PDA

View Full Version : Monitors kopen



Dreverhaven
23 september 2011, 09:35
Ik sta op het punt monitors te kopen. Ik heb 1000 euro. Over Adam A7X heb ik goede verhalen gehoord. Verder heb ik gezien dat er niet gigantisch veel keus is in deze prijsklasse. Andere opties zouden kunnen zijn de Dynaudio BM5A (MKII), Focal CMS 50, Fostex PM-1 MKII, MACKIE HR824 MK2. Over Mackie heb ik zowel positieve als negatieve verhalen gehoord. De Dynaudio's schijnen ook niet verkeerd te zijn, de rest ken ik niet. Hebben jullie een idee? Het vervelende is dat ik vrij weinig tijd heb om te testen, maar dat lijkt me toch wel belangrijk. Waar in omgeving Amsterdam kan ik dit het best doen?
Oh ja, KRK valt sowieso af wegens het teveel aan bas wat daaruit komt. Ik heb geen zin in slappe mixes. Ik ga vooral electrische en akoestische gitaren opnemen en gebruik maken van zware drumcomputer klanken en synths.

Han S
23 september 2011, 10:07
Ik zou zeker de A7X grondig onderzoeken. Ik heb de A3X een tijdje gehad en vind dat een fantastische monitor voor de nog geen 400 euro wat een paar kost.

MaxVMH
23 september 2011, 12:04
Dynaudio & Adam zeker gaan beluisteren.

MegaDrive
23 september 2011, 14:40
Ik zou dat lijstje reduceren tot de Adams en Focals, die steken met kop en schouders boven de andere genoemde modellen uit, vooral in midrange detail. Ik ben uiteindelijk met een set Event Opals naar huis gegaan, met Adam als goede tweede. Mackie en Dynaudio vond ik erg tegenvallen (maar dat kan nieuwigheid zijn) en Fostex heb ik niet getest (DJ merk).

Han S
23 september 2011, 15:38
Ik heb de meeste ADAM monitoren gehoord, ook die van meer dan 30.000 euro en wat me opviel is dat ze qua klank allemaal dicht bij elkaar komen. De duurdere studio series hebben Eton drivers en de goedkopere hebben andere drivers.

De A3X is de kleinste actieve studiomonitor, kost 199 euro en komt tot 60hz. Wil je weten wat er daar helemaal beneden gebeurt zou je een bijpassende sub er bij kunnen halen en dan heb je een betrouwbaar monitorsysteem waar je lang mee kunt werken zonder luistermoeheid.

De grotere A-X monitoren zullen wat lager gaan en mogelijk kun je dan zonder sub het laag goed controleren. Ik heb er een paar maanden met plezier mee gewerkt en die mixen krijgen goede reacties.

Ik denk dat je voor 1000 euro een heel goed monitorsysteem kan kopen en die andere zooi kun je beter vergeten. Ik heb al zo veel tegenstrijdige verhalen gelezen over bijvoorbeeld Mackie monitoren dat ik er scheel van ga kijken. De een zegt dat ze zo recht zijn als een lineaal, de ander zegt dat ze boemen als een gek.

Luisteren is de enige mogelijkheid en een ADAM monitor laat van een slechte mix weinig over en zo hoort dat ook.

NB: ik krijg geen commissie van de importeur.

guhlenn
24 september 2011, 13:51
Goede dingen over de opal's gehoord, hoe bevallen die?

Ik zou ook naar een tweedehands setje PMC's kijken. (getest en daar hou ik van :) ) MAckie zou ik van wegblijven

muziekschuur
24 september 2011, 19:41
Je kan ook twee paar nemen voor dat geld.
De HS50's en die Adam's. Dan kun je vergelijken als je het idee hebt dat er iets niet klopt. Of de Adam's en een stel Behritones... Maar een paar goedkope powered pc speakers zijn ook ok. Gewoon dat je kan a/b en. Dan leer je het makkelijkst denk ik.

Dreverhaven
25 september 2011, 12:58
A/B'en doe ik met een van de drie hifi sets die hier in huis staan. Als ik twee monitor sets koop voor dat geld ben ik bang twee keer niks in huis gehaald te hebben.
Bedankt voor de verdere info allemaal!

Dreverhaven
27 september 2011, 22:32
Het zijn de Adams A7X geworden. Ik ben er erg blij mee, het klinkt heel gedetailleerd allemaal. Het enige minpuntje is de volume regelaar op die krengen, die verloopt helaas niet in stapjes zodat je ze makkelijker qua volume op elkaar kunt afstemmen. Ze gaan ook hard zeg... poeh.

