het allemaal iets minder sexy (draad, coating ... pffff :) ) maar ik ben toch ook maar begonnen met ontwikkeling van een eigen pickup. Benieuwd waar ik uitkom.
Ik ken het winding wereldje niet goed maar ik schat dat daar evengoed (zoals in zelfbouw) met allerlei wetten, axioma's, voorwaarden enz... wordt gegoocheld. let the fun begin

G.G.
26 september 2011, 09:07
precies Barno. Let the fun begin.

Er is een hoop te vinden over draaddikte, scatterwound of gewoon heel netjes. Strak of los winden en alles heeft zo zijn klank eigenschappen. Bij een strat kan ik ondertussen wel een redelijke inschatting maken wat de klank gaat doen op basis van het hout en de hardware.

Elementen vind ik een stuk lastiger. Voor mij is het een plastic geraamte met magneten erin en een spoel eromheen die niets anders doet dan trilling van een snaar doorgeven in de vorm van een stroompje.

Output verhogen of verlagen door de hoeveelheid windingen vind ik erg logisch, maar dat magneten de klank bepalen, daar kan ik dus echt met mijn verstand net bij komen. Stroom is stroom net als dat groene stroom ook gewoon stroom is.

Ik heb een tijdje met een setje van Leosounds in mjn hoofd gezet, maar met dat setje gaat deze strat veel te veel op een andere strat lijken die ik heb.

Nu dacht ik, waarom niet zelf wikkelen............ Ik heb vanalles in huis van een accutol, diverse ventilatoren, een oude staafmixen en vismolens... dus er moet wel wat te fabriceren zijn om te winden. Kitjes zijn er te vinden bij tonefactory en stew mac.

Wat mij dan weer verbaasd is dat er nauwelijk keus is bij de kitjes in bobbins, magneten etc.... dus je komt steeds op het zelfde uit en de manier van wikkelen is dan de enige variabele.... of je moet zelf een ontwerp en behuizing gaan maken, maar voor mij, met strats is dat nou net niet wat ik zoek.

Kakihara
26 september 2011, 10:31
Ik heb zelf geen ervaring in het winden van pickups, ik lees er veel over en ik snap nog geen 10% van wat ik lees, denk ik :) Van Guitar Electronics for Musicians van Donald Brosnac heb ik wel het een en ander opgestoken, al is dat boek misschien wat gedateerd, de basis is wel hetzelfde gebleven.
Er zijn heel wat algemeenheden als het over elementen gaat. Een hoog en smal element zou helderder zijn en minder 'bassy' dan een laag en wat breder element. Hoe meer windingen, hoe minder hoog in het signaal en hoe hoger de 'output'. Maar dat is dan weer relatief aan de gebruikte koperdraad : een dunner draad lijkt me gevoeliger te zijn dan een wat dikker, waardoor je wat minder windingen nodig hebt om dezelfde 'output' (ik hou er niet van om dat woord te gebruiken bij een pickup) te bekomen, maar de dunnere draad zou het hoog beter bewaren. Meestal wordt draad gebruikt met diktes 42 en 43 awg (hoe hoger het getal, hoe dunner de draad). Bill Lawrence gebruikt voor zijn MicroCoils 45awg (dacht ik) en die spoel is behoorlijk wat kleiner dan doorsnee elementen :
http://wildepickups.com/images/microcoil_tele_bridge_top_wide_view_white_bkgrnd_c ollage_small_p2de.jpg
Ik kan je overigens aanraden om het Pickupology-gedeelte (http://www.billlawrence.com/Pages/All_About_Tone.htm/Pickupology.htm) van zijn oude website te lezen. Wat hij schrijft, is soms vloeken in de kerk, maar er is niemand die het écht betwist.
't Is vooral het magnetisch veld van de gebruikte magneten die de klank beïnvloeden. Een AlNiCo2-magneet heeft een zwakker magnetisch veld dan een AlNiCo5-magneet en beide hebben een ander magnetisch veld dan een keramische magneet, en dat heeft zijn weerslag op de frequencies die kunnen passeren.
Misschien is het ook handig om naar patenten te zoeken van pickups, dan kan je zien welk element hoe is opgebouwd en kan je een beter beeld vormen over het geluid ? Denk ik.

