PDA

View Full Version : Proco rat



Flor
19 september 2011, 13:39
Beste mensen, graag even jullie mening hierover...
Hoeveel mag een Rat, die met de begeerde LM308 chip, gebruikt kosten?
Dank bij voorbaat
grtz
Flor

Chroxy
19 september 2011, 14:32
Ik ben ook benieuwd naar het antwoord!

ZElf ben ik in het bezit van een Proco Rat met een nieuwe chip, maar wat is het verschil buiten de LM308 chip? Ga je het in je tone horen, of is dit zo'n marginaal verschil als tussen de verschillende tubescreamers?

Flor
19 september 2011, 14:37
Voila...een interessante discussie kan starten. Ik heb er in de studio eentje met de begeerde chip geprobeerd en hij klinkt top...maar dit is dan ook de enige die ik probeerde....ik weet er eentje staan met die chip voor 100 euro, ik vind dit duur...

Dirk_Hendrik
19 september 2011, 14:42
Een euro of 60. Koop anders een huidige en soldeer die chip er in.

ellisvertellis
19 september 2011, 14:48
Voila...een interessante discussie kan starten. Ik heb er in de studio eentje met de begeerde chip geprobeerd en hij klinkt top...maar dit is dan ook de enige die ik probeerde....ik weet er eentje staan met die chip voor 100 euro, ik vind dit duur...

Ik weet hem ook staan en vroeg mij dit ook af... :)

Chroxy
19 september 2011, 15:54
Een euro of 60. Koop anders een huidige en soldeer die chip er in.

ik begrijp dus dat het verschil tussen een oude en nieuwe alleen de chip is.. en dat deze chip relatief veel verschil uitmaakt in 'tone'? Kan iederen LM308 erin, of is ook hier een verschil tussen verschillende chips zoals bij een TS?

Dirk_Hendrik
19 september 2011, 16:16
Tsja...
het is niet zozeer de RAT alswel de keuze om in de huidige versies een OP27 te douwen. Je hebt beter en mindere keuzes maar de OP27 was de absolute ruk-keuze.

Wat betreft varianten van LM308's heb je sowieso minder keuze dan met 4558's zoals in een TS en met de prijsjes van LM308's is shoppen ook een mindere zaak. Desalniettemin ben ik nog nooit een niet lekker klinkende LM308 based RAT tegengekomen

Fuhgawz
19 september 2011, 17:01
Ik heb het idee dat het chippie in een Rat meer verschil maakt dan in een TS. Die LM308 kun je gewoon kopen bij Newtone voor nog geen vier euro. Ik persoonlijk vind deze erg lekker, voor 75ct: http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?products_id=606. Je kunt er ook een voetje (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=60_65&products_id=175) in solderen en verschillende dingen testen.

Flor
19 september 2011, 17:30
Ik heb het idee dat het chippie in een Rat meer verschil maakt dan in een TS. Die LM308 kun je gewoon kopen bij Newtone voor nog geen vier euro. Ik persoonlijk vind deze erg lekker, voor 75ct: http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?products_id=606. Je kunt er ook een voetje (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=60_65&products_id=175) in solderen en verschillende dingen testen.

Allemaal wreed erg interessant en met alle respect...maar is 100 euro nu eigenlijk duur voor zo een RAT met de juiste chip...een actuele RAT kost nu nieuw +/- 75 euro. Als je dan 90 euro betaalt voor een goeie versie, lijkt mij dat een faire prijs...of heb ik iets over het hoofd gezien?

Rooker
19 september 2011, 23:43
Ik heb gewoon de nieuwe Ratt II (met mini jack voeding). Ik vind hem geweldig!!! Met klein beetje spelen (hij is erg gevoelig) zijn er heel veel bruikbare sounds uit te halen. Samen met mijn TS9 (op aanraden van medeforummer (waarvoor 1000x dank:ok:) een onverslaanbaar duo. Ga ik jaren plezier mee hebben.
Punt is... Als je de befaamde chip nooit gehad hebt, ga je die dan wel missen? Ik vraag het me af:???:
Hype misschien:hide:

FruscianteFan
20 september 2011, 00:02
Ik heb het idee dat het chippie in een Rat meer verschil maakt dan in een TS. Die LM308 kun je gewoon kopen bij Newtone voor nog geen vier euro. Ik persoonlijk vind deze erg lekker, voor 75ct: http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?products_id=606. Je kunt er ook een voetje (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=60_65&products_id=175) in solderen en verschillende dingen testen.
Ik heb zelf een standaard RAT, paar jaar terug nieuw gekocht (dus de RAT II?). Kun je uitleggen wat het verschil is?

Buzzel
20 september 2011, 08:57
Ik heb zelf een standaard RAT, paar jaar terug nieuw gekocht (dus de RAT II?). Kun je uitleggen wat het verschil is?

Als ik het zo lees hier zit er een andere chip in dan de LM308.

