PDA

View Full Version : HNGD Grand Suzuki Standard



JTB
21 september 2011, 21:23
Zojuist teruggekomen van Geldrop waar ik van een zeer vriendelijke man een Grand Suzuki Standard gekocht heb. Mahonie body, ik gok een esdoorn top en in zeer goede staat voor een gitaar van deze leeftijd. De gitaar is volledig origineel en afkomstig van Musica BV in Eindhoven.

Met dank aan Wietse's tip uit het tweedehands tips topic. Gitaar stond geadverteerd als een Suzuki en het blijkt een Grand Suzuki te zijn. Dit zouden de betere modellen moeten zijn. Morgen meer goede foto's na nieuwe snaren en een goede afstelbeurt. Dan check ik ook even of het echte humbuckers zijn. De actie is iig mega ultralaag, dus dat mag wel ietsje omhoog. Wie meer info heeft mag het zeggen.

http://img21.imageshack.us/img21/6898/cimg2449q.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/21/cimg2449q.jpg/)

http://img687.imageshack.us/img687/15/cimg2450bi.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/687/cimg2450bi.jpg/)

nickofzo
21 september 2011, 22:02
Grand Suzuki is tegek;)
heeeeeeeeele mooie gitaar is het ook! gefeliciteerd

Venlonaer
21 september 2011, 22:06
leuke gitaar! veel plezier ermee!

JTB
21 september 2011, 22:13
Thnx, heb net de elementen eruit gehad, staat niets op en zijn dicht van de achterkant (metalen achterkant is verlijmd met de chromen cover). Hoe kom ik erachter of het echte humbuckers zijn?

geert1976
21 september 2011, 22:17
Gefeliciteerd.
De gitaren werden eind jaren 70, begin jaren 80 verkocht.

mahony body en een gelamineerde esdoorn top.
elementen zijn single coil in een humbucker jasje.

tik maar eens op de voorkant van de elementen van links naar rechts, dan hoor je het wel.

prima gitaren, niets mis mee:cheerup:

JTB
21 september 2011, 22:33
Okidoki, bedankt voor de info, dan gok ik dat ik in ieder geval het brug element ga vervangen. Verder idd een net gitaartje, netjes afgewerkt.

JTB
22 september 2011, 10:13
http://img11.imageshack.us/img11/5475/suzuki1n.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/11/suzuki1n.jpg/)

http://img836.imageshack.us/img836/3370/suzuki2v.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/836/suzuki2v.jpg/)

http://img194.imageshack.us/img194/570/suzuki3f.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/194/suzuki3f.jpg/)

DemolitionColorScheme
22 september 2011, 10:19
Nice. Aparte finish. I like it!

heinz3110
22 september 2011, 10:41
Gefeliciteerd.
De gitaren werden eind jaren 70, begin jaren 80 verkocht.

mahony body en een gelamineerde esdoorn top.
elementen zijn single coil in een humbucker jasje.

tik maar eens op de voorkant van de elementen van links naar rechts, dan hoor je het wel.

prima gitaren, niets mis mee:cheerup:


Hm, ik had een Grand Suzuki Les Paul it dezelfde periode en daar zaten doodleuk humbuckers in hoor. De goedkopere Maya meuk, daar was het vaak leegstand in mooie humbuckerkapjes.

geert1976
22 september 2011, 10:44
Hm, ik had een Grand Suzuki Les Paul it dezelfde periode en daar zaten doodleuk humbuckers in hoor. De goedkopere Maya meuk, daar was het vaak leegstand in mooie humbuckerkapjes.

Ik heb van dit type er ongeveer 5 of 6 gehad en die hadden allen nephumbuckers.

De duurdere Grand Suzuki's hadden inderdaad gewone Maxon humbuckers.

Wellicht heb jij een duurder type gehad.

