PDA

View Full Version : Goedkope SDC's gezocht voor drum overheads



Fuhgawz
19 september 2011, 22:31
Ik wil binnenkort eens gaan proberen om zelf wat van mijn band op te nemen. Nu heb ik al twee gitaarmics (Shure SM57 en Sennheiser e906), dus dat moet wel lukken. Alleen voor drums zit ik nog te kijken. Je schijnt met vier microfoons (kick, snare, 2x overhead stereo) goed drumopnames te kunnen maken. Glyn Johns en Recorderman wordt dan vaak genoemd. Ik heb onlangs een tweedehands Sennheiser e602 gekocht voor weinig voor op kick en de SM57 kan ik op snare zetten. Nu heb ik nog twee overhead microfoons nodig. Kleinmembraan condensatormicrofoons worden hier veel voor gebruikt dus daar richt mijn zoektocht zich op, maar andere suggesties zijn ook welkom.

Omdat ik niet zeker weet of ik deze 'hobby' door ga zetten mag het niet te veel kosten. De Oktava MK012's worden vaak aangeraden, maar de 300 euro voor een set is me dan toch nét weer te veel als het risico bestaat dat ze na een paar keer in de kast belanden. Tweedehands worden die dingen niet aangeboden. Dus ik zoek iets anders.

Van goedkope condensatormicrofoons wordt gezegd dat ze vaak nogal helder klinken. Omdat ik met deze overheadmicrofoons zowel de bekkens als de toms moet opvangen is toegevoegde helderheid niet wenselijk. Ik ben bang dat dat zeer ten koste gaan van de tom-sound. Onze drummer heeft een drumstel met extra grote trommels en dat moet er op de opnames ook wel uitkomen.

Wie kan er mij goed-klinkende, niet-overdreven heldere SDC's aanbevelen voor een goede prijs? Ik zit te denken aan 150-200 euro max voor een set, al dan niet tweedehands. Enkele dingen die ik gevonden heb:
- Samson C02 (http://www.thomann.de/nl/samson_c02_kleinmembranmikrofon_stereoset.htm), 98 euro per set
- Behringer B5 (http://www.thomann.de/nl/behringer_b5_kleinmembranmikro.htm), 58 euro per stuk
- Beyerdynamic Opus 53 (http://www.thomann.de/nl/beyerdynamic_opus_53.htm), 66 euro per stuk

Heeft er iemand iets zinnigs te zeggen over deze mics of misschien zelfs veel betere suggesties? Ik hoor het dan graag! Mijn dank is groot. :)

Geoff
20 september 2011, 01:00
Hey,

Hier ook een amateur/beginner, dus mijn info kan je met een korrel zout nemen...

Ik neem ook een drumkit met 4 mics op, en de extra helderheid voor de overheads vind ik persoonlijk goed meegenomen voor de cymbalen, en de hihat, het zal altijd een compromis blijven.

Wat ik wel soms doe is de overheads in de buurt van de toms plaatsen, achteraf probeer ik dan de toms er uit te knippen, en te kopieren op een nieuwe track, zo kan ik de toms wat meer diepgang geven met wat eq en reverb.

Ik gebruik de condensator overheads van een dap drum mic set, ik ben er wel tevreden mee.

MaxVMH
20 september 2011, 12:25
t.bone EM700's, look no further. In dat kleine budget-segment zijn al die overheads dezelfde, met sommige die net dat beetje anders zijn. De EM-700's bevallen mij beter, tot in de prijsklasse van 100 à 150 euro / stuk. Als je budget later wat groter is, kan je Rode NT5's of Oktava MK-012's kopen.

Als je de 300 euro wel hebt, maar niet wilt spenderen aan enkel drum overheads, overweeg 2 Rode NT1-A's, prima microfoons voor zo goed als alles (drum overheads, klassieke gitaar, elektrische gitaarversterker, basgitaar, kick, zang, enzv. ...).

Fuhgawz
20 september 2011, 17:44
Hier ook een amateur/beginner, dus mijn info kan je met een korrel zout nemen...

Wat ik wel soms doe is de overheads in de buurt van de toms plaatsen, achteraf probeer ik dan de toms er uit te knippen, en te kopieren op een nieuwe track, zo kan ik de toms wat meer diepgang geven met wat eq en reverb.

Thanks man! Advies van andere (relatieve) beginners neem ik ook zeer serieus hoor! De self proclaimed "pro's" op het interweb raden toch altijd aan meer geld uit te geven. ;)

Maar dat klinkt als een leuke techniek man, dat toms eruit knippen. Heb je daar toevallig een bron voor of zo zodat ik daar meer over kan lezen?


t.bone EM700's, look no further. In dat kleine budget-segment zijn al die overheads dezelfde, met sommige die net dat beetje anders zijn. De EM-700's bevallen mij beter, tot in de prijsklasse van 100 à 150 euro / stuk...

Als je de 300 euro wel hebt, maar niet wilt spenderen aan enkel drum overheads, overweeg 2 Rode NT1-A's, prima microfoons voor zo goed als alles...

