PDA

View Full Version : mobiele recorder voor repetities en ideeën etc.



apekop
25 september 2011, 11:39
Er zijn al wat topics over maar die zijn al weer wat ouder. Aangezien deze markt vrij snel gaat, wou ik eens informeren naar de (nieuwe) ervaringen met mobiele recorders. Ik wil er eentje aanschaffen om band repetities en snel ideeën en invallen thuis te kunnen opnemen.

De meeste goede berichten lees ik over de Edirol R-09, maar die is te prijzig (bijna 300 euro). Ook de Boss Micro BR is wel interessant maar misschien weer te veel opties voor zo weinig geld en te weinig geheugen denk ik.

Zijn er nog andere goedkopere opties van vergelijkbare kwaliteit als de Edirol (budget tot 200 euro). En wat zijn verder de ervaringen?

bass blom
25 september 2011, 12:00
ZOOM H4 werkt voor mij perfect

http://www.box.net/shared/tb1ozqdbi9cpbhruelqh

apekop
26 september 2011, 10:13
ok bedankt, maar die is even duur als een Edirol. Het ging er juist of er nog wat goedkopere zijn met een vergelijkbare kwaliteit.

En op een of andere manier heb ik niks met Zoom. Zit tussen mijn oren, want ik ken nog die ruisende multi effecten en pedaaltje van vroeger.

MaxVMH
26 september 2011, 21:26
Kijk eens naar de Tascams ;)

bass blom
26 september 2011, 21:32
ok bedankt, maar die is even duur als een Edirol. Het ging er juist of er nog wat goedkopere zijn met een vergelijkbare kwaliteit.

En op een of andere manier heb ik niks met Zoom. Zit tussen mijn oren, want ik ken nog die ruisende multi effecten en pedaaltje van vroeger.

ik vind het mooie van de H4 dat er XLR en fantoomvoeding op zit.

harrie-beton
27 september 2011, 07:49
Je kunt ook een prof geluidskaart kopen van 100 euro en opnemen met een laptop of oudere pc. Audio is niet zo zwaar voor een computer.

Jedeel
27 september 2011, 08:02
Je kunt ook een prof geluidskaart kopen van 100 euro en opnemen met een laptop of oudere pc. Audio is niet zo waar voor een computer.

Je bedoeld denk ik; audio opnemen is niet zo Zwaar voor een computer?
;)

apekop
27 september 2011, 09:44
Ik heb al een goede computer met audio software etc., waar ik al mijn nummers mee opneem. Maar ik wil juist iets kleins waarmee ik snel ideetjes en repetities kan opnemen.

Welke Tascam kunnen jullie trouwens aanbevelen?

telecastermaster
27 september 2011, 11:21
Boss Micro BR is in de aanbieding bij Feedback:http://www.feedback.nl/shop/productdetails.aspx?id=100005549&itemno=107222#description

apekop
3 oktober 2011, 10:33
Kijk eens naar de Tascams ;)

heeft iemand hier ervaring met de Tascam DR-05 (of DR-07)?
Is toch meer dan de helft goedkoper dan die Edirol.

Globetrotter
15 oktober 2011, 05:35
Binnen een weekje is de tascam DR40 verkrijgbaar, kost 240 euro in België, is wel wat duurder dan de 05 en de 07, maar heeft ook wel wat meer mogelijkheden m.i.; bv. XLR + phantom, 4 sporen,...

Cheers,

Bart

MegaDrive
15 oktober 2011, 10:06
Puur uit belangstelling: wat doen jullie met die opnames? Ik heb de markt voor een dergelijk apparaat namelijk nooit echt begrepen. Elke telefoon heeft een voice recorder en die volstaat meestal wel om te voorkomen dat een goed idee verloren gaat, zodat het vervolgens een keer voor het eggie kan worden opgenomen in je DAW/studio. Of is de kwaliteit van dat mobiele recording spul inmiddels goed genoeg om regelrecht in een mix te gebruiken?

bass blom
15 oktober 2011, 10:29
ik gebruik mijn zoom h4 elke week om oefenen op te nemen en ben er heel blij mee.
en als het logistiek te doen is neem ik er ook optredens mee op.
en interviews voor films maar dat is weer heel wat anders :D

apekop
15 oktober 2011, 10:50
Binnen een weekje is de tascam DR40 verkrijgbaar, kost 240 euro in België, is wel wat duurder dan de 05 en de 07, maar heeft ook wel wat meer mogelijkheden m.i.; bv. XLR + phantom, 4 sporen,...


Goed om te weten Bart! de DR05 kost nu ongeveer 115 euro. dat is wel een nette prijs, dus misschien wordt het die wel. Ik heb al die extra mogelijkheden niet perse nodig denk ik.


