PDA

View Full Version : Crisis in vintage gitaarland?



Noordeling38
24 september 2011, 08:42
De laatste tijd zie ik dat de prijzen van Vintage gitaren (Fender) sterk dalen... Ik doel daarmee op gitaren vanaf 1965 tot ca 1979. Een 79 Fender lijkt men aan de straatstenen niet meer kwijt te kunnen zodra de prijs boven de 1000 euro ligt.... Dat was een tijdje geleden wel anders. Een mooie begin 70 strat of tele komt ook niet heel veel hoger uit dan ca 1900 euro. Tijdje terug was dit nog wel 2500 euro minimaal. Verder staan ze lang, erg lang te koop. Eigenlijk kan ik maar 1 conclussie trekken. De crisis is ook toegeslagen in Vintage land. De luchtbel ontploft....

Noordeling38
24 september 2011, 08:45
Ben trouwens benieuwd hoe de prijs setting is op de vintage beurs in Veenendaal die vandaag wordt gehouden.... Lukt het de prijzen kunstmatig hoog te houden en tot verkoop over te gaan???

macwilliams
24 september 2011, 08:59
Hele mooie (en dure) spullen staan lang te koop. Dit is alleen niet aan "de crisis" te danken, er is teveel goedkope troep dat aangeboden word.

ik had een paar spullen te koop staan die mijn inziens netjes geprijsd waren maar de biedingen waren ronduit beledigend. Zo kreeg ik biedingen varieerend tussen €100 & €200 voor een fender bluesdeville amp. Dan moet er toch een steekje bij je los zitten om €200 te bieden en ben je totaal van de pot gerukt als je denkt dat je het met €100 gaat meekrijgen.

Of een 1960 B cabinet uit 1992, eigenlijk het zelfde verhaal.

En als je iemand iets uit medogen uit je eigen collectie aanbied en dan nog echt niet duur ook dan blijkt zn gas slechts valse lucht te zijn.

Noordeling38
24 september 2011, 09:02
Klopt ik heb dezelfde ervaring. 79 Fender strat in mooie conditie: 8 weken op MP gehad. Prijs: 1100 euro. Geen enkele reactie. Hoogtste bod 250 euro. Tot voor kort gingen dit soort dingen snel weg maar dit lijkt over te zijn......

macwilliams
24 september 2011, 09:11
Laat ze voor dat geld maar een mooie nieuwe london shity kopen.
Ik hou mijn spullen nu gewoon maar zelf, ze vreten geen brood en voor het geld hoef ik ze niet kwijt.

Als je genoed geduld hebt dan komt er vanzelf een tijd dat het weer beter verkoopt. Misschien niet dit of het volgende jaar.
En misschien niet in nederland, soms kun je dit spul beter op ebay plaatsen.

arjanb01
24 september 2011, 09:48
Eens. Accepteren dat een hobby geld kost. Als je nieuwe spullen koopt loop je de winkel
uit en ise spul al de helft minder waard.

ieme
24 september 2011, 09:51
Ik ga zo naar Veenendaal kijken of er handel is...
Gr.
Ieme

Noordeling38
24 september 2011, 09:52
Klopt als je nieuwe koopt dan zijn ze snel al de helft waard. Maaaarrrrr dat is niet de discussie. De discussie is of vintage Fender gitaren hun plafond vwb prijs bereikt hebben en nu alleen maar in prijs dalen.
Ik zie vaak dat een oorspronkelijke discussie op dit forum ontaard in een heel andere discussie. Laten we dat vooral niet doen.

Hendriks
24 september 2011, 10:07
Het is crisis en dan word er 2 maal nagedacht voor er een dure aankoop word gedaan , dat is niet alleen met gitaren .
Een 1979 strat is nou ook niet echt zeldzaam en komt ook nog eens uit een mindere periode . als ik nu 1100 mocht uitgeven kocht ik ook iets anders .
Maar er zullen vast betere tijden aanbreken en dan zal je hem vast goed verkopen , geduld dus.

zoon van Piet
24 september 2011, 10:56
De discussie is of vintage Fender gitaren hun plafond vwb prijs bereikt hebben en nu alleen maar in prijs dalen.


De prijzen zakken nu, maar dat is doordat
A: de hype over is
B: 70's Strats gruwelijk slecht kunnen zijn :(
C: er een of andere crisis aan de gang schijnt te zijn

Maar er is geen plafond bereikt. In de late jaren tachtig zakte de prijs van 50's gitaren ook effe in ( believe me, ik had een 55 goldtop te koop :( ) Zo zagen we de afgelopen jaren de prijzen van vintage pedalen behoorlijk zakken.Maar dat zijn tijdelijke golfbewegingen. Er komen geen van die gitaren of pedalen bij, ze worden alleen maar zeldzamer - en dus duurder.

