PDA

View Full Version : Optredens regelen?



Thiez
19 september 2011, 19:55
Ik ben inmiddels ruim 2 jaar bezig met mijn band en hebben een repetoir van ongeveer een uur aan eigen werk.
We hebben in het eerste jaar redelijk wat optredens kunnen doen maar dit waren voornamelijk bandwedstrijdjes, enkele gewonnen enkele verloren. Dit jaar (2012) hebben we nog een paar optredens staan van de gewonnen bandwedstrijdjes maar dan houd het ook ver op.
Ik mail ongeveer een kroeg of 5 per week maar je krijgt van de meeste gewoon niks terug. Nu vroeg ik me af hoe je het beste optredens kunt regelen?
Mailen? bellen? langs gaan?
Moet je vragen of je op mag/kan treden (hun de dominante positie geven)? moet je zeggen dat je wilt optreden bij hun (zelf de dominante positie nemen)? zet je gelijk bij eerste kennismaking al een prijs of doe je dit later? etc etc
Kortom alle informatie die te maken heeft met het regelen van optredens is in dit topic welkom!

Arvoitus
19 september 2011, 21:59
Ik ben inmiddels ruim 2 jaar bezig met mijn band en hebben een repetoir van ongeveer een uur aan eigen werk.
We hebben in het eerste jaar redelijk wat optredens kunnen doen maar dit waren voornamelijk bandwedstrijdjes, enkele gewonnen enkele verloren. Dit jaar (2012) hebben we nog een paar optredens staan van de gewonnen bandwedstrijdjes maar dan houd het ook ver op.
Ik mail ongeveer een kroeg of 5 per week maar je krijgt van de meeste gewoon niks terug. Nu vroeg ik me af hoe je het beste optredens kunt regelen?
Mailen? bellen? langs gaan?
Moet je vragen of je op mag/kan treden (hun de dominante positie geven)? moet je zeggen dat je wilt optreden bij hun (zelf de dominante positie nemen)? zet je gelijk bij eerste kennismaking al een prijs of doe je dit later? etc etc
Kortom alle informatie die te maken heeft met het regelen van optredens is in dit topic welkom!
Als bandsprogrammeur weet ik dat je als zaaltje/kroegje ongeveer "100 aanbiedingen" per week krijgt van bands om op te treden via email.

De meeste mensen lezen niet meer dan het onderwerp of de eerste 3 regels van je email, zorg er dus voor dat je dan de aandacht trekt en dus niet eerst een biografie van 100 zinnen.

Mijn persoonlijke mening na duizenden emails gezien te hebben:
Denk na over de titel van de email. Je bandnaam is niet boeiend, trek de aandacht van de lezer door je muziekstijl te noemen, de oorsprong van de band te noemen (die mss in de buurt van dat kroegje ligt?) of te vergelijken met een andere bekende band.

"Challenger heeft een nieuwe EP genaamd abcdefg en zoekt optredens" is niet echt boeiend, wel bijvoorbeeld "Challenger: Hardrock zoals Airbourne en AC/DC uit Breda."

Hou het kort, maar krachtig. Trek de aandacht op elke manier, maar niet op een negatieve manier. Als je bijvoorbeeld een lekker wijf in de band hebt, zorg dan dat zij goed zichtbaar is etc.

Kijk op de website van een zaal/kroeg of er misschien ergens een avond staat zonder voorprogramma, en bied aan om als voorprogramma op te treden.

Vraag aan grotere band in de omgeving of je hun support mag zijn. Je kan ook bij een boekingskantoor gaan, zoek een boekingskantoor wat alleen geld vraagt voor optredens. Je band treedt op voor 150 euro, boekingskantoor krijgt 30% ofzo.

aaronstonebeat
19 september 2011, 22:28
Zorgen dat je gehoord wordt, al is het voor niets, lijkt me vooral in het begin erg belangrijk. In februari speelde ik met mijn band na 3 repetities op een open podium en we kregen prompt een betaald optreden aangeboden.

In juni hebben we een avond vol gespeeld (wel betaald) in een kroeg hier in Assen tijdens de TT en nu zijn we door diezelfde kroeg al geboekt voor de TT van volgend jaar. Voor twee shows op één avond, een vroege en een late!

Ik zou als band wel een bepaalde prijs proberen vast te stellen (en dan bijvoorbeeld één inclusief PA en licht en één zonder). Als je altijd speelt voor een appel en een ei wordt je ook behandeld als een appel en een ei. Als je wordt betaald, neem je jezelf serieuzer en word je ook serieuzer genomen.

