PDA

View Full Version : Lak scheurt



Lodedsvd
22 september 2011, 20:12
Hallo,

Ik heb er net een gitaar bij: een Gibson Les Paul Junior lite.
Maar aan de head zijn er allemaal scheuren gekomen door krimpspanningen.
zou ik dit kunnen afschuren en zelf lakken zonder o.a. het logo te beschadigen? hieronder een waarover ik het heb. Op de foto lijkt het nog mee te vallen, maar in het echt is het wel iets opvallender.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HONZUGZB.jpg

(foto nog van 2dehands)

oigun
22 september 2011, 20:21
Is erg tricky de logo's zijn zo te ziet gezeefdrukt iig het les paul logo. Om de overgang onzichtbaar te krijgen is superlastig helemaal omdat het waarschijnlijk geen nitro is...

Je zou wel kunnen proberen de scheuren te vullen met waterdunne superlijm met een beetje mazzel zie je de scheuren dan niet meer.

stijnkenens
22 september 2011, 20:33
goh, gewoon zo laten, instant vintage look, er zijn mensen die daar veel geld voor neer tellen.

Hoe oud is de gitaar?



s.

Lodedsvd
22 september 2011, 21:37
De gitaar is van '99, schijnt betere lak te zijn dan de juniors die nu gemaakt worden zij de verkoper.

je kan de scheuren niet voelen dus het is inwendig, dus ik denk dat er dan niets kan opgelost worden met lijm

fred dons
22 september 2011, 21:44
tis cellulose en het is te repareren maar eerlijk gezegd heeft zo'n craquelee wel zijn charme, wat je kunt proberen is een nieuwe verdunde cellulose laag er over heen spuiten, de oorspronkelijke laag zal een beetje smelten en met wat mazzel weer gladtrekken. geen 100 procent garantie maar als je de logo's wilt bewaren is het de veiligste methode

Lodedsvd
22 september 2011, 21:48
Ja dat zou ik kunnen proberen, ik heb misschien nog het geluk dat de scheuren rond het logo lopen en niet erdoor. Ik vind het normaal niet zo erg dat er ergens scheuren in zijn, maar nu zijn er echt wel stukken uit.

RS-Rik
23 september 2011, 00:58
Wat Fred zegt. Het is een krakelee. Komt door temperatuursverschillen. Kun je weinig aan doen. Velen vinden het echt charme hebben. Ik ook.

oigun
23 september 2011, 09:00
tis cellulose en het is te repareren maar eerlijk gezegd heeft zo'n craquelee wel zijn charme, wat je kunt proberen is een nieuwe verdunde cellulose laag er over heen spuiten, de oorspronkelijke laag zal een beetje smelten en met wat mazzel weer gladtrekken. geen 100 procent garantie maar als je de logo's wilt bewaren is het de veiligste methode

Fred, zijn gibsons nou wel of niet altijd cellulose? Ik hoor daar tegenstrijdige berichten over...

LemmyNL
23 september 2011, 09:38
Wat Fred zegt. Het is een krakelee. Komt door temperatuursverschillen. Kun je weinig aan doen. Velen vinden het echt charme hebben. Ik ook.

Hier nog een. Mijn SG (Okee, kopie) heeft het over de hele body. Prima!

wireman
25 september 2011, 09:59
Ik zeg ook.. zo laten! maar ja.. het is niet mijn gitaar.. Ik heb een Les Paul studio uit '93 gehad.. Die had het ook.. Ik vond het erg cool... Vreemde was wel dat ie het alleen op de headstock had.. Heb jij dat ook? of over heel de gitaar? Als je erg zuinig op je gitaar ben, dan snap ik dat het een doorn in het oog is.. Maak je je zorgen om waardevermindering.. snap ik ook nog.. maar het staat toch tof?!

Wat ik bijzonder vind.. het is een relatief jonge gitaar.. staat ie op een zolder oid?.. Daar komen de meeste craquele gitaren vandaan.. die van mij overigens ook hoor, maar die gaat van de winter weer mooi de gangkast in.. Daar heb ik nog de meest constante temperatuur.. Zo zie je maar... Ik vind het cool, maar als ik het kan voorkomen dan doe ik dat ook..

Orpheo
25 september 2011, 14:34
gibsons zijn altijd 'nitro'. maar wat 'nitro' is, daar wordt over gediscussieerd. het enige dat wel 'zeker' is, is dat de lak van gibson oplost in aceton, en dus is die lak 'makkelijk' te bewerken (strippen, etc etc, makkelijker dan met een poly-lak). acryl is overigens ook simpel.

Lodedsvd
25 september 2011, 19:52
Ik zeg ook.. zo laten! maar ja.. het is niet mijn gitaar.. Ik heb een Les Paul studio uit '93 gehad.. Die had het ook.. Ik vond het erg cool... Vreemde was wel dat ie het alleen op de headstock had.. Heb jij dat ook? of over heel de gitaar? Als je erg zuinig op je gitaar ben, dan snap ik dat het een doorn in het oog is.. Maak je je zorgen om waardevermindering.. snap ik ook nog.. maar het staat toch tof?!

Wat ik bijzonder vind.. het is een relatief jonge gitaar.. staat ie op een zolder oid?.. Daar komen de meeste craquele gitaren vandaan.. die van mij overigens ook hoor, maar die gaat van de winter weer mooi de gangkast in.. Daar heb ik nog de meest constante temperatuur.. Zo zie je maar... Ik vind het cool, maar als ik het kan voorkomen dan doe ik dat ook..

Ik heb ze net geruild voor een fender, en denk dat ze wel intensief gebruikt is geweest. Het is ook enkel op de headstock.
Ik zit er zeker niet mee dat er builen of krabben op zijn, die zijn er over heel de body ook, maar ik dacht dat ik het misschien nog een beetje kon repareren

barno
25 september 2011, 21:35
Ik heb ze net geruild voor een fender, en denk dat ze wel intensief gebruikt is geweest. Het is ook enkel op de headstock.
Ik zit er zeker niet mee dat er builen of krabben op zijn, die zijn er over heel de body ook, maar ik dacht dat ik het misschien nog een beetje kon repareren

dat soort dingen "een beetje" repareren maakt het meestal nog meer zichtbaar. idd gewoon laten. Mijn ES 135 heeft het ook vooral op de headstock, aan de zijkanten: life on the road en in kouwe auto's ...

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/DSC03895Small.jpg

oigun
25 september 2011, 21:56
Ik ben nu een standard aan het bijwerken die er ongeveer zo uit ziet, ik hoop met onzichtbaar resultaat...Kost een hoop tijd en geduld om de lak terug op te bouwen.