PDA

View Full Version : vraag vingerzetting of wisselen vingers bij Shifted v2 toonladder



MauserMorris
19 september 2011, 18:27
hoi beste Guitaristen,

hier een vraagje van een beginner;
Ik had al via jullie en Jeroen deze geweldige site ontdekt.
Nu aan het oefenen met A Mineur (Desc) Shifted V2. Maarrr
moet ik 1. mijn pinkie (vinger 4) elke keer doorschuiven of
2. na 1 noot mijn wijsvinger (vinger 1)
3. boeit niet; wat je fijn vind, ik vind de pink wel lekker.

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Melodic+Minor+%28Descending%29&get2=Get&t=0&choice=5


Heel veel dank,

anders leer ik het me verkeerd.

aaronstonebeat
20 september 2011, 21:35
Ik zou niet denken dat er een vaste regel voor is, behalve als het een onderdeel is van een stuk dat ik wil leren beheersen; dan zou ik één voor mij prettige vingerzetting verzinnen, ahw een koers plotten, en me daaraan houden.

Maar wat er via de link wordt getoond is maar één manier om een deel van die toonladder te spelen; je vindt over de hele hals tonen uit die ladder. Je zou je ook met consequent vier per snaar of drie per snaar kunnen verplaatsen, of vanaf de hoogste positie eerst helemaal over de dunne e omlaag gaan en dan in de laagste posities de dikkere snaren afwerken.

Ik zou proberen een toonladder niet te zien als iets met één vaste vingerzetting en één begin- en eindpunt maar als een verzameling tonen met bepaalde specifieke verhoudingen, en één van die tonen heet de 'grondtoon'.

Je zou ook nog kunnen kijken welke tonen uit de reeks je als flageolet kunt spelen; of alles met bends spelen, of gedeeltelijk met bends spelen; of kijken welke tonen je als losse snaren kunt spelen. Of proberen 'm te spelen op eerst de e-snaar, dan verder op de g-snaar, dan de b-snaar, dan de d-snaar etc.

En wanneer speel je nu een toonladder gewoon van onder naar boven of terug tenzij je vingeroefeningen doet? in Bicycle Race eventjes.

Naast 1-2-3-4-5-6-7 kun je ook proberen, ik zou het zelfs aanraden:

1-3-2-4-3-5-4 etc
1-2-3-2-3-4-3-4-5-4-5-6 etc
1-2-3-4-3-2-3-4-5-6-5-4- etc
1-4-2-5-3-6 etc
1-2-1-3-1-4-1-5 etc

Je kunt het zo gek niet verzinnen, de combinatiemogelijkheden zijn eindeloos. En voor je het weet, kom je allerlei stukjes tegen die je ergens van herkent.