Eygen
26 september 2011, 10:48
De string gauges worden gemeten in een zoveelste deel van een inch in diameter. Meestal wordt 1/43" gebruikt.
Als je het zelf gaat proberen kan je het beste niet dunner gaan dan dat, met ongevoellige apperatuur heb je grote kans dat ie halverwege knapt (da's ook lullig).
Lijkt me best een leuk zelfbouw projectje, zo'n element, als je er de tijd voor hebt.

Robrock
27 september 2011, 19:24
G.G.

een onderwerp wat mij op dit moment ook na aan het hart ligt. Ik ben een project aan het plannen wat roept om buitenmodel elementen. Dan zit er bijna niets anders op, dan die elementen zelf te maken. Ook hier komen dan de vragen op die jij beschrijft. Ik heb me ingelezen, alle benodigde gangbare materialen verzameld. Een teller voor de wikkelmachine (lees aanpassing van de draaibank ), Alnico 5 magneten, AWG42 draad, coils worden van hout zoals van de body. So far so good.

Maar als je spoelen bijna tweemaal zo lang worden (slanted pickups voor een 8 snarige gitaar met fanned frets) en je een standaard aantal windingen van zo'n 5000 aanhoud, wordt de totale draadlengte en daarmee de weerstand redelijk hoog => van invloed op het geluid. Minder wikkelingen is weer minder output.
Verder komen er dus twee bas snaren bij, lage E lage B moet ik daar dan de magneten aanpassen voor een strakker laag? Ik ga dus nu uit van een (staaf)magneet per snaar, per spoel, dat geeft ruimte om te varieren per snaar. Door het ontwerp met fanned frets en dus ook slanted pickups, worden de spoelen allemaal ietwat verschillend van lengte, wat voor invloed heeft dat op een humbucker?

Ik denk dat er niet veel anders op zit dan een setje te maken, de gitaar te bouwen en te gaan testen. Maar het zou inderdaad prettig zijn als je kon beginnen met minder onbekende factoren.

aaronstonebeat
27 september 2011, 20:41
Echt iets voorspellen, lijkt me niet te doen anders dan door ervaring. Er is wel een aantal aanwijsbare zaken dat invloed heeft, een aantal daarvan ook al genoemd; de inductie van de spoel:
Hoe groter de inductie, hoe hoger het geproduceerde voltage. Meer wikkelingen geven een hogere inductie. Hoe groter de omtrek van de spoel, hoe hoger de inductie (er gaat meer magnetische flux doorheen vanwege het grotere oppervlak); daarom heeft een brede platte spoel een grotere inductie dan een hoge smalle, gegeven hetzelfde aantal wikkelingen.
Het magneetveld:
Een sterkere magneet zal tot op zekere hoogte een grotere verandering in magnetische flux geven door het trillen van de snaren en dus een hoger voltage opwekken.

Tot zover is het goed te overzien maar is ook een aantal andere zaken dat invloed heeft. Parasitaire capaciteit bijvoorbeeld:
Tussen de wikkelingen van de spoel ontstaat een parallelle capaciteit. Hoe langer de draad (en van dunner draad kun je meer kwijt op een gegeven houder), hoe dunner de isolatie en hoe netter de wikkelingen tegen elkaar liggen, hoe groter die capaciteit; en hoe groter dus het verlies aan hoge tonen (net als bij een toonregeling, dat is ook een parallelle capaciteit).
Wervelstromen:
Binnen het kernmateriaal en andere metalen delen kunnen wervelstromen ontstaan zodanig dat ze de veranderingen in het magnetisch veld tegengaan.
In een metalen magneet of een ijzerhoudend poolstaafje zal dat effect sterker zijn dan in bijvoorbeeld een gelamineerde blade; in keramische magneten zou ik geen wervelstromen verwachten.
Hysterese:
Gemagnetiseerde delen hebben een 'geheugen' voor hun magnetische geschiedenis hetgeen tot allerlei gekke, niet lineaire effecten kan leiden.