JTB
22 september 2011, 10:46
Hm, ik had een Grand Suzuki Les Paul it dezelfde periode en daar zaten doodleuk humbuckers in hoor. De goedkopere Maya meuk, daar was het vaak leegstand in mooie humbuckerkapjes.

Ik ga hem morgen eens even over de versterker gooien en dan hoor ik het snel genoeg. Ik vind hem in ieder geval erg mooi en hij heeft een relatief dunne neck (dat is voor mij een pluspunt). Even kijken of de elementen een beetje lekker klinken en anders gaan er andere elementen in. Iemand een idee of er qua uiterlijk ook andere elementen leuk zouden staan of zal ik het maar bij chromen elementen houden? De huidige elementen lijken erg licht. Of is dat de vitage air die erin zit?

Heinz, was het wat die originele humbuckers?

heinz3110
22 september 2011, 10:46
Ik heb van dit type er ongeveer 5 of 6 gehad en die hadden allen nephumbuckers.

De duurdere Grand Suzuki's hadden inderdaad gewone Maxon humbuckers.

Wellicht heb jij een duurder type gehad.

Dat kan hoor. Deze lijkt anders verdacht veel op de mijne behalve kleurstelling en de mijne had een dubbele binding.
EDIT: kwa onderdelen, knoppen kop en dergelijke.

heinz3110
22 september 2011, 10:55
Heinz, was het wat die originele humbuckers?

Afgezien dat ze slecht (of matig) gewaxed vond ik de klank ok en goed bruikbaar. Of het "te gek klinkt" voor jouw , da weet iknie . :)
Dit was de mijne:

http://www.aberkrom.nl/grands1.jpg

wietse
22 september 2011, 11:07
een gelamineerde esdoorn top.
elementen zijn single coil in een humbucker jasje.

zeg maar triplex hoor, want dat is het, en ik vermoed dat dit echt humbuckers zijn, meestal liggen de poolschroeven bij nephumbuckers bovenop het kapje in plaats van er in te verzinken.
maar alles is mogelijk bij deze oude cheapo's.
met iets magnetisch ontdek je dit snel genoeg, bij de polepieces heb je pull en er naast bijna niets tot niets, leg je schroefje op die elementen en die wordt direct naar de polepieces toe getrokken dan zijn het nepperds.
maar vaak wel lekker klinkende nepperds, de spoelen zijn iets breder dan van een normale singlecoil en dit zorgt voor een beetje p90 achtige sound.
dus als de klank je bevalt zo houden, al zou waxpotten wel goed zijn ze willen nog wel eens microfonisch zijn.
er zijn hele volksstammen die nooit geweten hebben dat het geen humbuckers waren onder dat kapje.

trouwens als het nepperds zijn heb je ook andere element ringen nodig, ze zijn namelijk net iets groter dan humbuckers is milimeter werk maar dan past het niet goed.je zegt dat de elementen erg licht zijn, ook een kenmerk voor nepperds.

mooi dat je hem op hebt gepikt, die prijs was ook bijna te geef wat hij er voor vroeg.
ik zocht iets voor een suzuki brommer van een vriend van me en toen liep ik die gitaar tegen het lijf meestal is 2ehands.nl de moeite niet waard om te kijken imho.
dunne halzen hebben die oude gibson kopieën bijna altijd wel, vooral de bolt on uitvoeringen die hebben meer een fender profiel.

JTB
22 september 2011, 11:31
zeg maar triplex hoor, want dat is het, en ik vermoed dat dit echt humbuckers zijn, meestal liggen de poolschroeven bij nephumbuckers bovenop het kapje in plaats van er in te verzinken.
maar alles is mogelijk bij deze oude cheapo's.
met iets magnetisch ontdek je dit snel genoeg, bij de polepieces heb je pull en er naast bijna niets tot niets, leg je schroefje op die elementen en die wordt direct naar de polepieces toe getrokken dan zijn het nepperds.
maar vaak wel lekker klinkende nepperds, de spoelen zijn iets breder dan van een normale singlecoil en dit zorgt voor een beetje p90 achtige sound.
dus als de klank je bevalt zo houden, al zou waxpotten wel goed zijn ze willen nog wel eens microfonisch zijn.
er zijn hele volksstammen die nooit geweten hebben dat het geen humbuckers waren onder dat kapje.