Ga zo mogelijk langs en biedt je promo-zooi aan. Kroegbazen ed. zijn gewoon mensen, vaak leuke in mijn ervaring, die hun toko graag goed zien draaien. Als jij daaraan kunt bijdragen, kun je er zelf ook beter van worden.

Thiez
19 september 2011, 22:46
Kijk! goede tips, daar heb ik wat aan!
Ik heb vorige keer ook inderdaad met kroeg eigenaar staan praten en die zei ook dat hij 100 aanbiedingen in een week krijgt. En heel veel bandjes die er tussen zitten heb zijn ook gewoon nog niet klaar om op te treden, dus scan je veel sneller door de lijst dan dat je eigenlijk wilt zei hij. Hij hield heel erg van live muziek, maar het is zo lastig om de juiste bands er tussenuit te pikken.

Arvoitus
19 september 2011, 23:22
Ik zou als band wel een bepaalde prijs proberen vast te stellen (en dan bijvoorbeeld één inclusief PA en licht en één zonder). Als je altijd speelt voor een appel en een ei wordt je ook behandeld als een appel en een ei. Als je wordt betaald, neem je jezelf serieuzer en word je ook serieuzer genomen.
Maar die prijs ligt ook aan waar je optreedt. Als je met vrijwilligers of in een jongerencentrum speelt kun je niet echt veel gaan vragen. Maar voor een poppodium waar je 3 euro voor je bier betaald kun je best iets meer vragen.

aaronstonebeat
19 september 2011, 23:39
Maar die prijs ligt ook aan waar je optreedt. Als je met vrijwilligers of in een jongerencentrum speelt kun je niet echt veel gaan vragen. Maar voor een poppodium waar je 3 euro voor je bier betaald kun je best iets meer vragen.

Ja, dat is zeker waar! Daar moet je ook een zekere flexibiliteit voor inbouwen.

De laatste jaren heb ik, zeker met mijn solo-act, de ervaring dat het veel lucratiever is om op privé-feesten te spelen dan in kroegjes; het zoveel-jarigste huwelijk, de 50-ste verjaardag etc, bedrijfsfeestjes. Mijn repertoire sluit daar wel een beetje bij aan; terwijl mijn act, zeker voor een solo-act, redelijk heftig is.

Maar het feit blijft dat je werkt om je geld te verdienen als je een prijs vraagt; en dat is in mijn beleving een wezenlijk verschil. Als je voor niets speelt, ontvang je als het ware een gunst, je krijgt een karige aalmoes toegeworpen: je mag spelen.
Als je speelt voor geld is er sprake van een zakelijke overeenkomst; wat mij betreft probeer je dan als ondernemers zo goed mogelijk voor elkaar te zijn, er beiden uit te slepen wat erin zit.

Ik heb al eens meegemaakt dat ik in feite klaar was met spelen in een kroeg en dat de waard een pet door het publiek liet gaan die gevuld met fooien uiteindelijk bij mij op het podium belandde. In die pet zat bijna evenveel geld als de afgesproken gage.

barno
20 september 2011, 00:52
Het klinkt mss lullig maar de beste manier om optredens vast te krijgen: goed spelen, degelijke shows afleveren. Dan zal een optreden vaak een of meerdere andere gigs genereren.

En alleszins nooit het gebrek aan optreden wijten aan "de slechte tijden" en "mensen willen niet meer betalen voor muziek" en die dertig andere dooddoeners... Als je het wijt aan jezelf, kan je er iets aan doen

Slimme promo helpt ook. En slimme promo is per definitie: iets doen wat andere bands niet (of minder goed) doen.

aaronstonebeat
20 september 2011, 01:21
Het klinkt mss lullig maar de beste manier om optredens vast te krijgen: goed spelen, degelijke shows afleveren. Dan zal een optreden vaak een of meerdere andere gigs genereren.

En alleszins nooit het gebrek aan optreden wijten aan "de slechte tijden" en "mensen willen niet meer betalen voor muziek" en die dertig andere dooddoeners... Als je het wijt aan jezelf, kan je er iets aan doen

Slimme promo helpt ook. En slimme promo is per definitie: iets doen wat andere bands niet (of minder goed) doen.

Je moet ook inderdaad iets te bieden hebben; iets dat kroeggangers verleidt om meer bier te bestellen en zo, iets waardoor mensen buiten op straat de kroeg binnen komen, iets dat voor je opdrachtgever voldoende inkomsten genereert om jou te betalen.

Maar daarvan ging ik eigenlijk al een beetje uit.