De weerstand van de spoeldraad zelf zal ook een effect hebben maar ik denk niet dat het heel erg groot is. Ik heb op één gitaar als gevolg van wat geëxperimenteer een toonregeling die bestaat uit niet meer dan een regelbare weerstand die ik in serie met het circuit kan draaien; dat is een potmeter van 500 kOhm. Als die helemaal in het circuit staat, is het geluid in mijn oren voornamelijk wat doffer maar niet zo gek veel zachter.

Ik zie vast nog wel iets over het hoofd, maar een in principe heel simpel systeem veroorzaakt in de praktijk behoorlijk complexe verschijnselen die moeilijk helemaal te voorspellen zijn.

Experimenteren dus.
De voldoening van een zelfgebouwd element dat het doet (alleen al dat simpele feit) is in ieder geval enorm!

barno
27 september 2011, 20:59
thx voor die post AaronSB, interesting!

zelf ook bezig met ontwikkeling nieuwe pup, werknaam "Gutt Bucket". Ik heb een cover ontworpen die zowel SC, HB als P90 kan behuizen.

Hoor je een tijd geleden dat er 3D printers bestaan en gisteren dat vriend van me er gewoon een kan gebruiken op zijn werk... Hier een eerste prototype.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTT%20BUCKET/DSC03912Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTT%20BUCKET/DSC03911Small.jpg

G.G.
27 september 2011, 21:09
Ik ben er in iedergeval uit. Ik ga mijn middenelement en mijn hals element wikkelen. Brugelement wordt een SD SSL-3 omdat dat gewoon een heel erg lekker element is.

Voor het middenelement neem ik misschien een cheapass keramische magneet. Omdat ik die stand op een strat graag voor funky slagjes gebruik en dan klinkt een keramisch element meest lekker. Voor de neck een Alnico 5 standaard kitsetje.

aaronstonebeat
27 september 2011, 21:10
Fantastisch, Barno!
Wat voor materiaal is het? En de Hollandse hamvraag: wat kost dat nu?

Scheelt wel een kolossale hoop werk van houdertjes maken.

stijnkenens
27 september 2011, 21:14
Damn, dat van die 3-D printer had ik nog niet eens bedacht ...
Hier achter de hoek zou ik het ook kunnen laten doen, weet niet hoe duur, maar ik denk dat het wel meevalt als je alle tekeningen digitaal aanbrengt...



s.

pueblo
27 september 2011, 21:16
Wij hebben op de universiteit een 3d printer dacht ik. 1 negatief ding, we mogen maar 1 maal een ontwerp maken en dan wordt dat voor ons geprint, en wij krijgen het zelfs niet mee naar huis.
is het materiaal niet redelijk hard?

barno
27 september 2011, 21:20
let wel, het is een industriële 3 D printer, meer bedoeld voor prototypes enz... ik ben van plan om mallen te maken (op basis van deze prints) en te gieten.
Het materiaal is ook vrij ruw, wel polijstbaar, maar niet duurzaam.
Na enkele weken kan het verkleuren en vervormen.
Ik weet niet hoe het met 3D printen zit maar zal nog wel even duren eer er echt met duurzame kunststoffen kan gewerkt worden (commercieel dan).

Sorry voor de minikaping GG, back on topic nu maar

G.G.
27 september 2011, 21:22
Sorry voor de minikaping GG, back on topic nu maar

Lijkt me redelijk on topic allemaal. Lul zo maar door. Interessante shit.

RS-Rik
27 september 2011, 22:10
Die tjap uit de 3D printer is inderdaad niet duurzaam. Ik ken het, het is wel erg hard, niet buigzaam. Doorgaans print zo'n ding het wel vrij precies uit, het oogt vrij strak.


