PDA

View Full Version : welving flat top en abalone inlay rond soundhole



crazycow
21 september 2011, 08:21
hallo,

ik ben nu van plan om een flat top acoustische gitaar te gaan bouwen. ik heb al heel wat gelezen en het grootste deel van de constructie snap ik wel, alleen weet ik niet goed wat ik met het volgende aan moet (ik hoop dat ik het een beetje duidelijk opschrijf:)

de top heeft (normaal) een lichte welving van ca. 28 inch. de hals heeft een helling van ca. 2 graden en de zijden zijn voor zover ik weet aan de bovenkant helemaal recht. dat betekent dat er ook lichte welving moet zitten in de top op de plaats van de soundhole.

ik wil rond de soundhole een ring van abalone maken. de ring maak je als de top nog niet gebogen is. De abalone ring is dan dus helemaal vlak. Vervolgens zou deze dan iets gebogen moeten worden maar abalone is niet echt flexibel en door de spanning zou deze dan dus waarschijnlijk gaan breken.

Of de constructie moet dus anders of ik maak een denkfout of beide. Wie kan me hiermee helpen?

Mvrgr,
Pieter Bas

gertgert
21 september 2011, 08:52
gewoon inleggen wanneer je de bracings nog niet hebt aangebracht, je blad dus nog vlak is.
je roset blijft heel, er komt niet zoveel spanning op dat je abalone zal breken.

crazycow
21 september 2011, 18:11
gewoon inleggen wanneer je de bracings nog niet hebt aangebracht, je blad dus nog vlak is.
je roset blijft heel, er komt niet zoveel spanning op dat je abalone zal breken.

ok, bedankt voor je antwoord, dan zal ik het er maar op wagen ;).