Han S
27 september 2011, 23:13
Het volume hoor je eigenlijk te regelen met de mengtafel en je hoeft maar één keer een balans te maken met beide monitoren. Je kunt ook gewoon een losse volume eenheid kopen of maken. Potmetertje in een doosje met een ingang en een uitgang.

Dreverhaven
27 september 2011, 23:51
Tja, ik heb geen analoge mengtafel, enkel een audiointerface. Daar had ik de master nog nooit van gebruikt, die stond nog vol open, die maar even een stuk terug gezet. Met behulp van een paar mono opnames heb ik de boel ingeregeld.

Ik blijf me, in de korte tijd dat ik ze nu heb, keer op keer verbazen hoe je echt alles in de mix kunt horen. Het gaat me echt helpen dat ik deze twee nu in huis heb. Heerlijk.

skabouter
3 oktober 2011, 19:14
Wat leuk dat ze je zo goed bevallen, proficiat!

Toevallig ben ik ook redelijk op zoek naar een paar nieuwe monitoren om op te mixen, en heb hetzelfde budget (hoewel nog niet binnen) te besteden. Ik was ook op die Adam`s uitgekomen, maar overweeg ook nog KRK VXT8 of Dynaudio BM5A`s. Die KRK lijken me niet de beste, maar ik moet die andere 2 nog goed horen in werksituatie.

Die focals zijn ook interessant, die overweeg ik nu ook! Maar Adam lijkt me een betrouwbare keuze, goeie dingen over gehoord en gelezen, en nu ook hier weer :)

Iemand hier te spreken over de KRK VXT8?

Baker
5 oktober 2011, 09:03
Voor wat het waard is, ik heb yamaha HS50's. (http://www.thomann.de/nl/yamaha_hs50m_bundle.htm) Die bevallen me meer dan uitstekend.

edit. Laat maar, is een heel andere prijsklasse zie ik nu.

Dreverhaven
7 oktober 2011, 17:40
Ik heb de KRK's zelf niet gehoord, maar ik hoor van mensen die ze hebben of hebben gehoord dat er erg veel laag in zit of teveel laag.
De Adam's moest ik trouwens ook een db of 3 terug draaien, maar dat kan heel goed te maken hebben met de akoestiek van mijn ruimte, die is vierkant en van beton. Daar moet ik nog aan werken. Het laag is wel strak uit die Adam's, ik heb ook echt geen sub nodig.

skabouter
15 oktober 2011, 20:18
Bij wijze van impulskoop zit er nu een paar nieuwe monitoren (niet de minste!!) aan te komen. Dit staat echter nog heftig ter discussie, omdat sinds ik de deal rond had, de verkoper zich heeft bedacht, en misschien wel besluit de monitoren zélf te houden. Meer hierover later... Het zijn in elk geval niet de Adams.

guhlenn
16 oktober 2011, 12:33
Het laag is wel strak uit die Adam's, ik heb ook echt geen sub nodig.

Een sub is geen bass boost, een sub doet sub frequenties. Echt een aanrader hoor, tenzij je in de S4/ S5 klasse zit...

Dreverhaven
16 oktober 2011, 13:10
Een sub is geen bass boost, een sub doet sub frequenties. Echt een aanrader hoor, tenzij je in de S4/ S5 klasse zit...

Ja dat is waar ja, daar heb je gelijk in. Het is in ieder geval best strak en gaat redelijk laag. Ze gaan tot 42hz. Kom je veel tegen in dat gebied eronder? Je suggereert van wel, maar waar moet ik dan aan denken?

Ik ben veel met synths, drumcomputers, basgitaar en gitaar bezig. Ik kan me dan alleen voorstellen dat het voor kicks en bassen uit de synth handig is. Dat je een teveel aan sublaag in je mix weet te mijden. Ik probeer m'n bassen ook niet te laag te sequencen, want dan komt het op de meeste setjes toch niet over.

Han S
16 oktober 2011, 14:13
De fabrikant geeft meestal een frequentiebereik op waar ze binnen zekere grenzen blijven, bijvoorbeeld +/- 3 dB. Dat betekent dat ze van bijvoorbeeld 40 hz tot 18 khz 6 dB kunnen boosten/afvallen. Maar dat betekent niet dat er geen lagere tonen uit komen, die zullen alleen een stuk zachter worden weergegeven.