Wat je bijv. zou kunnen doen is een positieve mal maken van de printer en dat in bijv. gips drukken. Gips dat bij kamertemperatuur uithard. Dan print je nog een stukje binnenwerk. Je harde gipsen mal laat je vollopen met epoxy of een ander materiaal. Hierin zet je het binnenwerk om niet de hele binnenruimte voor de spoel uit je moeten frezen/ hakken. De gipsen mal gaat 1x mee en maak je voorzichtig kapot.

De modellen moeten wel lossend zijn. Met een beetje vaseline om de buitenrand kom je een heel eind, je lossingshoek wordt zo kleiner.

Dat is toch niet zo'n gek idee?

Thiez
27 september 2011, 22:59
De 3D printer bij ons op school doet er ook tamelijk lang over nog.... En het materiaal is nog redelijk stevig. Niet buigbaar maar wel hard. Volgens mij als je die kapjes zou schuren en polijsten zijn ze nog best te gebruiken als elementkapjes.

oigun
28 september 2011, 08:36
WOW!
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTT%20BUCKET/DSC03911Small.jpg
En ik maar modderen met houtblokjes etc....
Er zijn ook printers die ABS kunnen printen, REPRAP heet ie geloof ik. Is een opensource printer die je zelf kan bouwen.

G.G.
28 september 2011, 20:29
Net een oude accuboormachine, waarvan de accu verrot was gesloopt en er twee draden aan gemaakt. Deze zit nu aan een adapter die je kan schakelen van 3, 4.5, 6, 7.5, 9 en 12 Volt. Hiermee kan je dus de snelheid instellen. Het lijkt te werken. Moet alleen even uittellen hoeveel rotaties dat ding maakt in 1 minuut (filmpje maken en vertraagd afspelen denk ik.). Of ff op zoek naar een oude rekenmachine of fiets kilometertellertje ofzo dat zou kunnen dienen als tellertje.

G.G.
6 oktober 2011, 20:50
Ik heb het pickupwindertje voor 95% af.

Misschien dat een ander er ook wat aan heeft. Ik heb het super simpel gehouden en alleen spullen gebruikt die ik in huis had liggen. Mijn reedschakelaartje heb ik helaas gebroken toen ik de pootjes wilde buigen, dus die moet ik even opnieuw halen.

Ik heb van een oude vismolen de spoel verwijderd. De as, die naar binnen en naar buiten gaat (en de de spoel voorwaards beweegt) heb ik afgezaagd. Blokje hout bevestigd op de punten waar normaal de beugel vast zit bij een vismolen.

Aan de binnenkant van de hendel zie je een magneetje gelijmd die de ree dschakelaar activeert.

Ik heb een oude digitale tijdschakelaar uit elkaar gehaald en gekeken waar de minuten-schakelaar op het klokje zat. Hier heb ik twee draadjes aan de print gesoldeerd met daartussen de reedschakelaar.

Als ik de schakelklok op "instellen zet" dan kan hij 60 pulsen aangeven (1 uur, 60 minuten). De vismolen heeft een ratio van 1:4.6 dus 60 omwentelingen is 276 wikkelingen op de spoel.

276 wikkelingen lijkt mij steeds een mooi moment om de molen eventjes stil te zetten en te kijken hoe het wikkelen verloopt.

op dat moment tik je even het urenknopje in, zodat deze op "2" staat en dat wordt de tweede serie van 60 omwentelingen (276 wikkelingen op het element). Even stoppen, kijken of alles goed gaat, uur-knopje indrukken zodat "3" verschijnt en de volgende serie van 276 wikkelingen.

Super simpel en het kost niets aan materiaal (had simpeler gekunt met een rekenmachine, maar ik had er geen liggen met soldeerbare printbanen (alleen eentje met een doorzichtig plastic sheetje met een soort van zwarte koolstofbanen ofzo).

