PDA

View Full Version : Verbazingwekkend Cortje



barno
25 september 2011, 17:13
Ik ben wat men noemt een ervaren gitarist, vooral electrisch maar ook al heel wat acoustische gitaartjes gehad (Martin, Blueridge en nog wat meuk).

Gisteren een Cort nieuw gekocht voor 130 Euro voor mijn dochter die op les gaat.

Ik ben verbaasd over de kwaliteit van dat ding. het is gewoon een heel goede acoustische gitaar. Niet de hi fi van een Taylor ofzo, gewoon een goed basic, gebalanceerd geluid, uitstekende bespeelbaarheid en afstelling.
Verbaasd en ook wat gefrustreerd (als bouwer) als ik zie wat een goede kwaliteit verkrijgbaar is voor de prijs van één goed gitaarelement.

Zal hier wel al geweten zijn dat Cort fijne beginnersgitaren bouwt daar in China, maar wat mij betreft dus evengoed voor anderen.

LaurentB
25 september 2011, 18:24
Het is voor een belangrijk deel natuurlijk een kwestie van lagere lonen in China, maar dat gecombineerd met een hoge mate van automatisering kan de prijs tegenwoordig verbazingwekkend laag houden. Als handmatig bouwer moet je een hoge kwaliteit en maatwerk kunnen leveren om een voordeel ten opzichte van fabrieksgitaren te kunnen leveren.

lauke_101
25 september 2011, 19:27
Ja die Corts zijn zo gek nog niet. Heb zelf een jaar of 4 geleden een Cort Earth 100 gekocht (toen 230 euro zoiets) omdat ik een akoestische wilde hebben, maar geen fortuin te besteden had.

Heb er nu laatst wat mee opgenomen en ik was toch zeer verbaasd over de heldere, gebalanceerde klank. Inderdaad wat je zegt heel basic en gewoon goed. En qua afwerking heb ik niks aan te merken op dat ding. Qua duurzaamheid ook niet, ik ben er niet heel erg voorzichtig mee om gegaan die jaren :p

Triggy
26 september 2011, 07:57
Zo'n zelfde soort ervaring een keertje met een Gregg Bennet gehad.
In een grote muziekzaak wat acoustsich spul uitgeprobeerd wo. Martin, Gibson en Taylor. Komt mijn zoon met eentje aanlopen. Zonder te kijken speelde ik erop. Speelde heerlijk, goede actie, mooi geluid, ook over het gehele fretboard. Is het een gitaar van GB van 159,- of zoiets. Kennelijk zeer exemplarisch, want ik ben er daarna niet eentje (GB) meer tegengekomen die maar in de buurt komt van deze . Natuurlijk de gitaar niet meegenomen....:soinnocent:
Maar even terug on-topic, die Cort gitaren zijn inderdaad prima waar voor hun geld. Zo ook Blueridge etc. Die chinezen kunnen best wel bouwen.

Saf
26 september 2011, 12:03
Ik heb een paar jaar terug voor mijn vrouw ook een Cort gekocht. Aangezien in mijn optiek bij de goedkopere akoestische gitaren de verhouding prijs/kwaliteit het beste ligt. Daarbij worden de meeste andere gitaren in dat segment ook bij Cort gemaakt en zijn ze het zelfde als de vaak een stuk vriendelijk geprijsde Corts.

Little Jay
26 september 2011, 12:16
De twee Corts van een kennis en m'n zwager die ik bespeeld heb verasten mij erg aangenaam! De ene was het goedkoopste Dreadnaught-model en klonk gewoon hartstikke goed. De ander was een wat duurde Jumbo (ik denk rond 600-700 euro) en is afgesteld (frets, topkam) door een bouwer in Amsterdam en dat is serieus één van de mooist klinkende jumbo's die ik ooit heb bespeeld!

Cort is een goedbewaarde geheimtip volgens mij!