PDA

View Full Version : Carbon look op een gitaar



rico91
21 september 2011, 17:07
ik ben momenteel bezig met een ontwerp van een stratocaster model.
ik ben van plan om iets met carbon look te gaan doen.
maar even een paar vraagjes daar over.
ik heb een site gevonden waar je mooie carbon folie kan kopen (geen echte carbon dus), die makkelijk aan te brengen is.
maar nou ben ik even benieuw of je deze look ook met lak overheen kan gaan.
ik wil mijn gitaar gaan lakken zodat hij een mooie glans krijgt. maar ik ben bang dat ik de carbon look dan pas op het eind moet toepassen?

hier even een plaatje van het ontwerp dat ik nu heb.
zijn er suggesties hoe ik dit het beste kan doen?
bijv, eerst carbon erop doen dan gaan spuiten en lakken of andersom..
wat is de slimste manier, en hoe kan ik ervoor zorgen dat de carbon precies tussen de vakjes geplaatst kan worden (zie foto.)

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/312781_254454494592608_100000841792439_727552_4413 08609_n.jpg

hier nog even een linkje naar de carbon folie:
http://www.3dcarbon.nl/

Koeloe
21 september 2011, 17:10
Je mist nog een schakelaar denk ik ;)
Wel leuk idee overigens!

humbucker
21 september 2011, 17:13
Ziet er wel vet uit!

Ik zeg, ebben fretbord met rode binding!

schizo910
21 september 2011, 17:24
Ik zou het zo doen: Eerst carbon erop, dan spuiten en dan lakken. Zodoende krijg je nauwelijks hoogteverschillen door de verschillende materialen en kan je het het mooist glad krijgen.

Voor je gaat spuiten nog een tip als je de carbon afplakt spuit dan eerst een laagje transparante verf (of lak) over de body, je hebt namelijk altijd 'kruipers' die onder je afplak tape kunnen komen. Doordat je eerst blank spuit lopen die kiertjes al onzichtbaar vol en kan je daarna dus onbezorgd zwart spuiten....

oigun
21 september 2011, 17:27
Ik denk dat het met folie wel lastig gaat worden en dat het vrij snel lelijk word... Zoek is op YT naar airbrush en carbon look. Ik heb wel eens gezien dat het met airbrush ook mogelijk is. Er bestaat ook folie die op water drijft waar je vervolgens het object in doopt weet niet of dat gaat werken met een gitaar, eerst goed sealen.

barno
21 september 2011, 18:01
de hele carbon look is juist de ruwe korrel van het oppervlak volgens mij. Als je dat hoogglans gaat lakken, krijg je een ander effect.

Oshiri
21 september 2011, 21:07
Ik denk dat het met folie wel lastig gaat worden en dat het vrij snel lelijk word... Zoek is op YT naar airbrush en carbon look. Ik heb wel eens gezien dat het met airbrush ook mogelijk is. Er bestaat ook folie die op water drijft waar je vervolgens het object in doopt weet niet of dat gaat werken met een gitaar, eerst goed sealen.

Deze folie werkt inderdaad ook op een gitaar, alleen kan je niet echt perfect van tevoren plannen waar de decal dan komt.

rico91
21 september 2011, 21:35
wat ik eerst ga doen is eens,, een stukje proberen op een bloke hout haha.
om eens effe te testen.

als ik toch ga beginnen met de carbon folie kan ik daarna de rode lijnen daar wel op afstemmen!..

oigun
21 september 2011, 22:49
http://www.youtube.com/watch?v=EyHjkhpNJ_8&NR=1
Dit bedoel ik dus, hierna moet er worden afgelakt, de rode strepen zou je kunnen pinstripen of spuiten.

Weet niet of dit in de badkamer gaat werken...

RS-Rik
22 september 2011, 00:27
Carbon Look folie is fokking lelijk. Dan heb je gewoon de kampsjaken golf 4/ toyota celica look-a-like van gitaarland


Ga na bij bedrijven in de buurt of er zijn die met écht carbon werken. Bellen en vragen of je evt wat overblijfselen mag hebben.

Voor normaal industrieel gebruik is het circa 50 euro per VIERKANTE meter. Gitaar is nog geen 1/5e van 1m2.

Epoxy moet je wel zelf aanschaffen, of je zet t in n dikke laag Glitsa en je slijpt dat en polijst dat (dat is niet zo moeilijk)

rico91
22 september 2011, 11:16
die velg is zeker nice!
ziet er wel simpel uit, maar zal vast wel wat moeilijker zijn.
ik kan ook echt carbon gebruiken, maar het punt is dat ik daar gewoon geen ervaring in heb om dat toe te passen. dus als ik dat wil laten doen ben ik ook weer veel geld kwijt.. dus moet er allemaal nog even over nadenken!

universe777
22 september 2011, 12:47
Carbon Look folie is fokking lelijk. Dan heb je gewoon de kampsjaken golf 4/ toyota celica look-a-like van gitaarland
Er is tegewoordig heel mooi materiaal op de markt wat de Kampsjaken look ver overstijgt. Maar daat betaal je dan ook voor en de kunst om het er goed op te krijgen is essentieel of het er wel of niet goed uit ziet.

