PDA

View Full Version : Opeens een kromme nek - Wat nu?



BasLew
19 september 2011, 20:39
Hallo allemaal,

ik speel op een oude Squire Strat die ik een paar jaar geleden tweedehands heb gekocht. Hij speelde eerst okee, maar ik kreeg toen fret buzz op een paar noten. Zodoende heb ik 'm naar de gitaarwinkel gebracht voor een onderhoudsbeurt. Uiteindelijk zei de man die mij hielp dat de nek krom was en dat hij die uiteindelijk recht had gekregen nadat hij er .010 of .011 snaren had opgezet (ik weet niet meer zeker welke). In ieder geval, hij speelde weer prima. Dat was denk ik bijna een jaar geleden.

Een paar weken geleden vond ik dat de snaren moest vervangen van die Squire dus ik ging weer naar de winkel om te vragen of het .010 of .011 was wat hij erop had gezet. Hij wist het ook niet helemaal zeker, maar het was waarschijnlijk .010 want om een nek met .011 recht te trekken komt het wel dicht in de buurt van 'afkeuring'.

Dus ik .010 erop gezet. Dit was een paar weken geleden. Bijna een maand. Tot dit weekend was alles prima. Nu kom ik vandaag thuis en ik begin weer even te spelen en ik merk dat hij op bepaalde noten vals is, terwijl de tuner wel aangeeft dat hij goed gestemd is. Als ik er zo naar kijk denk ik dat hij de nek weer krom is, maar ik heb er eigenlijk te weinig verstand van en geen ervaring mee om te bevestigen of dat daadwerkelijk zo is.

Mijn vraag is nu, wat moet ik ermee doen? Direct naar de gitaarwinkel om te kijken of hij iets kan doen? Alsnog zelf .011 erop zetten? Of misschien die nek zelf aanpassen met de halspen?

Het liefste doe ik niets met die halspen. Ik heb dat nog nooit gebruikt en ben bang dat als ik er eenmaal aan kom dat er dan iets mee kan gebeuren.

Alle hulp en antwoorden zijn welkom. Alvast bedankt!

G.G.
19 september 2011, 20:52
Kromming van de hals stel je niet af door een bepaalde dikte snaren te monteren. je monteert de snaren die je wil hebben, en daarna stel je de boel af met de halspen. Dat ding heeft maar 1 doel...... juist.

Fiendish
19 september 2011, 20:57
Ik zou je gitaar eens naar een fatsoenlijke gitaar tech brengen en de winkel waar je geweest bent voortaan links laten liggen...
Een kromme hals rechttrekken met zwaardere snaren... pfff.
Wat een onzin.

Plant
19 september 2011, 21:02
Vreemd verhaal. Allereerst dat 'opeens'. Een hals is niet 'opeens' krom. Bij krom denk ik aan getordeerd, niet aan iets dat met een slag aan de halspen of een ander type snaren zo eventjes te verhelpen is. En dan is de gitaar 'bij bepaalde noten' vals :???:

Als de gitaar na het opzetten van andere dikte snaren geen problemen meer heeft is het een afstellingkwestie. De tuner geeft aan dat de gitaar gestemd is, maar je stemt bij open snaren. Als in positie de zaak niet meer zuiver is, kunnen er meerdere dingen aan de hand zijn. De intonatie per snaar is niet goed ---> afstellen. Bij de laagste frets druk je de boel vals, mogelijk topkam niet diep genoeg ingevijld of door dikkere snaren zakken ze niet in de gleufjes en liggen ze te hoog ---> afstellen. De brugzadels staan te hoog en door hoger op de hals de snaren in te drukken klinkt het vals, combinatie van zadelhoogte en intonatie ---> afstellen.

Ik zou die winkel maar even links laten liggen en een deskundige ernaar laten kijken. Na goed afstellen dezelfde snaren blijven gebruiken.

Oranjeaap
19 september 2011, 21:03
Als de tuner wel aangeeft dat hij juist gestemd is, kijk dan eens of de intonatie wel goed is.
En het kan trouwens best hoor dat als de trusrod helemaal los zit, de hals nog naar achter buigt. De enige manier is om er dan dikkere snaren op te gooien. Maar inderdaad, dan is je hals/trussrod ook wel aan zijn eind denk ik.

G.G.
19 september 2011, 21:13
En het kan trouwens best hoor dat als de trusrod helemaal los zit, de hals nog naar achter buigt. De enige manier is om er dan dikkere snaren op te gooien. Maar inderdaad, dan is je hals/trussrod ook wel aan zijn eind denk ik.

In een squier zit een zogenaamde single action halspen. Die kan de hals alleen maar recht trekken. De hals zou ooit eens met een licht setje gewoon hol hebben moeten staan. Als hij dat nu niet doet, dan is er iets gaan werken in het hout. Halspen los, met een normaal setje snaren zou een lichte holling in de hals moeten geven.

"verplicht" op zwaardere snaren spelen zie ik als een noodoplossing. Er zijn betere methodes, maar of je die op een squier moet laten toepassen (aangezien het nogal kostbare oplossingen zijn)? frets vlakken of refret en toets vlakken terwijl hij op spanning staat.

BasLew
19 september 2011, 21:23
Ja, dat er iets met die hals/trussrod is zou misschien wel kunnen. Ik kan me nog enigszins herinneren dat de kerel van die winkel zei dat hij juist met die halspin was bezig geweest, maar dat niet lukte. Zodoende heeft hij die dikkere snaren gebruikt om de nek alsnog recht te krijgen. Hij zei nog dat mijn gitaar tot dan waarschijnlijk nog nooit een onderhoudsbeurt had gehad.

Maar het devies is dus om naar een andere winkel te gaan waar ze ernaar kijken?

Ik ben laatst verhuisd en vlak bij me in de buurt zit Sacksioni op de Ruysdaelstraat. Heeft iemand daar ervaringen mee?

bat
19 september 2011, 21:26
Het klinkt alsof de toenmalige technicus al het juiste heeft geprobeerd en helaas tot noodmaatregelen heeft moeten overgaan om je hals in bedwang te houden. Sacksioni is volgens mij een prima zaak, waar je zonder zorgen je gitaar heen kunt brengen. Ik heb alleen het idee dat zij tot dezelfde conclusie komen: dat er weinig meer aan de hals te redden is.

arjanb01
19 september 2011, 22:11
Inderdaad is die hals naar de galemiezen. Nieuwe hals erop schroeven. Voordeel van een strat is dat het zo gedaan is. Kosten: tussen de 140-200 euro denk ik.

Buzzel
20 september 2011, 08:47
http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Hals

kijk de hele site even door en je weet hoe je gitaar in elkaar steekt en hoe je hem moet onderhouden/afstellen. Als je het zelf niet durft naar een goeie winkel of gitaartech gaan.

wietse
20 september 2011, 10:04
Inderdaad is die hals naar de galemiezen. Nieuwe hals erop schroeven. Voordeel van een strat is dat het zo gedaan is. Kosten: tussen de 140-200 euro denk ik.
nadeel is dat als het geen oude japanse squier is dat die hals veel duurder of even duur is dan een hele nieuwe squier.
ik zou eens een halsje hier weg proberen, tenminste als het een 22 frets hals is die je er nu op hebt zitten.
http://www.stores.ebay.nl/jackmusical
heb je voor 56,50 een nieuwe hals inclusief verzenden, heb ook al eens wat onderdelen besteld bij hem, het duurt wel effe voordat je het hebt (2 tot 4 weken)maar ik vond de kwaliteit goed.
en er zijn wel meer ebay stores die zulk spul voor een prikkie leveren.

Pakie
20 september 2011, 10:29
He Baslew,

Je zet die gitaar toch nog niet toevallig ergens schuin in een hoek, he ?
Altijd aan de hals ophangen of op een goeie standaard, anders kun je er op wachten dat die hals krom wordt.
Verder ben ik het met de andere gasten eens: Die muziekwinkel links laten liggen als ze zulk stom advies geven. Er zijn zat goeie gitaarknutselaars te vinden en zelf kun je ook best wel wat afstellen. Kijk bijv. maar eens op de site van meneer Don Hofstee. Die geeft heel duidelijke uitleg over het afstellen van je eigen gitaar.
Succes gewenst

oigun
20 september 2011, 11:32
Kijk eerst eens of de hals echt krom staat:
D of G snaar indrukken op 1ste en 15de fret nu moet de snaar de frets in het midden net niet raken. staat hij nu strak over alle frets dan staat hij te bol>>
kijk vervolgens of de trussrod nog los te krijgen is (tegen de klok ,gebruik een passende sleutel lukt het niet ga naar gitaartech)>> zet de trussrod los>> is nu het probleem opgelost? Zo niet de gitaar even over de knie nemen en de hals hol buigen, het kan namelijk zijn dat de trussrod vast zit en zo kan je hem weer losmaken. (probleem opgelost?) Zo niet ga naar gitaartech.
vervolgens opnieuw afstellen etc.

BasLew
23 september 2011, 16:06
Bedankt voor de reacties. Ik heb hem nu maar even ietsjes anders gestemd waardoor het geluid wat dragelijker wordt. Het is niet ideaal, maar ik ga zelf in ieder geval niet aan de slag met hals. Dat laat ik dan gewoon door een prof doen, waarschijnlijk Sacksioni hier om de hoek.

Overigens heb ik me wel een beetje erbij neergelegd dat deze gitaar het misschien nog wel doet, maar verre van ideaal is. Ik denk dat, mochten de kosten van reparatie erg hoog zijn, ik waarschijnlijk op zoek ga naar een nieuwe gitaar.

En al mijn gitaren hangen aan hun hals aan de muur. ;) Daar zal het niet aan liggen.

In ieder geval bedankt voor de respons!