PDA

View Full Version : Ukulele snaren (de bomen en het bos)



Ike57
21 september 2011, 23:25
Voor mijn zelfbouw in de Ukulele Challenge (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?147307-ALOHA!-%28De-grote-bouw-eens-een-Uke-challenge.%29) moet ik nog een paar setjes snaren bestellen. Het betreft hier een tenor ukulele.

Wat ik heb begrepen is dat de meeste ukes in C zijn gestemd (G, C, E, A). Voor een tenor uke heb je in principe de keuze voor een lage of een hoge G. Mijn bedoeling is om hem met een lage G te stemmen. Nu heb ik eveneens gelezen dat de lage G snaar volledig nylon of omwonden nylon kan zijn.

Ik heb het plan opgevat om volledig nylon snaren te gaan gebruiken, ook voor de lage G.

Het probleem is dat ik er niet echt in thuis ben en nergens een setje kan vinden voor een tenor ukulele met lage G in volledig nylon. Ze zijn er wel in nylgut of omwonden nylon maar, volgens mij, moeten er ook volledig nylon setjes zijn.

Kan iemand me op de goede weg helpen met evt. een merknaam of een (online) leverancier? Ik heb al veel gezocht maar nog niets gevonden :)

ernieman
22 september 2011, 06:27
Ik heb dat zelf nog nooit gezien eerlijk gezegd: een Nylon Low G.
Nylgut is ok. Een iets warmere "vintage" klank.

Ike57
22 september 2011, 09:00
Ik heb dat zelf nog nooit gezien eerlijk gezegd: een Nylon Low G.
Nylgut is ok. Een iets warmere "vintage" klank.

Bedankt! Misschien moet ik inderdaad eens nylgut proberen. Ik heb het nog nooit ergens voor gebruikt.

Ik zal eens een setje bestellen en kijken wat het doet.