@ Barno: er zijn zat carbon gitaren Gloss afgelakt waarbij de carbon zichtbaar is. De oudere Vigiers bv.

Hiro
22 september 2011, 13:21
oooh maar t is wel zeker mogelijk,

ik zelf heb t ook al jaren in mn hoofd voor mijn eigen build, ben er alleen nooit aan toegekomen, en hier heb ik t idee van.

http://www.driskillguitars.com/kurt%20diablo.htm

Sanderltd
23 september 2011, 00:14
Een aantal dingen over carbon:

Gebruik het niet als écht materiaal in je gitaar, althans zeker niet als je de hele body ermee wilt afwerken. Carbon is een érg gevaarlijk goedje, zeker als je het gaat schuren of zagen. Carbon laat piepkleine stofdeeltjes achter bij het bewerken (te klein om met het oog waar te nemen), die vervolgens makkelijk ingeademd kunnen worden (zelfs bij het dragen van een maskertje) en zich als het ware vastnestelen in de longblaasjes als je ze inademt. Daarna kunnen ze ontstekingen en zware ademhalingsproblemen veroorzaken.
Oplossing: carbon nat bewerken, in combinatie met een goede afzuiging en mondmaskertje.

De carbon look is het beste te verkrijgen op de airbrush-manier. Zoek maar eens op Youtube en je komt vast wel een tutorial tegen.
Ik meen me te herinneren dat het gedaan werd met een soort van rubber "gaas"-achtig materiaal. Eerst werd er een zwarte onderlaag gespoten, waarna het gaas verschoven werd en de andere vakjes donkergrijs gespoten worden. Dit is de meest makkelijke en mooiste manier om een carbonlook te verkrijgen.

RS-Rik
23 september 2011, 00:51
echt koolstofvezel kun je gewoon plakken in lak of epoxy. Als je een dik genoege laag hebt schuur je alleen dat en niet de koolstofvezelmat zelf.



Koolstofvezel en epoxy schijnen trouwens best goeie klankeigenschappen te hebben. Ik zou kijken of je eraan kan komen, en een pot Glitsa parketlak halen bij de Gamma.

Dan ben je wel met iets cools bezig.


By the way, het schuursel van gewone lak, het roet van een vrachtwagen en de pollen van een willekeurige bloem zijn niet veel beter voor je longen. Ik kom regelmatig bij een bedrijf dat met koolstofvezel matten werkt (en daar stomme producten van maakt) en niks geen mondkapjes bij het afwerken. Je schuurt niet ín de koolstofvezel. Je moet ook geen excentrische schuurmachine gebruiken. grrrmmmbll

Nagramoth
23 september 2011, 14:51
De carbon look is het beste te verkrijgen op de airbrush-manier. Zoek maar eens op Youtube en je komt vast wel een tutorial tegen.
Ik meen me te herinneren dat het gedaan werd met een soort van rubber "gaas"-achtig materiaal. Eerst werd er een zwarte onderlaag gespoten, waarna het gaas verschoven werd en de andere vakjes donkergrijs gespoten worden. Dit is de meest makkelijke en mooiste manier om een carbonlook te verkrijgen.

Om precies te zijn zwarte onderlaag, daarna zo'n rubberen anti-slip mat van de Action (€ 1,-) er overheen leggen en een tweede laag zwart/grijs/koper mengsel spuiten (of andersom?).

Saf
23 september 2011, 17:33
in de belettering wereld zijn tegenwoordig erg mooie carbonlook folie te krijgen. Die plak je om je gitaar en de randen fohn je helemaal strak met een verfbrander. Werkt perfect. Heb alleen geen idee hoe lak over zo'n folie het doet.

wireman
30 september 2011, 20:49
Een jaar of 15 geleden heeft Catalyst een pantera model uitgebracht met iets van carbon dacht ik... zo'n Jan Akkerman ding.. Misschien daar eens naar zoeken hoe die gasten dat toen hebben gefixt?

Ook dat luxe dochtermerk van Ovation heeft iets van een carbon model uitgebracht.. Kan er ff niet opkomen.. Het doet een hoop bellen rinkelen, maar ik heb helaas niks concreets..

overigens wel een cool idee om een strat met carbon te bouwen.. Ik zou het wel echies doen.. Geen geplak of gemeut.. Een strat moet mooi oud worden en geen Marijke Helwegen van gitaarland..

schizo910
5 oktober 2011, 10:56
http://www.ziptuning.nl/p_carwrapping.htm?gclid=CJ7d782V0asCFcYl3god4y-5ZQ

Even scrollen voor Carbon look...