Brum
24 september 2011, 11:24
De crisis is ook toegeslagen in Vintage land. De luchtbel ontploft....

En dat is wat het precies altijd al is geweest, een luchtbel, de prijzen waren soms belachelijk. Ik zie het als een noodzakelijk iets dat de prijzen weer naar, mijns inziens, iets wat normale waarden daalt. Jammer voor de investeerders, maar het is niet anders.

BobvanKempen
24 september 2011, 11:24
Nou moet ik zeggen dat die Gibson Custom had ik op MP gezet voor 1900 euro en ik had ook verwacht dat dat een heel langdradig verhaal zou worden maar die werd een uur later opgehaald door een plaatsgenoot. Het is dus ook een beetje mazzel hebben.

geert1976
24 september 2011, 11:31
De prijzen zakken nu, maar dat is doordat
A: de hype over is
B: 70's Strats gruwelijk slecht kunnen zijn :(
C: er een of andere crisis aan de gang schijnt te zijn

Maar er is geen plafond bereikt. In de late jaren tachtig zakte de prijs van 50's gitaren ook effe in ( believe me, ik had een 55 goldtop te koop :( ) Zo zagen we de afgelopen jaren de prijzen van vintage pedalen behoorlijk zakken.Maar dat zijn tijdelijke golfbewegingen. Er komen geen van die gitaren of pedalen bij, ze worden alleen maar zeldzamer - en dus duurder.

Mee-eens.

De meeste 70's Fenders zijn niet best, slechte afwerking, slecht hout (halzen met knoesten), ielig klinkende elementen.

De crisis helpt ook niet echt mee.

Op MP zitten ook een heleboel geiteneukers, die op veel advertenties zouteloze spotbiedingen doen, ik erger mij er niet meer aan.

Ik ben benieuwd hoe de vintagebeurs vandaag gaat, ik had geen zin om vandaag er naar toe te gaan, zeker niet met handel, de meeste mensen moeten toch eerst de tekorten wegwerken die ze door de dure vakanties hebben opgelopen.

@Peer, ik heb de mechanieken opgezocht en doe ze maandag op de post:)

BobvanKempen
24 september 2011, 11:52
De prijzen zakken nu, maar dat is doordat
A: de hype over is
B: 70's Strats gruwelijk slecht kunnen zijn :(
C: er een of andere crisis aan de gang schijnt te zijn

Maar er is geen plafond bereikt. In de late jaren tachtig zakte de prijs van 50's gitaren ook effe in ( believe me, ik had een 55 goldtop te koop :( ) Zo zagen we de afgelopen jaren de prijzen van vintage pedalen behoorlijk zakken.Maar dat zijn tijdelijke golfbewegingen. Er komen geen van die gitaren of pedalen bij, ze worden alleen maar zeldzamer - en dus duurder.

Ik ben dus heel erg aan het hopen dat die 72 Tele in 3tr sunburst op MP nog een hele tijd onverkocht blijft (kans is aanwezig want die staat er volgensmij voor de 3de keer op. Stiekum zit ik heel erg te gassen op dat ding.

Hendriks
24 september 2011, 11:58
Ik ben dus heel erg aan het hopen dat die 72 Tele in 3tr sunburst op MP nog een hele tijd onverkocht blijft (kans is aanwezig want die staat er volgensmij voor de 3de keer op. Stiekum zit ik heel erg te gassen op dat ding.

Dan doe je toch een bod.

BobvanKempen
24 september 2011, 12:01
Dan doe je toch een bod.

Minimumbod is 2250 en dan is een mailtje sturen met 1500 (mijn max budget op dit moment) waarschijnlijk ervoor zorgen dat die man geirriteerd wordt. Overigens moet ik wel zeggen dat ik die prijs wel erg hoog vind maar goed .... rosewood toets en 3T sunburst vind ik de mooiste dus als ik het nu zou hebben zou ik het waarschijnlijk wel doen.

zoon van Piet
24 september 2011, 12:07
Ik vind dat Bob's reactie veel zegt...
Er zijn gegadigden voor 70's Fenders. En als die geld hebben, zullen ze kopen. Jammer genoeg voor Bob is er dus een of andere crisis aan de gang..
( Sorry Bob! )
Overigens hadden 70's tele's minder te lijden van de CBS-verdwazing, met name omdat ze altijd de betrouwbaardere vierpunts bevestiging behielden..

@Geert: Joepie!

arjanb01
24 september 2011, 12:09
Vintage gitaarprijzen zijn op basis van wat de gek ervoor geeft en natuurlijk hoe gewild een bepaald model is, crisis of niet.
Een LP uit 1959 zal altijd gewild blijven en dus duur. Dat zou nog ooit mijn droomgitaar zijn ;) Plus een strat uit 1962... ach ja wensen....

Hendriks
24 september 2011, 12:13
Ik vind de vraagprijs voor die tele dan ook redelijk , net als Piet zegt , het is dan vind ik ook niet goed te vergelijken : een begin jaren 70 tele of een eind jaren 70 strat.

BobvanKempen
24 september 2011, 12:19
Ik vind de vraagprijs voor die tele dan ook redelijk , net als Piet zegt , het is dan vind ik ook niet goed te vergelijken : een begin jaren 70 tele of een eind jaren 70 strat.

Zal aan mijn gierige inslag liggen maar gitaren die ik heel erg graag wil hebben vind ik altijd te duur ;). Dat gezegd hebbende, ik zou het er wel voor over hebben want de kans dat je hem nog een keer tegenkomt is niet heel erg groot. Dat is ook meteen waarom die vintage planken zo duur zijn en mensen er toch vaak veel voor neertellen.

muziekschuur
24 september 2011, 12:50
Ik vind de huidige squiers (VM series) zo ontzettend goed.... Zou dat meedoen? Het besef dat we nu juist hele mooie nieuwe spullen kunnen kopen?

Mitch
24 september 2011, 12:54
Ik vind de huidige squiers (VM series) zo ontzettend goed.... Zou dat meedoen? Het besef dat we nu juist hele mooie nieuwe spullen kunnen kopen?
Mensen die op zoek zijn naar een vintage gitaar zal het worst zijn of de laatste nieuwe Squier beter is dan die van vorig jaar. Die zijn niet op zoek naar iets dat 'goed' is in de zin van 'bouwkwaliteit voor je geld'. Maar de trendvolgers die eerder hongerig waren voor oude gitaren zijn daar wel gevoelig voor naar mijn idee. Maar dan niet met VMs, wél met de Roadworns. Die 1000E grens is wel een psychologisch ding, lijkt het.

Noordeling38
24 september 2011, 18:27
De verkoop van Vitage is ook inderdaad een kwestie van mazzel hebben maar dan wel steeds meer mazzel...... (voor een redelijke prijs)

Lijkt me dat de vintage gitaarzaakjes er best veel last van hebben.

Redelijke verkoopprijs 79 strat is 1500-2000. Nu kun je ze voor 1000 al bijna niet meer kwijt worden. Die 1000 zit vaak onder de inkoopprijs (als je ze een 1 a 2 jaar geleden op de kopt hebt getikt...).

beunklats
24 september 2011, 18:46
Ik was vanmorgen in veenendaal, maar phoe... de prijzen waren nog behoorlijk hoog.

Saf
24 september 2011, 20:01
bij de lower end vintage instrumenten zie je eigenlijk al een paar jaar een daling in de prijzen. De prijzen voor de gerenomeerde merken zijn mijn inziens nog lang hoog gehouden maar men zal, wil men verkopen ook met die prijzen omlaag moeten.

Ook heeft het steeds groter worden van veilingsites etc ervoor gezorgd dat sommige gitaren die voorheen betrekkelijk zeldzaam waren nu ineens veel makkelijker te verkrijgen zijn en daarmee gaat ook de waarde omlaag.

bass blom
24 september 2011, 20:10
Redelijke verkoopprijs 79 strat is 1500-2000. Nu kun je ze voor 1000 al bijna niet meer kwijt worden. Die 1000 zit vaak onder de inkoopprijs (als je ze een 1 a 2 jaar geleden op de kopt hebt getikt...).

dus een strat die jij 2 jaar geleden kocht voor 900 of minder had je vandaag voor 1500 a 2000 denken te kunnen verkopen? :dontgeti:

Mitch
24 september 2011, 20:23
Ja sorry, de uitzonderingen daargelaten, maar er is op zich niet zo héél veel begeerlijks aan een 79 Strat om een enorme prijsstijging te verwachten...

macwilliams
24 september 2011, 20:28
Dat ouwe spul is zooooo overgewaardeerd:stop:

Ach ik koop mn gitaren gitaren niet om winst te maken dus dat mag mn kleindochter doen als ik er over zeventig jaar niet meer ben:chicken:

G.G.
24 september 2011, 20:29
(Mitch haat strats)

guitarkid
26 september 2011, 10:34
(Mitch haat strats)

Nee, Mitch is realistisch!!! ;) Ik ben een Strat-liefhebber. Strats in hun meest pure vorm, maar ik heb nog nooit GAS gehad voor een Strat van na pak 'm beet 1975 (ik heb het niet over RI's). En ja, ik weet dat die daarvoor ook niet allemaal even goed waren, maar 't voelt anders. Vraag me niet waarom.
Kortom, ik betaal ook geen 1000 euro voor een '79-er!

hansies
26 september 2011, 10:58
Laat ze voor dat geld maar een mooie nieuwe london shity kopen.
Ik hou mijn spullen nu gewoon maar zelf, ze vreten geen brood en voor het geld hoef ik ze niet kwijt.