Als dit werkt, sloop ik de cursor van een oud toetsenbord bij mijn pc en laat ik hem bij iedere klik in excel een rij zakken, of sloop ik een muis en laat deze op het rekenmachineprogrammatje steeds op het "="teken klikken.

Voorlopig lijkt dit prima te werken.

http://img4.imageshack.us/img4/7686/06102011867.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/4/06102011867.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Ohja... je kan natuurlijk ook voor het luttele bedrag van € 12.50 gewoon een simpele pulsteller kopen bij Conrad...... maar dat is lang zo leuk niet als iets zelf inelkaar knutselen.

G.G.
6 oktober 2011, 20:53
Ohja.. en er is een setje spul voor 3 singlecoils onderweg. Ben benieuwd of het de moeite waard is qua klank.

is in ieder geval een stuk duurder dan een setje GFS etc.

aaronstonebeat
6 oktober 2011, 21:48
Ik ben erg benieuwd!

Lekker met de hand draaien? Is goed te doen hoor.
Hartverwarmend, dat uit niets iets maken :ok:

oigun
6 oktober 2011, 23:09
Mijn broer heeft een java scriptje geschreven voor een tellertje als je wilt stuur ik hem naar je. Moet je alleen wat verzinnen met een oude gesloopte muis.

aaronstonebeat
6 oktober 2011, 23:17
Volgens mij heb ik al zoiets op mijn pc staan, mogelijk zelfs eens van jou gekregen.
Voorlopig hou ik het gewoon bij het tellen van het aantal slagen dat ik maak met mijn handboormachine: 100 slagen = 600 wikkelingen. Met een drie kwartier doe ik tussen de zes- en zevenduizend wikkelingen, en ik doe het niet zo vaak; het valt reuze mee.

Maar evengoed bedankt :)

Thunders1988
7 oktober 2011, 00:40
Ik heb het pickupwindertje voor 95% af.

Misschien dat een ander er ook wat aan heeft. Ik heb het super simpel gehouden en alleen spullen gebruikt die ik in huis had liggen. Mijn reedschakelaartje heb ik helaas gebroken toen ik de pootjes wilde buigen, dus die moet ik even opnieuw halen.

Ik heb van een oude vismolen de spoel verwijderd. De as, die naar binnen en naar buiten gaat (en de de spoel voorwaards beweegt) heb ik afgezaagd. Blokje hout bevestigd op de punten waar normaal de beugel vast zit bij een vismolen.

Aan de binnenkant van de hendel zie je een magneetje gelijmd die de ree dschakelaar activeert.

Ik heb een oude digitale tijdschakelaar uit elkaar gehaald en gekeken waar de minuten-schakelaar op het klokje zat. Hier heb ik twee draadjes aan de print gesoldeerd met daartussen de reedschakelaar.

Als ik de schakelklok op "instellen zet" dan kan hij 60 pulsen aangeven (1 uur, 60 minuten). De vismolen heeft een ratio van 1:4.6 dus 60 omwentelingen is 276 wikkelingen op de spoel.

276 wikkelingen lijkt mij steeds een mooi moment om de molen eventjes stil te zetten en te kijken hoe het wikkelen verloopt.

op dat moment tik je even het urenknopje in, zodat deze op "2" staat en dat wordt de tweede serie van 60 omwentelingen (276 wikkelingen op het element). Even stoppen, kijken of alles goed gaat, uur-knopje indrukken zodat "3" verschijnt en de volgende serie van 276 wikkelingen.

Super simpel en het kost niets aan materiaal (had simpeler gekunt met een rekenmachine, maar ik had er geen liggen met soldeerbare printbanen (alleen eentje met een doorzichtig plastic sheetje met een soort van zwarte koolstofbanen ofzo).

Als dit werkt, sloop ik de cursor van een oud toetsenbord bij mijn pc en laat ik hem bij iedere klik in excel een rij zakken, of sloop ik een muis en laat deze op het rekenmachineprogrammatje steeds op het "="teken klikken.

