PDA

View Full Version : versterkers koppelen



ben79
21 september 2011, 20:11
ik ben van plan een tweede versterker erbij te kopen naast men mesa.
ik wil de preamp kanalen van men mesa gebruiken op beide versterkers.
De amp die ik bijkoop ga ik dus enkel de eindtrap van gebuiken..
elke versterker krijgt zijn eigen cabinet.
hoe gaat dat best in zen werk?

SantaX
21 september 2011, 20:13
Ik zou denken, pre-amp out mesa naar eindtrap/power-amp in van nieuwe bak?
Of mis ik de echte vraag nu?

ben79
21 september 2011, 20:19
ik dacht het zo te doen:
gitaar-fx-mesa in
mesa loop out-fx-en dan 1 kabel naar mesa loop in en een ander kabel naar amp2 fx in.

klopt dit?

SantaX
21 september 2011, 20:34
Ik vrees dat ik het niet helemaal kan volgen.

Wil je je gitaar inprikken op de standaard input van je Mesa?
Vanuit daar via de fx-loop-out naar je 2de bak?

SantaX
21 september 2011, 20:35
Ah wacht... ik begrijp wat je bedoeld geloof ik...

Je wil je gitaar prikken op je effecten en dan naar je mesa in?
Dan wil je vanuit de out-loop naar je tweede amp, op de loop-in? En meteen naar je huidige mesa op de loop-in?

ben79
21 september 2011, 20:44
klopt, dus vanuit de fxloop out van de mesa naar de pedalen en dan:
1kabel naar amp 2 fx in
2e kabel naar de mesa fx in

reden waarom is dat ik de effecten in de loop wil houden (tss pre en poweramp)

interessander
21 september 2011, 20:56
Ik denk dat je dan met een losse eindtrap voordeliger uit bent, als je het pre-amp gedeelte van de andere amp toch gaat overslaan..

Tankman
21 september 2011, 21:02
Wat wil je hier eigenlijk mee bereiken? Kun je dan niet beter gewoon een 2e van de amp die je nu hebt kopen?

ben79
21 september 2011, 21:02
kan ik ook doen, een rack eindamp, goed idee!! (verdorie, krijg ik weer een excuus voor GAS)
maar op het moment ben ik bezig met een amp die ik voor een evt tweede band los kan gebruiken, maar voor de mainamp enkel als 2e poweramp..

maar klopt he schemaatje? das het belangrijkste he :-)

interessander
21 september 2011, 21:04
Ah vandaar, maar in beide gevallen een goed excuus voor GAS toch?

ben79
21 september 2011, 21:31
yep :-)
zou ik toch maar ineens geen echte vintage marshall kopen dan ?, :-)

ben79
21 september 2011, 21:33
Wat wil je hier eigenlijk mee bereiken? Kun je dan niet beter gewoon een 2e van de amp die je nu hebt kopen?
je verwart me waarschijnlijk met Bill gates... :-)
ik probeer het iets goedkoper op te lossen.. (men wish-list is nog groot maw :-) )

big dooley
21 september 2011, 22:25
ahum... kijk eens naar mijn topic "de bruiloft"... bedoel je zoiets?

ben79
22 september 2011, 15:11
1. klopt mijn idee nu?
2. als ik een 2e amp zou willen grbuiken zonder fx loop, hoe moet het dan?

HaroldA
22 september 2011, 15:33
1. klopt mijn idee nu?

Geen idee...

Je wil de preamp van amp #1 gebruiken met de eindtrap van amp #2. Via de FX loops moet dat gewoon kunnen. Beetje onzinnig, maar toch.

Hou je er ook rekening mee dat je wel een load aan amp #1 moet hangen? Anders fikt 'ie door.

Kingfisher
22 september 2011, 15:47
Hou je er ook rekening mee dat je wel een load aan amp #1 moet hangen? Anders fikt 'ie door.

Niet als je de Master dicht draait, dan werkt enkel de pre-amp

HaroldA
22 september 2011, 16:03
Niet als je de Master dicht draait, dan werkt enkel de pre-amp

Hoe kom je aan die wijsheid?

