PDA

View Full Version : Vanaf welke leeftijd gaan Fenders en Gibsons nou in waarde omhoog?



BobvanKempen
22 september 2011, 22:51
Mensen ik snap het niet meer dus misschien kunnen de kenners hier hun licht op schijnen voor mij. Sommige Telecasters, Stratocasters en Les Pauls zie ik op Marktplaats verkopen voor de nieuwwaarde omdat ze "vintage" zijn maar dan zijn ze "pas" uit de jaren 80. Dus .... wanneer worden die gitaren nu meer waard of is het gewoon de gek die het er voor geeft?

Voorbeeld: laatst is er een Telecaster uit 1986 verkocht en het hoogste bod stond op 1300!! euro. Nu staat er ook een Gibson Les Paul Deluxe uit 1980 op die je voor 1250 euro meeneemt. Vraagt de ene nu te veel of de ander gewoon te weinig?

Epiphoneee
22 september 2011, 23:00
Pfft, nouja kijk. Zowel Gibson's als Fenders hebben goede jaren en mindere jaren. Pre-CBS Fenders zijn een godsvermogen waard, terwijl die van een jaartje later veel minder waard zijn.

Een Gibson LP Studio uit de jaren 90 is nauwelijks meer waard dan een Gibson LP Studio uit 2005 bijvoorbeeld. Volgens mij is een 25 jaar oude Custom dan wel weer veel waard.

Het is altijd erg moeilijk te zeggen...

En mocht je toevallig een Gibson Flying V uit 1959 op zolder hebben liggen, dan ben je een kwart miljoen rijker :soinnocent:

En ook die 1952-1958 goldtops van Gibson, dan kan je je centjes gaan tellen. Alles voor 1960, zowel Gibson's als Fender zijn veel waard.

Overigens ook wel belangrijker: Squiers uit 2010 leveren geen zak meer op, maar een Squier uit Japan uit 1980 of zo iets, is makkelijk 500-700 eurootjes waard!

Orpheo
22 september 2011, 23:07
er is geen specifieke tijd voor. je maakt de foutieve aanname dat ieder jaar even begeerlijk is, dat iedere periode voor ieder bedrijf even populair is.

BobvanKempen
22 september 2011, 23:28
er is geen specifieke tijd voor. je maakt de foutieve aanname dat ieder jaar even begeerlijk is, dat iedere periode voor ieder bedrijf even populair is.

Ik maak geen aanname, ik geef duidelijk aan dat ik het niet snap en vraag daarom om informatie.

barno
23 september 2011, 00:21
- gitaren uit de "goede" periodes van een merk
- de leeftijd van een gitaar tout court wegens hoe ouder hoe zeldzamer meestal
- de hype rond een model. 10 tal jaar geleden begon de hype rond ouwe harmony, silvertone, supro enz budget gitaren. daar zitten heel goede dingen tussen, maar de slechte profiteren van de hype

bass blom
23 september 2011, 00:31
n.a.v. de discussie over vintage (vertserkers) een tijdje geleden mailde ik harrie beton..




hier op dit forum ligt de grens bij versterkers op 1983.
weet iemand waarom dat jaar?

Vintage is ouder dan 25 jaar. Toen de vintage rubriek in elkaar gezet is was dat 1983 en ouder.

en voor mij persoonlijk, de marge bij een gitaar kan ongeveer 1000 euro zijn afhankelijk van.. gas :D

Hendriks
23 september 2011, 07:34
Het ligt ook aan de uitvoering , een AVRI uit 1981 - 1989 zal het prijstechnisch beter doen dan een standaard uit diezelfde periode.

humbucker
23 september 2011, 09:11
Correct me if I'm wrong maar voor Fenders is het volgens mij zo.

Alles wat pre-CBS is, dus van voor '66, is gewild en duur. Afhankelijk van model en uitvoering (bijvoorbeeld custom kleuren) gaat het dan naar heel gewild en heel duur.

Na '66 kom je dan in de zogenaamde 'transition' period. Deze strats zijn nog steeds gewild, maar gaan normaal voor minder dan de pre-CBS modellen.

In de 70-ies heb je dan de CBS periode en deze gitaren zijn waard wat de gek ervoor geeft. Er zijn schijnbaar hele slechte modellen maar ik ken ook een paar té gekke 70ies fenders.

De avri modellen uit de 2de helft van de jaren '80 staan ook bekend om hun degelijkheid, dus het is goed mogelijk dat zo'n gitaar in mint condition meer opbrengt dan wat een nieuwe avri nu kost.

Kakihara
23 september 2011, 10:12
Ik heb de indruk dat het er tegenwoordig niet meer toedoet of een gitaar uit 'de goede periode' komt. Ik zie regelmatig 70s Fenders en Gibsons voorbijkomen die 2000 à 3000 euro moeten opleveren. En doorgaans gaan ze er nog voor weg ook, terwijl niet zo heel lang geleden 70's modellen van de grote namen enorm (wellicht wat overdreven) verguisd werden. Het lijkt me dat vooral de leeftijd hedentendage een rol speelt in de prijs, en minder de kwaliteit. Zie ook Kawai-spullen, dat geraakte men een aantal jaren geleden zelfs niet kwijt op rommelmarkten, nu is het geen uitzondering als er €100 voor gevraagd wordt.

Pepe
23 september 2011, 11:48
Wat Fender betreft, de overgang van '66 naar '81 is heel geleidelijk maar tussen de 4 bolt vs 3 bolt en de overgang van staggerd naar flush pickups zijn veranderingen die redelijke impact hebben op de prijs.
De Fullerton avri's worden gezien als de enige echte opvolger van de pre CBS en halen top dollar maar in Nederland zie ik dat nauwelijks terug. Ik vind de Corona ook beter maar soit, die dunne neckjes mag je van me houden.