Voorlopig lijkt dit prima te werken.

http://img4.imageshack.us/img4/7686/06102011867.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/4/06102011867.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Ohja... je kan natuurlijk ook voor het luttele bedrag van € 12.50 gewoon een simpele pulsteller kopen bij Conrad...... maar dat is lang zo leuk niet als iets zelf inelkaar knutselen.

Heb ook exact zo iets liggen! Wel met rekenmachine enzo. :) Als m'n electrisch ding het niet doet gebruik ik gewoon deze.
En overschat 276 wikkelingen niet ;) Je zult zien dat dat echt weinig is!
Bouw wel zeker een geleidertje waarmee je de draad op het spoeltje kunt mikken... Niks meer frustrerend dan draad die naast de spoel gaat!

Cheers

G.G.
7 oktober 2011, 20:58
Thunders 1988, geleidertje komt er zeker aan. Net even een nieuwe reedschakelaar gesoldeerd. Werkt perfect.

Elementjes zijn ook alweer binnen gekomen met 2 kleine spoeltjes koperdraad. Alles nog even op een plankje monteren en ik kan gaan wikkelen.

G.G.
8 oktober 2011, 13:54
http://img593.imageshack.us/img593/8461/08102011876.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/593/08102011876.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

http://img823.imageshack.us/img823/2488/08102011875.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/823/08102011875.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

http://img265.imageshack.us/img265/4847/08102011874.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/265/08102011874.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

http://img171.imageshack.us/img171/264/08102011873.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/171/08102011873.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

barno
8 oktober 2011, 14:35
knap.
ik heb het maken van een pupwinder uitbesteed aan een vriend; skills ivm met electronica ( en lakken, al is er beterschap) zijn mij niet gegeven door de Almachige

G.G.
8 oktober 2011, 15:15
knap.
ik heb het maken van een pupwinder uitbesteed aan een vriend; skills ivm met electronica ( en lakken, al is er beterschap) zijn mij niet gegeven door de Almachige

barno, er is echt geen zak aan. Dit soort apparaatjes hebben een printje en een knop die geleid. Je moet alleen kijken welke 2 stukjes van de printplaat het knopje tegelijk contact mee maakt. Twee draadjes erop en het glazen reedschakelaartje aan deze twee draadjes solderen. Klaar is Kees (Joris)

G.G.
9 oktober 2011, 11:00
Helaas heeft een van de bekende internettoko´s me 2 totaal waardeloze spoelen koperdraad verkocht omdat deze in de knoop op de spoel zat (dus niet een beetje losjes over elkaar gewikkeld ofzo, maar ECHTE knopen, dus een soort van halve steken en mastworpen die strak in de spoel getrokken waren. Beide spoelen richting prullenbak. Resultaat is nu 1 elementje van 4.75k voor de prijs van 80 euro. Ben niet blij.

Volgende keer maar Stew Mac.

bass blom
9 oktober 2011, 11:45
gatfer, daar ook al koperdieven dus :chicken:

G.G.
9 oktober 2011, 11:56
Heb al een maaltje gestuurd. Met deze zaak heb ik verder hele goeie ervaringen het verleden en het is de enige in NL die elementkitjes verkoopt.

Zal zeker compensatie komen.

PLaatje van 1 van de vele knopen die ik tegen kwam. even good inzoomen om te zien dat de draad dwars door een lus gaat alsof de spoel ttijdens wikkelen een paar keer gevallen is en door een lus heen terug gezet is.

http://img829.imageshack.us/img829/7214/08102011881.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/829/08102011881.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

oigun
9 oktober 2011, 13:53
Heb al een maaltje gestuurd. Met deze zaak heb ik verder hele goeie ervaringen het verleden en het is de enige in NL die elementkitjes verkoopt.

Zal zeker compensatie komen.

PLaatje van 1 van de vele knopen die ik tegen kwam. even good inzoomen om te zien dat de draad dwars door een lus gaat alsof de spoel ttijdens wikkelen een paar keer gevallen is en door een lus heen terug gezet is.

http://img829.imageshack.us/img829/7214/08102011881.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/829/08102011881.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Welcome to the world of pickupwinding....