Puur uit belangstelling: wat doen jullie met die opnames? Ik heb de markt voor een dergelijk apparaat namelijk nooit echt begrepen. Elke telefoon heeft een voice recorder en die volstaat meestal wel om te voorkomen dat een goed idee verloren gaat, zodat het vervolgens een keer voor het eggie kan worden opgenomen in je DAW/studio.

Heb je wel eens een (luide) bandrepetitie opgenomen met een mobiele telefoon?
verschillende van mijn collega bandleden doen dat wel eens en meestal klinkt het echt nergens naar. Overstuurt veel te snel. Om even snel thuis een ideetje op te nemen zal nog wel gaan. En de geheugencapaciteit is ook beperkter. En de editing mogelijkheden etc. Genoeg redenen voor een mobiele recorder dus.

Ukeloeder
15 oktober 2011, 12:15
Puur uit belangstelling: wat doen jullie met die opnames? Ik heb de markt voor een dergelijk apparaat namelijk nooit echt begrepen. Elke telefoon heeft een voice recorder en die volstaat meestal wel om te voorkomen dat een goed idee verloren gaat, zodat het vervolgens een keer voor het eggie kan worden opgenomen in je DAW/studio. Of is de kwaliteit van dat mobiele recording spul inmiddels goed genoeg om regelrecht in een mix te gebruiken?

De voice recorder op mijn Samsung Dinges gaat compleet over zijn nek in de repetitieruimte. Evenzo de verschillende recorders op de iPhone van mijn leadgitarist. Niet dat het bloed uit je oren loopt als wij spelen, maar een voicerecorder... het woord zegt het al.
Wij gebruiken de opnames om wijzigingen in arrangementen en happy accidents tijdens jams vast te leggen. Gewoon omdat geen van ons erg handig is met muziek noteren. :chicken:

MegaDrive
16 oktober 2011, 05:26
OK, duidelijk. Ik ben wel benieuwd naar de kwaliteit van het opgenomen materiaal in bijvoorbeeld een repetitieruimte met een voltallige band. Dat zal uiteraard vele malen beter zijn dan met een mobieltje maar ik zou het wel eens willen horen. Iemand een sampletje?

"Heb je wel eens een (luide) bandrepetitie opgenomen met een mobiele telefoon?"

Ja, in mijn vorige metalband was het tijdens repetities wel van het bloedende oren kaliber (vandaar -25dB custom earplugs) en met de telefoon in een wollen Unox muts gewikkeld werden toch acceptabele resultaten bereikt zonder oversturing. Dat was met een Sony Ericsson uit de W-serie, dat zal ook wel verschil maken. Maar goed, ik ben wel geinteresseerd en hoor graag uw keuze en bevindingen!

bass blom
16 oktober 2011, 08:26
Iemand een sampletje?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?149451-mobiele-recorder-voor-repetities-en-idee%EBn-etc.&p=2710644&viewfull=1#post2710644

en onderin mijn sig, dat is ook van de zoom h4

new deep
16 oktober 2011, 18:18
De zoom H1 is ook een best tof dingetje, zeker voor de prijs

MegaDrive
17 oktober 2011, 03:38
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?149451-mobiele-recorder-voor-repetities-en-idee%EBn-etc.&p=2710644&viewfull=1#post2710644

en onderin mijn sig, dat is ook van de zoom h4

Zo, dat klinkt boven verwachting goed! Is dit 1 opname in de oefenruimte? En heb je nog iets aan post-processing gedaan of is dit wat er uit de Zoom komt?

bass blom
17 oktober 2011, 08:46
Zo, dat klinkt boven verwachting goed! Is dit 1 opname in de oefenruimte? En heb je nog iets aan post-processing gedaan of is dit wat er uit de Zoom komt?

ik neem elke week het complete oefenen 44k/16bit wav op.
in een 6 x 8 oefenruimte staat de H4 op ongeveer 5 meter frontaal voor de band, op oorhoogte.

er is wel iets aan gedaan:

ten eerste gebruik in de neumann microfoon simulatie die er in zit.
en ik stel volume iets lager in, met de hand, niet auto dus.

dan pak ik cubase, daar normalize ik de boel eerst naar -1 dB.
dan gaat er vintage warmer (VST) compressor over, mild, maar die maakt het dus extra in your face vet :D
en ik doe er wisselend per keer een beetje of soms geen, lexicon galm (VST) over.
dan exporteer ik wav's en maak ik met CDex 256 k mp3's.

Ukeloeder
22 april 2012, 11:02
Schaamteloos bumpen.
iemand ervaring met de TASCAM IM2 op een iPhone4S?

muziekschuur
22 april 2012, 11:53
Ik ben trouwens bezig om een Roland VSR880 om te bouwen zodat i.p.v. een harddisk hij flashcards als harde schijf ziet.... Mooie recorder dan...