Bedankt voor de tip man! Ik zal de t.bone mics zeker opnemen in mijn lijstje. Voor 48 euro per SET (http://www.thomann.de/nl/the_tbone_em700_stereoset.htm) is dit in ieder geval al de beste deal die ik tot nu toe heb gezien!

Die Rode NT1-A's gaan het echter niet worden. Ik geloof je meteen als je zegt dat ze veelzijdig zijn, maar behalve overhead mics heb ik eigenlijk niks meer nodig.

Geoff
20 september 2011, 20:04
Hey,

Ik heb over de techniek van het toms uitknippen nog niet gelezen, ik weet zelfs niet of het een techniek is...

Ik probeer dus de stukken waar toms gespeeld worden te kopieren op een nieuwe track,(een voor de hi tom, en 1 voor de floor tom) zo dicht mogelijk bij de attack van de tom af te snijden, en infaden, en aan het einde van de tomslag uitfaden. Dit lukt begrijpelijk voornamelijk op losse tomslagen, op snellere roffels is het moeilijk, maar het gaat wel.

Als je de drums solo hoort zul je je knip en plak werk wss wel horen, op de gehele mix valt het al veel minder op.

Omdat je voornaamelijk de attack van de toms hoort probeer ik de body er kunstmatig met reverb bij te krijgen.

Ik ben nu aan het denken om de toms eventueel te triggeren, en in midi op te nemen.

In ieder geval om op jou begin post terug te komen, volgens mij moet je niet zoeken naar mindere heldere condensator microfoons, die helderheid komt juist heel goed van pas in de overheads. (volgens mij)

Die t bone set lijkt me inderdaad een leuke deal. Gesteld dat je die zou kopn zou het leuk zijn moest je je bevindingen hier posten.

Succes

peter_heijnen
21 september 2011, 09:56
Demootje met de samsons als oh l/r en een audix f14 in de kick, geen extra snare mic, glyn johns. Live opgenomen met de hele band in een kleine woonkamer van minder dan 15 vierkante meter. Geen koptelefoons maar iedereen met eigen versterker of monitor, dus veel overspraak! Han gebruikt de samsons ook in de studio als oh en roemt hun richtinggevoeligheid en bijbehorende voordelige eigenschappen mbt overspraak.

http://soundcloud.com/peter_heijnen/28-kiss

Han S
21 september 2011, 10:30
Klopt, ik heb een paar heel oude en prachtige AKG C451/CK1's voor OH, maar als ik een harde band in één keer doe dan gebruik ik liever de CO2's omdat die minder overspraak oppikken en bijna net zo goed klinken als OH.

Laatst een viool gedaan met de CO2 om dezelfde reden, orkestje alles tegelijk en ook die viool klinkt prima. Hou dat kan voor een microfoon van 50 euro is me een raadsel.

Fuhgawz
21 september 2011, 17:44
Demootje met de samsons als oh l/r en een audix f14 in de kick, geen extra snare mic, glyn johns. Live opgenomen met de hele band in een kleine woonkamer van minder dan 15 vierkante meter. Geen koptelefoons maar iedereen met eigen versterker of monitor, dus veel overspraak!

http://soundcloud.com/peter_heijnen/28-kiss

Klinkt goed man! Die kickdrum klinkt ook behoorlijk strak.


Klopt, ik heb een paar heel oude en prachtige AKG C451/CK1's voor OH, maar als ik een harde band in één keer doe dan gebruik ik liever de CO2's omdat die minder overspraak oppikken en bijna net zo goed klinken als OH.

Laatst een viool gedaan met de CO2 om dezelfde reden, orkestje alles tegelijk en ook die viool klinkt prima. Hou dat kan voor een microfoon van 50 euro is me een raadsel.

Volgens mij zag ik een paar van die Samsons op marktplaats. Ik zal eens kijken of ik kan vinden voor de prijs van die t.bones. ;) Bedankt voor de tip mannen!

Fuhgawz
21 september 2011, 17:47
O ja, ik zag op een van de Amerikaanse forums nog deze: 12 Gauge Microphones (http://www.12gaugemicrophones.com/). Een gekke Amerikaan die condensatormicrofoons bouwt in verschoten shotgun shells. Geen idee of het klinkt, maar het ziet er wel vet uit en is niet duur.

peter_heijnen
22 september 2011, 09:39
Klinkt goed man! Die kickdrum klinkt ook behoorlijk strak.
Dank :), de kick hebben we opgenomen met de mic op ca 20 cm, precies op de klopper gericht.

Even terugkomend op je tom verhaal: thomann verkoopt de co2 ook icm een samson grootmembraam voor 58 euro. Twee van die setjes en je kunt de toms apart opnemen. http://www.thomann.de/nl/samson_c01_c02_cl_studio_kit.htm

Btw, die gauge shells zien er idd te goed uit! :)

MaxVMH
22 september 2011, 16:50
zal es soundbite maken of zoeken met de t.bones ;)