G.G.
9 oktober 2011, 16:18
Welcome to the world of pickupwinding....

Slordige wikkelingen etc vind ik geen probleem, maar op het moment dat ik het elementje van de molen moet halen en door een lus op de spoel moet wormen om zo weer verder te kunnen wikkelen..... op dat moment zitten er dus echt knopen in de spoel ( wat eigenlijk onmogelijk zou zijn als ze in een fabriek in 1 keer gewikkeld zijn).

de tweede spoel was nog idioter. Bij die spoel is de draad, tijdens fabrikage, langs de zijkant van de spoel helemaal naar binnengetrokken. Die brak dus af en dan heb je dus geen begin van de spoel meer waar je bij kan komen. Je kan dan echt NIETS meer.

oigun
9 oktober 2011, 16:29
Had het ook maar dan met een spoel van een halve kilo.... ongeveer de helft eraf moeten pielen om weer fatsoenlijk verder te kunnen.... 'k dach da'k achtelijkwer....

G.G.
9 oktober 2011, 17:51
Ik had twee spoelen van 1600 meter. Eentje ervan was was zo beschadigd dat hij in losse stukje ontleed moest worden. Heb nu een stuk of 6 stukken van een paar honderd meter. Ik vind 1 soldeerverbindingetje in een element acceptabel, 5 of 6 niet.

Had nog wel twee oude spoeltjes draad liggen (vrij korte lengte). Heb dus uiteindelijk met de oude draad wel 3 singlecoils kunnen wikkelen. Is een leuk setje low output elementen geworden met 5.4K, 5.3K en 5.0K. Zal wel een lekker helder stratsetje zijn. Maar niet het setje dat ik voor ogen had (SD SSL-3, een 6.2K (non RWRP) en 5.9K.

Low output setje komt wel een keertje van pas. Soms heb je een strat die echt een setje met lage output nodig heeft om tot leven te komen. Daar bewaar ik het wel voor.

Binnenkort maar weer opnieuw gaan wikkelen.

G.G.
13 oktober 2011, 18:40
Goed nieuws:

De leverancier waar ik wel vaker spul vandaan haal, heeft de foto's bekenen en snapt het ook werkelijk niet maar een nazending is onderweg.

Ik ben echte knopen tegen gekomen, wat volgens mij totaal onmogelijk is op het moment dat je een rol machinaal wind, in 1 keer, van begin tot eind.

De andere rol was ook heel erg vreemd. Daar zijn aan 1 zijkant windingen langs de spoel helemaal naar binnengetrokken en daarna afgedekt door nog meer wikkelingen. Echt helemaal onmogelijk.

Het goeie nieuws: Er is koperdraad onderweg uit een andere batch, dus hopelijk zonder problemen.

Helemaal top dat er zaken zijn die fatsoenlijk handelen.

stevierayfan
20 oktober 2011, 15:35
Ik zit eraan te denken zelf een setje stratelementen te wikkelen. Maar hoe weet je nu wat je aan klank kan verwachten.Het enige wat je volgens mij kan bepalen is het aantal windingen.

Wat maakt naast het aantal windingen het verschil in klank waardoor het ene element meer hoog, meer mids heeft, of juist scherper is. Waarom klinkt het ene element een stuk breder, bijna 3D en het ander plat. etc.... etc...... etc......


Ha gg,

hoe moet dat dan pickups wikkelen??
lijkt me leuk...

Kakihara
20 oktober 2011, 16:47
Ha gg,

hoe moet dat dan pickups wikkelen??
lijkt me leuk...

Leuk lijkt het me niet, saai, tijdrovend en frustrerend daarentegen wel.
Maar volgens mij moet het wel een enorme voldoening geven, eenmaal de boel is aangesloten en je merkt dat het best wel behoorlijk klinkt allemaal...

G.G.
20 oktober 2011, 19:01
Ha gg,

hoe moet dat dan pickups wikkelen??
lijkt me leuk...

