PDA

View Full Version : Nieuwe (metal)gitaar.



Alvac
20 september 2011, 21:26
Goeiedag,

Ik ben nieuw hier, dus ik geef een korte inleiding:
Ik ben 17 jaar, speel sinds mijn 11e (6 jaar dus), en ik speel niet in een bandje, ik speel af en toe wel gitaar met mijn maten.

Ter zake: Mijn metalgitaar voldoet niet meer aan alle eisen, dus ik wil een nieuwe gitaar kopen. Ik heb echter geen flauw idee wat voor iets. Er is gewoon zoveel keus, en van sommige gitaren hoor ik tegenstrijdige berichten, het is dus verwarrend voor mij om een keus te maken. Dus:
- Ik zou graag een floyd rose willen;
- Gitaren zonder inlay vind ik uitermate aantrekkelijk (is natuurlijk geen vereiste, maar een extraatje)
- Ik speel vooral melodieuze metal, en dan ook de snelle solo's dus een dunne nek is denk ik ook wel fijn (?).

Kunnen jullie me helpen bij het oriënteren naar een gitaar?

PS: budget gaat tot 2000 euro.

Liquid_Metal
20 september 2011, 21:38
Ik heb zelf een Mayones Setius met Floyd Rose aangeschaft en die passen nog binnen je budget (1400 voor een zessnaar met FR gok ik). Ik vind het fantastische gitaren maar het zijn geen Wizard III shredmonsters. Als je echt wilt shredden moet je eens bij bijvoorbeeld Ibanez kijken.

Dribbel_
20 september 2011, 21:41
Ik zou sowieso even goed nadenken of je echt een Floyd Rose wil of niet.

Vooral als dit dan je echte goeie gitaar wil zijn en je hem "voornamelijk" voro metal wil geburiken maar ook met andere stijlen. Dan zul je ongetwijfeld ook regelmatig van tuning veranderen, en dat is echt een drama met een floyd.

Sanderltd
20 september 2011, 21:43
Wat betreft de Floyd; bijna elk merk heeft wel een gitaar of een versie van een bepaalde gitaar met floyd. Ik denk dan zelf in de eerste plaats aan Jackson, Charvel en Ibanez. Ltd hebben zeker ook goede gitaren, maar ik verkies persoonlijk hun hardtails, omdat zij meestal licensed floyds gebruiken. (Ibanez ook, maar dat zijn Edge tremolos en die zijn prachtig!)

Verder hebben de meeste halzen wel inlays op de hals. Je moet meestal al op zoek naar een signature gitaar om amper of geen inlays te hebben.

En je gaat er (onterecht?) vanuit dat snelle solo's en shredden een dunne hals vereisen? Doe dat niet; ga niet al op voorhand uit van "ik wil snel spelen, dus heb absoluut een dunne hals nodig".
Zo zijn Ibanez halzen en Charvel halzen superdun, maar toch vind ik Esp halzen veel fijner spelen net omdat die iets dikker zijn. En toch speel ik er sneller op. Dus kijk gewoon wat je zélf aangenaam vindt spelen; vergelijk halsprofielen met je huidige gitaar.

Een tip: als je echt op zoek bent naar "snelle" halzen, vergelijk dan eens schaallengtes; 25,5 inch of 24,75 inch is al een enorm verschil. Voorbeeld: Fender gebruikt meestal 25,5, terwijl Gibson 24,75 gebruikt. Bij die laatste staan de frets iets dichter bij elkaar, dat speelt voor sommige mensen veel sneller en aangenamer.

Oranjeaap
20 september 2011, 21:44
Ibanez, Jackson, ESP etc.

Oranjeaap
20 september 2011, 21:47
Ik kan (zoals boven ook al gezegd) veel sneller en preciezer spelen op de iets dikkere hals van mijn Les paul studio.
De dikte is niet alleen belangrijk, de totale vorm ook. Je moet dus echt gewoon ff testen.

Coolguy
20 september 2011, 21:52
Caparison
Mayones Regius
Jackson USA

Alvac
20 september 2011, 22:05
Bedankt voor alle reacties :).

Ik ging er niet echt vanuit dat een dunne hals altijd snel is, maar de meeste van mijn maten vinden het snel spelen wel fijner op een dunne hals.
Dit wordt echt een metal gitaar, ik heb ook nog een fender voor al het overige werk, dus ik hoef me geen zorgen te maken om veranderingen van stemmingen. Ik heb nog wel een vraagje omtrent de floyd rose. Ik las dat niet alle Tremelo's fijn zijn, maar waar moet ik tijdens het testen dan op letten?

Sanderltd
20 september 2011, 22:21
Het belangrijkste (voor mij) bij een tremolo is dat hij soepel werkt en goed terugspringt in de neutrale positie zodat de snaren niet telkens ontstemmen.
De randjes waarop de tremolo balanceert kunnen wel eens verslijten, en dat is vooral belangrijk te vermijden.
Meestal zijn de Original Floyd Rose wel goed van kwaliteit. Ook de Edge's van Ibanez zijn zeer goed. De licensed flodys zijn over het algemeen van mindere kwaliteit, maar kunnen bij goed onderhoud even goed werken.

Over de hals; het is niet omdat jouw vrienden zeggen dat het zo is, dat dat ook zo voor jou moet zijn. :)

Ben je ook helemaal zeker dat je een floyd wel gààt gebruiken? Het zijn soms echte ondingen, hoe goed van kwaliteit ze ook zijn.

macwilliams
20 september 2011, 22:27
Bo~el?

Er zijn hier wel gasten die er enthousiast over zijn.

Tankman
20 september 2011, 22:29
Ik zou een Charvel of een Jackson aanraden. Heb heel wat mogen testen de laatste paar weken dankzij een erg vriendelijke en geduldige vertegenwoordiger en heb zelf een Charvel thuis staan. Het zijn echt te gekke gitaren.

Trecion
20 september 2011, 22:58
Misschien een Jackson DKMG en dan de rest gebruiken voor andere gear?

Schecter maakt ook lekkere gitaren maar daar moet je van houden. Met 2000 kun je ook een Les Paul standard kopen of een custom gitaar laten maken door iemand.

YannickH
20 september 2011, 23:05
Bo~el?

Er zijn hier wel gasten die er enthousiast over zijn.

inderdaad! een bo-el MC.
ikzelf heb de MC7 en dat is een superbeest! zeker een aanrader!
je kunt met die gitaar echt alles!
ik zeg bo-el:ok:

interessander
20 september 2011, 23:53
Tja met een dergelijk budget zijn veel verschillende gitaren mogelijk zoals al geopperd wordt. Wat is je huidige metal gitaar, en waarom voldoet deze niet meer? Ik denk dat het sowieso een goed idee is om eens een dagje naar een gitaarzaak met veel verschillende modellen op voorraad te gaan (eventueel in duitsland) om eens te kijken wat voor hals je goed bevalt. Ik heb zelf een aantal redelijk verschillende gitaren die ik voor metal gebruik en de halsprofielen zijn nogal verschillend. Een flying V is weer heel wat anders dan een Ibanez Wizard van een RG bijvoorbeeld, het zijn allebei heel fijne gitaren maar het is maar net wat voor jou het fijnste speelt, vooral op de lange termijn uiteraard.

Alvac
21 september 2011, 08:35
Bo~el had ik ook al naar gekeken, maar ik kan nergens een prijs vinden, en ook geen winkel die ze op voorraad heeft.

Mijn huidige gitaar is een Dean AOD signature van Dave Mustaine.

Trecion
21 september 2011, 08:40
Wat voor amp heb je?

PD1984
21 september 2011, 10:50
ESP M2 -> 14 á 1500 euro (persoonlijke favoriet samen met de LTD RA-600)
ESP MH -> 18 á 1900 euro
Caparison horus -> 1800 euro
Ibanez Prestige's -> de gene vanaf 1400 euro
Mayones regius en setius om en nabij de 1600 euro.

Madcow
21 september 2011, 10:59
De RAN van Tho? Kijk ook eens naar Kahler(ander soort tremelo systeem), de mannen van Slayer spelen op die dingen.

interessander
21 september 2011, 11:02
De RAN van Tho? Kijk ook eens naar Kahler(ander soort tremelo systeem), de mannen van Slayer spelen op die dingen.

Hoezo, is die RAN te koop dan?

Sowieso is er tweedehands in deze hoek veel leuk spul te vinden, Jacksons, Charvel model 5 en 6, japanse G 5xx/7xx serie, maar ook Mayones kom je tweedehands al wel eens tegen. Dat kan je zo de een derde tot helft van het budget schelen.

Methoxy7
21 september 2011, 11:26
Ken zelf ook niet zoveel van gitaren zelf, maar ik meende dat de frets zelf ook een belangrijke rol speelden wat betreft snel spelen?
Jumbo frets bijvoorbeeld ...?

Correct me if I'm wrong.

Basileia
21 september 2011, 12:04
Misschien eens kijken naar een EBMM JP model. Volgens mij prima geschikt voor wat jij speelt, en als je een model met piezo scoort ook nog aardig veelzijdig. Met jouw budget wordt het alleen wel tweedehands zoeken, want die krengen zijn duur! Da's ook de enige reden dat ik er nog geen bezit...

Alvac
21 september 2011, 13:57
Ik heb een marshall AVT50 met een pod XT live ervoor.

Ik zal eens kijken in de 2e hands sectie.

Ik las trouwens dat caparison niet in Nederland wordt verkocht? Juist of niet juist? Ik kon er zelf ook al geen vinden op internet (Nederlandse winkels dan).

Een maat raadde me vandaag Carvin aan, ik ga er vrijdag op spelen. Iemand ervaring mee?

PD1984
21 september 2011, 14:28
musik produktiv verkoopt caparison.

marter544
21 september 2011, 14:37
Met zo'n budget en zulke eisen, zou er voor mij maar één keuze zijn en dat is een Musicman.. Ik denk wel dat je met een dergelijk budget je ook bij de al genoemde merken niet de mist in kunt gaan wat betreft kwaliteit, maar dat het een kwestie van persoonlijke voorkeur is.

Outrage
21 september 2011, 15:04
Ik heb een marshall AVT50 met een pod XT live ervoor.

Ik zal eens kijken in de 2e hands sectie.

Ik las trouwens dat caparison niet in Nederland wordt verkocht? Juist of niet juist? Ik kon er zelf ook al geen vinden op internet (Nederlandse winkels dan).

Een maat raadde me vandaag Carvin aan, ik ga er vrijdag op spelen. Iemand ervaring mee?

Enkel van horen zeggen - pin me er dus niet op vast - goede gitaren, heel goede hals, prima bouwkwaliteit, alleen de elementen vallen tegen. En ik dacht dat je deze gitaren niet in de winkels kon terugvinden, dus vooraf testen wordt normaal gezien een beetje moeilijk.

interessander
21 september 2011, 15:14
Ja ik heb ook goede verhalen over Carvin gehoord maar ze zijn normaal gezien alleen op bestelling te koop, naar eigen smaak. Tweedehands zie je ze nog wel eens maar dan moet dat model met die specificaties je maar net liggen.

Wat bevalt je niet aan die Dean Dave Mustaine, puur het gemis van een tremolo?

PD1984
21 september 2011, 15:17
ik ben eigenlijk op zoek naar precies t zelfde...

zelf ben ik heel erg ESP georienteerd. maar een nep EBMM (lees Sterling) JP50 in mat zwart ziet er wel heeeeel kinky uit.

heeft iemand ervaring met deze nepperts?

Alvac
21 september 2011, 15:29
Een winkel bij me in de buurt bestelt regelmatig gitaren voor klanten, ook om te proberen (als het de klant niet bevalt verkopen ze hem gewoon aan iemand anders), dus dat is geen probleem. Als ik 'm probeer en hem fijn vind houden ze hem voor me apart tot ik genoeg geld heb.

Een tremelo is wel het voornaamste wat ik mis. En hij is ook niet echt heel veelzijdig. Meer dan metal wordt het niet, dus zeg maar de cleane stukken die je wel eens hoort in metal kan ik er niet echt op spelen. Maar hij staat ook in C, en mijn nieuwe gitaar komt in D te staan, zodat ik niet telkens heen en weer hoef te stemmen als mijn maten komen jammen. Ook bij veel van de nummers die we zelf schrijven staat de gitaar in D.

marter544
21 september 2011, 15:46
Je weet ook dat je met een floyd niet heen en weer kán stemmen? Je hebt wel D-tuna's, dit is een mechaniekje waardoor je met een floyd heen en weer kan gaan tussen E en drop D, zou ook moeten werken met D en drop C. Punt is dan weer dat je trem als dive only afgesteld moet zijn (volgens mij).

Alvac
21 september 2011, 16:09
Het is ook vooral de bedoeling dat ik juist niet meer heen en weer hoef te stemmen. Ik heb er al een voor C, mijn Dean.

Fiendish
21 september 2011, 16:42
Ik zeg, koop een Annihilator van October Guitars.
Metal look, Floyd Rose trem, pickup die aardig hot is.
En bruikbaar als steekwapen mocht je ooit in de problemen raken na een gig :seriousf:

Alvac
21 september 2011, 18:46
Lol, wat een lelijke dingen :seriousf:.

Het moet het liefst gewoon een superstratmodel zijn.

Coolguy
21 september 2011, 20:09
musik produktiv verkoopt caparison.

Een daguitstapje naar guitarcandy.be kan u ook een Caparison opleveren. :cooler:

Yooxa
22 september 2011, 12:56
is zeg:

http://www.thomann.de/nl/esp_horizon_fr_bk_egitarre.htm

newbreed
22 september 2011, 13:55
Bo~el had ik ook al naar gekeken, maar ik kan nergens een prijs vinden, en ook geen winkel die ze op voorraad heeft.

Mijn huidige gitaar is een Dean AOD signature van Dave Mustaine.

Kijk even op de bo-el website. Daar vind je alle
Info en ook waar ze te koop zijn. Je zult bo-els niet
Zomaar in de winkel vinden want met uitzondering
Van huub boel zelf zijn er dacht ik maar 2 winkels
Waar ze nog meer worden verkocht.
Zoek je een veelzijdige metalgitaar, ga dan voor
Een bo-el mc6 of mc7

Tooon
22 september 2011, 14:54
Als ik dat budget had dacht ik geen twee keer na....
Caparison

MegaDrive
22 september 2011, 15:23
Als ik dat budget had zou ik het land afstruinen naar een goede Jackson SLSMG en de andere helft in mijn zak steken. Best bespeelbare shredbak die ik nooit gehad heb. Snif.

Als het budget op moet zou ik ook voor Mayones gaan. De Regius KLR-7 is grote kwijl, maar je moet wel van de hals houden.

Succes! Ben benieuwd wat het wordt.

caliban
22 september 2011, 17:35
In dat budget zou ik voor zo een Mayones gaan, vond ik super spelen.