trouwens als het nepperds zijn heb je ook andere element ringen nodig, ze zijn namelijk net iets groter dan humbuckers is milimeter werk maar dan past het niet goed.je zegt dat de elementen erg licht zijn, ook een kenmerk voor nepperds.

mooi dat je hem op hebt gepikt, die prijs was ook bijna te geef wat hij er voor vroeg.
ik zocht iets voor een suzuki brommer van een vriend van me en toen liep ik die gitaar tegen het lijf meestal is 2ehands.nl de moeite niet waard om te kijken imho.
dunne halzen hebben die oude gibson kopieën bijna altijd wel, vooral de bolt on uitvoeringen die hebben meer een fender profiel.

Bedankt voor de info, de body is geen triplex, de bovenplaat lijkt dat ook niet te zijn, maar ik kan me vergissen. Ik heb er wel iets meer voor betaald dan de 65 euro vraagprijs, maar het is een mooie gitaar van de eerste eigenaar in originele staat. Bedankt voor de uitleg over de elementen, ik zal straks eens met een magneetje klooien dan weet ik snel genoeg wat het is.

Is waxpotten eventueel goed zelf te doen?

JTB
22 september 2011, 11:32
Afgezien dat ze slecht (of matig) gewaxed vond ik de klank ok en goed bruikbaar. Of het "te gek klinkt" voor jouw , da weet iknie . :)
Dit was de mijne:

http://www.aberkrom.nl/grands1.jpg

De jouwe heeft idd binding om de kop en aan de achterkant, dt heb ik niet, wel een mooi gitaartje.

geert1976
22 september 2011, 12:42
Afgezien dat ze slecht (of matig) gewaxed vond ik de klank ok en goed bruikbaar. Of het "te gek klinkt" voor jouw , da weet iknie . :)
Dit was de mijne:

http://www.aberkrom.nl/grands1.jpg

Dit is een duurdere versie, met een set neck, met inderdaad echte humbuckers

geert1976
22 september 2011, 12:44
Bedankt voor de info, de body is geen triplex, de bovenplaat lijkt dat ook niet te zijn, maar ik kan me vergissen. Ik heb er wel iets meer voor betaald dan de 65 euro vraagprijs, maar het is een mooie gitaar van de eerste eigenaar in originele staat. Bedankt voor de uitleg over de elementen, ik zal straks eens met een magneetje klooien dan weet ik snel genoeg wat het is.

Is waxpotten eventueel goed zelf te doen?

Het is inderdaad mahony (pancake constructie), zit er ruimte tussen de top en de mahony? (dit kun je zien als je één van de elementen eruit schroeft., zo ja, is het een gelamineerde top.

JTB
22 september 2011, 13:16
Het is inderdaad mahony (pancake constructie), zit er ruimte tussen de top en de mahony? (dit kun je zien als je één van de elementen eruit schroeft., zo ja, is het een gelamineerde top.

De body is geen pancake hoor, dat is wel te zien als je een element eruit wipt. Of begrijp ik je verkeerd? Er zit idd wat ruimte tussen de top en de body. Dus de top zal gelamineerd zijn.

wietse
22 september 2011, 14:04
Bedankt voor de info, de body is geen triplex, de bovenplaat lijkt dat ook niet te zijn, maar ik kan me vergissen.

ik bedoel ook de top, als dat een vrij van de body staande top is zoals destijds elke goedkope japanse kloon had, dan is die triplex, al klinkt gelamineerd wel beter :D.
body kan van alles zijn, als het een plank is dan heb je mazzel, voor hetzelfde geld trokken ze een dikke multiplex plank uit de stelling.