Eigenlijk heel simpel. Wikkel een paar duizend (6000 - 9000) wikkelingen om een spoel heen en soldeer aan het begin en het eind een stukje snoer. Daarna de boel ff waxpotten.


Leuk lijkt het me niet, saai, tijdrovend en frustrerend daarentegen wel.
Maar volgens mij moet het wel een enorme voldoening geven, eenmaal de boel is aangesloten en je merkt dat het best wel behoorlijk klinkt allemaal...

Yep, draadbreukje is zo gebeurd en solderen van haardunne draad is echt een bitch. Qua tijd ben je met een vismolentje ongeveer 3 kwartier aan het wikkelen per pup.

Dan nog waxpotten. Duurt een uurtje voordat mijn blik met wax vloeibaar is, dan nog eens ongeveer een kwartier per pickup in de wax.... kost best wel een hoop tijd. Heb 1 elementje kort getest en was wel heel erg zwaar onder de indruk.

Orpheo
22 oktober 2011, 13:15
en dan na te gaan dat er gasten zijn die dus met de hand volledig wikkelen. bobbin in de ene, klos koper in de ander, en wikkelen maar. Geen idee hoe ze 't flikken, maar ze doen 't wel. Voor singlecoils schijnt 't niet veel uit te maken, voor humbuckers des te meer. Heb er echt respect voor dat je 't doet. misschien ga ik 't ook ooit eens doen.

ik heb niet alles gevolgd, maar heb je er een teller op zitten, of doe je het zoals vroegah; vol is vol?

Ukeloeder
22 oktober 2011, 15:26
http://photo-dict.faqs.org/photofiles/list/5611/7341yellow_sticky.jpg



Lijkt me redelijk on topic allemaal. Lul zo maar door. Interessante shit.

+1!

G.G.
22 oktober 2011, 15:40
Ik heb wel mee zitten tellen met het tellertje. Maar wikkelingen tellen is eigenlijk niet interessant omdat je toch moet meten om te weten wat de weerstand is.

En aantal wikkelingen noteren in cominatie met gemeten waarden vind ik ook niet echt boeiend, want die zullen bij handmatig wikkelen toch iedere keer weer anders zijn.

Ik heb nu 3 elementen vol gewikkeld, opgemeten en vervolgens 2 ietsjes afgewikkeld totdat ik waarden had waarvan ik dacht dat ze in theorie ideaal zouden zijn.

getzapped
28 oktober 2011, 17:56
Je kunt het magnetisch veld van een magneet zichtbaar maken door er een vel papier overheen te leggen en er dan ijzervijlsel overheen te strooien. Zo zou je misschien verschillen tussen verschillende soorten magneten zichtbaar kunnen maken. Ik weet niet of wikkelingen zelf van invloed zijn op het magnetisch veld. Of het verhelderend werkt, ik heb geen flauw idee, voor de kosten hoef je het niet te laten.

oigun
28 oktober 2011, 18:14
Dan nog waxpotten. Duurt een uurtje voordat mijn blik met wax vloeibaar is, dan nog eens ongeveer een kwartier per pickup in de wax.... kost best wel een hoop tijd. Heb 1 elementje kort getest en was wel heel erg zwaar onder de indruk.

Voor de lol eens de weerstand meten tijdens het potten..

G.G.
28 oktober 2011, 18:58
Voor de lol eens de weerstand meten tijdens het potten..

heb ik gedaan, hij schiet dan flink omhoog. Ik meette warme elementen en dacht: "F#cking Hell.... die dingen waren toch UNDERwound??? hoe kan dat nou?"

bass blom
28 oktober 2011, 19:07
heb ik gedaan, hij schiet dan flink omhoog. Ik meette warme elementen en dacht: "F#cking Hell.... die dingen waren toch UNDERwound??? hoe kan dat nou?"

supergeleiders doen het bij bijna absoluut 0 graden.
hogere temperatuur, hogere weerstand.