Muziek is een manier om geluk te verspreiden; het is wel een kunst die je een beetje moet verstaan. Maar als je zelf gelukkig wordt van muziek, ben je op de goede weg. Geluk, blijheid, herkenning, ritme en de mogelijkheid om te dansen, voor mensen uit hun dak te gaan, dat is je product; je moet een vuur kunnen opstoken en mogelijk zelfs voor de eerste vonk zorgen.

Als je daar goed in wordt, kun je vast vragen wat je wil. Zelfs als je muziek grimmig of bloedserieus is.
'Goed spelen, degelijke shows afleveren' ik kan het er bijna niet roerender mee eens zijn. En ik vermoed dat Barno weet waarover hij spreekt.

EDIT:
Maar ik blijf erbij dat je jezelf serieuzer gaat nemen als je geld vraagt voor je activiteiten; dat je dan beter gaat spelen omdat het er toe doet. En dat je dan door anderen serieuzer wordt genomen.

Harry
20 september 2011, 09:45
met een uur aan repertoire kom je in kroegen niet snel aan de bak vrees ik. En zeker als het eigen werk is. Al vind ik het lovenswaardig om met eigen nummers op te treden zit het gros van de kroeggangers er niet op te wachten.

Maar probeer je te onderscheiden van al die andere duizenden bandjes, verzin een image en val op. Vermaak je publiek zodanig dat ze je vaker willen zien en dit doorvertellen.

En verder, bellen, tergubellen, nog eens terugbellen en dan nog maar eens proberen..... Succes!

Little Jay
20 september 2011, 11:35
Het hangt inderdaad ook erg van je act af. Met mijn band (eigen nummers in het (soul)jazz-genre) moeten we een heel andere strategie volgen dan met mijn gitaarduo (ook jazz, maar meer commerciele 'achtergrondmuziek' voor recepties, restaurants, etc.).

Mailen naar kroegen is voor mijn band redelijk succesvol gebleken, maar ik maak een zorgvuldige voorselectie door te kijken wat er zoal al speelt en dan schat ik in of wij daar tussen passen. Meestal kom ik uit bij jazzcafés en dan pas ik inderdaad de titel van m'n email aan aan de doorsnee-programmering. Dus soms zijn we een 'jazzkwartet' en een andere keer een "groovy souljazz-formatie" een andere keer zelfs "hammond-funk formatie". We zijn overigens flexibel genoeg om dat wel waar te maken! (anders val je natuurlijk genadeloos door de mand.....)

Het is ook een kwestie van een beetje geluk soms: we zijn nu gespot door een programmeur die voor meerdere tenten/podia programmeert. Ik had hem herhaaldelijk gemaild en hij organiseerde ten tijde van de laatste mail net een funk-avond dus dat paste toevallig. De volgende stap is dan wel dat hij onder de indruk van de act moet zijn en je weer terugvraagt. En dat was gelukkig het geval.

Verder is het een proces van mailen (als ik weet aan wie ik moet mailen, de verantwoordelijke voor de muziek!), bellen en vragen naar wie de muziek regelt en jezelf zo goed mogelijk verkopen zonder daarbij te bluffen of je anders voor te doen dan je bent. Langsgaan en demo's afgeven bij kroegen of podia is voor ons altijd de minst succesvolle manier gebleken, terwijl het wel erg veel tijd kost. Dat doen we dus ook nauwelijks meer, tenzij ik precies weet wie ik moet hebben en ook zeker weet dat die persoon er dan is......

Thiez
20 september 2011, 12:22
Wij zitten eigenlijk gewoon in een slecht genre, er zijn dingen voor pop/rock en er zjin dingen voor metal maar als hardrock val je daar precies tussenin. Meestal word je samen gerekend met metal, maar voor metal publiek zijn we vaak weer net wat te soft. Maar goed, zijn genoeg bands die het kunnen dus wij vast ook!
We waren blij dat we twee jongeren bandjes hadden gevonden die in dezelfde stijl zaten maar helaas is een van die twee al weer gestopt.

showband
20 september 2011, 16:42
voor (goede) hardrock valt best op motortreffens en "drie bands op een avond" feesten wat te doen.

Samen met andere bands zelf complete avonden aanbieden aan podia helpt in dat genre trouwens m.i. het best.
inclusief posterverspreiding en persberichten versturen dus...

Hallie
26 september 2011, 08:56
en promoot de band via Social media.