frekie
22 september 2011, 17:03
Ik heb een Vantage Mat Lp kloon idd met pancake body en triplex top met een beetje ruimte tussen de body en de top. Klinkt desondanks niet verkeerd. Heb ook een Grand Suzuki gitaar, lijkt wel wat op de Ibanez ST serie. Volgens mij gebouwd bij Fujigen. Kiso Suzuki was een akoestische bouwer. Goede gitaar hoor, massief hout, gelijmde hals, echte humbuckers, uitgebreid aktief circuit.

heinz3110
22 september 2011, 20:41
Dit is een duurdere versie, met een set neck, met inderdaad echte humbuckers

Ik zie nu ook bij de gitaar van JTB dat ie een geschroefde hals heeft. Tijd voor sterkere glazen in mijn brilletje geloof ik :)

JTB
22 september 2011, 22:07
Jep en de humbuckers zijn eigenlijk singlecoils. Ik heb net een Gibson 498T 2e hands gekocht om te proberen, ik heb absoluut een echte humbucker nodig voor mijn sound. Wel in hetzelfde chromen kleurtje, morgen prik ik de gitaar eens stock in de versterker.

macwilliams
22 september 2011, 22:25
Mooie plank en :ok: finish man :lovelove:

JTB
26 september 2011, 09:28
Nou, dit weekend heb ik eens versterkt kunnen spelen met mijn aanwinst. Brugelement klonk wel lekker, beetje erg twangy voor een les-paul type gitaar. Neckelement heb ik niet kunnen testen, de schakelaar deed niets in de midden en neck positie. Dus de boel uit elkaar geschroefd en me aardig lopen irriteren omdat het niet ging zoals ik wilde. De output bleef erg laag ook na het installeren van het gibson element en het vervangen van de 3-way switch door een versie van switchcraft. Dus... alles losgehaald, schema erbij gepakt, kabels vervangen en alles opnieuw gesoldeerd, het zijn 400K pots die er origineel inzitten. De originele switch opengemaakt (ja toen kon dat nog) en schoongemaakt en de boel werkt als een zonnetje. Ik heb nu in de brugpositie een lekkere sound met de gibson 498T humbucker, die idd een milimeter kleiner is dan de orginele elementen. In de midden en neck positie heb ik het singlecoil geluid, dit blijkt ook te kloppen als je een singlecoil met een humbucker combineert. Al met al een heel lekker spelend gitaartje. Ik ben er blij mee.

wireman
26 september 2011, 15:51
Ik dacht serieus dat het om een auto ging toen ik de kop las... :hide:

:seriousf:

Zo weer ff lekker los op mn Fender Vitara.... (klinkt niet eens gek trouwens...)

wireman
17 november 2011, 16:43
@JTB..

Waarom doe je m weer weg?.. Ik heb misschien wel interesse..

frekie
17 november 2011, 16:47
Ook maar eens mijn handel hier spammen. Doen wel meer mensen hier.

wireman
17 november 2011, 16:52
hoezo?.. Ik kwam m tegen op een handelsite.. Ik herkende de gitaar en vroeg het me gewoon af...

JTB
18 november 2011, 08:09
Ik heb mijn handel hier nergens gespammed, ik doe hem weg omdat ik mijn collectie wat wil uitdunnen, wat gitaren een element upgrade wil geven en uiteindelijk minder, maar duurdere/betere/andere gitaren wil kopen. Overigens komt vanavond al iemand kijken er is veel belangstelling voor.

wireman
18 november 2011, 14:09
Bummer.... Dan gaat ie ws vanavond de deur uit... Laat maar ffies weten via een PM.. Ik zoek een goeie backup 'klooigitaar' met humbucker(s) en een goeie vibe.. Ik krijg dat niet met die nieuwere zooi..
Ik ben er achter.. een oudje is wat ik zoek..