PDA

View Full Version : Tranen (Harry Sacksioni) 12 string Bozo



Harald
21 september 2011, 18:36
Tranen vind ik nog steeds één van Harry's mooiste 12 string composities. Toen ik dit stuk, en andere van dat eerste boek (denk dat ik gewoon op blz. 1 begon met Elixer... kom op, ik speelde zeker al bijna een half jaar, why not :seriousf: ) vroeger leerde had ik alleen een nylonsnarige eiersnijder, en beperkte mijn kennis van standaardnotatie zich tot basic ritme leze... maak daar maar ontcijferen van, en dat de noot op het tweede lijntje een G was. Hoger of lager was dan een kwestie van lijntjes en tussenruimtes tellen. Voeg daarbij dat de stukken voor 12 snarige gitaar bewerkt waren voor 6 snarige, en dat die boeken niet door Harry zelf zijn geschreven... anyway, alle fouten tov het origineel zijn van mij, doe ik er gratis bij ;)

Voor die 12 snarige stukken maakt het dus echt verschil uit, tussen wat Harry op de plaat speelt, en wat in die boeken staat. Voor de 6 snarige stukken klopt het behoorlijk goed.

Harry is trouwens erg goed in het duidelijk laten klinken van de oktaafsnaren. Mocht ik nog eens de kans krijgen moet ik hem daar toch nog eens over doorzagen eigenlijk... misschien toch eens andere snaren proberen. Snaren bij deze opname zijn sowieso geen blijvertjes trouwens. Soms probeer je eens wat en bevalt het gewoon niet zo... maar we doen het er maar even mee.


http://www.youtube.com/watch?v=0CBK2mp1LVg

enjoy!

DTmaster
21 september 2011, 19:42
Apart stukje muziek thats for sure...voor de rest tijdens die flageoletten ff wat foutjes maar voor de rest tja SUPER NICE!!

apart nr ":)

Harald
22 september 2011, 17:14
Dank je, flageoletjes kloppen wel, check het origineel maar, of de live versie op Live in Amsterdam.

DTmaster
22 september 2011, 19:40
Nou dan is het weer een vlekkeloze job ;)

Duhsjaak
24 september 2011, 09:48
Hi
Volgens mij speelde Harry S. dat ook op een Bozo.
Je geeft al te kennen dat het setje snaren dat je erop hebt zitten niet helemaal top is en vermoedelijk is dat de reden dat je heel zuiver begint en dat je hem iets hoort verlopen. Bij sommige snare is de temperatuur van je handen al genoeg.

Voor iemand die altijd verkondigt dat stilte ook muziek is, is de volgende uitspraak op zijn minst opmerkelijk: Ik vind Harry S. zijn muziek doorgaans heel erg mooi en dit nummer is dat een vreemde uitzondering op.

Die 'betekenisvolle' stiltes zijn in aard en omvang alleen geëvenaard door Ricardo Chailly, met zijn pathos en hang naar overdrijven. Dat doe jij gelukkig niet, dat overdrijven om mij van het drama te overtuigen en eigenlijk mag ik je de ingebakken dramatische kanten van de compositie niet kwalijk nemen.

Het staat mij bij dat ik nog niet lang geleden iemand dit nummer op een 6 string heb horen spelen, waarbij ik enige tijd heb moeten luisten voor dat ik het herkende als 'Tranen', dus dit nummer.
Jouw nummer herkende ik wel weer gelijk.
Of dat door 6 - 12 string is gekomen of dat ie deels improviseerde......?

Wat je na alle gemopper overhoudt en een akelig moeilijk stuk dat je akelig goed uitvoert. Wat kan je als forummer nog meer wensen?
O ja, dat weet ik wel. Ik zou wensen dat je gewoon wat meer eigen werk maakt. Dat vind ik gewoon mooier dan werk van anderen.
Eens een fan is altijd een fan.

Vriendleijke groet, Gus

Heb je te vroeg gejuicht?
Heb je tenminste plezier gehad!

Harald
24 september 2011, 10:00
Dank je, deze is trouwens indertijd niet op zijn Bozo opgenomen. Zo uit mijn hoofd een Guild, maar dat zou ik moeten opzoeken. De Bozo kreeg hij pas later. Zou kunnen dat de versie op Live op Amsterdam wel op de Bozo is gespeeld. Moet me trouwens inhouden om dat eerste stuk niet veel te langzaam te spelen... de sustain van die Bozo is absurd!

Deze opname trouwens alleen al omdat mijn platen van Harry zo kraken. Bij een nummer als Tranen gaat er dan al veel verloren.

Er liggen nog wat bewerkingen, maar dan van vocaal werk, dat staat weer iets verder van het origineel af. En soms vind ik het ook leuk om iets dicht bij de intentie van de componist te houden. Eigen werk ligt er trouwens ook nog wel.

Riky
26 september 2011, 14:45
erg mooi! Apart nummer inderdaad.

Luc-O
27 september 2011, 09:36
Mooie sound toch wel hoor, I like it. Dit nummer komt alleen wat langzaam op gang naar mijn mening, maar verder is het goed gespeeld!

Harald
27 september 2011, 10:49
Bedankt! Langzaam op gang komen zit ingebakken in de compositie. Doe nog mijn best dat intro een beetje vlot door te spelen. Kan normaal erg genieten van de sustain van die Bozo... laat ik alles veel langer doorklinken :)

Soundwise geeft Solace trouwens een beter idee van die Bozo... soms heb ik zo'n opname die ineens gewoon beter klinkt dan andere, en geen idee waar het dan aan ligt. Wel lagen er toen gewoon Elixer snaren op ipv wat er hier op ligt. Die gaan er ook snel weer af.