Arvoitus
22 september 2011, 17:03
Hoe kom je aan die wijsheid?
De theorie daarachter is dat een versterker alleen zijn "load" kwijt moet als ie een signaal binnenkrijgt en daarbij ook echt zijn eindtrafo en buizen laat werken.
Als je de master dichtdraait zullen de eindtrafo en buizen geen signaal krijgen -> geen load creëren -> en is er ook geen weerstand nodig.

Dat is de theorie daarachter. Maar of dat in de praktijk ook werkt ... dat zal ik persoonlijk niet durven uit te proberen.

big dooley
22 september 2011, 17:45
als ie alleen de preamp gaat gebruiken kan je ook de eindpitten simpelweg eruit trekken... zit je wat de trafo betreft helemaal safe... wel de gloeispanning in de gaten houden, dat die niet te hoog wordt...
ligt er ook aan welke versterker hij erbij neemt, er zijn voorbeelden waar de preamp volledig werkt en alleen de eindtrap uitgeschakeld wordt tijdens standby... maar dan wel ff een stuk tape plakken op de standby om te voorkomen dat je vergeet dat ie niet in playmode mag staan

ben79
23 september 2011, 08:40
ok, ik moet me wat verduidelijken:

ik wil de preamp van amp1 over de poweramp van amp1 en de poweramp van amp2 laten spelen.
Beide amps krijgen een eigen cabinet.
of anders omschreven:
ik wil men mesa gewoon gebruiken en daarnaast wil ik de preamp sectie van de mesa ook over de poweramp van een tweede amp laten spelen.

vraag1:hoe kan ik dat best koppelen bij een amp2 met fx loop?
vraag2:hoe kan ik dat best koppelen als amp 2 geen fx loop heeft?

EDIT:
net dit gelezen in de manual:
SLAVE: This 1/4” jack and control provide a signal derived from the speaker jack. Perfect for using either the Roadster head version
or combo as a master pre-amp and additional power amps for more power when needed. Some players use the SLAVE to derive an
FX Send Signal and go to other amps for their wet sound.
NOTE: Once a signal is taken from the SLAVE, it can not be inserted back into the FX Loop Return jack or
a feedback loop will occur. Much like holding a microphone into a PA system’s cabinets...a loud high pitched
squeal will be the result.

Dus ik kan gewoon een tweede amp op men mesa aansluiten via de slave en de fx loop gebruiken op de mesa zelf..?

HaroldA
23 september 2011, 09:38
Dus ik kan gewoon een tweede amp op men mesa aansluiten via de slave en de fx loop gebruiken op de mesa zelf..?

Mits je bij amp #1 buizen trekt en bij de 2e amp de preamp over slaat via de FX-loop.

big dooley
23 september 2011, 10:34
ok, ik moet me wat verduidelijken:

ik wil de preamp van amp1 over de poweramp van amp1 en de poweramp van amp2 laten spelen.
Beide amps krijgen een eigen cabinet.
of anders omschreven:
ik wil men mesa gewoon gebruiken en daarnaast wil ik de preamp sectie van de mesa ook over de poweramp van een tweede amp laten spelen.

vraag1:hoe kan ik dat best koppelen bij een amp2 met fx loop?
vraag2:hoe kan ik dat best koppelen als amp 2 geen fx loop heeft?

EDIT:
net dit gelezen in de manual:
SLAVE: This 1/4” jack and control provide a signal derived from the speaker jack. Perfect for using either the Roadster head version
or combo as a master pre-amp and additional power amps for more power when needed. Some players use the SLAVE to derive an
FX Send Signal and go to other amps for their wet sound.
NOTE: Once a signal is taken from the SLAVE, it can not be inserted back into the FX Loop Return jack or
a feedback loop will occur. Much like holding a microphone into a PA system’s cabinets...a loud high pitched
squeal will be the result.