En goede sub hoeft niet veel te kosten en kan een mooie aanvulling zijn op je monitorsysteem. Als je het helemaal goed wilt doen maak je hem uitschakelbaar zodat je hem alleen aan hoeft te zetten om te controleren hoeveel sublaag je in je mix hebt.

Ik heb onder de mengtafel twee subs die ik vanaf de mengtafel aan en uit kan zetten. Als je die er bij haalt klinken de NS10's ineens een stuk volwassener.
Nou valt de NS10 van 100 naar 50 Hz 10dB af en onder de 80 hz gebeurt er niet zo veel meer, dus een sub is met die speakers makkelijk te plaatsen.

Heb je echter speakers die wel onder de 50Hz komen dan moet je die sub wel zo laag mogelijk crossen en wordt de plaatsing wat kritisch omdat je fasefouten in het laag kunt creëren als beide speakers hetzelfde laag gaan weergeven.

guhlenn
17 oktober 2011, 08:38
Wat Han zegt. Ik knijp mijn subs af rond de 30 Hz. Als je veel met elektornica werkt isa het een aanrader want idd elektronische kicks en natuurlijk synbths kunenn heel laag gaan. Als je dat niet hoort draai je meer bass rond het 80 Hz gedeelte erin (althans, dat deed ik) om het vet te maken, maar daardoor wordt je mix duf. IN en uitschakelen is idd super handig. Voor wat betreft elek freuqenties een sub doet: als ik mij monitoren uitzet hoor ik wat gerommel onder mijn buro, meer is het niet. Maar het maakt wle dat mixen veel evenwichtiger gaan klinken, het heeft ook effect opd e perceptie van hoge tonen bijvoorbeeld (perceptie he, niet de werkelijke content). Experimenteren met een sub is leuk. Zeker als je van drum n bass, industrial etc houdt.

Dreverhaven
18 oktober 2011, 18:08
Duidelijk. Zit zelf ook wel een beetje in de ouwe industrial hoek, toevallig dat je dat noemt. Jammer alleen dat ik totaal geen geld voor een sub heb. Maar, om alvast een beetje GAS op te wekken, wat zouden goede subs zijn? Waar zou ik op moeten letten?

Han S
18 oktober 2011, 19:07
Ik heb drie Eltax subs, twee Atomic 10's en een Atomic 8. Die kosten weinig en ik ben er dik tevreden mee, vooral met de 10.

guhlenn
19 oktober 2011, 13:35
Die Eltax 8 heb ik gehad, prima ding voor het geld (60-70 euro). Ik heb nu MJ acoustics (zo'n 450 euro), als je gek wilt doen/l Velodyne DD 15! stereo natuurlijk.

skabouter
29 oktober 2011, 18:28
Zo, ik heb nieuwe monitoren gekocht, het zijn niet de Adam`s geworden. Zie aanwinsten topic :)

Speeddemon
30 oktober 2011, 10:49
Wel jammer dat Dreverhaven de A7X's vergeleken heeft met de Focal CMS65's. (Misschien kon het ook niet. Niet veel winkels hebben ze staan).

Ik heb destijds (2 jaar geleden ofzo) de A7's van ADAM uitvoerig getest en ik vond het beduidend betere monitors dan KRK's VTX-serie, Mackie HR mkII serie (de oude HR-824's vond ik wel goed trouwens), Genelec 80** serie, en zelfs beter dan de 2x zo dure Dynaudio BM6A MKII's (de MKI's vond ik wel goed. Worden nog steeds verkocht en zijn met reden duurder dan de MKII's).

Anyway, ik was dus al dead-set om een stel A7's te kopen, maar ik twijfelde over het laag, wat aan de 'slanke' kant was. Een kleine financiële meevaller 2 jaar geleden maakte ineens meer mogelijk en toen kon ik A7's + Sub 8 kopen, of voor het zelfde geld een paar Focal CM65's. Ben uiteindelijk toch voor de Focals gegaan, en die bevallen zeer goed (hoewel het rendement veel hoger kan, aangezien m'n kamer nauwelijks 'treated' is).
Op Gearslutz is men het er bijna unaniem over eens dat in de prijsklasse voor net boven de 1000 euro per paar, de Focals i.i.g. verplichte test-kost zijn. Overigens, nieuwste 'hype' zijn die Neumann KH120A's. Worden door iedereen de hemel in geprezen.

skabouter
31 oktober 2011, 08:45
Testen kan geen kwaad, maar ikzelf ga er al niet meer zo vanuit. Het gaat erom wat iets bij jou thuis doet, niet in de winkel. Mijn filosofie is al tijden geworden "probeer het gunstig geprijst tweedehands te kopen, probeer het uit in praktijk situaties, en beslis na +/- een half jaar of het wat is".

Als het dan niets blijkt te zijn, dan verkoop je ze, veelal gewoon voor het aankoopbedrag, en dan heb je ze tóch gehad! Nieuw is wel veilig, maar het is alweer 70% minder waard als je de winkel uitloopt, dus verkopen is dik verlies. Dat houdt mensen dan ook vaak tegen, en dan werk je erg lang met iets wat je misschien niet zo bevalt, waardoor je tóch bent gaan geloven dat het goed is.

Zo zou ik ook wel benieuwd zijn naar het nieuwste van het nieuwste enzo, maar je kan daar ook wat jaren mee wachten, dan loop je maar achter, maar dan staan ze wel alom op marktplaats, en je hebt er al genoeg over kunnen lezen door anderen die het wel gekocht hebben.

Han S
31 oktober 2011, 09:16
Ik ben nogal thuis in de wereld van de audiofielen, hoewel ik het voor het overgrote deel allemaal onzin vind, maar dat terzijde. Ik heb bij testdagen en meetings al heel veel superdure speakers gehoord en de meesten daarvan zou ik niet willen hebben, ook niet om gewoon gezellig naar muziek te luisteren en dan heb je het over speakers van wel soms bijna 50.000 euro.

Maar mijn zoon kocht de kleine ADAM A3X en zette ze een paar maanden bij mij neer en daar heb ik heerlijk mee gewerkt. Een passend subje er bij en je bent klaar, dus als ik een nieuw monitorsysteem nodig zou hebben werd het bij mij de A5X of de A7X. Niet alleen betrouwbaar als gereedschap maar ook nog fijn om naar te luisteren en een slechte productie valt gegarandeerd door de mand, maar dat doet ie ook bij een IMF speakertje van 100 euro.

Het mooiste was nog toen de ADAM importeur bij mij een stel Eltax monitortjes demonstreerde van 139 euro nieuw. Dat klonk niet best en toen ik hem dat op zijn West Fries, dus zonder omwegen vertelde, lag dat aan de te grote ruimte.

De A3X er bij gezet, die nog veel kleiner is en dat klonk dus wel prima in die te grote ruimte. De man trok bijna een lipje. :D

skabouter
31 oktober 2011, 09:47
Haha, zo zie je maar weer :) Maarja, ik heb zo mn twijfels bij speakers van 50.000 euro. IS het al mooier? en zo ja, tegen welke prijs? Beetje onzin allemaal! Wat ik nu heb uitgegeven vind ik al erg veel geld, maargoed, dit is een investering voor mijn werk, als het goed is ga ik het merken aan mijn mixen komende jaren.
In de woonkamer staan veel goedkopere B&W DM4`s, die alsnog prima klinken, en dat is good enough voor dat doeleinde.

Han S
31 oktober 2011, 10:24
Op een audioforum begon een dealer een heel verhaal over de Blumenhofer speakers, een speaker die per paar 35.000 euro kost en een gewone basreflex is met een hoorn er bovenop. Ik ben daar in OT een draadje over begonnen.

Anyhoe, ik reageerde daar op zoals ik meestal doe, met de vraag waarom die dingen 35 mille kosten. Krijg je een heel verhaal te horen dat voornamelijk bestaat uit gebakken lucht en broodjes aap.

Dus ik ga op onderzoek en vind uit dat er een TAD woofer in zit van 16 inch die 670 euro kost en vermoedelijk een Beyma drivertje achter de hoorn van geen 300 euro.

De TAD is een PA driver met een rendement van 97dB/w/m, dus bij een demonstratie gaat dat flink tekeer en daarmee imponeer je het gezelschap luisteraars. Maar daar trappen wij al lang niet meer in.

Dat wordt dan een mooie strijd waarbij de leverancier zomaar in de gaten krijgt dat sommige forumleden er meer verstand van hebben dan sommige leveranciers. Het is een mooie sport.

skabouter
31 oktober 2011, 10:39
Ik vind ten allen tijden dat een product een goede prijs/kwaliteit verhouding moet hebben!
Speakers van 35mille hebben dat niet! Een speakersetje van 100 euro kan dat wél hebben!

Ik ben nog altijd intens blij met de IMF CMII`s die ik van je heb Han! Voor die 8 tientjes de fijnste speakers die er zijn!