Als je genoed geduld hebt dan komt er vanzelf een tijd dat het weer beter verkoopt. Misschien niet dit of het volgende jaar.
En misschien niet in nederland, soms kun je dit spul beter op ebay plaatsen.

Waarom de benaming "london shity" !!!!!!

Mitch
26 september 2011, 11:02
De 70s Strat van MichaelAE was geweldig, maar geen idee welk jaar hij precies uit kwam. Verder heb ik meer troep gezien uit die periode, al is de kans natuurlijk wel groter dat de betere nu nog zijn blijven hangen, na 30+ jaar. Maar goed, zoek eens wat forumposts van pak 'm beet 5 jaar geleden. 70s Strats waren het lachertje en voor een reden. De enige reden dat ze een tijdje populairder zijn gewoorden is alleen maar omdat 60s Strats onbetaalbaar werden. 'Vintage' gaat niet alleen maar om ouderdom, het gaat om een mooie of unieke periode.
Als ik dan nu kijk naar alle topics die topicstarter is begonnen over 70s Strats dan denk ik dat -ie niet reëel is door te verwachten dat 70s strats in prijs blijven stijgen. Noem het een golfbeweging en constateer dat we nu in een lagere golf zitten, dat mag ook. Om de lijn door te trekken naar alle vintage gear: geen idee.

Saf
26 september 2011, 11:57
Die lij nis zeker door te trekken naar alle periodes maar de "mindere"periodes zulle nhet hardste zakken net als de "mindere merken"etc de prijs voor die periode fender is in mijn optiek zelfs al een paar jaar kunstmatig hoog gehouden omdat mensen geen verlies op hun inkoop willen maken (logisch ook)

Als er al een trend te bespeuren is in vintage gitaarland dan is het denk ik dat ook daar nu toch de prijsdaling komt. Bekijk het zo je krijgt minder terug voor je eigen gitaar uit die periode maar ze worden ook goedkoper om er een terug te kunnen kopen.

De vintagemarkt is een redelijk snelheid omhoog geschoten en heeft een hele mooi top gehad ik vraag me af hoever de prijzen uiteindelijk zullen dalen en of ze ook weer terug schieten naar de behaalde top.

Dat is nog allemaal afwachten. De economie moet eerst weer aantrekken, dan mensen terug vertrouwen in die economie hebben voordat er weer in grotere getalen geld word vrij gemaakt voor zoiets luxe als vintage gear. Daarbij zijn veel verzamelaars al aardig op leeftijd aan het geraken en zie ik minder jonge aanwas onder de verzamelaars wat zou moeten betekeken dat er periode gaat komen waar waarschijnlijk veel op de markt gaat komen in ieder geval meer dan nu het geval is terwijl de vraag waarschijnlijk minder is op dat moment.

frekie
26 september 2011, 16:12
Het besef dat we nu juist hele mooie nieuwe spullen kunnen kopen?

+1 Andere hobby: jaren 70 draaitafels opknappen en verkopen. Onder de 500 euro nieuw is daar vrijwel geen kwaliteit meer te koop. Als je dat vergelijkt met de gitarenmarkt, er is zoveel nieuw en recent tweedehands te koop, ook onder de 500 euro, wat prima in elkaar zit.

Andere factor: de economie, het gaat slecht, zal nog veel slechter gaan en dat blijft voorlopig ook zo. Men leze de economiepagina vd krant, RTL Z enz.

Verder worden de mensen eindelijk wakker en gaan gitaren weer beoordelen op de KWALITEIT ervan, niet het merk wat op de kop staat...

Eric van Esch
26 september 2011, 16:26
Vintage is natuurlijk ook wel een beetje het geloof dat vroeger alles beter was, maar is dat ook wel zo? We praten elkaar veel na en het heilige geloof dat vroeger alles beter was is wat mij betreft nog nooit echt bewezen. Misschien dat er wel meer mensen zijn die zo denken en er dus geen waarde aan hechten en die prijzen voor gebruikt spul (richtprijs maximaal 60% van de nieuw waarde) hanteren?