Dus ik kan gewoon een tweede amp op men mesa aansluiten via de slave en de fx loop gebruiken op de mesa zelf..?

dit klopt... maar amp 2 MOET een fx-loop hebben en het liefst eentje die VOOR de mastervolume zit of eentje die een returnlevel control heeft... ook moet amp 1 dus ook een cabinet aandrijven (maar dat was blijkbaar de bedoeling)


Mits je bij amp #1 buizen trekt en bij de 2e amp de preamp over slaat via de FX-loop.
als ie de slave wil gebruiken, moeten de eindbuizen blijven zitten... bij de slave uitgang wordt signaal afgetapt vanaf de speaker outputs... daarom moet de eindtrap in werking zijn... hij wil de preamp en de FX-loop van zijn mesa gebruiken en dit geheel in de eindtrap van amp 2 stoppen, maar tegelijkertijd ook de eindtrap van de mesa zelf gebruiken

Kingfisher
23 september 2011, 10:46
Hoe kom je aan die wijsheid?

RTFM:
If you wish to use only the preamp section [...], you can use the Effects Send jack as a preamp output; be sure to set the Effects Blend at 10 and the Master to 0. This will prevent signal from driving the power section, so running the amp without a speaker or load resistor will be OK
http://www.mesaboogie.com/manuals/Bass%20400%20Plus.pdf

Zal ik hier nog een beetje door gaan over het feit dat Mesa's een uniek signaalpad hebben ?

big dooley
23 september 2011, 11:23
RTFM:
If you wish to use only the preamp section [...], you can use the Effects Send jack as a preamp output; be sure to set the Effects Blend at 10 and the Master to 0. This will prevent signal from driving the power section, so running the amp without a speaker or load resistor will be OK
http://www.mesaboogie.com/manuals/Bass%20400%20Plus.pdf

Zal ik hier nog een beetje door gaan over het feit dat Mesa's een uniek signaalpad hebben ?

en een belachelijke bedrijfspolitiek inzake het verversen van buizen:

You can expect
about two years of outstanding performance from the tubes; when replacements are
needed, be sure to use only genuine MESA 5881's (available from MESA/Boogie Pro
Centers and Tube Dealers, and from MESA/Boogie directly). The use of other tube
brands will invalidate your Bass 400 Plus warranty! Amplifier bias has been permanently
set at the factory and should never need adjustment.
never need adjustment... je kan die krengen nieteens "adjusten"

Kingfisher
23 september 2011, 14:58
Yup, maar ook bij andere merken krijg je gewoon geen garantie op de buizen, of verlies je je garantie als je zelf buizen wisselt (openvijzen van casco voids warrenty).

big dooley
23 september 2011, 18:48
Yup, maar ook bij andere merken krijg je gewoon geen garantie op de buizen, of verlies je je garantie als je zelf buizen wisselt (openvijzen van casco voids warrenty).

marshall geeft 90 dagen garantie op buizen en als je binnen de garantietijd van de versterker zelf buizen wisselt, verlies je je garantie niet...

maar daar gaat het mij niet om... wat ik bedoel, is dat de mesa's geen andere buizen kunnen accepteren omdat ze de biasspanning gefixeerd hebben... op die manier ben je dus verplicht om hun (vreselijk dure) buizen te kopen, terwijl die echt geen betere kwaliteit hebben dan andere buizen... integendeel, die komen van dezelfde (goedkope) fabrikant

met de AFD en YJM gaat marshall een flinke stap verder... je kan er bijna elke bekende 8-pins tetrode of pentode in proppen en de autobias doet het zelf... dit gaat zelfs zover, dat je er in principe 4 verschillende types in kan laten werken... EL34, 6L6, 6550 en een KT66 in dezelfde amp... stel de biasstroom in op de maximale waarde van de buis met het laagste vermogen en laat het ding 3 minuutjes zijn ding doen, en alle 4 de buizen hebben dezelfde bias... of dit goed klinkt valt natuurlijk te betwijfelen, maar principieel werkt het... 2x 6L6 en 2x EL34 zou dan bijvoorbeeld beter gaan

te verwachten valt, dat we dit snufje nog veel vaker gaan zien
en dan denk ik toch echt dat mesa flink achterloopt op de huidige gang van zaken, als ze hun verguisde politiek halsstarrig blijven vasthouden :stop: