PDA

View Full Version : Pedalen schoonmaken?



telecastermaster
19 september 2011, 21:15
Even een wijven-topic tussendoor: hoe maken jullie je pedalen schoon? Vooral bij die knoppen enzo....

Gitaar4ever
19 september 2011, 21:25
Natte doek, klein beetje St. Marc erop en je pedaal is weer als nieuw.
St. Marc is sowieso een wondermiddel want heb vorige week al mijn
gitaren schoongemaakt met dat middel en ze zien er weer als nieuw uit.

Dirk_Hendrik
19 september 2011, 21:29
Niks wijventopic. Ik doe dat soort schoonmaken om de haverklap. Ik denk dat de helft van het bier en andere troep uit tenten als de Cave hier al door de gootsteen zijn gegaan.

Gewoon droog stof met een kwast. Vastzittend vuil bij voorkeur een vochtige doek met wat allesreiniger. Knoppen er even af. Wah's, en dan vooral het rubber op de voetplaat, met diezelfde sopoplossing en een tandenborstel om te schrobben. In de allertreemste gevallen gaat het gehele pedaal uit elkaar en gaat de gehele behuizing de gootsteenbak met sop in.

Vieze knoppen gaan bijna steevast in de ultrasone reiniger.

Extremere vervuiling met Glassex maar in geval van EH pedalen juist nooit met alcoholbasis (dag belettering...).

Vraag
19 september 2011, 21:37
Ik gebruikte eerst dubbelzijdige tape onder mijn pedalen. De tape-restjes heb ik met een doek en wat terpentine verwijderd bij mijn Carbon Copy en mijn Boss pedalen. Kan dit kwaad?

Verder gewoon inderdaad met een vochtige doek 'n keer over de pedalen heen gaan.

robert-gitarist
19 september 2011, 22:19
Ik gebruikte eerst dubbelzijdige tape onder mijn pedalen. De tape-restjes heb ik met een doek en wat terpentine verwijderd bij mijn Carbon Copy en mijn Boss pedalen. Kan dit kwaad?

Het kan de lak iets aantasten. Soms word het dan een iets doffe plek maar het kan mee vallen hoor :)

Ik maak mijn pedalen vaak schoon! Zeker stof om de knoppen en dat soort gein. Meestal gewoon een microvezeldoekje er over. Als het vuiler is pak ik meestal een klamvochtige doek. Ik heb echt een pleurus hekel aan donkere vieze randjes etc. om knoppen etc. heen. Dus daarom voorkom ik het ook.
Potmeters smeer ik eens om een jaar in met contactspray (tegenwoordig met op Isopropanol basis).

Stel ijdeltuiten he :seriousf::supercool:

D_H, goed inderdaad om even te vermelden dat die opschriften van EHX zo kwetsbaar zijn.
Ik heb kort geleden een Small Clone gekocht, liet een schroevendraaier op vallen, punt naar beneden en meteen een lakbeschadiging over de letters heen :? Blijkbaar worden de opschriften bij EHX niet gesealed. Af en toe beetje jammer hoewel een afgetrapte (lees zeer goed gebruikt) EHX etc en wel cool uitziet opzich :D

Nielsje
19 september 2011, 22:57
Gewoon vochtig doekje na elke gig, bij de jaarlijkse pedalboardombouw gaat alles wat grondiger.

tomdiedom
19 september 2011, 23:18
Inderdaad, gewoon een vochtig doekje gebruiken, soms een tandenborstel en heb ook wel eens terpentine gebruikt om de restanten velcro te verwijderen.

Liquid_Metal
20 september 2011, 08:26
Ik maak ze eigenlijk nooit schoon. Af en toe de stofzuiger er overheen maar eigenlijk zien ze er best oké uit.

Dirk_Hendrik
20 september 2011, 10:08
dat was weer grappig :stop:

zoon van Piet
20 september 2011, 10:15
stelletje wijven!
:seriousf:
Helaas moet ik ook wel eens poetsen, heb gewoon teveel pedalen. Maar ze zijn uitstekend als stofvanger, dus dat scheelt weer in het gewone huishoudelijke poetsen!

Gigpedalen lijden het meest van jouw zweet en het bier van anderen. Bier aan de buitenkant is vrij onschuldig, zeker in vergelijking met uitbijtend zweet. Ik laat het altijd maar.. en sommige van mn pedalen gebruik ik al meer dan 25 jaar, dus ze lijken er niet echt last van te hebben.
Kwalijker wordt het als je een golf bier in je pedaal krijgt, van zo'n achterlijk dronken fan vooraan. In onze best-looking periode ( ontploft haar, oogpotlood, gel en heel strakke broeken) nam onze ook al zo verwijfde assist altijd een föhn mee. Daar heb ik in de pauze ooit de print van een verzopen TS 9 mee ontbiert. Hij deed het daarna weer..

Rutger
20 september 2011, 10:22
Ooit een keer de faceplate van een SF Twin Reverb met de verkeerde kant van het afwassponsje schoongemaakt. k Was ff vergeten dat het aluminium was.... :nervous: Schade viel mee, met de knoppen erop zag je er weinig van, maar wel knap stom!

titzenpitzer
20 september 2011, 11:12
Potmeters smeer ik eens om een jaar in met contactspray (tegenwoordig met op Isopropanol basis).



Misschien een wat domme vraag, maar waar spuit je die contactspray precies?