PDA

View Full Version : Drie versterkers tot € 600,- getest



Rick trodat
23 september 2011, 14:15
Ik heb gisteren getest:

- Fender bandmaster VM € 600,-

- Fender superchamp xd € 350,-

- Ibanez TSA15h € 290,-


Mijn stijl, blues (SRV ), country ( Albert Lee) en Rock ala AC/DC. en Wat Knopfler. Ik ben geen metal shredder voor de goede orde.

Gitaar stratocaster.

Fender Bandmaster VM

concept

Een 40 watt hybride versterker met ingebouwde effecten. twee 6l6 en 12ax7 en effect loop. Met twee kanalen.

Geluid

Het geluid is erg schel en tegen erg bright aan. Fender claimt hier het echte fender clean in te hebben, maar mist daarbij wat diepte en karakter. De versterker is ook behoorlijk bas heavy. Wel heeft dit ding enorm veel headroom en gaat ie kneiterhard. Het schelle van dit ding stond me wat tegen en ik heb de versterker toen even aangesloten op een 1x12 egnater speakercab met een g-12h30. Ik moet zeggen, dat dit zeker een verbetering was. Maar nog steeds klinkt dit ding schel, bright en mist hij die mooie ronde tonen die je met een strat zo mooi krijgt rond de 10e fret.

Het tweede kanaal is totaal anders en is heel agressief en je raadt het al...bright. De bas wordt flubberig en los en je vraagt je af wat fender nu met dit ding wilde...een marshall en fender geluid ? In ieder geval is het nu in ieder geval allebei niet.

DE loop werkt naar behoren en ook de digitale effecten zijn, afgezien van de chorus prima. De chorus draait te veel en is niet mijn smaak.

Conclusie

Wellicht dat je betaald voor de bouwkwaliteit. Maar deze versterker heeft het naar mijn mening allebei niet. Te bright op beide kanalen en totaal gemis aan die fender voicing. Effecten zijn wel prima en niks mis met de headroom en volume.

Fender superchamp xd

concept

Een 15 watt hybride versterker met ingebouwde effecten. twee 6v6 en één 12ax7. Met twee kanalen.

Geluid

Ik ben wat deze versterker wat bevooroordeeld omdat ik al enkele jaren met dit ding speel maar goed. Wat de bandmaster niet heeft, heeft deze wel........ karakter! en die fender voicing! Kanaal 1 heeft die fender feel en is bright, maar heeft ook die diepte en attack, wat je van een fender kan verwachten.

De speaker is echter niet top en focust zich te veel op het hoog. Gelukkig kan je makkelijk de speakerkabel los maken en er elke willekeurige cab van 8ohm er aan hangen. Ook deze klinkt op de egnater voller, dieper en harder. Het eerste kanaal heeft minder headroom uiteraard dan de bandmaster, maar meer dan genoeg indien je thuis speelt, of op podia met een PA. Daarnaast heeft dit ding ook een tweede kanaal, waarbij je uit heel wat voicings kan kiezen. Eigenlijk klinken alle voicings even overtuigend tot 8, daarna ga je de metal in en dan is deze superchamp niet meer geloofwaardig. Je mist hier de dikke bas, die nodig is voor metal en Rock. Dit ding slikt ook geen pedalen op het tweede kanaal. Op het moment dat je dit doet, krijg je minder en minder een volume boost. Wil je pedalen gebruiken, gebruik dan alleen kanaal één. Ook hier zijn de digitale effecten meer dan prima. Echter is de chorus slecht.

Conclusie

Een goede betaalbare combo, die het geweldig de fender feel oproept die veel oude blackfaces ook hebben uit de jaren 60. Vooral na een speakerverandering klinkt ding zeer overtuigend en zit hij vol karakter. Ook de voicings en effecten zijn tot op zekere hoogte erg leuk. Nadeel is wel de beperkte headroom op het tweede kanaal.

Volgende post meer.

Rick trodat
23 september 2011, 14:27
Dan de Ibanez TSA15h

Concept

Een 15 watt full tube versterker voor de preamp een tubescreamer ingebouwd. 1 kanaal 2x 6v6 en twee keer 12ax7.

Geluid

Ik had van deze versterker het minst verwacht, maar dat veel 100% mee.
De verstereker is heel erg vergelijkbaar met de superchamp, misschien iets minder bright en iets meer mid, maar verder bijna identiek. De versterker is absoluut fender gevoiced, met iets meer de nadruk op het middengebied.

De boost geeft nog een aardige volumeklap en is gelukkig niet te bright, erg leuk voor blues met een randje. Met de tubescreamer aan komt dit ding echt tot leven ( net zoals zoveel amps) Het blijft één van mijn favoriete effecten en niet voor niks. Ik ben voor deze prijs zwaar onder de indruk van deze versterker en klinkt gewoon zeer zeer goed. Het is absoluut een one trick pony, maar what the heck wat een geluid. Ook de basresponse is vol, dik en warm.

