PDA

View Full Version : je solo's verbeteren



jimislash
19 september 2011, 16:28
Ik probeer altijd om zoveel mogelijk variatie in mijn solo's te stoppen. Maar ze komen altijd op hetzelfde neer omdat ik altijd in pentatonische (met af en toe eens een blues noot erbij ;)) toonladders soleer. Hebbben jullie tips om op vlak van harmonie/theorie de volgende stap te zetten?

Harald
19 september 2011, 17:11
Blues note? Blue note neem ik aan?

Speel je ook blues?

Anyway, begin eens met majeur en mineur. Harmonisch mineur is leuk, maar niet zo bluesy, mixolydisch kun je weer wel heel goed gebruiken.

Toonladders zijn leuk, melodie is beter! Zoek gewoon eens solos die je goed vind uit. Liefst op gehoor.

jimislash
19 september 2011, 17:30
Blues note? Blue note neem ik aan?

Speel je ook blues?

Anyway, begin eens met majeur en mineur. Harmonisch mineur is leuk, maar niet zo bluesy, mixolydisch kun je weer wel heel goed gebruiken.

Toonladders zijn leuk, melodie is beter! Zoek gewoon eens solos die je goed vind uit. Liefst op gehoor.

Ja natuurlijk bedoel ik de blue note ;). Wat is precies het verschil tussen mixolydisch en harmonisch? Dat is het probleem denk ik: ik heb te weinig theoretische kennis

terrasbeest
19 september 2011, 17:40
Als je enigszins vertrouwd bent met pentatonische toonladders, is er al heel veel mogelijk. Penta's worden ondergewaardeerd , in de eerste plaats door beginnende muzikanten. De MELODISCHE mogelijkheden van penta's zijn over het algemeen weinig bekend, en teruggebracht naar een makkelijk te onthouden ' shape' op de gitaarnek.Men vergeet daarbij meestal te denken aan de eigenlijke noten, en aan het verband met akkoorden.

Dus ja : ja voor theorie, en ja harmonie, zelfs voor penta's.
Je geeft het zelf al aan,begin er dan ook mee ( ' de lessen van Jeroen' op dit forum bvb ).

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?80690-Mijn-Lessen-Toonladders-(barr%E9)-akkoorden-harmonieleer-en-meer

Als je kennis nul komma nul is : Leer eerst wat een majeur toonladder is, hoe je die harmoniseert ( in akkoorden speelt ), het is het allerbelangrijkste en het meest essentiële dat je ooit gaat moeten kennen om ook maar iets van theorie te begrijpen.

En het is niet eens moeilijk.

Schrevel
19 september 2011, 18:00
Je zou je ipv op melodie (scales, tonen) op ritme of opbouw kunnen richten.
Ritme: waar zet je accenten, pauzes, vloeiende zestienden, funky slagjes inlassen.
Opbouw: vraag- en antwoordstructuur (denk aan call/respons van een priester met gospelkoor), voor- en nazinnen, naar een hoogtepunt toewerken.

bass blom
19 september 2011, 18:37
jezelf veel opnemen en de goeie stukjes die per ongeluk kwamen van jezelf 'jatten' :D

kassie
20 september 2011, 17:48
een flinke dosis torrents van Licklibrary downen.

Martijn-w
20 september 2011, 21:32
een flinke dosis torrents van Licklibrary downen.

Thanks a bunch!

Ik heb vanavond al meer geleerd dan in de afgelopen 3 jaar :D

Ook nooit heel veel geoefend eerlijk gezegd, althans niet op solowerk.

LordOfLager
21 september 2011, 12:49
als je het hebt over solo's voor eigen werk (en dus niet improvisatie) zou je ook kunnen overwegen om alle vormen van leer & theorie overboord te gooien en over de 'backing-track' je solo te fluiten, zingen, neuriën of weet ik wat.
Ik zat ook redelijk in de penta + blue note schalen op eigen werk - en de enige manier om dit te doorbreken was juist proberen een solo te verzinnen *zonder* gitaar in handen te hebben - je zit dan niet meer vast aan het patroon wat je handen volautomatisch doen.

Er zijn meerdere die dit doen, ik zou zo geen bekende namen kunnen noemen (althans niet met zekerheid)

terrasbeest
21 september 2011, 13:24
als je het hebt over solo's voor eigen werk (en dus niet improvisatie) zou je ook kunnen overwegen om alle vormen van leer & theorie overboord te gooien en over de 'backing-track' je solo te fluiten, zingen, neuriën of weet ik wat.
Ik zat ook redelijk in de penta + blue note schalen op eigen werk - en de enige manier om dit te doorbreken was juist proberen een solo te verzinnen *zonder* gitaar in handen te hebben - je zit dan niet meer vast aan het patroon wat je handen volautomatisch doen.

Er zijn meerdere die dit doen, ik zou zo geen bekende namen kunnen noemen (althans niet met zekerheid)

Voor een stijl als bluesrock gaat dat iets makkelijker, wat niet betekent dat theorie nutteloos is.
Maar : er is idd niks 'onnatuurlijk' aan om zonder gitaar verzonnen solo's te gaan naspelen. Je eigen fantasie is wel niet oneindig : melodische inspiratie halen uit toonladders en theorie kan je helpen.

LordOfLager
22 september 2011, 11:47
Voor een stijl als bluesrock gaat dat iets makkelijker, wat niet betekent dat theorie nutteloos is.
Maar : er is idd niks 'onnatuurlijk' aan om zonder gitaar verzonnen solo's te gaan naspelen. Je eigen fantasie is wel niet oneindig : melodische inspiratie halen uit toonladders en theorie kan je helpen.

Ik zeg ook niet dat je *alles* gewoon moet vergeten :)

pikasso
22 september 2011, 13:41
Ik zeg ook niet dat je *alles* gewoon moet vergeten :)

Je bedoelt meer dat je een goed klinkende melodie in hoofd verzint, fluit zingt etc.. en die vervolgens probeert te spelen?
doe ik ook vaak, ook met bekende backing tracks.

LordOfLager
23 september 2011, 11:13
Je bedoelt meer dat je een goed klinkende melodie in hoofd verzint, fluit zingt etc.. en die vervolgens probeert te spelen?

correct! :)

melodie of een vage solo-lijn die kennelijk wel uit de fantasie te porren is, maar er niet uitkomt als je de gitaar vasthebt.

terrasbeest
23 september 2011, 12:20
Eén van de voordelen van gitaar is dat je kan terugvallen op visuele patronen, bvb de bekende 'mineur penta shape', en dat terwijl je theoretisch over minimaal 6 verschillende penta toonladders beschikt per toonaard.

Dat visuele is tegelijk ook een zeer groot nadeel,want je keert steeds terug naar dat vertrouwde patroontje.Met akkoorden gebeurt net hetzelfde, terwijl je net als bij ladders die dingen in alle mogelijke omkeringen zou kunnen spelen.

nickofzo
23 september 2011, 13:33
sequences kunnen ook erg goed werken..

http://www.youtube.com/watch?v=7NJ_nzOckOQ&ob=av2n

een bepaald melodielijntje in verschillende hoogtes spelen, en kleine variaties erop maken