PDA

View Full Version : Geen mids regelaars aanwezig op deze versterkers?



Sonny
24 september 2011, 12:03
Ik ben momenteel een beetje aan het rondneuzen voor een nieuwe versterker. Heb de volgende 3 meisjes op het oog...

~ Fender Deluxe Reverb
~ Fender Vibrolux Custom
~ Vox AC15

Wat me opviel was dat op alle drie deze amps geen mids regelaar aanwezig is. Waarom is dit? En kan dit een groot nadeel zijn voor mijn uiteindelijke toon? Ben namelijk op zoek naar een versterker die goed warm in te stellen is.

Ik hoor jullie graag.

Grtz Sonny

nak
24 september 2011, 12:25
Ik vind het zeker een gemis.
Heb zelf een versterker waarbij de mid mist op het clean kanaal en dus niet goed in te stellen is naar mijn smaak met als gevolg ik een EQ ervoor heb.

wil je toch meer mid zal je anders moeten regelen.
Kanaal harder zetten en de bass en treble eruit draaien.
Beetje omgekeerde wereld dus, ipv mid erin, bass en treble eruit.

Mitch
24 september 2011, 12:45
Sommige versterkers klinken van zichzelf al zó goed dat ze geen midregelaar nodig hebben. En die noem je nou net op :D
Alle gekheid op een stokje: sommige amps hebben een toonregeling waardoor je de hoeveelheid mids inderdaad regelt door de hoeveelheid bass en treble te verhogen of verlagen. Ik weet niet of de huidige AC15C1 ook die toonregeling heeft, de serie hiervóór (CC) in ieder geval niet. De AC30CC en Heritage weer wel. Van de nieuwe HWs weet ik het ook niet zeker.
Van de Fenders die je noemt is het volgens mij ook niet van toepassing. Is misschien wel te googlen. De toonregeling waar mid direct geregeld wordt door bass en treble heet Baxandall als ik me niet vergis.
Het hangt in mijn ervaring ook een beetje af van je speakers of dat het nodig is of niet, een mid regelaar.

tommus42
24 september 2011, 12:49
.....wil je toch meer mid zal je anders moeten regelen.
Kanaal harder zetten en de bass en treble eruit draaien.
Beetje omgekeerde wereld dus, ipv mid erin, bass en treble eruit.

Klopt, bij een Baxandall-tonestack kun je de mids op die manier meer boosten dan bij een driebands (met mid) toonregeling, dacht ik.

Mitch
24 september 2011, 12:57
Ja, maar niet iedere Bass en Treble toonregeling is een Baxandall tonestack...

tommus42
24 september 2011, 13:23
Klopt ook:D.

nico verduin
24 september 2011, 16:46
Bij de Fenders zonder mid kun je altijd een 6K8 weerstandje vervangen voor een 10K of 25K lin potmeter.

zjanke
24 september 2011, 17:25
Ik heb op elk kanaal alleen maar een volume- en een toneknop, heb ik nu een slechte versterker? :chicken:

Speel eens met de versterker die je interessant vindt en beslis dan of je het ding mist. Ik ben van alle versterkers die ik heb gehad het meest tevreden over de versterker met de minste knoppen. Als je in de hoek van Vox zit moet je je misschien afvragen waarom juist zij een Brian May signature van hun meest succesvolle versterker uitbrengen waar alleen maar een volumeknop op zit.

bass blom
24 september 2011, 17:27
heten versterkers nu ook al meisjes? :dontgeti:

Jasper.
24 september 2011, 17:35
heten versterkers nu ook al meisjes? :dontgeti:

Tsja, fenders he, die hebben geen ballen...

bass blom
24 september 2011, 17:36
Tsja, fenders he, die hebben geen ballen...

moet jij nog maar eens op de fiets stappen en horen wat een ballen die mustang III heeft :D

cluseau
24 september 2011, 20:52
Tsja, fenders he, die hebben geen ballen...

Tsssss.... ken genoeg meisjes met ballen hoor jongens http://home.casema.nl/jajop/cluseau/gay.gif


whoeps....wat zeg ik nu weer?

tommus42
24 september 2011, 21:33
Weet ik niet:D. Ach Fender, ik hou een lichte voorkeur voor EL34 versterkers:cooler:.

Orpheo
25 september 2011, 01:44
ik heb mijn mids toch áltijd op 10... die amps hebben al (imho) de juiste dosis mids, en treble en bas gebruik je dan alleen om het naar smaakt te kleuren. te scherp? treble eruit of bas erin. te wollig? bas eruit of treble erin. mids, eigenlijk moet je daar vanaf blijven.

FruscianteFan
25 september 2011, 01:51
Toen ik 'een serieuze versterker/echte buizenbak' ging aanschaffen, wilde ik er per se een met midknop. Ik had immers geleerd (ook van het forum) dat je vooral lekker veel mids moet hebben, wil je geluid in een band functioneren.

Welnu, ik heb een Fender Blues Junior en als die met mijn teringharde band meewil, maakt het nog bar weinig uit wat ik met de EQ doe. Eigenlijk heeft de versterker alleen maar hoogmid, als het echt hard gaat.

