PDA

View Full Version : moeilijke situatie



SRV2000
22 september 2011, 00:47
Hallo Netters,

Ik ben momenteel in een moeilijke situatie beland.
Ik speel nu 1 jaar in een top 100 band die ik samen heb opgericht met de solo gitarist van mijn vorige band.
Het gaat goed met deze band en we hebben al een flinke setlist opgebouwd en dit doen we nog steeds met veel plezier.
we spelen vele bekende nummers ( kortom vrij commercieel bezig )

Mijn passie ligt echter bij de classicrock en loop al een tijdje met het idee om een project op te zetten.
Ik heb een goede rockzanger leren kennen en hij had hier ook wel belangstelling voor.
Ook de bassist van de huidige band waar ik nu in speel vond het interessant.

Nu ken ik een goede sologitarist die aangeboden heeft om deel te nemen aan dit project.
Ik weet dat hij muzikaal geschikt is voor het project/formatie wat ik op wil zetten.

Maar nu weet de andere gitarist van onze band wat tevens een vriend is niet dat ik met dit project bezig ben en dat ik waarschijnlijk een geschikte gitarist heb gevonden.

Dit doordat het allemaal redelijk snel is verlopen.

Ik wil niet dat het ten koste gaat van mijn huidige band en daar hoeven de leden ook niet zorgen over te maken.

Maar ik ben bang dat als ik dit project bekend maak en vermeld dat ik een gitarist heb gevonden dat onze huidige gitarist zich gepasseerd voelt.

Ik wil namelijk niet dat er personen gekwetst worden.

Hoe zouden jullie met deze situatie omgaan

( ik zou niet weten in welk rubriek ik dit moest plaatsen, hij mag verplaatst worden )

Pepe
22 september 2011, 01:36
Ik begrijp het dilemma maar het is vrij normaal, voor projecten andere mensen vragen, wij doen niks anders.
Sterker, als je je eigen bandleden voor jouw project gebruikt dan wordt het in principe je band waarin jij ineens de baas bent. Dat zou raar zijn.

Tristan
22 september 2011, 01:45
Gewoon duidelijk zeggen lijkt me eigenlijk de beste optie, niet eromheen draaien.
Als het een goede vriend is dan is het in het begin misschien even lastig, maar als hij merkt dat de huidige band nog steeds loopt en alles weer een beetje is bekoeld dan lijkt me dat het jullie vriendschap zeker niet hoeft te schaden.
Uiteindelijk moet je het gewoon kunnen doen als het echt een passie en een wens van je is, dat moet hij toch ook kunnen begrijpen.

Aca Ilic
22 september 2011, 07:03
SRV, je krijgt toch uiteindelijk probleem met dubbele agenda's waardoor het situatie in beiden bands niet meer "leuk" zal zijn. Ik hoor al iemand denken "het moet goed gaan", maar uiteindelijk gaat je passie overwinnen en je gaat meer energie insteken in de band en muziek waar jouw passie in ligt ,dan in de band waar je "alleen met plezier speelt".
Een tip: als je op een ochtend ( van de repetitie dag met top 100 band ) wakker wordt en als je meteen denkt "shit vanavond heb ik repetitie", dan is the time to move on baby.
Zoals iemand het al schreef, gewoon eerlijk in de groep gooien, hopen dat meeste het begrijpen en geen probleem vinden, en dan laten duren zolang het duurt ( en natuurljk met plezier ;-)

zoon van Piet
22 september 2011, 09:31
Iedere muzikant die écht iets wil, beukt op een gegeven moment met z'n kop tegen deze barrière: hoe vertel ik dit aan die en die, hoe doe ik dit zonder mensen voor de kop te stoten. En vooral: hoe maak ik een keuze tussen spelen met vrienden of met goeie muzikanten. Het hoort er allemaal bij..
Je hebt in wezen twee keuzes: je kan liegen ( 'die zanger en gitarist begonnen de band en hebben mij gevraagd') of gewoon de waarheid vertellen.
Ik hoef je niet te vertellen dat liegen altijd makkelijker is ;)

Eric van Esch
22 september 2011, 09:38
Je leert je echte vrienden kennen in moeilijkere tijden en eerlijk duurt het langst. Hoewel eerlijk zijn de meest moeilijke keuze lijkt zal het voor de langere termijn de beste zijn denk ik. Je vriendschap zal zeker over zijn als je vriend er later achter komt dat je hebt gelogen, geloof me, het komt altijd een keer uit. Hoewel dit erg clichématig klinkt, in chlicées zitten altijd weer een kern van waarheid. Bovendien als je tegen vrienden niet eerlijk kan of mag zijn, he wat voor een vriendschap heb je dan? Ieder moet zijn vrijheid kunnen houden toch om te doen wat hij/zij wil? Het zal misschien wel zo kunnen zijn dat aan jou gevraagd wordt een bepaalde keuze en commitment te maken, daar moet je dan voor jezelf maar eens goed over nadenken.

Kakihara
22 september 2011, 09:49
Wat Eric zegt. Jullie zijn vrienden, toch ? 't Is niet dat jullie getrouwd zijn en moet vragen of je effe mag vreemdgaan. Plus dat je elke leugen moet onthouden, wil je later niet door de mand vallen. En dat wordt dan op den duur moeilijker dan de waarheid zeggen.

Harry
22 september 2011, 09:50
je bent tegen mensen aangelopen die je passie delen, en als je dat tegen de anderen vertelt zullen ze daar waarschijnlijk wel begrip voor op kunnen brengen.
Zeker als je erbij vertelt dat je je uiterste best gaat doen om de huidige band niet te belemmeren....

SantaX
22 september 2011, 10:01
Wat de andere zeggen. Vriegen liegen niet tegen elkaar. Dan ben je geen vriend. Of in elk geval niet lang.
(maar ik begrijp dat het een lastige situatie is. Toch, gewoon eerlijk zijn. Denk hoe je zelf zou reageren als je vriend iets geheim hield voor je wat jij eigenlijk zou moeten weten. Dan beschadig je het vertrouwen.)

Dephazer
22 september 2011, 10:38
Door er omheen te draaien creeer je de situatie die je wilt vermijden. Het lijkt vaak lastiger in gedachten dan het werkelijk is. Speel gewoon open kaart en bijna altijd blijkt er dan helemaal geen probleem te zijn.

Schrevel
22 september 2011, 11:04
Je medebandleden zijn waarschijnlijk ook met meerdere ideëen of projecten bezig. Als jij vertelt waar je mee bezig bent zal dat heus niet op louter onbegrip stuiten.

Fireburst
22 september 2011, 20:01
:sssh:
Je vriend/medegitarist is misschien ook aangemeld hier en heeft het ondertussen al kunnen lezen... :soinnocent:

oigun
22 september 2011, 20:17
Niks zeggen en met een KFC-emmer op je hoofd of helemaal geschminkt gaan spelen....

DaveItUp
22 september 2011, 22:43
Who cares, iedereen doet toch van alles en het is niet alsof je 20 shows in de maand speelt of wel? Wat is het probleem.

FruscianteFan
23 september 2011, 01:17
Voor verschillende projecten heb je verschillende bandleden, afhankelijk van de interesse. Hangt dus wel af van de gitarist in je huidige band. Als die van dezelfde muziek houdt, kan het iets gevoeliger liggen.

Sowieso zal de gitarist ook snappen dat jij niet een andere gitarist hebt gekozen omdat je hem niet graag in de band hebt. Misschien dat hij het pas verdacht vindt als je hem er niet over inlicht.. dan denkt hij dat je eigenlijk liever niet bij hem in de band wilt zitten.