PDA

View Full Version : Pop Structuur



xSophie
21 september 2011, 21:00
Ik heb net akkoorden toonladders gehad enzo. En ik wil nu ook zelf wel eens hier mee aan de slag door iets van een pop nummer te schrijven want pop is niet heel moeilijk.
Maar mijn vraag is welke akkoorden gebruiken ze nou in de pop muziek vaak? Ik weet wel dat ze I IV en V veel gebruiken, maar dit kan toch niet alles zijn? En kan iemand misschien een voorbeeld geven van een typisch popnummer en het schema hiervan?

Ernest01
21 september 2011, 21:17
Misschien is het makkelijker om eens de liedjes die jij leuk vindt te 'onderzoeken' ? Hierdoor krijg je een idee wat er in zit aan akkoorden. Op internet zijn de akkoorden wel te vinden. Hierna kan je met een - jouw aantrekkelijk - schema aan de slag om zelf iets te maken.

Terminus
22 september 2011, 17:18
Zelf wat experimenteren kost weinig moeite en werkt vaak prima. Niet iedereen is daarentegen zo creatief:

http://www.youtube.com/watch?v=5pidokakU4I

Schrevel
22 september 2011, 17:24
http://en.wikipedia.org/wiki/Song_structure_(popular_music)

aaronstonebeat
22 september 2011, 18:16
Popmuziek kan best ingewikkeld zijn. Heb je wel eens naar 'Killer Queen' van Queen geluisterd, en een hoop andere van hun nummers? 'Oh you pretty things' of 'Rock 'n roll suicide' van David Bowie? 'Knights of Cydonia' van Muse?
'Thank you for the music' van Abba?
En ga zo maar door.

Je zou ook eerst een tekst en een melodie kunnen verzinnen, misschien met al een ritme en een sfeer in gedachten en pas later gaan zoeken welke akkoorden je erbij kunt gebruiken.
Een goed nummer is naar mijn idee ook zonder de akkoorden herkenbaar; en bij elke melodie kun je verschillende progressies verzinnen.

Pepe
22 september 2011, 19:21
In feite is alles geoorloofd zolang het maar goed klinkt maar als je in de structuur duikt van een popsong kan je grosso mode 2 benaderingen onderscheiden; de Europese popsong met als basis de westerse klassieke muziek en de Amerikaanse met als basis de liederen van de katoenvelden.
De eerste is geënt op melodie en contrapunt, de laatste op drone en ritme, groove dus.
Queen en Abba zijn exponenten van melodie en contrapunt en wat Aaron zegt, je hebt een melodie en de componist maakt keuzes welke akkoorden daar onder zitten. De eenvoudigste vorm gaat uit van een couplet, een overgang, een refrein en herhaling met soms een solo ingeleid door een afwijkend patroon.

Er valt veel over te zeggen maar beter, analyseer nummers, een vereiste als je zelf gaat schrijven.