PDA

View Full Version : Ibanez Fireman



PeterX
21 september 2011, 11:16
Eindelijk komt er een betaalbare versie, ben zeer benieuwd! Specs zien er iig prima uit...

http://www.ibanez.co.jp/eu/news/f_products/2011/FRM100/index.html

Methoxy7
21 september 2011, 11:33
Nice! Vet gitaarke. :rockon:

Orpheo
21 september 2011, 15:39
haha, kom op. mahonie ipv korina, en dan zoveel duizend eraf halen? korina is even duur als mahonie. marketingtrucje. neemt niet weg dat ik 't een goede manier vind om deze gitaar aan een groter publiek te slijten.

O.J.
21 september 2011, 15:54
Gas.....!!

Terminus
21 september 2011, 17:12
haha, kom op. mahonie ipv korina, en dan zoveel duizend eraf halen? korina is even duur als mahonie. marketingtrucje. neemt niet weg dat ik 't een goede manier vind om deze gitaar aan een groter publiek te slijten.

De vorige versie was een gelimiteerde oplage die voor een groot deel handgemaakt was, het prijsverschil kun je niet alleen op de veranderde specs baseren.

Orpheo
21 september 2011, 19:28
De vorige versie was een gelimiteerde oplage die voor een groot deel handgemaakt was, het prijsverschil kun je niet alleen op de veranderde specs baseren.

okidoki, I stand corrected.

Duhsjaak
22 september 2011, 08:50
Hi
Bij de introductie destijds viel ik als een blok voor het geluid. Dat blies me compleet uit mijn stoel. Werkelijk het mooiste gitaargeluid dat ik mij voor kon stellen. Rond van toon, met een idiote focus op snaar en plectrum. Prachtig!!!
En dat was nog een preproductie gitaar. De commerciele exemplaren zouden nog beter zijn.
Dat was niet nodig. Dit was de echte gitarenhemel.

Pas toen ik de prijs van € 7.000,00 hoorde (ja, je hebt gelijk, je krijgt € 1,00 terug geloof ik) werd ik toch wel een beetje beroerd.

Mag dan grotendeels handgemaakt zijn, en van prachthout, maar je koopt voor een achterlijk bedrag dan toch maar mooi een hangemaakte fabrieksgitaar.

Niet dus.

Ik zeg: Kijk eens rustig rond wat heel goede gitaarbouwers als Oigun en Barno voort de helft van dat geld zouden kunnen bouwen en het heilige vuur voor de Fireman is (met of zonder Argonite blusgas) in een keer droog geblust.

Staat bij de gitaarfabrikanten het bluswater aan de lippen? Gibson brengt re-issues uit van gitaren die nooit in roulatie zijn geweest of akelige robot gestuurde aktieve LP's, Fender brengt zogenaamde shop versies op de markt en nu een 'instap' versie van de Fireman?

De meest Nederlandse vraag dan maar even? Is de prijs al bekend?
Ik ben een illusie armer. Ondanks instap verwacht ik een nog steeds idioot opgepomte prijs.
Da's nog eens goeie timing. Hoe schrijf je crisis op zijn Ibanez?

Vriendelijke groet, Gus

O.J.
22 september 2011, 08:59
Google zei iets van 1000,-, ik weet alleen niet meer of het ponden of dollars waren.

universe777
22 september 2011, 12:37
Hi
Bij de introductie destijds viel ik als een blok voor het geluid. Dat blies me compleet uit mijn stoel. Werkelijk het mooiste gitaargeluid dat ik mij voor kon stellen. Rond van toon, met een idiote focus op snaar en plectrum. Prachtig!!!
En dat was nog een preproductie gitaar. De commerciele exemplaren zouden nog beter zijn.
Dat was niet nodig. Dit was de echte gitarenhemel.

Pas toen ik de prijs van € 7.000,00 hoorde (ja, je hebt gelijk, je krijgt € 1,00 terug geloof ik) werd ik toch wel een beetje beroerd.

Mag dan grotendeels handgemaakt zijn, en van prachthout, maar je koopt voor een achterlijk bedrag dan toch maar mooi een hangemaakte fabrieksgitaar.

Niet dus.

Ik zeg: Kijk eens rustig rond wat heel goede gitaarbouwers als Oigun en Barno voort de helft van dat geld zouden kunnen bouwen en het heilige vuur voor de Fireman is (met of zonder Argonite blusgas) in een keer droog geblust.

Staat bij de gitaarfabrikanten het bluswater aan de lippen? Gibson brengt re-issues uit van gitaren die nooit in roulatie zijn geweest of akelige robot gestuurde aktieve LP's, Fender brengt zogenaamde shop versies op de markt en nu een 'instap' versie van de Fireman?

De meest Nederlandse vraag dan maar even? Is de prijs al bekend?
Ik ben een illusie armer. Ondanks instap verwacht ik een nog steeds idioot opgepomte prijs.
Da's nog eens goeie timing. Hoe schrijf je crisis op zijn Ibanez?

Vriendelijke groet, Gus

De eerste Fireman was net zoals de reissue van de Swirl universe een collectors item. De case bevatte ook een lading case candy (of je daar nou wel of niet op zit te wachten). Daar was dus de prijs ook naar. In de states heb ik hem trouwens gezien voor rond de 5000 dollar. Hij was echt wel te vinden voor minder dan 7000 euro.

Deze opmerking zou IMHO ook passen bij dure PRSen, Fenders, Gibby's of Gretches die nog niet eens limited edition zijn.

Natuurlijk zijn er hier zat custom bouwers die schitterende instrumenten maken. Zeker voor het geld van zo'n speciale uitgave. Maar dat was niet de doelgroep van de Fireman.

Ik heb zelf twee custom gebouwde copien van bekende merken helemaal gebouwd naar mijn specs. Geweldige instrumenten, echt. Mijn favoriete modellen, helemaal getweakt naar mijn handen en wensen. Maar wel voor de buitenwereld copien, neppers, immitatie of hoe je het ook wil noemen. Met een resale value van nul komma niks. Dus je moet wel heel goed weten waar je aan begint.

Voor iemand die interesse had in de (eerste) Fireman was dat geen optie denk ik.

Dick Wolkendeck
22 september 2011, 13:54
De eerste dure versie had toch alleen area 67 elementen?

Terminus
22 september 2011, 16:28
De eerste dure versie had toch alleen area 67 elementen?

Omdat de Injectors niet op de markt waren, De Fireman is ontworpen en geproduceerd voordat de Injectors af waren. Misschien waren ze nog helemaal niet in ontwikkeling, maar zulk onderzoek is aan de échte Paul Gilbert nerds.

En 1000 euro? Reken er maar niet op. De PGM401 is al 1900.

Sinner1980
22 september 2011, 17:07
Ben heel erg benieuwd wat deze gaat kosten; echt een ongelofelijk vette gitaar! (en niet persé omdat Paul Gilbert erop speelt).

Zou zomaar eens een toekomstig gitaartje voor mij kunnen zijn als Ibanez de prijs een beetje schappelijk houdt

Sinner1980
22 september 2011, 17:10
En 1000 euro? Reken er maar niet op. De PGM401 is al 1900.

Ik denk dat je er naast zit man; er zit een gigbag bij ipv een case dus ik denk dat ie zomaar eens aan de goedkope kant kan gaan worden; ik ga alvast duimen:crazyhappy:

edit: Chinese made... (synoniem voor goedkoop; mag de pret vooralsnog niet drukken)

Mesjoggah
22 september 2011, 21:56
gevonden voor 899 dollar.

http://www.brindleysmusic.com/p-2631-ibanez-frm100tr-paul-gilbert-series-fireman-frm100-transparent-red-electric-guitar.aspx

als alles hier weer op orde is zal ik m'n fireman project ook eens afmaken.

Terminus
22 september 2011, 23:14
Ik denk dat je er naast zit man; er zit een gigbag bij ipv een case dus ik denk dat ie zomaar eens aan de goedkope kant kan gaan worden; ik ga alvast duimen:crazyhappy:

edit: Chinese made... (synoniem voor goedkoop; mag de pret vooralsnog niet drukken)

Ik ging er van uit dat het gewoon een Japans model was. Eigenlijk best slim, voor 2000 kochten toch aanzienlijk minder mensen zo'n ongebruikelijke gitaar denk ik.

BobvanKempen
22 september 2011, 23:27
Nou, ik geil al op die gitaar sinds ik hem voor het eerst zag dus voor 1000 hangt die ergens in de nabije toekomst toch echt hier aan de muur.

HaroldA
22 september 2011, 23:38
http://www.youtube.com/watch?v=y5QWODzgEq0&feature=related

Bijl
23 september 2011, 00:18
Hoe schrijf je crisis op zijn Ibanez?



ESP :seriousf:

Sinner1980
23 september 2011, 19:47
Nou, ik geil al op die gitaar sinds ik hem voor het eerst zag dus voor 1000 hangt die ergens in de nabije toekomst toch echt hier aan de muur.

+1, precies hetzelfde man; geweldig geil plankie is het en deze komt er op zeker, made in China? Jammer dan:crazyhappy:

Duhsjaak
24 september 2011, 10:09
Hi
@HaroldA
Fijn dat je dit hebt gepost. Ik ben dan zo blond dat ik de gitaar wel weet te noemen, maar de gast die erop speelt dan weer niet.

Als de prijs beneden de € 1.000,00 blijft ga ik er serieus over denken. Wat een geluid zeg......

Ik had dat met de oorspronkelijke prijs nooit gedacht, zo'n groot verschil.

Thanks!
Vriendelijke groet, Gus

Sinner1980
24 september 2011, 15:09
Et voila:

http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-FRM100TR-Fireman-Paul-Gilbert-Signature

Nette prijs; maar eens aan de tand voelen volgende maand:mmmm:

Einzeln
24 september 2011, 16:50
Et voila:

http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-FRM100TR-Fireman-Paul-Gilbert-Signature

Nette prijs; maar eens aan de tand voelen volgende maand:mmmm:

Ik vind het ook een mooi ding ook al ben ik niet zo'n shredder.

deathletters
24 september 2011, 17:01
http://www.youtube.com/watch?v=sz-xLEjB5GM&feature=related

iets over het geluid. ook handig ;)

doctormetal
24 september 2011, 18:18
De prijs is netjes. Moet wel zeggen dat ik de kleuren van de originele fireman toch mooier vindt. Is toch niets voor mijn, want ik heb liever full scale length.

interessander
24 september 2011, 19:06
Ik vind hem eigenlijk wel mooier in het rood zo, die dimarzio's lijken me ook een leuk alternatief voor de bestaande humbuckers in single coil formaat zoals de rail pickups. Focus op pick attack is wel iets dat goed past bij Paul Gilbert, grappig genoeg zag ik op youtube al iemand die ze in humbucker-ramen had gemonteerd op een Ibanez destroyer, ziet er alleen wel een beetje vreemd uit met die lege ruimte erachter.

Zou zo'n ding ook in de brugpositie van een tele kunnen?

Orpheo
24 september 2011, 19:26
De prijs is netjes. Moet wel zeggen dat ik de kleuren van de originele fireman toch mooier vindt. Is toch niets voor mijn, want ik heb liever full scale length.
hij is full scale. 24.75''

Sinner1980
24 september 2011, 19:45
Ik vind het ook een mooi ding ook al ben ik niet zo'n shredder.

Ik ook niet. Moet dat dan? Het mooie van de gitaar vind ik de overall look;
deze schreeuwt geen metal of shred en ok,het is een Paul Gilbert sig maar goed...wie in de lokale kroeg kent Paul Gilbert?

doctormetal
24 september 2011, 19:57
hij is full scale. 24.75''
Je hebt gelijk, zat een beetje te slapen.

Einzeln
24 september 2011, 20:38
Ik ook niet. Moet dat dan? Het mooie van de gitaar vind ik de overall look;
deze schreeuwt geen metal of shred en ok,het is een Paul Gilbert sig maar goed...wie in de lokale kroeg kent Paul Gilbert?

Helemaal mee eens.

Orpheo
24 september 2011, 21:49
ik vind paul gilbert niet perse shred (tegenwoordig). tuurlijk, hij kan per seconde meer noten eruit kakken dan ik in een uur, maar melodie en feel heeft die man echt in z'n fikken zitten. om jaloers van te worden.

rijsberman
24 september 2011, 22:50
hij is full scale. 24.75''

Nee man. Full scale is 25,5". Die 24.75" is voor mietjes.


;)

doctormetal
25 september 2011, 00:04
Nee man. Full scale is 25,5". Die 24.75" is voor mietjes.


;)
Ja, die twee fretjes die missen horen er toch echt wel bij ;-)

Orpheo
25 september 2011, 01:00
Ja, die twee fretjes die missen horen er toch echt wel bij ;-)

wat heeft scale te maken met hoeveelheid frets?! op een 24.75'' kan je net zo goed 24 frets kwijt als op een 25.5''. kijk maar naar de red special van brian may. hij heeft 24 frets met een 24'' scale. das pas mini! maar... word nog steeds als full scale beschouwd. speelt wel lekker hoor, zo kort. lekker smooth.

Sinner1980
25 september 2011, 11:46
Ja, die twee fretjes die missen horen er toch echt wel bij ;-)

Zeg dan niks...noob:???:

Matthijs24
31 oktober 2011, 20:19
Gilbert zei dat hij een kortere scalelenght wilde zodat hij er dikkere snaren op kon doen die hij beter vind klinken dan dunnere snaren.

Dus dat:-). De eerste Fireman vind ik prachtig, maar hier ga ik serieus over nadenken:crazyhappy:.

BobvanKempen
1 november 2011, 06:52
Ik vind het toch een mooie plank :S , even kijken wanneer er weer wat budget is maar ... rood, en glimmend: Sinterklaas of Kerst ?!?

Matthijs24
2 november 2011, 13:46
De nieuwe of de oude?

Einzeln
2 november 2011, 20:17
Ik vind het toch een mooie plank :S , even kijken wanneer er weer wat budget is maar ... rood, en glimmend: Sinterklaas of Kerst ?!?

De nieuwe of de oude?

De oude
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRPOJZ39h--1qLk_8mXzUPYkyD7YhyhMR5IkybmntxNXfhBo-fl
De nieuwe
http://sintforum.nl/wiki/images/thumb/7/73/SinterStefan.png/170px-SinterStefan.png