Opmerkelijk is de vergelijking tussen de superchamp. Het is alsof je met de SC van speaker wisselt, maar clean klinkt ie precies hetzelfde. Nadeel van de TSA15 is wel dat op het moment dat je de tubescreamer flinkt heb knallen en een pedaaltje ervoor alleen maar meer overdrive geeft en nauwelijks volume. Dit is natuurlijk wel logisch, maar minder bruikbaar.

Conclusie

Waarschijnlijk de beste versterker voor dit geld. Absoluut een 6v6 fender voicing, vergelijkbaar met de superchamp, maar met iets meer mid en bas. Nadeel is de beperkte veelzijdigheid. Hij kent absoluut maar één trucje, maar doet dit wel heel goed.

Buzzel
23 september 2011, 15:22
Mooi reviewtje :ok:

Mr. Dynamite
23 september 2011, 15:46
Leuke reviews, staat er nog meer op de planning?
Zo'n ibanez wil ik ook wel eens aan de tand voelen, lijken me leuke bakkies :)

Jorisss
23 september 2011, 16:30
Mooie review :ok:

Kingfisher
25 september 2011, 12:19
gisteren ook eens binnengestapt bij de lokale gitaarboer. En aangezien die Ibanez er toch stond, toch ook maar eens getest
Pro: Wat een fijn versterkertje. Mooie clean, en je krijgt echt wel die pure tube screamer sound. Ideaal slaapkamer niveau qua lawaai op 5W, speelt mooi op laag niveau. mooi afgewerkt. Uitgangen voor 2x4 en 2x8ohm
min: gaat niet verder dan overdrive, dus niet voor metalheads, geen send-return, ook op vol vermogen ga je niet meekunnen als je drummer een mepper is.

Maar voor die prijs ben ik beschaamd om die min punten op te noemen.

PeeVee
25 september 2011, 21:13
- Fender superchamp xd € 350,-
Conclusie: Een goede betaalbare combo, die het geweldig de fender feel oproept die veel oude blackfaces ook hebben uit de jaren 60.

Zeg eens eerlijk, op hoeveel echte blackfaces uit de jaren 60 heb jij tot nu toe gespeeld?

Kingfisher
25 september 2011, 22:52
Zeg eens eerlijk, op hoeveel echte blackfaces uit de jaren 60 heb jij tot nu toe gespeeld?

eentje meer dan u

Rick trodat
26 september 2011, 09:27
Zeg eens eerlijk, op hoeveel echte blackfaces uit de jaren 60 heb jij tot nu toe gespeeld?

Een stuk of vijf. Maar om je vraag helemaal te beantwoorden. Een superchamp xd mist ten eerste alle charme in vergelijking met een echte blackface. De versterker die ik pakweg een jaar geleden voor het laatst heb bespeeld was een 1967 fender deluxe reverb. Tja, daar zijn deze amps niet mee te vergelijken.

Maar als ik heel eerlijk ben, bijna niets. Ook geen hook, bogner of toneking.
Alleen de geur al van dat ding.:supercool:

Rick trodat
26 september 2011, 09:31
Leuke reviews, staat er nog meer op de planning?
Zo'n ibanez wil ik ook wel eens aan de tand voelen, lijken me leuke bakkies :)

Ja, ik ben van plan de egnater tweaker eens te testen. Volgende week waarschijnlijk.

muziekschuur
26 september 2011, 10:22
Er is natuurlijk niks mis mee om TWEE Ibanez versterkertjes te gebruiken... bij een optreden...

Rembull1980
26 september 2011, 10:23
Ik was zeer positief over de Tweaker. Helemaal top ding, maar helaas geen footswitch.

muziekschuur
26 september 2011, 15:41
De Rebel 20 misschien wel? En dan is er natuurlijk de Peavey classic 30. Of the Valveking...

vpilot
29 september 2011, 15:45
... geen send-return...


Ik heb er ook op gespeeld en ik zou toch zweren dat er wel degelijk een FX loop op zit... Ik vond 'm inderdaad ook prachtig klinken, hopelijk dat 'ie ooit eens wordt uitgebracht als 30 watter :cooler:

Kingfisher
29 september 2011, 17:15
Ik heb er ook op gespeeld en ik zou toch zweren dat er wel degelijk een FX loop op zit... Ik vond 'm inderdaad ook prachtig klinken, hopelijk dat 'ie ooit eens wordt uitgebracht als 30 watter :cooler:

Oops, blijkbaar heb ik niet goed gekeken. :makeup: Dus alweer een reden minder om dit ding niet te kopen.
http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0_mall/musicfarm/cabinet/img56667334.jpg?_ex=450x450&s=2&r=1

Rick trodat
30 september 2011, 10:15
Oops, blijkbaar heb ik niet goed gekeken. :makeup: Dus alweer een reden minder om dit ding niet te kopen.
http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0_mall/musicfarm/cabinet/img56667334.jpg?_ex=450x450&s=2&r=1

Ik meen me te herinneren dat de verkoper zei dat op de eerste exemplaren, geen effectloop zat. Maar kan ik momenteel niet bevestigen.