PDA

View Full Version : Mijn allereerste projectje: Assemblocaster



SaferSephy
21 september 2011, 14:29
Ik wil graag eens beginnen met zelfbouw en wil (relatief) gemakkelijk starten, dus; een assemblocaster.

Dit is m'n inspiratie:

http://shop.rebelrelic.com/index.php?route=product/product&product_id=332


Specs:

60's Alder Body (die met uitgesprokenere curves) Daphne Blue light/medium relic (Wat zijn de meningen van Rebelrelic's bodies hiervoor?)
Indian Rosewood neck 9,5", 6105 frets, Relic (Axetreme creations, iemand ervaring hiermee?)
Kluson tuners (aged)
60's Strat Guard Greenish (rebelrelic)
57 Strat Set knoppies en pickup covers
pickups is nog open, of Kinman Woodstocks, of Fender CS '69 of....

Kennis nodig:
het hele electro en wiring stuk, welke pots, solderen etc etc.
assembleren en grof afstellen

Budget: rond de 1000 - 1200 euro.

Vragen die ik nu heb:
Wat zijn de ervaringen met parts van Rebelrelic
Wat zijn de ervaringen met parts van Axetremecreations (necks en bodies en hardware)
Wat is het verschil tussen no line, single line en double lined Kluson tuners

G.G.
21 september 2011, 16:49
Geen ervaring met rebelrelic, maar dit moet wel zooooo´n vette strat worden. Op welke termijn ga je dit in elkaar knutselen? dan weet ik dat ik bij de laptop moet blijven zitten en dat ik een doekje moet pakken tegen het kwijlen.

Succes!!!!

SaferSephy
21 september 2011, 17:03
Nou ik ben nog in dubio waar ik de body en neck ga halen.

prijs Body bij rebelrelic: 425

voordeel: gevestigd in nederland, is wat meer over bekend en hebben goede referenties qua beelmateriaal op de site
nadeel: duur, en op de vraag of ze de bodies zelf maakte of dat ze OEM bodies als basis gebruikte kreeg ik nogal een verongelijkte reactie :S

prijs Body bij axetremecreations: 250 inclusief verzendkosten

voordeel: vet goedkoop, de plaatjes die er op staan zien er best gaaf uit, wel een gok waard
nadeel: OEM bodies (Musikraft), weinig reviews of ervaringen te vinden op het internet en dus een gok aangaande kwaliteit.


prijs Neck bij rebelrelic: 325

voordeel: als ik een rebelrelic body wil, zal dit wel het slimste zijn om te doen dan zouden ze afgestemd kunnen worden. daarnaast zie voordelen body

nadeel: op de site staat dat ze alleen 7,25" radiussen doen en jumbo frets en dat wil ik niet. Dus wordt waarschijnlijk sowieso duurder

prijs Neck bij axetremecreations: 400 inclusief verzendkosten

voordeel: is in de radius en specs die ik exact wil, en er worden aged klusons al op gemonteerd en er zit een stamped neckplate van een door mij gewenst jaar bij.

nadeel: zelfde nadeel als bij body


Bovenstaande houdt me nog een beetje tegen, en zodra ik dit duidelijk heb zal ik elke maand "iets" kopen om de uitgaven een beetje te monitoren

G.G.
21 september 2011, 17:11
Waarom geen mooie fender body van MP? Zijn er genoeg voor minder geld.

Heb je weleens overwogen de body zelf te maken? het hout is maar max 50 euro en qua lak heb ik mijn body in nitro gespoten voor ongeveer 70 euro.

spirit
21 september 2011, 19:50
Kijk eens bij "de String" in Amsterdam. Heeft Allparts bodies en halzen met kleine cosmetische foutjes. Een gepoten hals kost geloof ik 125,- euro, ongespoten 75,- euro. En een body voor 150,-

http://www.thestring.com/

G.G.
21 september 2011, 20:00
Kijk eens bij "de String" in Amsterdam. Heeft Allparts bodies en halzen met kleine cosmetische foutjes. Een gepoten hals kost geloof ik 125,- euro, ongespoten 75,- euro. En een body voor 150,-

http://www.thestring.com/

Inderdaad een goed idee. Dan neem je een sunburst stratbody, en daar zet je zelf daphne blue overheen, zoals vroeger vaak gedaan werd met de custom kleuren.

rond de 400 euro voor een body vind ik een hoop geld, zzeker als het mogelijk ook gewoon all parts is. (kan zijn dat RR zelf alles maakt, maar ik heb er wel mijn twijfels bij. Nog nooit een ruwe half gefreesde plank van hun gezien, alleen een hoop foto's van eindproducten.

oigun
21 september 2011, 20:18
Je zou als je bij RR bent ook eens kunnen vragen wat het kost als je alles bij hem koopt, misschien zet hij hem ook wel voor je in elkaar...

pasqual
21 september 2011, 20:56
Ik wil graag eens beginnen met zelfbouw en wil (relatief) gemakkelijk starten, dus; een assemblocaster.


@oigun: zie quote:cooler:

O.J.
21 september 2011, 21:35
Bekijk ook de site van Warmoth eens voor bodies en halzen.

Orpheo
22 september 2011, 15:53
Bekijk ook de site van Warmoth eens voor bodies en halzen.

+1 als je zelf gaat lakken, is warmoth echt goedkoop hoor. heb 1 piece lightweight alder bodies gezien voor 250 euro (omgerekend incl belasting) en halzen, zonder flame ofzo, 160 euro. was bij the string, en daar hebben ze geen allparts, maar dr.parts. en dat is ECHT geen topspul, maar gewoon bagger.

Lexvandoef
22 september 2011, 16:11
+1 als je zelf gaat lakken, is warmoth echt goedkoop hoor. heb 1 piece lightweight alder bodies gezien voor 250 euro (omgerekend incl belasting) en halzen, zonder flame ofzo, 160 euro. was bij the string, en daar hebben ze geen allparts, maar dr.parts. en dat is ECHT geen topspul, maar gewoon bagger.

Ik dacht dat je eerst wel redelijk te spreken was over die halzen en body's van The String?

spirit
23 september 2011, 06:10
was bij the string, en daar hebben ze geen allparts, maar dr.parts. en dat is ECHT geen topspul, maar gewoon bagger.

Tot 2 weken geleden hadden ze nog wel Allparts bodies en halzen, hij adverteerde er zelfs mee op Ebay.

Orpheo
23 september 2011, 08:39
Tot 2 weken geleden hadden ze nog wel Allparts bodies en halzen, hij adverteerde er zelfs mee op Ebay.

ha, ja, dat zegt ie. maar als je goed kijkt staat er niet all parts maar dr.parts. en dat is echt shitspul.

@lex: het wás behoorlijk materiaal, maar is afgezakt tot waaibomenhoutniveau. imho. zeker als je je bedenkt dat een warmoth-hals, ook zonder flame ofzo, je maar 35 tot 40 euro méér zou kosten :)

Thiez
23 september 2011, 11:30
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000043&lang=NL Guitarsupplies heeft ook mooie bodies voor een goede prijs.
Heeft ook gefinishte bodies maar geen daphne blue.

barno
23 september 2011, 12:03
wikken en wegen
Als je vooral een heel goede gitaar wil assembleren, zou ik zelf binnen een merk van leverancier blijven. Warmoth is op dat vlak gewoon heel goed.
Nu, dat staat dan wat verder af van zelfbouw omdat het gewoon een kwestie is van de zaak in mekaar schroeven.

Als je het als opstap naar zelfbouw wil doen, zou ik proberen om een body zelf te maken. Koop een mal en een mooie bodyblank bij bv Guitarsupplies. Een body maken is op zich niet zo moeilijk (goed finishen is een ander paar mouwen)

G.G.
23 september 2011, 15:56
Zelfs het lakkem met die bussen nitro van uitarsupplies is echt een eitje, zolang je de juiste stappen volgt.

Orpheo
24 september 2011, 22:07
Zelfs het lakkem met die bussen nitro van uitarsupplies is echt een eitje, zolang je de juiste stappen volgt.

precies. nitro en acryl is gewoon echt een eitje. vullen laat ik altijd achterwege, omdat ik vaak snel een 'played relic' wil creeeren. schuren tussen de lagen en commandant 4, das mijn recept en werkt als een tierelier.