Op sommige versterkers zal een EQ meer invloed hebben, dat sowieso. Maar denk dat het niet zo belangrijk is, het gaat meer om het totaalplaatje. Bij de Fenders is het geloof ik wel zo dat er ipv een midregelaar een weerstand in zit die gelijk is aan een midregelaar op 5 of 6. Lijkt me dus een kwestie van de andere twee verder terugdraaien en misschien wat volume erbij...

tommus42
25 september 2011, 10:19
......Op sommige versterkers zal een EQ meer invloed hebben, dat sowieso. Maar denk dat het niet zo belangrijk is, het gaat meer om het totaalplaatje. Bij de Fenders is het geloof ik wel zo dat er ipv een midregelaar een weerstand in zit die gelijk is aan een midregelaar op 5 of 6. Lijkt me dus een kwestie van de andere twee verder terugdraaien en misschien wat volume erbij...

En je gebruikt een Fender toch voor de typische Fender-klankkleur. Maar als je het scheurkanaal van een Fender gaat verbeteren, wat dacht ik vaak geen overbodige luxe is, hier een effectieve midregeling. Zit tussen de twee 'overstuurde' trapjes in het drive kanaal, de 'oversturende' trap moet je ervoor denken, de gangbare eq erna:
http://img200.imageshack.us/img200/1820/bc30mid.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/200/bc30mid.jpg/)

Maar wat Nico een aantal posts terug zei, zou ik doen als ik een Fender had.

tommus42
25 september 2011, 20:00
Ehm, bovenstaand verhaal gaat natuurlijk vooral op als het volume flink openstaat:soinnocent:.

PeeVee
25 september 2011, 21:06
Met alleen bass en treble heb je wel degelijk midregeling, echter indirect nl. tov het laag en het hoog. Met bass en treble op 0 en heb je veel mid, met bas en treble op 10 heb je weinig mid. Klinkt flauw, maar zo werkt het wel.

Ik speel op tweed Bassman, Super Reverb, Twin Reverb etc. en speel ookgraag met veel mid. Mijn bass staat ergens tussen 2 en 3, treble onder de 5: plenty of mid. Met bass en treble heb je dus indirecte midregeling; het midden is vast maar met je bass en treble kun je de balans tussen het laag, mid en hoog regelen. De 6k8 mid weerstand komt overeen met een midpot die op 6 staat. Op vrijwel iedere Fender amp die ik tegenkomt, staat mid ergens in het midden ("daarom heet het toch mid?!").

Meer mid wordt al gauw neuzig, minder mid wordt te wollig, op 6 is precies goed dus knop kan gewoon weggelaten worden. Less is more!

Bij Marshall werkt dat anders, op mijn '79 JMP 2203 Master Volume MK II staat bass op 10, mid op 10 en treble op 0. Op een JCM800 is dat ook ongeveer de enige goede instelling. Eigenlijk kunnen al die drie knoppen dus weg.

FruscianteFan
25 september 2011, 21:08
Dacht dat tweed bassmans en TR's gewoon een midregelaar hadden?

Orpheo
26 september 2011, 16:05
Met alleen bass en treble heb je wel degelijk midregeling, echter indirect nl. tov het laag en het hoog. Met bass en treble op 0 en heb je veel mid, met bas en treble op 10 heb je weinig mid. Klinkt flauw, maar zo werkt het wel.

Ik speel op tweed Bassman, Super Reverb, Twin Reverb etc. en speel ookgraag met veel mid. Mijn bass staat ergens tussen 2 en 3, treble onder de 5: plenty of mid. Met bass en treble heb je dus indirecte midregeling; het midden is vast maar met je bass en treble kun je de balans tussen het laag, mid en hoog regelen. De 6k8 mid weerstand komt overeen met een midpot die op 6 staat. Op vrijwel iedere Fender amp die ik tegenkomt, staat mid ergens in het midden ("daarom heet het toch mid?!").

Meer mid wordt al gauw neuzig, minder mid wordt te wollig, op 6 is precies goed dus knop kan gewoon weggelaten worden. Less is more!

Bij Marshall werkt dat anders, op mijn '79 JMP 2203 Master Volume MK II staat bass op 10, mid op 10 en treble op 0. Op een JCM800 is dat ook ongeveer de enige goede instelling. Eigenlijk kunnen al die drie knoppen dus weg.

holy smoke, wat voor gitaar gebruik je dan? met m'n les pauls zou dat een mushy baggerzooi opleveren. op al m'n marshall(achtige). ik heb bas maximaal op 1. mid op 10, treble op 1, maximaal. echt niet meer dan dat.

Liquid_Metal
26 september 2011, 16:18
holy smoke, wat voor gitaar gebruik je dan? met m'n les pauls zou dat een mushy baggerzooi opleveren. op al m'n marshall(achtige). ik heb bas maximaal op 1. mid op 10, treble op 1, maximaal. echt niet meer dan dat.

Tijd voor een amp die je wel ligt? Ik draai bijna niet aan m'n knoppen omdat de amp me op neutraal al erg aanstaat.

tommus42
26 september 2011, 17:37
Och, is maar net wat je mooi vindt:D. Hangt een beetje van de slope af, maar je moet natuurlijk niet dat laffe midden van een andere versterker hebben:hide: