PDA

View Full Version : Semi-acoustic bracing



Dealer
20 september 2011, 00:04
Hallo allen:strat:,

Een tijd geleden las ik ergens iets over bracing, welke nu wel goed was en welke niet (of igg voor bepaalde doeleinden). Dat las ik hier op het forum. Weet eigenlijk niet precies meer wat er stond... maar het kon ook gaan over een massief blok in de gitaar...

Ik zit dit gesprek terug te zoeken maar kan het niet vinden en google levert ook erg weinig op... Kan iemand mij meer vertellen over de bracing van semi acoustic en welke het best is (of voor welke doeleinden het best) en hoe het met dit "massieve blok" zit en hoe dit te bekijken is.

Ik ga binnenkort een semi acoustic kopen maar ben nog best onzeker over bepaalde specs:) vandaar deze vraag. Als ik bracing icm semi-acoustic google en dit soort termen krijg ik eigelijk vrij weinig. Dus als iemand mij wat kan vertellen/linkje sturen zou dit heel fijn zijn :)

De gitaar die ik nu in gedachten heb, een gretsch g5122dc, heeft deze bracing:
Bracing: Parallel Tone Bars, Trestle Bracing
Body Back: Laminated Maple
Body Sides: Laminated Maple Sides
Body Top: Laminated Maple Top

Als dit een stomme vraag is; mijn excuus :) wil gewoon even alles checken voor ik mijn aankoop doe

Mvg en bij voorbaat dank, Dealer

barno
20 september 2011, 00:39
(semi) hollow electrics halen hun stevigheid vooral uit het gewelfde bovenblad en vaak een of andere bracing (bv Trestle) in de lengterichting.
Hollows met een block: de tussenruimte tussen de back en de sides en het block wordt vaak opgevuld met houtwiggen (bv 335).

Bovenblad van zo'n electrische is ook pak dikker dan bij een acoustische. Daar waar bij een acoustische gitaar het trillen van het blad essentieel is, wordt dat hier liever vermeden (feedback ...)

De meeste hollows hebben trouwens gelamineerd bovenblad (steviger, minder meetrillen) (ik dacht alle Gretsches).
Gitaren met gestoken bovenblad: da's de top in jazz maar wordt moeilijker bruikbaar in luidere muziek

episua
20 september 2011, 08:52
Dat is in het volgende topic o.a. besproken:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?148160-Gretsch-en-Rock-Stoner-Match

Dit ging puur over de Gretsch gitaren waar dit best wel van belang is. Deze keuzes kan je bij Gretsch alleen in de duurdere prof. series krijgen. Electromatics hebben alleen tone bar spacing. Allemaal goed.

humbucker
20 september 2011, 09:35
Juist Episua! Ik heb sinds kort een Gretsch met trestle bracing en qua feedback valt het best mee. Natuurlijk gaat ie véél sneller zingen dan gewone solid gitaren, maar daar licht ook de charme van het ding. Het wordt nooit hinderlijk, en je kan heel veel oplossen door je positie tov de amp. Een akkoord aanslaan en laten doorklinken op hard volume resulteert langzaamaan in een rustig opkomende feedback. Kan je heerlijk mee spelen.

Uiteraard geldt dit voor de trestle bracing, met andere bracings heb ik geen ervaring.

episua
20 september 2011, 11:40
@humbucker; je hebt i.i.g. een zeer goede keuze gemaakt door een black phoenix aan te schaffen. Trestle bracing Gretsch gitaren zijn wat zwaarder en hebben over het algemeen een betere sustain en beter te controleren feedback dan de tone bar modellen. Heb zelf een anniversary 125th jaguar tan die een een nieuwe stijl ML bracing heeft. Dit lijkt erg op trestle bracing maar geeft de gitaar iets meer 'lucht'.

humbucker
20 september 2011, 12:19
Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven. De gitaar voelde vanaf het eerste moment zo goed aan dat ik de 6120 die er langs hing en initieel ook wou testen niet meer heb aangeraakt.

Over die Jaguar Tan heb ik ook nog getwijfeld, maar de prijs van de black phoenix was zo goed, dat ik hem niet kon laten staan.

Dealer
20 september 2011, 22:39
:O op de gretsch site staat dat deze Parallel Tone Bars, Trestle Bracing hebben... hebben ze dan tone bars of trestle bracing xD

En het massieve middenblock ofzo... hoe kan ik dat bekijken


Bedankt voor jullie reacties overigens! die black phoenix is echt prachtig

episua
21 september 2011, 08:55
Dealer, ze hebben schijnbaar wat namen veranderd. Wat dus voorheen in de volksmond Trestle bracing werd genoemd noemen ze nu 1959 Trestle Bracing. En Tone bar bracing heet nu dus Tone Bar Trestle Bracing.
Het beste is om deze verschillen in een winkel te kunnen zien en testen. Maar dat lijkt me helemaal niet erg om te doen toch?