Myspace is al weer oude koek, maar er zijn heel veel bands die het via myspace heel ver hebben geschopt. Maar omdat dat oude koek is.. moet je overgaan op Bandcamp, Twitter en Facebook!


En het ligt inderdaad aan je act.

Als coverband zijnde speel je op een gegeven moment niet meer een hele avond voor een prikkie, dan wil je minimaal 500 E.

Maak je je eigen muziek, en speelt je band de hele zomer op poppodia e.d dan moet je geen geld vragen, maar spelen spelen spelen spelen spelen spelen spelen

Robin...
18 oktober 2011, 23:14
Je moet zorgen dat je veel mensen kent.
Ik ken nu heel veel mensen in Den Haag en zorgen ook voor een goed woordje.
Een email werkt nooit zo goed heb ik zelf vernomen, meestal krijg ik een optreden door gewoon te bellen en te vragen.

Harry
20 december 2011, 13:51
en dan heb je een leuk mailtje opgesteld met een leuke foto erbij, en die stuur je naar potentiele liefhebbers voor optredens, en dan zit er zo'n motorclub bij die reageert met de mededeling dat spammen verboden is. Flikker op, stiekeme homo.... :stop:

Beginnertjekb
25 december 2011, 14:32
Wij zitten eigenlijk gewoon in een slecht genre, er zijn dingen voor pop/rock en er zjin dingen voor metal maar als hardrock val je daar precies tussenin. Meestal word je samen gerekend met metal, maar voor metal publiek zijn we vaak weer net wat te soft. Maar goed, zijn genoeg bands die het kunnen dus wij vast ook!
We waren blij dat we twee jongeren bandjes hadden gevonden die in dezelfde stijl zaten maar helaas is een van die twee al weer gestopt.

Inderdaad voor metal misschien te soft, maar als eerste band tijdens een muziekavond met 3 bands ofzo in een kleine zaaltje zal toch geen probleem zijn?

joeyonfire
25 december 2011, 23:47
Wij zitten met eenzelfde probleem eigenlijk. We hebben in november 35 mails de deur uit gedaan, 1 reactie dat de programmering vol zat en om het later nog eens te proberen.
Van de andere kant hebben we dan ook een act die eigenlijk niet past op bandwedstrijden en die hebben we 2011 alleen gedaan ter promotie.

Wel krijgen we regelmatig mails uit België om daar eens te komen spelen. Als ik dan een prijs noem, waarbij ik vermeld dat die bespreekbaar is, dan hoor ik niets meer terug. Als je 150 km België in moet met 3 auto's vol spullen dan vind ik persoonlijk €250 geen gek bedrag voor een tribute-band.

Ik denk dat je gewoon het beste kunt bellen. Heb je ook vaak meteen antwoord.

Heb trouwens wel gemerkt dat er best veel poppodia zijn die metalbands boeken, nadeel is dat dit meestal de extreme variant van metal is. Het hardrock/heavy metal is niet echt een populair genre tegenwoordig:???:

Thiez
26 december 2011, 11:52
Rock en metal is redelijk laag inderdaad. Tenzij het de moderne rock of screamo metal is.
Een sabaton tribute is natuurlijk ook niet de meest doorgaande band.

Wij doen opzich veel mee aan bandwedstrijdjes en vallen schijnbaar ook overal goed in de smaak, maar toch houden we er niet heel veel aan over wat boekingen betreft.

Ik ben inderdaad bezig met het zoeken naar andere bandjes om te clusteren voor een volledige avond rock te verzorgen.

Beginnertjekb
26 december 2011, 12:19
Inderdaad voor metal misschien te soft, maar als eerste band tijdens een muziekavond met 3 bands ofzo in een kleine zaaltje zal toch geen probleem zijn?

Willen jullie ook bij kleinere kroegen, alternatieve cafe's enzo eens optreden, kan een oplossing zijn als jullie geen optredens krijgen bij poppodia?

joeyonfire
26 december 2011, 13:39
Over bandwedstrijden heb ik toch altijd een vreemd gevoel. enerzijds als er een jury mag stemmen wint meestal de beste band, dat wil vaak niet zeggen dat het publiek dat ook vindt. Anderzijds als er met publieksstemmen gewerkt wordt is het gewoon een kwestie van zoveel mogelijk eigen volk meenemen.
Die moet je puur doen ter promotie, maar na een tijd moet je er toch vanaf stappen. Dan maar wat minder optredens maar als ze je echt willen boeken en als je echt goed bent weten ze je wel te vinden.
Natuurlijk moet je wel blijven promoten.

Ook al eens aan een boekingskantoor gedacht?