Als je het beestje openmaakt kan je de chip vast zien zitten en kan je kijken wat voor 1 jij er in hebt zitten.

http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?products_id=677

Flor
20 september 2011, 09:58
Ik heb gewoon de nieuwe Ratt II (met mini jack voeding). Ik vind hem geweldig!!! Met klein beetje spelen (hij is erg gevoelig) zijn er heel veel bruikbare sounds uit te halen. Samen met mijn TS9 (op aanraden van medeforummer (waarvoor 1000x dank:ok:) een onverslaanbaar duo. Ga ik jaren plezier mee hebben.
Punt is... Als je de befaamde chip nooit gehad hebt, ga je die dan wel missen? Ik vraag het me af:???:
Hype misschien:hide:

Interessant, ik gebruik nu een TS-9 met een blues driver, heel tevreden, en dan nog een big muff, maar die vind ik nt transparant genoeg, daarom wordt hij door een ratt vervangen. Dank voor de info. Inderdaad, en de gitaar en versterker spelen daar waarschijnlijk ook nog wel een rol...en de vingers ook, zeker weten.

zoon van Piet
20 september 2011, 10:19
een big muff, maar die vind ik nt transparant genoeg

Da's de bedoeling van de BM..

OT: Ratjes met LM zijn - zoals D_H opmerkt- vrij constant, ze klinken bijna altijd goed ( als je van Rat houdt). Wel is er nog wat debat over dat Ratten met Ledjes niet TBP zijn. Wellicht de reden dat oudere exemplaren meer geld opbrengen, daar was laatst nog een topic over, geloof ik...

FruscianteFan
20 september 2011, 11:40
Als ik het zo lees hier zit er een andere chip in dan de LM308.

Als je het beestje openmaakt kan je de chip vast zien zitten en kan je kijken wat voor 1 jij er in hebt zitten.

http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?products_id=677
Technische aspect boeit me eigenlijk vrij weinig, het ging me om het resultaat van die chip.

scabiosa
20 september 2011, 12:52
Als ik het zo lees hier zit er een andere chip in dan de LM308.

Als je het beestje openmaakt kan je de chip vast zien zitten en kan je kijken wat voor 1 jij er in hebt zitten.

http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?products_id=677

dus men kope een ratII, men kope de chip bij newtone, men soldeert de ene chip er uit en de andere er in en men heeft een goede rat.

Is het werkelijk zo eenvoudig of dient er wel wat meer te gebeuren om zo'n nieuw rat'je up te graden?

Dirk_Hendrik
20 september 2011, 15:34
Da's de bedoeling van de BM..

OT: Ratjes met LM zijn - zoals D_H opmerkt- vrij constant, ze klinken bijna altijd goed ( als je van Rat houdt). Wel is er nog wat debat over dat Ratten met Ledjes niet TBP zijn. Wellicht de reden dat oudere exemplaren meer geld opbrengen, daar was laatst nog een topic over, geloof ik...

Alle Ratten, ook die met LED, zijn TB(P).

Brum
20 september 2011, 17:31
dus men kope een ratII, men kope de chip bij newtone, men soldeert de ene chip er uit en de andere er in en men heeft een goede rat.

Is het werkelijk zo eenvoudig of dient er wel wat meer te gebeuren om zo'n nieuw rat'je up te graden?

Of je neust naar een tweedehandse, de USA versie. Worden regelmatig tweedehands aangeboden voor rond de €50,- Heb je gelijk de goeie.

Fuhgawz
20 september 2011, 18:12
Ik heb zelf een standaard RAT, paar jaar terug nieuw gekocht (dus de RAT II?). Kun je uitleggen wat het verschil is?

Ik vind het erg lastig om geluid te omschrijven en het is een aantal jaren geleden dat ik RAT chippies heb vergeleken. Maar als ik het toch moet proberen dan zou ik zeggen dat die LM308 dat klassieke RAT geluid geeft. Klinkt wat rauwer en wat fuzzier. Die NE5534 klinkt juist erg hifi, wat opener, maar ook wat 'natuurlijker' met meer definitie en minder ruis. De LM308 kleurt wat meer, maar niet echt op een negatieve manier of zo. Lijkt wat smoother in de hoge tonen. Heeft wel meer ruis en minder definitie.

Ja ik weet het, het is allemaal erg vaag, maar dan moet je me ook niet vragen om geluiden te omschrijven. :p Als je het écht wilt weten dan kun je het beste zo'n IC voetje erin te solderen en zelf wat gaan klooien met chips. Koop er dan meteen een TL071 bij, die vinden sommige mensen ook goed. Gaat wat meer richting de 'metal' kant, mocht je dat mooi vinden.

Klooien met diodes is ook leuk in een Rat. Er zijn niet voor niets drie versies (RatII, Turbo en Dirty Rat) met enkel de diodes als verschil. Ik vind 1N4001 aan één kant en 1N4001 + 1N4148 in serie aan de andere kant geslaagd. Wordt het wat opener van en klinkt wat minder scherp dan de standaard 1N4148/1N4148.

Flor
20 september 2011, 22:37
Of je neust naar een tweedehandse, de USA versie. Worden regelmatig tweedehands aangeboden voor rond de €50,- Heb je gelijk de goeie.

Daarmee is mijn vraag naar de correcte prijs ook beantwoord. 100 Euro is dus te veel. Ik denk dat ik voor de usa versie ga. Dit was de versie die ik dit weekend in de studio heb gebruikt en die vond ik met mijn ts-9 gecombineerd heel natuurlijk rauw klinken. Merci

Dirk_Hendrik
21 september 2011, 08:18
Daarmee is mijn vraag naar de correcte prijs ook beantwoord. 100 Euro is dus te veel.

Dat was ie 16 posts geleden al ;)

Flor
21 september 2011, 10:05
Dat was ie 16 posts geleden al ;)

Inderdaad, had het eigenlijk niet gelezen...:)